Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk trening gir stresset hund?


Pringlen
 Share

Recommended Posts

*sukk* Blir litt matt jeg...

Jeg tror det fins en måte å trene&trimme hund på jeg: variasjon-variasjon-variasjon. Da er hundene fornøyde.

Og fortsatt ikke vært borti en problemhund som har måtte trene/trimme mindre. De har nok heller vært understimulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke helt at folk tar i mot råd ang. mosjon fra ei dame som har en bikkje som ser ut som en ballong med bein på, jeg.

Man leser visst ting forskjellig "Derfor er myten om, at din hund skal have fysisk krævende motion hver dag, så farlig. For tror du på den, vil jeres daglige gåture betyde, at din hund ikke alene b

Nå gadd jeg ikke å lese artikkelen, men jeg hørte en aldeles skremmende fortelling nå i helgen... Noen hadde vært på en "seanse" med Turid Rugaas - og fikk klar beskjed om at bikkja var supernervøs. D

Jeg måtte søke opp Rugaas' ballonghund. Hjelpe meg, det er kanskje ikke personen jeg ville tatt aktiviseringstips etter hvis hunden er en refleksjon av hennes tanker rundt dette. Det blir litt sånn med bælfeite retrievere som får en liten tissetur annenhver dag, de ser så glad fornøyde ut uten å stresse et lite sekund, grunnen til det er jo fordi de ikke orker gjøre noe av seg.

Jeg lurer på hva de mener om gjeterhunder i daglig bruk?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte søke opp Rugaas' ballonghund. Hjelpe meg, det er kanskje ikke personen jeg ville tatt aktiviseringstips etter hvis hunden er en refleksjon av hennes tanker rundt dette. Det blir litt sånn med bælfeite retrievere som får en liten tissetur annenhver dag, de ser så glad fornøyde ut uten å stresse et lite sekund, grunnen til det er jo fordi de ikke orker gjøre noe av seg.

Jeg lurer på hva de mener om gjeterhunder i daglig bruk?

Nå er jo ikke denne artikkelen Rugaas' verk. Men tydelig inspirert, dog ikke fullt så galt som damen selv. Leste et intervju med henne i hundekjørerbladet (?) Og hjelp.... All bruk av hund er jo dyremishandling, de skal helst bare puste, spise og dempes... At den damen har fått så mange tilhengere, er et under. Og ikke positivt sådan...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dyrefondet.dk/nyheder/vis.htm?nid=116

Ok, dette lukter Turid Rugaas lang vei, etter min mening...

Jeg har mine klare meninger om at en hund i fysisk god form, har det bra. Merkelig at det ikke er topptrente trekk og jakthunder som sliter med adferdsproblemer. Iflg disse adferdsfolka er de så stressede at det er synd på dem :P

Hva er din erfaring?

Jeg har bare erfaring med hunder som er lavstress men eksplosive i utgangspunktet og den erfaring jeg sitter med er at mangel på fysisk mosjon gir stress (før de bare kapitulerer og blir passive) og på sånne "enkle" hunder kan ikke hjernetrim veie opp for å bruke kroppen... Så det går vel ikke an å påstå det ene eller det andre på generelt grunnlag? Det er ihvertfall synd om noen bruker en sånn artikkel som unskyldning for ikke å mosjonere hundene sine.

Det går jo noen sånne sinnsvake debatter om folk og trening også . Eliteidrett KAN være skadelig , mosjon er ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja. Hun skriver da at sykling og løping ikke er bra i det hele tatt, og at GÅturer kan være for mye for hunden din. Man skal iflg. artikkelen, rusle tre lufteturer, hvor bikkja skal snuse og dille.

Hvordan får man bikkja i form til jakta, da :P

Men gud forby - man må jo ikke jakte med den stakkars bikkja? Da blir den jo stressa må vite... og kan jo også komme i skade for å bli i god fysisk form :aww:.

Jeg lurer på hva de mener om gjeterhunder i daglig bruk?

Som over - man skal da virkelig ikke bruke en gjeterhund til gjeting? :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gud forby - man må jo ikke jakte med den stakkars bikkja? Da blir den jo stressa må vite... og kan jo også komme i skade for å bli i god fysisk form :aww:.

Som over - man skal da virkelig ikke bruke en gjeterhund til gjeting? :aww:.

He he, nei... Og for begge hundetypene er det jo skikkelig utfordrende mentalt å gå og snuse i grøfta, eller spise go'biter fra plenen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke denne artikkelen Rugaas' verk. Men tydelig inspirert, dog ikke fullt så galt som damen selv. Leste et intervju med henne i hundekjørerbladet (?) Og hjelp.... All bruk av hund er jo dyremishandling, de skal helst bare puste, spise og dempes... At den damen har fått så mange tilhengere, er et under. Og ikke positivt sådan...

det var den jeg også leste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte søke opp Rugaas' ballonghund. Hjelpe meg, det er kanskje ikke personen jeg ville tatt aktiviseringstips etter hvis hunden er en refleksjon av hennes tanker rundt dette. Det blir litt sånn med bælfeite retrievere som får en liten tissetur annenhver dag, de ser så glad fornøyde ut uten å stresse et lite sekund, grunnen til det er jo fordi de ikke orker gjøre noe av seg.

