Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal neste hunden din være?


Aea
 Share

Recommended Posts

Hvilken rase skal neste hunden din være? Har du hatt rasen før? Hvilke raser har dere hatt før? Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

1. Samojed

3. ja, flere.

4. Nova Sc.D.T Retriever, Hovawart (3 stk), border collie (totalt 4 stk), samojeder (totalt 11 stk).

5. 9 samojeder. 4 BC, hvorav 2 bor hjemme, og en bor hos svigermor og en hos venner, pensjonerte gjeterhunder disse to siste.

6. Samojeder fordi de passer oss og vårt liv på de fleste vis, verdens snilleste og vakreste trekkhund :) Oppvokst med rasen i nabolaget, og den var rimelig selvsagt når det skulle velges hund til familie, grønn omsorg og trekkhundbruk. Border Collie da vi driver med sau og gjerne vil ha gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Min neste rase skal være greyhound, helt garantert.

2. Har aldri hatt rasen før.

3. Fra før av har jeg en golden retriever

4. Hun er min første og eneste hund.

5. Grunnen til at min neste hund skal være greyhound er fordi jeg elsker rasen. Roligere, edlere og flottere hunder har jeg ikke møtt. Det var kjærlighet ved første blikk da jeg så rasen, og jo mer jeg har lest og sett rasen, jo mer har jeg innsett at denne hunden må jeg bare ha i livet mitt engang. Det blir nok ikke før om 5-8 år, ettersom jeg enten 1) må ha økonomi, plass og tid til to hunder eller 2) Nemi er 5 år nå og lever dessverre ikke evig, så en dag forlater hun denne verden og jeg må få meg ny hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Usikker, men tipper det blir malamute eller grønlandshund

2. Jeg har to malamuter fra før. Grønlandshund har jeg ikke hatt.

3. Jeg har hatt en golden retriever og to alaskan malamuter.

4. Jeg elsker de store trekkhundrasene. Deres fysikk, bruksegenskaper og gemytt passer meg perfekt. Rett og slett min type hund.

Jeg ønsker meg også en mindre rase i tillegg en gang, så det er mulig det blir neste og. Isåfall er drømmen en shiba, noe som da blir nytt for meg. Grunnen til at jeg ønsker denne rasen er fordi de virker kule, og jeg tror de passer perfekt inn i mitt liv med malamutene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Flat coated retriever blir neste

2. Ja, har min første av rasen nå :)

3. Er på min andre cavalier nå og har min første flat coated

4. To cavalierer. En flat

5. Hvorfor flat coated retriever? Jeg elsker alt med rasen og den passer helt perfekt til det jeg vil ha en hund til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Usikker, men kanskje norsk buhund. Men det blir lenge til neste hund kommer i hus, og rasevalg avhenger av mine behov og ønsker på det tidspunktet.

2. Nei.

3. Korthåret vorsteh, gordon setter, irsk setter x2, irsk rød og hvit setter, schäferhund.

4. Har en irsk setter, en irsk rød og hvit setter og en schäferhund.

5. Trivelig turkamerat i praktisk størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Min neste hund blir en schäfer eller malle, jeg greier ikke bestemme meg. Det blir når Nemi(3) år skal pensjoneres, så det blir ikke med det første.

2. Har schäfer nå, ikke hatt malle.

3. Fra før har jeg hatt BC, papillon, BCmix. Nå har jeg schäfer og whippet.

4. Schäfer ville jeg ha fordi jeg bare digger rasen. Egenskaper, utseende, lojaliteten, arbeidsviljen, førbarheten...ja...alt. Jeg er veldig fornøyd, om man ser bort fra helsa på min da. Ellers er hun tilnærma perfekt altså. Whippet ville jeg ha for å prøve noe helt annet enn de lettlærte, førerorienterte rasene jeg har hatt fra før. Whippet er i en helt annen gate. Jeg skulle ha en hund som passet sammen med schäferen på tur, som ikke var sånn veldig vanskelig å oppdra og ha i hus. Jeg ville rett og slett ha en fullfart hund ute, og rolig inne uten at den krever noe særlig. Sånn at jeg kan trene den når jeg har lyst, heller enn å fordele treningstiden til Nemi på flere hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Basenji :wub:

2. Nei, har ikke hatt rasen før

3. Boxer, og har franske bulldoger boende hos meg såpass ofte at jeg føler jeg har litt eierskap i de også

4. Nå har jeg 1 boxer, passer 2 bulldoger

5. De er så sykt vakre! Også har rasen en relativt god helse, kort pels, lite bjeffing, perfekt størrelse, lite sikling (!!), mye personlighet, og sterke meninger. Samtidig tror jeg basenji må være en av de skumleste rasene å kjøpe når man ikke har erfaring med dem, for man leser veldig mye negativt om dem, også fra eiere av rasen. Jeg ønsker virkelig en basenji, men vi får se om jeg får kalde føtter når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?
Antakeligvis en Korthåret Collie.
Andre drømmer er jo en til aussie, lundehund eller dsg.


