Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig valp


Normanas
 Share

Recommended Posts

Er litt fortvilet over adferden til valpen min og min egen. Trenger råd. Jeg har en 10 uker gammel Alaskan husky/malamute blanding. Har lest mye om oppdragelse av valp, men føler deg nesten har gjort vondt verre.

Veldig klar på at hunden skulle bli trygg på oss, så den første uken besto kun av kos og tisseturer. Fikk hilse på hyggelige hunder og valper, noe som gikk kjempefint. Begrenset aktivitetsnivået hans. Han fikk mye ros og godbit når han tisset og bæsjet ute, og ble ikke korrigert for å tisse inne. Han var etter en ukes tid helt vill hjemme. Løp rund å lekebet på oss og alt han så rundt seg. Vi korrigerte han ikke, men ga han leker i stede, noe som fungerte i 5 sekunder. Sperret han inne i en lekegrind for at han skulle få roe seg, det fungerte de førte par gangene. Så ble klaging til hysteriske hyl og jeg ble redd han skulle ta skade av det å bli redd. Kan love at vi ikke ga oss etter et par hyl.

Vi besluttet da at han trengte å slites ut litt. Med tanke på rasen han er. Han fikk da løpe små turer med oss, noe som fungerte bra.

Så er valpetreningvideo hvor alt vi hadde gjort var feil. Valpen skulle ikke få bite på oss uten korrigering, han skulle ikke blir alfahannen i huset og måtte blandt annet legger på ryggen til han resignerte. I dag har vi gjort det. Når han lå på ryggen å "sloss", så tisset han litt. Fikk da fulstendig panikk og ekstremt dårlig samvittighet.

På turen vår i dag, så var han mye lettere å håndtere. Ikke så mye biting i båndet, han bet ikke etter hånden min. Så plutselig midt i turen, så begynte han å Jokke på beinet mitt.. Avbrøt han å sa tydelig nei. Etter det var turen vanskeligere å håndtere.

Føler meg som en dyremisshandler.. Som gjør hunden min redd når han kanskje bare klør i tennene. Jeg syns det er vanskelig å navigere gjennom forskjellige måter å oppdra valper. Ser vel mest etter kommentarer fra dere.

Han får masse kos, bare kvalitetsfor, gode opplevelser og foreldre som bryr seg om han. Er bare veldig redd vi er på vei til å ødelegge han.

Hvis jeg ikke kan korrigere han, så sliter vi litt. Hva skal jeg gjøre for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: Får du tips du synes virker ubehagelig og som du helst ikke vil prøve, stol på magefølelsen og la være. Jeg kan forstå at det er vanskelig å skille på hva som er bra oppdragelse og ikke, men å legge en valp på rygg vil bare gjøre den utrygg. Drit i alfapratet :)

Så til problemene. Du virker til å ha fått deg en aktiv valp med egne meninger. At valpen var rolig og alt bare var kos i starten har nok noe med at han trengte tid på å bli husvarm. Når han ble husvarm slapp han ******* løs *ler* Slike biteraptuser kommer ofte av at valpen er overtrøtt og trenger søvn. Valper skal sove opptil 20 timer i døgnet når de er små! Det som har hjulpet med mine valper er å holde de fast på fanget og stryke på magen. Det vil bli protester, men etter hvert vil de gi opp og sovne.

Bruk av valpegård kan også være en ide. Det er da lurt å bruke litt godbiter i starten og være i nærheten så valpen ikke synes det er så ekkelt. Belønn valpen bare for å være oppi. Sitt rett utenfor og vær i ro. Jeg erfarte med min valp at det at jeg satt rett utenfor og gav godbiter roet ned og til slutt sovna hun.

Du kan bytte leker om han biter på dere eller ting han ikke skal. Fungerer ikke det og han har biteraptus, så er han antagelig trøtt. Når valpene er så små så er ofte en halvtime-45 min våken nok til at de blir trøtte og skal sove igjen.

