Gå til innhold
Hundesonen.no

Lumbosacral transitional vertebra


Recommended Posts

Fra en Aussie side, jeg har begynt gjøre det rutinemessig ved HD røntgen. Det er ingen offisiell avlesning på AK i Norge, så jeg velger dra til en veterinær som er god på røntgen og skjelett (og utdannet Kiropraktor)

What are transitional vertebrae?

Congenitally malformed vertebrae situated at junction points between distinct segments of the spine where the vertebrae change shape, as from the ribcage to the lower back or lower back to the hips. This last, the lumbosacral region is the place most transitional vertebrae occur in dogs. Transitional vertebrae will have characteristics typical of both spinal segments.

How do I know if my dog has transitional vertebrae?

They will be noted on x-rays, commonly when hip x-rays are done but possibly when x-rays are taken for diagnostic purposes and the spine is included in the frame.

What does having transitional vertebrae mean for my dog?

OFA states that “transitional vertebrae are usually not associated with clinical signs.” However, there are reports of Aussies with degenerative disease of the spine in the area of the transitional vertebrae. It may be that these abnormal vertebrae can be subject to increased wear-and-tear in physically active dogs which engage in activities that require spinal flexibility.

Are transitional vertebrae common in Aussies?

Unknown. While they are recorded in some hip x-ray screening reports there is not currently any statistical database that tracks them. They are probably not very common, but not very rare either.

Are transitional vertebrae inherited?

Probably.

What do transitional vertebrae mean for my breeding program?

Treat them as a fault and don’t breed dogs with transitional vertebrae to mates with a family history of transitional vertebrae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hunden har en LTV1 diagnose, forklart av veterinær i Finland: like stor betydning som en A til B hofte. Og helt fint å bruke i avl mot LTV0.

11846783_10155898007215072_4281166515384

Denne hunden derimot hadde antagelivis fått LTV4 om det ble satt en avlesnings diagnose, det er høyeste diagnose.

1380571_10153315946245072_321812281_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt regnet på Koiranet (Finland) hvor det snart innføres at avlsdyr på ha kjent status 2014-2015 er det sjekket til sammen 154 stk, 18 stk med anmerkning i mer eller mindre grad De fleste LTV1. Men inntil i år så var det frivillig å registrere resultatet, så man kunne droppe det ved negativt resultat (bla ene broren til den med LTV4 over har samme, men valgt ikke registrere det).

Det er enda ikke innført dette kjente status kravet. Mener det er fra høsten eller januar 2017.

Det går "rykter" om L7S1 og rygg problemer på forholdsvis unge brukshunder i Sverige. Det er alltid skader, strekk osv. Fins kull hvor 3 søsken er operert for prolaps uten at noen virker grunne noe mer over det. Og mulig skade aksepteres over flat hånd... dessverre.

Det er ikke utbredt problem, men virker som det kan ligge *murre* litt..

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somsagt, LTV1 er så små avvik at man må nesten være lekmann for å se avvikene. Det er som så se forsjellen på en A og B hofte. Og anbefaling er LTV1 mot LTV0, litt som mange gjør med HD A mot B.

Den som fikk LTV1 avvike har en aaaanelse for høy vinge på ene lumbar. Det er det eneste avvike som er notert for å få LTV1. Fikk ikke lagt inn link. Prøver pr tlf straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er røntgenbilder av Koios sin LTV. Andre har jo forklart ganske greit hva det er. En virvel som ikke ble helt enig med seg selv om hva den skulle være!
Koios sin har i tillegg resultert i et skjevt bekken, og skjev tibia.

0001003A_Koios_hofte_1.jpg

0001006A.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at man må huske at akkurat som med HD så er det en "observasjon" (i mangel av ett bedre ord). Det fins hunder med C-hofter som har store probelmer, og det fins hunder med D/E hofter som ikke har haltet en dag i sitt liv.

Har selv hatt en skakk skjev springer for mange år siden, uten noen form for diagnose for han var aldri plaget. Han var så skjev i bekkenet at om man hold på hoftekulene så var det den ene hånden over den andre :P Han løpte skjevt og så generelt veldig rar ut i bakenden

I ettertid så har tanken gått mot LTV. Han er i live og 14 år og aldri haltet eller har problemer en dag i sitt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

@tmp det kan jeg gjøre. :)

Han fungerer overraskende bra med det, han er 4 år nå, smertefri, og vi tar ingen hensyn til det egentlig. 
Eller noe hensyn tar jeg jo, jeg prøver å unngå lange båndturer på harde underlag, og heller velge plasser hvor han kan få gå løs
Selvsagt merker man det jo på han, han er klumsete, og har lite bakbenskontroll. 
Han er en liten bulldoser, og det er sånn han løser problemene med bakbena. 