Har du hatt rasen før?

Jeg har en nå som er min første, jeg er kjempe fornøyd med egenskapene, og kunne tenke meg en til.

Hvilke raser har dere hatt før?
Jeg har en Australian Shepherd fra før, neste rase hadde blitt aussie om ikke miljøet og avlen hadde vært så f**kd.
Tidligere har jeg hatt blandingshunder.

Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

Jeg har to en Australian Shepherd og en Korthåret Collie.

Hvorfor denne rasen?
Liker engenskapene, størrelsen og det at den er en allrounder man kan trene for gøy, men som ikke har hæla i taket og tenna i tapeten om man skulle for travel til å kunne trene så mye hundesport i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

1. Mest sannsynlig en tervueren, kanskje groenendael om det dukker opp et interessant kull.

2. Ja, to.

3. Bichon frisé og disse to belgerne vi har nå.

4. To belgere, dog groenendaeler begge to.

5. Belgeren har blitt hjerterasen min med tiden. Liker så og si alt med rasen :) Terv fordi det virker mer trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?

Australsk kelpie. Venter på at den fødes om 1,5 uke.

Har du hatt rasen før?

Ja, 3 hjemme. Men ellers har jeg hatt 5 kull. Det er ikke en rase man "samler på" hjemme.

Hvilke raser har dere hatt før?

Tibetanske Spaniel, Schäferhund, Jakt springer, Labbis & NSDTR (det er vel det jeg har hatt over tid ellers vært innom div Belgere)

Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

2 AK, straks 3 i hus.

Hvorfor denne rasen?

For den passer best til mitt bruk og hold. :)

Alt etter om jeg fortsetter bo her eller får enebolig etterhvert (vi snakker 3-5års periode her) så bli det muligens en maskot som neste hva det blir må gudene vite... vi snakker alt fra Minibull til sheltie her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvilken rase skal neste hunden din være?

Portugisisk vannhund

2: Har du hatt rasen før?

Ja. Har en på drøye 10 år nå, og kommer alltid til å ha et spesielt forhold til rasen. Min hjerterase.

3: Hvilke raser har dere hatt før?

Portugiser og papillon.

4: Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

Jeg har en av hver av disse rasene nå.

5: Hvorfor denne rasen?

Portugiser fordi de matcher det jeg har av krav til en hund. De er blide og lekne, gir litt motstand, men er en god allaroundrase. Jeg elsker typen hund - vesnet deres. Dessuten synes jeg de er utrolig vakre, og jeg elsker den deilige og ikke-røytende pelsen (hater den litt også, når bikkja ruller seg i drit eller sånne ting. Mye pelsstell..,). Generelt er jeg fan av langhårede hunder. Det er mange raser jeg gjerne skulle hatt, men neste gang må det bli en ny vann-tulling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Skal neppe ha hund igjen når de jeg har nå er borte, men dersom jeg skal og jeg ikke bor midt i Oslo, så blir det en sibirsk husky.

2) Nei.

3/4) Har mine to første hunder nå, og det er to shibaer.

5) Jeg elsker utseendet, helsa, funksjonaliteten, og personligheten når det ikke blir for mye av de kjipe trekkene som det kan være en del av (samkjønnsaggresjon, ressursforsvar, uhåndterlige). Verdens beste turkompis og så smarte at du kan lære dem hva som helst, og så selvstendige at de sjøl vurderer om de gidder. Jeg ønska meg en rase som er med på alt som er gøy, men som ikke sitrer av forventning om hva som skal skje i neste nu og som er klistra på eier, og det fikk jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvilken rase skal neste hunden din være?
Om helsa holder og alt slikt, så blir det nok en briard.

2: Har du hatt rasen før?
Ja, jeg har hatt briarder siden 1991 - og har nå min 5. og 6. av rasen.

3: Hvilke raser har dere hatt før?
Siden jeg ble voksen og flyttet for meg selv har jeg kun hatt briarder, men vokste opp med basenji, chihuahua (x2) og en bedlingtonterrier.

4: Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?
Jeg har nå to stk - en hannhund på drøyt 7 år og en tispe som blir to år i desember.

5: Hvorfor denne rasen?