Små valper skal ikke slites ut med tur. Dere skal så klart gå tur sånn at valpen får oppleve verden, sosialisering og miljøtrening, men det skal ikke være mosjon. Det er kjempeviktig at dere får valpen til å sove etter tur, så han får fordøyet inntrykkene sine. Det at valpen jukket på dere på turen er et klart tegn på stress. Kanskje det har vært litt mye aktivitet de siste dagene, siden dere har forsøkt å slite han ut? Unngå å gå så mye og langt at han blir stresset. Gå heller flere og korte turer enn en lang. Valper er forskjellige, noen takler mer og tåler mer enn andre.

Jeg tror egentlig at valpen deres trenger mer søvn. Det meste du beskriver her leser jeg som en overtrøtt valp, så fokuser på ro og rolige aktiviteter! Gi gjerne litt godbitsøk osv. om han blir helt rabiat. Det roer ned og det kan gjøre det enklere for dere å få han til å sove etterpå. Du kan også gi han et griseøre han kan holde på med i valpegården eller et annet liggested. Min valp tygger gjerne på det og roer seg, før hun til slutt sovner.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Sprettballen helt og holdent. Når det gjelder oppdragelse av hund, tenk tillitt, oppmuntring og belønning. Jeg synes det høres ut som tankene du hadde før du fikk valpen var helt riktige! Jeg vet ikke om du har snakket med noen etterpå eller bare lest uheldige steder på nettet når du følte at valpen endret adferd, men det der alfatullet er en fin måte å skape en utrygg hund.

Som Sprettballen sier så er det helt naturlig at valpen begynner å bli en liten djevel etter første uka. Da har den endelig blitt trygg på sine nye omgivelser, og tør å utforske. Altså er ikke denne adferdsendringen fordi dere har vært for snille eller gjort noe galt, heller omvendt! Folk snakker gjerne om hvor fantastisk valpetiden er, og at man må nyte den mens den varer. Jeg mistenker at disse folkene enten har fått veldig enkle individer i hus, eller så har de glemt alt slitet. Jeg har ikke hatt en eneste valp som ikke har fått meg til å tvile på meg selv og gråte minst en gang i uka det første halve året. Overtrøtt, sliten og litt emosjonell matmor, yep! :icon_redface:

Jeg har egentlig ikke så mye å si, for innlegget over dekket alle punktene veldig bra. Vær snill og god med valpen, du! Ikke bare er det beste treningsmetoden, men det ligger tydeligvis i din natur og da er det det du vil få best til. Jeg klarer ikke engang å være streng i stemmen når jeg snakker til mine hunder, men det betyr ikke at de ikke respekterer meg eller hører etter, bare at jeg slipper å rope NEI, og heller kan si ganske mildt "mmm" hvis de trenger en liten påminnelse.

Dette går bra, og alt det arbeidet du legger ned nå vil du få tilbake for når valpen blir voksen! :console:

Jo, en ting til! Hvis du tenker over det, så er det å tilby en leke når han biter på noe galt en form for korrigering. Når man blir korrigert så får man gjerne veiledning i stedet for straff, det er mest effektivt på mennesker også. Du forteller han "ikke bit på bordet, bit på denne morsomme leken her!" Altså korrigerer du han og tilbyr et alternativ. Hvis han biter på dere så er mitt beste tips ignorering. Det betyr ikke at dere bare skal la han holde på. Stopp leken, kryss armene over brystet, snu dere unna, og ikke si noe. For noen valper kan det også hjelpe å hyle, mens andre valper blir bare enda mer giret av lyden.

Damn, jeg hadde mye å si i disse nattetimene likevel. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På overtrøtte og gale valper så syns jeg at tvangsroing fungerer. Ordet høres verre ut enn det er. Jeg tar de på fanget til de sovner. Holder de tett inntil meg så de ikke får sprella. Som regel tar det ikke mange sekundene eller minuttene før de sovner. Når de slapper helt av løsner jeg litt på grepet, forsøker de å sprelle så holder jeg de litt tettere så de ikke får gjort det.

