Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk trening gir stresset hund?


Pringlen
 Share

Recommended Posts

http://www.dyrefondet.dk/nyheder/vis.htm?nid=116

Ok, dette lukter Turid Rugaas lang vei, etter min mening...

Jeg har mine klare meninger om at en hund i fysisk god form, har det bra. Merkelig at det ikke er topptrente trekk og jakthunder som sliter med adferdsproblemer. Iflg disse adferdsfolka er de så stressede at det er synd på dem :P

Hva er din erfaring?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke helt at folk tar i mot råd ang. mosjon fra ei dame som har en bikkje som ser ut som en ballong med bein på, jeg.

Man leser visst ting forskjellig "Derfor er myten om, at din hund skal have fysisk krævende motion hver dag, så farlig. For tror du på den, vil jeres daglige gåture betyde, at din hund ikke alene b

Nå gadd jeg ikke å lese artikkelen, men jeg hørte en aldeles skremmende fortelling nå i helgen... Noen hadde vært på en "seanse" med Turid Rugaas - og fikk klar beskjed om at bikkja var supernervøs. D

Jeg synes det hun skriver virker ganske saklig jeg?

At de fleste hunder ikke tenger krevende fysisk mosjon hver dag, turene skal ikke minne om "ekstremsport for hunder", og gi hunden mulighet til å rusle og snuse i løpet av turene?

I tillegg til å advare mot overdreven ball- og pinnekasting?

Hun henviser riktignok til Rugaas, men jeg ser artikkelen som langt mer moderert enn det. Og den er rettet mot "hvermansen", ikke hundekjørere og jakthunder. Nå vet jeg ikke mye om hvordan de jobber, men hundekjørere kjører vel heller ikke hundene milevis hver dag, de har hviledager og dager/perioder med kortere intervaller?

Derimot ser jeg jakthunder som ikke brukes i jakt, men der eiere prøver å slite dem ut med løpe- og sykkelturer, og har hunder som aldri slapper av. Sist i forrige uke, da vi hadde en engelsk setter som helt åpenbart var høyt stresset og løp i sirker rundt oss i en halvtime (og helt klart hadde holdt på med dette i minst en times tid, da vi fulgtes på paralelle stier fra et stykke lengre inn i skogen).

Jeg synes artikkelen er helt i tråd med de fleste rådene her på forumet, om stressede hunder som potensielt får for mye fysisk aktivitet kontra mental aktivitet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dyrefondet.dk/nyheder/vis.htm?nid=116

Ok, dette lukter Turid Rugaas lang vei, etter min mening...

Jeg har mine klare meninger om at en hund i fysisk god form, har det bra. Merkelig at det ikke er topptrente trekk og jakthunder som sliter med adferdsproblemer. Iflg disse adferdsfolka er de så stressede at det er synd på dem :P

Hva er din erfaring?

Nå gadd jeg ikke å lese artikkelen, men jeg hørte en aldeles skremmende fortelling nå i helgen... Noen hadde vært på en "seanse" med Turid Rugaas - og fikk klar beskjed om at bikkja var supernervøs. Da hadde den undersøkt et rom der det satt folk helt stille, også hadde den bjeffet litt på en fotograf som satt med kamera foran trynet sitt. Etter det var hunden som normalt igjen. Hundeeieren fikk høre at man virkelig ikke skulle trimme voksne hunder MER enn 45 min - 1 t per dag, og drev man med annen trening (som LP), så måtte man for all del ikke gjøre det mer enn en gang pr uke. Og hunder som bor i by, de avlives når de er 4-5 år gamle fordi de er så stressa av å bo i bymiljø... Det var mye mer også - og det hele ga meg lyst til å anmelde hele foretaket til damen til Mattilsynet for brudd på dyrevelferdsloven - fordi hun oppfordrer til dyremishandling ved å be folk om å IKKE aktivisere sine hunder. Skremmende.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leser visst ting forskjellig :P

"Derfor er myten om, at din hund skal have fysisk krævende motion hver dag, så farlig. For tror du på den, vil jeres daglige gåture betyde, at din hund ikke alene bliver fysisk overstimuleret, men også mentalt understimuleret."

Hvordan i alle dager kan GÅturer gjøre en hund fysisk overstimulert??? Om du så går hele dagen i strekk...Å løpe eller sykle er visst helt krise, da blir bikkja syk...

"Ifølge den verdenskendte norske hundepsykolog Turid Rugaas vil bare et par boldkast på en gåtur kræve minimum to-tre dages efterfølgende restituering med hvile og ro."