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei... Og for begge hundetypene er det jo skikkelig utfordrende mentalt å gå og snuse i grøfta, eller spise go'biter fra plenen :P

Jamen kjære vene - det er jo skikkelig utfordrende å lese avisa og søke godbiter da... tipper bikkja må ha MINST tre dagers pause etter et godbitsøk :aww:.

Jeg få forresten den ultimate ekvipasje i dag... der gikk både bikkja og eieren og leste morgenavisen *ler*.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sært at en ellers bra artikkel blir totalt overskygget av TR og hennes ekstreme syn på hund i denne diskusjonen :hmm:

Sånn jeg oppfatter artikkelen så henvender forfatteren seg til en type hundeeiere som tenker at jo mer mosjon, jo bedre er det (og en sliten hund er en god hund) - den tar for seg noen myter som fortsatt mange tror på. Hun sier på ingen måte at hunder ikke skal ha fysisk aktivitet, tvert imot, men hun sier
"Vi inviterer dagligt til bolde- og pindekast med hunden, eller vi tager på lange cykelture og joggingture med hunden løbende ved siden af.

Resultatet er, at hunden hver dag bliver fysisk overaktiveret og får et alt for højt niveau af adrenalin og kortisol i kroppen."

Jeg bruker nesten daglig ballek og drakamp i trening med hunden, og jeg føler meg overhodet ikke "truffet" av artikkelen - jeg ser jo at det går bra. Jeg gir hunden altfor lite fysisk trening, og føler på ingen måte at artikkelen gir meg grunn til å føle meg flink heller - for jeg ser jo at hun burde ha mer fysisk aktivitet. (Prøver å seriøst ta meg tid til mer turer :P , men det er ikke tema her) Faktisk er jeg ikke sikker på om jeg kjenner noen som har grunn til å føle seg truffet av artikkelen. Om noe så har 20 år med Turid Rugaas kanskje heller ført til at norske hunder får for lite fysisk aktivitet enn for mye, dessverre... men sånn er det ikke nødvendigvis i Danmark (eller USA, hvor TR har erfaring fra).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heliantus: er det sannsynlig at Danske hunder får så mye fysisk mosjon, at en adferdsterapaut må lære folk å ikke trimme hundene sine?

Her til lands er det heldigvis mange som holder hundene sine i flott kondisjon med sykling/kjøring, jogging, svømming osv. Det er ikke DE hundene som havner hos adferdsterapauter. Eller?

Nei, jeg vet ikke helt hvem som evt. skulle føle seg truffet av artikkelen. Gjengs for de som sliter med bikkja er vel at den heller får lite aktivitet. Og da mener disse terapautene at lite er for mye. I praksis. Det synes jeg er litt skummelt...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heliantus: er det sannsynlig at Danske hunder får så mye fysisk mosjon, at en adferdsterapaut må lære folk å ikke trimme hundene sine?

Her til lands er det heldigvis mange som holder hundene sine i flott kondisjon med sykling/kjøring, jogging, svømming osv. Det er ikke DE hundene som havner hos adferdsterapauter. Eller?

Nei, jeg vet ikke helt hvem som evt. skulle føle seg truffet av artikkelen. Gjengs for de som sliter med bikkja er vel at den heller får lite aktivitet. Og da mener disse terapautene at lite er for mye. I praksis. Det synes jeg er litt skummelt...

Jeg vet veldig lite om danske tilstander, men i feks USA så er det veldig vanlig å bruke ball- eller pinnekasting for å trimme hunden (og slippe å gå tur), og jeg kan godt se for meg hvordan mange hunder kan bli kronisk stresset av dette.

Her i landet er det nok flere hunder som er understimulert enn overstimulert, og det skulle ikke forundre meg om det er tilfelle i mange andre land også.

Og til det siste avsnittet ditt så må jeg bare si at jeg er helt enig - det ER skummelt om atferdsterapeuter oppfattes dithen at hunder generelt trenger mindre aktivitet istedet for mer balansert aktivitet. Men jeg tror ikke det det var det hun mente .. håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes artikkelen var bra, men ikke myntet til meg, heller til andre som driver med latmannslufting og mosjonering.

Men det skal sies at når min gærne lille gullmynt, fikk veldig mye fysisk i sin ungdom, og ikke så mye mentalt- så ble hun stresset. Det er noe som har gått over nå. Men jeg kan se hva artikkelforfatteren mener.

Alt med måte er alltid lurt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg håper at denne terapauten og TR henvender seg til de hundeeierne som bruker kun en fysisk måte å trene hunden på og denne fysiske måten stresser hunden.