Valper har ikke alltid evnen til selv å ta pauser, da må vi hjelpe de til å finne roen. Hvis de blir ukomfortable med å bli lagt i bur eller bundet fast syns jeg å holde de på fanget fungerer godt. Det er også en god øvelse mtp stell. De lærer å ligge i ro når matmor skal vaske ører, klippe klør o,l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Normanas

Prøv å slappe litt av! Å ha valp kan være et sant *******, det er det ingen tvil om.. Heldigvis vokser de fort til, og da er det hele glemt..

Han vil teste grenser og prøve seg på det meste, slik er det å ha valp. Dere trenger overhodet ikke å mosjonere en så liten valp og de skal ikke tas med på løpeturer så tidlig. Jeg ville heller slitt han ut ved godbitsøk, ta han med til folkemengder og bare være. Rotrening er noe av det viktigste du gjør som hundeeier, hvis det skjer noe hele tiden kommer hunden også til å forvente at det skal skje noe. Forventning skaper også stress.

Ellers skjønner 10 uker gamle valper veldig lite av å bli lagt i bakken. Du er på rett spor, belønn det som er bra, overse det som er greit å bare overse. Gjør han noe han absolutt ikke skal gjøre er det lov å korrigere og lære hunden hva NEI betyr. Gi hunden masse kjærlighet, la han utforske verden, bli med på alt mellom himmel og jord. Og prøv å kos deg litt, plutselig kommer det en dag da du savner å ha valp.. (tro det eller ei) :D

Du har fått mange gode råd her, jeg er stort sett helt enig med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivisering av valp er å gi de mange gode opplevelser :-) når det kommer til å gå tur så konsentrerer jeg meg alltid om å gå skogstur med mine valper. Jeg tusler da i skogen med valpen løs og lar den utforske, lukte, smake, springe. Tar pauser der jeg setter meg ned mens valpen utforsker videre. Det er viktig å ferdes i skog og terreng for å bygge litt koordinasjon :-) Kanskje jeg tar et godbitsøk i skogen, da kaster jeg litt godbiter rundt og lar valpen snuse seg frem til disse mens jeg står og henger. Vi kan fort være i skogen 1-2 timer, men i lengde er det ikke snakk om så mye.

Annen aktivisering er for eksempel å gå spor, mine valper har som regel blitt sliten av et spor eller to :-) det er som regel stressdempende også å bruke nesa og spise godbiter.

Kjøp kong og pakk denne full med v&h, legg den i fryseren :-) la valpen ligge å kose seg med denne i valpebingen din. De bruker gjerne litt tid på å få ut det inni.

Så er det å bruke tid på å trene innkalling, gå fint i bånd, sitt, ligg osv :-) Kjør noen lekeøkter og tren feks byttelek.

Angående ro så har du fått noen tips ovenfor.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med hunden ut, ikke bekymre deg for det. Hverken dere eller valpen tjener på å holde valpen mest mulig i ro. Valpen trenger å utvikle kropp og evner og den trenger å få utløp for sin energi. Alt med måte i starten, ikke dra på harde trimturer, men ta med valpen ut, rusle rundt å utforske alt, la valpen gå løs/i langline om det går så den får bevege seg mest mulig fritt og i sitt eget tempo. Og/eller bare å være ute, enten i hagen/parken eller rusle opp i skogen uten å gå så langt å sette seg ned der. Gjerne med andre folk og hunder, men pass på å begrens litt når det er med andre hunder så de ikke herjer i timesvis. For det første så begrenser de seg gjerne dårlig selv når det er lek. De glemmer seg liksom litt. Og det kan bli mer stress, og det vil du jo ikke ha tipper jeg :P Det er også en viktig lekse å lære å være rolig selv om det er andre hunder med. Det vil dere nok sette pris på senere.

Personlig så starter jeg med sånn ca 4 små lufterunder når de er 8 uker. Vi går mest i nærområdet og bruker kanskje 15-20 minutter på å rusle en runde på 500-700m. Det gjør jeg den første uken, deretter begynner jeg gradvis å utvide. Neste uke blir det kanskje en halvtime pluss 3 små luftinger, så blir det 2 halvtimesrunder (feks en på morgen og en på ettermidagen) og 1 lufterunde så blir det kanskje en 3 kvarters på morgen og en halvtime på ettermiddag osv. I tillegg så blir turene gradvis mer og mer "tur" og ikke bare luffe rundt. Fortsatt lar jeg valpene gå mest mulig løs/fritt og har mye fokus på å gå rundt å utforske, gå litt utenom sti så de får bevege seg i terrenget, hoppe over stubber, klatre på tuer osv. Og innimellom så gjør vi andre ting. Går en tur i byen å ser på alt det rare som finnes der, trener litt lydighet eller noe osv. Da går jeg ikke 2 turer i tillegg.