Det er jo i samme gate som Siri skriver. Hårreisende, spør du meg...

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To- tre ballkast iløpet av en tur fordrer et par dagers restitusjon???? Hva slags hunder er det snakk om her ? La gå at overdreven pinne-og ballkasting skaper stress, men det får da være måte på tantepjatt. Det er vel et større problem at mange hunder rusler rundt feite og i dårlig form - det er farlig for helsen.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet af stressede hunde stiger støt i Danmark med problemadfærd til følge. Forkert aktivering og stimulering er nogle af de hyppigste årsager til, at hunde udvikler stress og problematisk adfærd og får fysiske skader.

Er vel heller motsatt? Understimulerte hunder som stresser og har problematferd?

Ifølge den verdenskendte norske hundepsykolog Turid Rugaas vil bare et par boldkast på en gåtur kræve minimum to-tre dages efterfølgende restituering med hvile og ro.

Har aldri opplevd at hunden trenger restitusjon etter et ballkast. :P

Hunde tåler ikke daglig fysisk høj aktivitet, uden at det går ud over sundheden og adfærden.

Så trekkhunder mm de er usunne hunder? Og hva med ulven?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder som stort sett får mye og hard fysisk aktivitet. Mye trekk/løping med ski og sykling, kløv, lange turer osv og i perioder trener vi mye i tillegg, andre perioder trener vi lite/ingenting, bare fysisk trim. Nå på sommeren kan jeg stå å kaste ball utallige ganger på rad ut i et vann og innimellom ellers også, selv om jeg nok ikke er av de som bruker ballkasting o.l. mest i min hverdag. Noen ganger går vi rett fra masse og ofte aktivitet til bråstopp i aktivitet, jaggu tåler de alt dette helt uten problem, selv til tross for at det er hardbarka og relativt lettstressede brukshunder av heftig sort.

Er ikke uenig i at ting bør balanseres, hund skal få være hund osv, men sånn jevnt over så opplever jeg mer problemer der det er lite mosjon kontra der det er mye. Jeg tror nok også at ballkasting e.l. eller det at man frarøver hunden hvile innimellom slagene (typ har leker liggende hjemme til en hund som ikke greier roe seg å bare lar den holde på eller gjør/ikke gjør andre ting som gjør at hunden ikke får hvilt tilstrekkelig, er det største problemet ifht miljø og resten (og kanskje det største problemet?) er nok avl og genetikk. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster ball hver dag, vi. Noen ganger for moroskyld, men vanligvis som belønning ved trening. Bikkja ligger vanligvis på gulvet og sover innendørs, leker litt selv med lekene sine eller slapper av mens han gnafser på et tyggebein. Tror ikke han tar skade av den ballen, altså. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det skal ikke være noe problem å få en hund stressa. Det er jo å gjøre samme tingen som den får tendenser til stress på hver dag til et gitt klokkeslett.

Men mye og variert mosjon har mine sovet godt ettrpå i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gadd jeg ikke å lese artikkelen, men jeg hørte en aldeles skremmende fortelling nå i helgen... Noen hadde vært på en "seanse" med Turid Rugaas - og fikk klar beskjed om at bikkja var supernervøs. Da hadde den undersøkt et rom der det satt folk helt stille, også hadde den bjeffet litt på en fotograf som satt med kamera foran trynet sitt. Etter det var hunden som normalt igjen. Hundeeieren fikk høre at man virkelig ikke skulle trimme voksne hunder MER enn 45 min - 1 t per dag, og drev man med annen trening (som LP), så måtte man for all del ikke gjøre det mer enn en gang pr uke. Og hunder som bor i by, de avlives når de er 4-5 år gamle fordi de er så stressa av å bo i bymiljø... Det var mye mer også - og det hele ga meg lyst til å anmelde hele foretaket til damen til Mattilsynet for brudd på dyrevelferdsloven - fordi hun oppfordrer til dyremishandling ved å be folk om å IKKE aktivisere sine hunder. Skremmende.

Hjelp!! Det her er jo helt SYKT!!! Og det er utrolig mange som følger det hun sier :(
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ekstremt energisk ettåring, og om han ikke skulle fått bruke kroppen skikkelig, leke og turne rundt så tror jeg han hadde vantrivdes temmelig kjapt. Herlighet, det må da være mulig å se an hunden sin? Det er stort sett ikke noen tvil om en hund er sliten, stressa etc etter min mening.
Nå ønsker jeg at hundene mine er skikkelig energiske, livlige og utholdende da, men det er langt ifra det samme som over/understimulert eller stressa generelt. Hunder som bare ligger hele dagen og som knapt orker annet enn tusleturer pga dårlig kondisjon og mye rolig tilværelse er vanvittig kjedelig og frustrerende.