Jeg fant ut av det pga når han var noen få måneder gammel så begynte han å bli trangere bak, og stod litt fransk med bakbena (tarsal valgus). 
(bildet av han vedlagt er et godt eksempel på hvordan han ofte står med bakbena)
Jeg syns ikke bakbena var optimale, og begynte å mistenke at noe var galt. Så må man jo overbevise en veterinær om at man ikke bare er hypokonder på bikkja sin vegne.

Han har ingen prognoser, da man ikke vet hvordan dette utvikler seg over tid. Han kan plutselig få nerver i klem og bli lam, eller nedsatt kontoll på bakbena. Han kan få smerter. 
Spesialisten hadde ikke vært borti ett så ekstremt tilfelle før, så han kunne ikke si noe om prognoser. Utover at Koios fungerer fint per dags dato.

Han har en ekstra virvel i ryggen (denne som er tranverse), og sub-luksasjon av ene hoften, og selvsagt skjevt bekken i forhold til ryggraden, torsjon av tibia. Mulig ustabilitet mellom virvlene, mulige gnissninger mellom den tranverse prosessen og ileum.

0001003A_Koios_hofte_1.jpg

0001005A_Koios_hofte_2.jpg

0001006A_Koios_rygg_1.jpg

IMG_1319_Koios.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2017 at 11:48 PM, Taz skrev:

@tmp det kan jeg gjøre. :)

Han fungerer overraskende bra med det, han er 4 år nå, smertefri, og vi tar ingen hensyn til det egentlig. 
Eller noe hensyn tar jeg jo, jeg prøver å unngå lange båndturer på harde underlag, og heller velge plasser hvor han kan få gå løs
Selvsagt merker man det jo på han, han er klumsete, og har lite bakbenskontroll. 
Han er en liten bulldoser, og det er sånn han løser problemene med bakbena. 

Jeg fant ut av det pga når han var noen få måneder gammel så begynte han å bli trangere bak, og stod litt fransk med bakbena (tarsal valgus). 
(bildet av han vedlagt er et godt eksempel på hvordan han ofte står med bakbena)
Jeg syns ikke bakbena var optimale, og begynte å mistenke at noe var galt. Så må man jo overbevise en veterinær om at man ikke bare er hypokonder på bikkja sin vegne.

Han har ingen prognoser, da man ikke vet hvordan dette utvikler seg over tid. Han kan plutselig få nerver i klem og bli lam, eller nedsatt kontoll på bakbena. Han kan få smerter. 
Spesialisten hadde ikke vært borti ett så ekstremt tilfelle før, så han kunne ikke si noe om prognoser. Utover at Koios fungerer fint per dags dato.

Han har en ekstra virvel i ryggen (denne som er tranverse), og sub-luksasjon av ene hoften, og selvsagt skjevt bekken i forhold til ryggraden, torsjon av tibia. Mulig ustabilitet mellom virvlene, mulige gnissninger mellom den tranverse prosessen og ileum.

0001003A_Koios_hofte_1.jpg

0001005A_Koios_hofte_2.jpg

0001006A_Koios_rygg_1.jpg

IMG_1319_Koios.jpg

Tusen takk! Interessant å lese og veldig fint å høre at din lever fint :) Jeg fikk nettopp vite at min yngste (16 mnd) har dette, og jeg sitter nå med masse spørsmål og en smule bekymring. 

Skulle ønske jeg forsto alt det du forklarer i siste avsnittet...det eneste jeg har lært av å Google og se på bilder, er hvordan de «taggene» skal ligge og avvik fra det. Når du skriver at spesialisten ikke hadde sett et verre tilfelle, mente han ifht klinisk symptom eller også hvordan bildene ser ut? Hvilken spesialist går dere til?

Hos min ble det oppdaget på HD bilde og han har ingen symptomer. Vi håper det forblir slik.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, tmp said:

Tusen takk! Interessant å lese og veldig fint å høre at din lever fint :) Jeg fikk nettopp vite at min yngste (16 mnd) har dette, og jeg sitter nå med masse spørsmål og en smule bekymring. 