Det sagt så er det også viktig med ro. Jeg kjører ofte aktivitet ute og ingen aktivitet inne. Inne er det kun ro som gjelder, spesielt om jeg har en hund som sliter med å være rolig inne. Og det kan du få til uten å korrigere med positiv straff slik du har prøvd. Du kan bruke negativ straff og innlæring av alternativ adferd isteden, det har samme effekt og er mye hyggeligere (og mer konstruktivt ofte) enn å bare bli hard. Du kan feks bruke timeout, som dere har forsøkt litt, det kan komme protester, men sånn er det bare. Fungerer ikke valpebingen så kan dere forsøke å ha han i bånd ved dere? Eller dere kan prøve tvangsroing, altså holde han fast på fanget eller noe til han roer seg, eller bare ta han opp på fanget å stryke på han om det fungerer. Er dere like heldig som jeg var med den ene malamutevalpen jeg hadde så har dere en skikkelig tålmodighetsprøve foran dere :P Men husk at der er lov å si nei til de også, det er ikke det samme som å skremme valpen eller være hardhendt. Nå i starten så skjønner han jo ikke hva det betyr, men det lærer de etterhvert.

Timeout eller tvangsroing kan dere bruke både inne og ute på tur. Og husk at hunder som får slike raptuser de prøver ikke å ta over noe som helst, de er som overtrøtte eller sukkerhøye barn, de kan ikke noe for det og de trenger hjelp til å roe hjernen litt. Tålmodighet og konsekventhet er det som fungerer aller best i lengden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for meg ut som dere ihvertfall burde ignorere det meste fra denne videoen. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvilken det er og hvor dere fant den.

Er dere påmeldt valpekurs? Om dere ikke har erfaring med hund eller valp fra før så er det et fint sted å få gode råd, som oftest. Ellers har du fått mange gode tips over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for meg ut som dere ihvertfall burde ignorere det meste fra denne videoen. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvilken det er og hvor dere fant den.

Er dere påmeldt valpekurs? Om dere ikke har erfaring med hund eller valp fra før så er det et fint sted å få gode råd, som oftest. Ellers har du fått mange gode tips over her.

Her er linken til videoen:

(Start etter 18 minutter)

Forsto at dette var en gammel video med utdaterte metoder når vi så den, men vi var litt desperate. Når jeg nå leser kommentarene som ligger under videoen, så forstår jeg ikke hvordan jeg kunne finne på det her.

Ta med hunden ut, ikke bekymre deg for det. Hverken dere eller valpen tjener på å holde valpen mest mulig i ro. Valpen trenger å utvikle kropp og evner og den trenger å få utløp for sin energi. Alt med måte i starten, ikke dra på harde trimturer, men ta med valpen ut, rusle rundt å utforske alt, la valpen gå løs/i langline om det går så den får bevege seg mest mulig fritt og i sitt eget tempo. Og/eller bare å være ute, enten i hagen/parken eller rusle opp i skogen uten å gå så langt å sette seg ned der. Gjerne med andre folk og hunder, men pass på å begrens litt når det er med andre hunder så de ikke herjer i timesvis. For det første så begrenser de seg gjerne dårlig selv når det er lek. De glemmer seg liksom litt. Og det kan bli mer stress, og det vil du jo ikke ha tipper jeg :P Det er også en viktig lekse å lære å være rolig selv om det er andre hunder med. Det vil dere nok sette pris på senere.