Men det som er dumt er jo at folk tar etter. Da Niri var 3-4 måneder og jeg var på ca 4 timers tur med han så fikk jeg kjeft. HAn skulle være hjemme rundt huset. Men han sov i ja ikke mer en 1,5 timer så var han klar igjen. Da fikk han bare være i hagen og vi tok det rolig etterpå. Men dem er skapt for aktivitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til det siste avsnittet ditt så må jeg bare si at jeg er helt enig - det ER skummelt om atferdsterapeuter oppfattes dithen at hunder generelt trenger mindre aktivitet istedet for mer balansert aktivitet. Men jeg tror ikke det det var det hun mente .. håper jeg :)

Nei? Fra den andre artikkelen på samme side:

" Når I går tur, skal du fokusere mere på at gå stille og roligt og samtidig sørge for, at hunden får stimuleret sine sanser."

Sikkert moro det, for dyr som er laget for fysisk aktivitet...

For all del; å kun kaste ball og pinner kreerer nok stress. Derfor er det viktig med skikkelig mosjon også. Å "gå stille og rolig" er ikke mosjon...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nei? Fra den andre artikkelen på samme side:

" Når I går tur, skal du fokusere mere på at gå stille og roligt og samtidig sørge for, at hunden får stimuleret sine sanser."

Sikkert moro det, for dyr som er laget for fysisk aktivitet...

For all del; å kun kaste ball og pinner kreerer nok stress. Derfor er det viktig med skikkelig mosjon også. Å "gå stille og rolig" er ikke mosjon...

Enig med den sier Niri og skulle han gått flere dager i strekk hadde han blitt frustrert. Han vil løpeeeeee og gjør det ofte uten grunn også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passeringskurs et par ganger i året for hundeklubben her. Og jeg tørr å påstå at problemet heller er omvendt, at hunder som får for lite får mer problemer. Det er ikke lett å trene feks passeringer med en fryktagressiv hund som ikke har fått noe fysisk utløp på et par uker. Jeg har sett flere tilfeller av det, og er nesten komplett umulig å nå inn til hunden. Så min erfaring er at det gir mer stress med for lite , og jeg tror veldig få hunder i norge får så mye trim at de blir stressa av det...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Fra den andre artikkelen på samme side:

" Når I går tur, skal du fokusere mere på at gå stille og roligt og samtidig sørge for, at hunden får stimuleret sine sanser."

Sikkert moro det, for dyr som er laget for fysisk aktivitet...

For all del; å kun kaste ball og pinner kreerer nok stress. Derfor er det viktig med skikkelig mosjon også. Å "gå stille og rolig" er ikke mosjon...

Hun sier jo ikke at man kun skal gi hunden rolige turer hvor den få snuse (og hva er egentlig en rolig tur .. de fleste turene hunder får er vel ikke spesielt krevende for hundene). Det hun skriver om er jo balansen mellom rolige snuseturer og mer fysisk krevende turer og trening. Hun sier ikke engang at man ikke skal kaste pinner og ball til hunden og jogge og sykle - hun sier at det er viktig å ikke bare gjøre det. Jeg forstår ikke helt hvordan du klarer å tolke det hun skriver i så ekstrem retning. Bare overskriften i denne tråden sier jo alt om hvordan du har valgt å tolke artikkelen i verste mening.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo ikke at man kun skal gi hunden rolige turer hvor den få snuse (og hva er egentlig en rolig tur .. de fleste turene hunder får er vel ikke spesielt krevende for hundene). Det hun skriver om er jo balansen mellom rolige snuseturer og mer fysisk krevende turer og trening. Hun sier ikke engang at man ikke skal kaste pinner og ball til hunden og jogge og sykle - hun sier at det er viktig å ikke bare gjøre det. Jeg forstår ikke helt hvordan du klarer å tolke det hun skriver i så ekstrem retning. Bare overskriften i denne tråden sier jo alt om hvordan du har valgt å tolke artikkelen i verste mening.

Når hun skriver rett ut at løping og sykkelturer gjør hunden syk, at selv daglige gåturer (som ikke er i rusletempo) er ekstremsport. Så nei, jeg tolker det ikke til at hun synes normal mosjon er greit. Så lenge hun ikke sier det noe sted i artikklene, faktisk. At du greier å lese mer mellom linjene enn hva det står, er vel og bra. Er ikke så sikker på at hvermannsen-litt-lat-og-synes-det-er-fint-å-slippe-skikkelig-tur, tolker slike artikler helt likt. Jeg kopierte forøvrig linken fra en oppdretter av en aktiv rase, som er blitt veldig populær som "rusle rundt hund".

"eller vi tager på lange cykelture og joggingture med hunden løbende ved siden af.Resultatet er, at hunden hver dag bliver fysisk overaktiveret og får et alt for højt niveau af adrenalin og kortisol i kroppen"

Red; Men ok. Hvis man antar at damen synes mosjon er flott, bare ikke daglig. Stemmer det at hunder ikke tåler daglig trim? Hvordan kan det stemme? Og hvor ofte er greit for at de ikke blir syke og stressede? Tre ganger i uka, en gang, eller sjeldnere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...