12åringen setter pris på skikkelige og utfordrende skogsturer han også, og han får masse skryt av veterinærer over hvor sunn kropp han har for alderen! Ingen forkalkninger i rygg/hofter, flotte verdier og supersprek generelt. Han har levd et aktivt liv.


Banzai har tilbøyning til å bli stressa av ballkast da, men det er ikke noe problem å avbryte leken før det går for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner ikke helt at folk tar i mot råd ang. mosjon fra ei dame som har en bikkje som ser ut som en ballong med bein på, jeg.

Det er sikkert veldig behagelig å ta i mot råd fra henne da? Du slipper å være akiv og gå turer og trene bikkja di :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leser visst ting forskjellig :P

"Derfor er myten om, at din hund skal have fysisk krævende motion hver dag, så farlig. For tror du på den, vil jeres daglige gåture betyde, at din hund ikke alene bliver fysisk overstimuleret, men også mentalt understimuleret."

Hvordan i alle dager kan GÅturer gjøre en hund fysisk overstimulert??? Om du så går hele dagen i strekk...Å løpe eller sykle er visst helt krise, da blir bikkja syk...

"Ifølge den verdenskendte norske hundepsykolog Turid Rugaas vil bare et par boldkast på en gåtur kræve minimum to-tre dages efterfølgende restituering med hvile og ro."

Det er jo i samme gate som Siri skriver. Hårreisende, spør du meg...

Vi leser helt klart forskjellige ting. Bortsett fra henvisning til Rugaas så trekker forfatteren frem at turer nettopp skal være gå- og snuseturer, ikke ekstremsport, da snakker hun om løping og sykling HVER DAG?

Jeg vet om flere med rimelig aktive hunder, blant annet her på forumet, men er det noen her som løper hundene sine milevis hver dag med sykkel, løping eller kjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser artikkelen handler den om å ha en balanse i hundeholdet, og ikke tro at hunden må slites fysisk ut/gjøre "ekstremsport" hver eneste dag.

Endel fysisk mosjon er flott, men innimellom kan man godt ha en hviledag eller tre uten at hunden skal ta så mye skade av det. Og de sier i artikkelen at på hviledagene skal hunden ha sine tre vanlige luftinger, ikke bare ligge i koma.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har hatt hjemmebesøk og vært adferdskonsulent for hunder hvor eier opplever hundens adferd i hverdagen som problematisk. Jeg har aldri på de 15 årene bedt noen om å trene hunden mindre, så jeg antar at problemet ikke er spesielt utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugaas er jo motstander av trekk og aktiv bruk av hunden egentlig.. Så artikkelen forundrer meg ikke

Når det er sagt: har man sett et spann før start så er det en del stress. Iver etter å komme seg avgårde, forventning. Har fundert litt på hva en kan gjøre her. Å vente til alle er stille samtidig før man starter er faktisk ganske vanskelig. De fleste som har stille hunder før start har det fordi de har kjeftet på hundene fordi de bråker, og det har jo ikke jeg lyst til (dessuten tror jeg hundene er like stresset da, de har bare lært å ikke vise det)

man skiller jo egentlig mellom positivt og negativt stress, men likevel.

MEN: Det værste stresset er jo når trekkhunder ikke trenes. Da blir de fryktelig rastløse og urolige.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugaas er jo motstander av trekk og aktiv bruk av hunden egentlig.. Så artikkelen forundrer meg ikke

Når det er sagt: har man sett et spann før start så er det en del stress. Iver etter å komme seg avgårde, forventning. Har fundert litt på hva en kan gjøre her. Å vente til alle er stille samtidig før man starter er faktisk ganske vanskelig. De fleste som har stille hunder før start har det fordi de har kjeftet på hundene fordi de bråker, og det har jo ikke jeg lyst til (dessuten tror jeg hundene er like stresset da, de har bare lært å ikke vise det)

man skiller jo egentlig mellom positivt og negativt stress, men likevel.

MEN: Det værste stresset er jo når trekkhunder ikke trenes. Da blir de fryktelig rastløse og urolige.