Personlig så starter jeg med sånn ca 4 små lufterunder når de er 8 uker. Vi går mest i nærområdet og bruker kanskje 15-20 minutter på å rusle en runde på 500-700m. Det gjør jeg den første uken, deretter begynner jeg gradvis å utvide. Neste uke blir det kanskje en halvtime pluss 3 små luftinger, så blir det 2 halvtimesrunder (feks en på morgen og en på ettermidagen) og 1 lufterunde så blir det kanskje en 3 kvarters på morgen og en halvtime på ettermiddag osv. I tillegg så blir turene gradvis mer og mer "tur" og ikke bare luffe rundt. Fortsatt lar jeg valpene gå mest mulig løs/fritt og har mye fokus på å gå rundt å utforske, gå litt utenom sti så de får bevege seg i terrenget, hoppe over stubber, klatre på tuer osv. Og innimellom så gjør vi andre ting. Går en tur i byen å ser på alt det rare som finnes der, trener litt lydighet eller noe osv. Da går jeg ikke 2 turer i tillegg.

Det sagt så er det også viktig med ro. Jeg kjører ofte aktivitet ute og ingen aktivitet inne. Inne er det kun ro som gjelder, spesielt om jeg har en hund som sliter med å være rolig inne. Og det kan du få til uten å korrigere med positiv straff slik du har prøvd. Du kan bruke negativ straff og innlæring av alternativ adferd isteden, det har samme effekt og er mye hyggeligere (og mer konstruktivt ofte) enn å bare bli hard. Du kan feks bruke timeout, som dere har forsøkt litt, det kan komme protester, men sånn er det bare. Fungerer ikke valpebingen så kan dere forsøke å ha han i bånd ved dere? Eller dere kan prøve tvangsroing, altså holde han fast på fanget eller noe til han roer seg, eller bare ta han opp på fanget å stryke på han om det fungerer. Er dere like heldig som jeg var med den ene malamutevalpen jeg hadde så har dere en skikkelig tålmodighetsprøve foran dere :P Men husk at der er lov å si nei til de også, det er ikke det samme som å skremme valpen eller være hardhendt. Nå i starten så skjønner han jo ikke hva det betyr, men det lærer de etterhvert.

Timeout eller tvangsroing kan dere bruke både inne og ute på tur. Og husk at hunder som får slike raptuser de prøver ikke å ta over noe som helst, de er som overtrøtte eller sukkerhøye barn, de kan ikke noe for det og de trenger hjelp til å roe hjernen litt. Tålmodighet og konsekventhet er det som fungerer aller best i lengden.

Er du enig i at han trenger litt "mosjon"? Snakker da om å løpe en runde rundt huset. Regner med at du har litt erfaring med malamute når du heter malamuten :P Hva skal jeg gjøre når han løper etter bena våre å biter i ankler, føtter, henger seg fast i buksa og sokkene våre?

@Normanas

Prøv å slappe litt av! Å ha valp kan være et sant *******, det er det ingen tvil om.. Heldigvis vokser de fort til, og da er det hele glemt..

Han vil teste grenser og prøve seg på det meste, slik er det å ha valp. Dere trenger overhodet ikke å mosjonere en så liten valp og de skal ikke tas med på løpeturer så tidlig. Jeg ville heller slitt han ut ved godbitsøk, ta han med til folkemengder og bare være. Rotrening er noe av det viktigste du gjør som hundeeier, hvis det skjer noe hele tiden kommer hunden også til å forvente at det skal skje noe. Forventning skaper også stress.

Ellers skjønner 10 uker gamle valper veldig lite av å bli lagt i bakken. Du er på rett spor, belønn det som er bra, overse det som er greit å bare overse. Gjør han noe han absolutt ikke skal gjøre er det lov å korrigere og lære hunden hva NEI betyr. Gi hunden masse kjærlighet, la han utforske verden, bli med på alt mellom himmel og jord. Og prøv å kos deg litt, plutselig kommer det en dag da du savner å ha valp.. (tro det eller ei) :D

Du har fått mange gode råd her, jeg er stort sett helt enig med resten.