Skulle ønske jeg forsto alt det du forklarer i siste avsnittet...det eneste jeg har lært av å Google og se på bilder, er hvordan de «taggene» skal ligge og avvik fra det. Når du skriver at spesialisten ikke hadde sett et verre tilfelle, mente han ifht klinisk symptom eller også hvordan bildene ser ut? Hvilken spesialist går dere til?

Hos min ble det oppdaget på HD bilde og han har ingen symptomer. Vi håper det forblir slik.

 

Koios er så skjev i bekken og rygg at veterinærer ikke klarer å ta godkjente HD bilder som kan leses av hos NKK.
Verre tilfelle i form av hvordan han ser ut, hvordan røntgenbildene ser ut, hvor skjev han er. Hvor forvridd hele bakparten har blitt pga den virvelen.
Han er temmelig symptomfri sånn egentlig. Han har smerter i rygg etc hvis man kjenner over han.

Tror ikke jeg hadde bekymret meg over en transverse virvel hvis hunden er symptomfri, og det ble kun oppdaget ved en tilfeldighet.

Vi var hos Anicura Dyresykehus i Oslo, hos Peder J. Haaland.
https://www.anicura.no/dyresykehus-oslo/vare-medarbeidere/vare-veterinarer/peder-haaland/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tmp, dette er hva Aiko har, og det er sjelden at det vises så godt som på henne. Det er nok vanligere enn en skulle tru, og hvis det blir avdekka på en rutinerøntgen uten forutgående symptomer, så hadde jeg ikke vært spesielt bekymra, for å være ærlig. Veit om en annen shiba som også har LTV, også oppdaga på rutinerøntgen, og helt symptomfri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎10‎.‎2017 at 6:17 PM, Taz skrev:

Koios er så skjev i bekken og rygg at veterinærer ikke klarer å ta godkjente HD bilder som kan leses av hos NKK.
Verre tilfelle i form av hvordan han ser ut, hvordan røntgenbildene ser ut, hvor skjev han er. Hvor forvridd hele bakparten har blitt pga den virvelen.
Han er temmelig symptomfri sånn egentlig. Han har smerter i rygg etc hvis man kjenner over han.

Tror ikke jeg hadde bekymret meg over en transverse virvel hvis hunden er symptomfri, og det ble kun oppdaget ved en tilfeldighet.

Vi var hos Anicura Dyresykehus i Oslo, hos Peder J. Haaland.
https://www.anicura.no/dyresykehus-oslo/vare-medarbeidere/vare-veterinarer/peder-haaland/

 

21 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

@tmp, dette er hva Aiko har, og det er sjelden at det vises så godt som på henne. Det er nok vanligere enn en skulle tru, og hvis det blir avdekka på en rutinerøntgen uten forutgående symptomer, så hadde jeg ikke vært spesielt bekymra, for å være ærlig. Veit om en annen shiba som også har LTV, også oppdaga på rutinerøntgen, og helt symptomfri. 

Ja jeg tror jeg har beroliget meg med at jeg ikke skal uro meg unødvendig over det. Har snakket med ei i avslrådet til norsk elghund sort, som har en god del på rasen. De et samarbeid med NKK og NMBU hvor de ser bla på arveligheten. På deres rase har de ikke sett noen kliniske symtomer på de som har dette, men på bla schæfer ser de de oftere. I følge veterinæren vår er det også vanligere med problemer også hos ridgeback som har dette. Begge er jo større raser med flere utfordringer med rygg/bekken i utgangspunktet.

Jeg tenker vi skal inn å ta et sidebilde for å få et bedre bide og kunne følge med på ev. utvikling.

Det som er mer bekymringsverdig er at han kom ut med D hofter med begynnende forkalkning :( Vi ser heller ingen symptomer på det heldigvis, og håper det forblir slik for alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, tmp said:

 

Det som er mer bekymringsverdig er at han kom ut med D hofter med begynnende forkalkning :( Vi ser heller ingen symptomer på det heldigvis, og håper det forblir slik for alltid!

Ånei! Lille Bobbis :wub: krysser fingrene for et langt liv uten symptomer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, tmp said:

Det som er mer bekymringsverdig er at han kom ut med D hofter med begynnende forkalkning :( Vi ser heller ingen symptomer på det heldigvis, og håper det forblir slik for alltid!

Ja, DET var noe dritt. :hmm: Heldigvis er han en nett puddel, så satser på at det kommer til å gå helt fint. :heart: Vi har gått Galdhøpiggen med Aiko og Yari i fri flyt oppover eggen, den ene med LTV, den andre med D-hofter. :kiss: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...