Men trekkhunder trenes vel ikke superhardt hver dag? De har hvilepauser innimellom de også?

For det er det artikkelen snakker om, ikke at de blir stressa (gira) før start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som trener hundene sine superhardt hver dag? :icon_confused:

Spørsmålet er vel antageligvis hva man definerer som mye mosjon. Jeg syns jo ikke at 45-60 minutters tur hver dag er ekstremt på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trekkhunder trenes vel ikke superhardt hver dag? De har hvilepauser innimellom de også?

For det er det artikkelen snakker om, ikke at de blir stressa (gira) før start.

de har hviledager ja, det med stress før start er bare mine tanker - og noe Rugaas har kommentert i en annen artikkel (som jeg ikke har link til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at min som trekker rundt på overvektige meg og har godt med muskler er så rolig og avslappet inne her da. Han kan koke over om jeg trener mentalt med han mange dager på rad, men det motvirker man jo ved å ta pause å la hunden få være hund. Det har likevel aldri skjedd at han vil bare rusle å sniffe på tur, man kan jo buse framover i trekksela å snuse samtidig må vite :teehe:

Som jeg lærte det så er det mange, særlig med min rase som tror man MÅ trene de mye mentalt hver eneste dag og ender da opp med hunder som stresser mye fordi de aldri får en pause. Det ble mye mindre stress på Keiron når jeg sakket ned å gav han en dag eller to i uka hvor vi bare daffer og koser oss uten å trene på noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser helt klart forskjellige ting. Bortsett fra henvisning til Rugaas så trekker forfatteren frem at turer nettopp skal være gå- og snuseturer, ikke ekstremsport, da snakker hun om løping og sykling HVER DAG?

Jeg vet om flere med rimelig aktive hunder, blant annet her på forumet, men er det noen her som løper hundene sine milevis hver dag med sykkel, løping eller kjøring?

Mja. Hun skriver da at sykling og løping ikke er bra i det hele tatt, og at GÅturer kan være for mye for hunden din. Man skal iflg. artikkelen, rusle tre lufteturer, hvor bikkja skal snuse og dille.

Hvordan får man bikkja i form til jakta, da :P

Mine hunder får ikke milevis hver dag, men prøver på at de får løpe henholdsvis en og to mil annenhver dag. Nå har de ikke fått en eneste tur på en uke, så da burde vel adferdsproblemene melde seg :) Det er forøvrig helt normalt at jakthunder får ganske mange sykkelmil i uka.

Nå er jo denne atrikkelen fra ei Dansk adferdsdame. Jeg vet ikke hvor voldsomt den jevne Danske trimmer bikkjene sine (dachsfolk der gjør det ikke, for bikkjene deres er jevnt over feite drog med ryggproblemer) Som Gråtass sier; hun har aldri måttet råde noen til å gi bikkja mindre mosjon. Så kanskje problemet heller er motsatt, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at balanse er viktig, variasjon på tur/lengde er sunt

For meg med fuglehunder så løper de som tullinger når de slippes løs. De snuser og tisser, men for det meste løper de.

Når båndtvangen opphører så prøver vi å la de løpe hver dag. Enkelte dager strekker ikke tiden til, men stort sett løper de.

Den største løpetullingen hos oss har en snittfart på 14-15km når vi går ca 1 mil. Det sier seg selv at han løper det meste av denne tiden, han rusler ikke rundt.

Under jakta (som regel 5 dager) er de ute og jakter nesten hele dagen. Sambo jakter bare med en hund og han jakter da i 8 timer hver dag i 5 dager. Tempo reduseres underveis og hunden styrer det selv, men han holder koken alle dagene.

Jeg jakter sammen med flere jegere og hunder, så vi slipper som regel hundene på omgang, så mine jakter tilsammen 4-5 timer i løpet av dagen og går resten i bånd. De stresser mer i bånd enn løs, fordi de heller vil jakte enn å gå i bånd.

Våre hunder er vandt med variasjon, noen dager får de ikke tur, andre dager ok tur, så kommer plutselig helga hvor man er hele dager på fjellet.

Jeg tror som 2ne sier, at de færreste trener sine hunder superhardt hver eneste dag.

Vet at våre hunder hadde blitt spør av rusletur i bånd hver dag hele året .....

De trenger å løpe

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Rusletur i band en time hver dag der alle andre tråkker hadde blitt stresset hund. Men en variasjon fra å snorke i stolen hele dagen til lange turer og alt i midten ja det syntes dem er digg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...