Takk for den her. Det hjalp ganske mye faktisk. Får hele tiden høre av folk vi møte at jeg må nyte den tiden her, men det gjør jeg virkelig ikke. Jeg gleder meg til han blir litt større. Godt å høre at det er noen som ikke syns valpetiden bare er fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.youtube.com/user/kikopup

Hun har ekstremt mange videoer om hundetrening, og hun bruker noe som kalles klikkertrening som går ut på å belønne det man liker og ikke straffe bort det man ikke liker. Hun har tatt til seg flere omplasseringshunder og valper og alle har blitt trent på samme viset. Hun har full kontroll på hundene sine og det er uten å heve stemmen til de osv. :) Hun har mange filmer og klipp som er beregnet på trening av valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du enig i at han trenger litt "mosjon"? Snakker da om å løpe en runde rundt huset. Regner med at du har litt erfaring med malamute når du heter malamuten :P Hva skal jeg gjøre når han løper etter bena våre å biter i ankler, føtter, henger seg fast i buksa og sokkene våre?

Ja, det er jeg, men heller gå ut å la han utfolde seg fritt enn å gå inn for å "trimme" hunden. Men å løpe en runde rundt huset (bokstavelig talt) er selvsagt ikke noe problem, men kanskje ikke det mest konstruktive heller. Vil tro det er mindre oppjagende å rusle en tur noe som nok vil gagne dere på sikt. Jeg ville gjort noe ala det jeg skrev i det første innlegget(ang tur/trim) og gjort det når det passet meg, ikke når hunden begynner å bli vanskelig. Når hunden begynner å bite så ville jeg alltid gitt timeout så den må roe seg.

Jeg ville gjort en av følgende når han begynner å bite:

1: Ha et bånd hengende fast i noe så dere kjapt og enkelt kan feste han når han begynner så han ikke kommer bort til dere og må roe seg.

2: Sett han i valpegården å la han roe seg.

3. Tvangsroing på fanget. Dere plukker han opp og holder han fast helt til han slutter å kjempe og roer seg ned.

Ingen av disse skal man gjøre strengt eller "sint" bare rolig og bestemt. Det kommer til å måtte gjentas en del ganger i starten og det krever litt tålmodighet, men når hunden først begynner å ta poenget så kommer gjerne resultatene raskt etter :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto at dette var en gammel video med utdaterte metoder når vi så den, men vi var litt desperate. Når jeg nå leser kommentarene som ligger under videoen, så forstår jeg ikke hvordan jeg kunne finne på det her.

Er du enig i at han trenger litt "mosjon"? Snakker da om å løpe en runde rundt huset. Regner med at du har litt erfaring med malamute når du heter malamuten :P Hva skal jeg gjøre når han løper etter bena våre å biter i ankler, føtter, henger seg fast i buksa og sokkene våre?

Takk for den her. Det hjalp ganske mye faktisk. Får hele tiden høre av folk vi møte at jeg må nyte den tiden her, men det gjør jeg virkelig ikke. Jeg gleder meg til han blir litt større. Godt å høre at det er noen som ikke syns valpetiden bare er fantastisk.

Kjøp noen bøker du, hvis du leter på nettet etter vilkårlige filmer vil du sikkert finne hundetrenere som bare bruker tvang, strøm eller mener at man skal gjøre som Cæsar Milan uansett hva kasuset og individet er. Jeg har aldri vært redd for å sette valper på plass, det er ikke en dødssynd å ta en valp i nakken og si NEI. Etter noen få repetisjoner skjønner de hva nei betyr. Har du sett hvordan en tispe oppdrar sine egne valper? De er ikke spesielt nådige. Når han biter i ankler eller gjør andre uakseptable ting så er det bare å sette grenser med en gang. Ved korrigering kan du dirigere valpen til en annen aktivitet, for eksempel tygge på sine egne leker eller et tyggeben. Ros så masse. Et nei etterfølges som regel kjapt av et ja/bra når valpen gjør noe du vil den skal gjøre.

Valper trenger selvfølgelig å bevege seg, men det er litt forskjell på å "trimme" en valp versus å la dem løpe fritt i sitt eget tempo. Ta hunden ut i varierende terreng og la den utforske verden. Ulendt terreng er supert for utviklende valper.

Undersøk om det er noen valpekurs i området i nærmeste fremtid og forsøk å tilegne deg litt mer kunnskap. Du har jo en hund som er mye mer primitiv enn andre, så det krever litt mer av deg som eier. Men når denne tiden er overstått vil du neppe angre, det er fantastiske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen bøker du, hvis du leter på nettet etter vilkårlige filmer vil du sikkert finne hundetrenere som bare bruker tvang, strøm eller mener at man skal gjøre som Cæsar Milan uansett hva kasuset og individet er. Jeg har aldri vært redd for å sette valper på plass, det er ikke en dødssynd å ta en valp i nakken og si NEI. Etter noen få repetisjoner skjønner de hva nei betyr. Har du sett hvordan en tispe oppdrar sine egne valper? De er ikke spesielt nådige. Når han biter i ankler eller gjør andre uakseptable ting så er det bare å sette grenser med en gang. Ved korrigering kan du dirigere valpen til en annen aktivitet, for eksempel tygge på sine egne leker eller et tyggeben. Ros så masse. Et nei etterfølges som regel kjapt av et ja/bra når valpen gjør noe du vil den skal gjøre.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med tisper generelt, om det er noe forskjell på de faktiske mødrene til valpene og andre tisper som valpen har flyttet inn til...men min voksne tispe har en tålmodighet av en annen verden, og har satt valpen på plass to ganger. Da hadde hun vondt. Når hun ble frisk igjen så tålte hun allverdens igjen og valpen har enda valpelisens i en alder av 4,5 mnd.

Jeg synes ikke det er riktig å ta en valp i nakken og si NEI for atferder den ikke har forutsetning til å forstå at er galt. Min voksne tispe avleder valpen hvis valpen biter henne poter, ankler, ører, nese osv. Hun finner som regel fram leker og leker rolig med valpen med leker, så valpen biter i lekene og ikke på henne.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er med tisper generelt, om det er noe forskjell på de faktiske mødrene til valpene og andre tisper som valpen har flyttet inn til...men min voksne tispe har en tålmodighet av en annen verden, og har satt valpen på plass to ganger. Da hadde hun vondt. Når hun ble frisk igjen så tålte hun allverdens igjen og valpen har enda valpelisens i en alder av 4,5 mnd.

Jeg synes ikke det er riktig å ta en valp i nakken og si NEI for atferder den ikke har forutsetning til å forstå at er galt. Min voksne tispe avleder valpen hvis valpen biter henne poter, ankler, ører, nese osv. Hun finner som regel fram leker og leker rolig med valpen med leker, så valpen biter i lekene og ikke på henne.

Det er vel like stor forskjell på tisper som på valper, klart de har valpelisens, men jeg tenkte først og fremst på når de virkelig gjør noe galt.

Å for eksempel bite hardt i ankler, barn eller gjøre andre særdeles lite hensiktsmessige ting ser jeg ikke noe poeng i å overse og det er ikke snakk om å mishandle valpen heller. Det er nei-et som er førende, tross alt. Og valper skal jo lære hva som er rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel like stor forskjell på tisper som på valper, klart de har valpelisens, men jeg tenkte først og fremst på når de virkelig gjør noe galt.

Å for eksempel bite hardt i ankler, barn eller gjøre andre særdeles lite hensiktsmessige ting ser jeg ikke noe poeng i å overse og det er ikke snakk om å mishandle valpen heller. Det er nei-et som er førende, tross alt. Og valper skal jo lære hva som er rett og galt.

Så klart. Det er jo ikke snakk om å ignorere heller, er det vel? Jeg ignorerer hvert fall ikke biting. Det er for vondt til å ignoreres. Å bite på ting er valpens måte å utforske på. Det er også en måte å fortelle eier på at den egentlig er trøtt og bør sove. Så i stedet for å ta den i nakken så bør man kanskje heller finne ut hvorfor valpen biter. F.eks. gi den time-out i valpegrind om det er fordi den er overtrøtt. Eller få den til å sove på andre måter. Kanskje klør den fryktelig i tennene, da er det gjerne mer hensiktsmessig å gi noe kaldt å bite på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...