Jeg aner ikke!!!! De bare traff meg ved første møte og siden har forelskelsen i og fascinasjonen for rasen vedvart. De har humor og er klovnete, kan brukes til veldig mye rart, de er litt useriøse og tullete - og de har bare "noe" som jeg har falt for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvilken rase skal neste hunden din være? Har du hatt rasen før? Hvilke raser har dere hatt før? Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

Min neste hund blir av arten hund. Rase??? Sannsynligvis en gruppe 1 hund, retriever av noe slag eller cocker.

Har tidligere hatt irsk ulvehund, schäfer x mange, malinois x 3 og bc med to kull.

Nå har vi 6 hunder i hus, 3 x schäfer og 3x bc, hvorav en sommerferiegjest.

Min neste hund blir valgt ut på egenskaper fordi jeg skal ha en terapihund og da er rase underordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvilken rase skal neste hunden din være?

Tervueren.

2: Har du hatt rasen før?
Har en nå.

3: Hvilke raser har dere hatt før?
Kun tervueren.

4: Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?
Kun en.


5: Hvorfor denne rasen?

Var den jeg falt for når jeg skulle lete etter min rase. Fikk hunden i hus og falt enda hardere. Så valget er lett på neste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hvilken rase skal neste hunden din være? Har du hatt rasen før? Hvilke raser har dere hatt før? Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

1. Jeg er usikker. Rottweiler, staff og fransk bulldog er vel øverst på lista, men ingen av de passer likevel. Kanskje en ny finsk lapphund. Det er i hvertfall den rasen som passer best akkurat nå, selv om jeg er svak for de små selskapsrasene. Traff en supersjarmerende blanding av toypuddel og dvergpuddel, kanskje det blir en slik en dag.

2. Har ikke hatt egen hund før de jeg har nå, men har vært mye sammen med familiens sheltie og border collie.

3. Har finsk lapphund og chihuahua.

4. Har en av hver.

5.chihuahua var forsåvidt tilfeldig, men jeg ville ha en liten hund, en turkamerat, som var grei å ha med seg bort, og lett å få folk til å passe. Finsk lapphund, fordi den passer til det meste jeg kan finne på å ville bruke den til, og fordi den er den vakreste hunderasen jeg vet om. Dessuten så er de alltid veldig glade, og smiler hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være? Har du hatt rasen før? Hvilke raser har dere hatt før? Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

Dette er vanskelige spørsmål slik status er i dag!

Mest sannsynlig blir det sort dvergsnuser, men dersom mannen ikke består allergitest blir det løwchen eller wheaten terrier.

Dersom det ikke kommer sort dverg tispe til meg heller jeg kanskje mot cairn igjen slik jeg hadde før.

Så det er vel 4 raser som står på listen per i dag...

Grunnen til rasen(e) er at jeg vil ha allergivennlig, selvstendig og røytefri hunder som ikke krever alt for mye, men som kan være med på det meste selvom. Størrelse er også et viktig punkt da jeg ønsker små hunder. Wheaten er litt i største laget, men siden jeg liker rasen så godt kan jeg ha den selvom.

Jeg har vokst opp med riesen, så sort dvergsnuser var ikke et vanskelig valg siden riesen er for stort. Også har jeg truffet den kjekkeste oppdretteren!

Fra før har jeg hatt Cairn terrier :ahappy: 1 stk

Skal neppe ha hund igjen når de jeg har nå er borte

Hvorfor ikke :shocked: ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være? Har du hatt rasen før? Hvilke raser har dere hatt før? Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

1. Hvilken rase skal din neste hund være?

Hm.. Kommer til ann på. Hvis jeg skal ha ny hund i løpet av de neste 10 årene så blir det mest sannsynlig en whippet til. Hvis det blir ny hund etter det så kan det hende det blir en rase fra gruppe 1.

2. Har du hatt rasen før?

Jeg har rasen nå. Det er min første av denne rasen.

3. Hvilke raser har dere hatt fra før?

Har hatt borcer collie x2, alaska huskey og whippet.

4. Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

Nå har jeg bare en whippet.

5. Hvorfor denne rasen?

Jeg sliter med helsen og ønsket en rase som tåler rolige perioder. Derfor "byttet" jeg ut høyaktive raser med whippet. Ikke alltid man kan styre helsen, men hund er for meg utrolig viktig likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være? Har du hatt rasen før? Hvilke raser har dere hatt før? Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

Det blir nok en finsk lapphund til :) Er rett og slett blitt utrolig glad i disse herlige lappetrollene selv om han titt og stadig gir meg grå hår også :lol:

Ja, har en finsk lapphund nå, hatt ham i litt over fire år :)

Har bare hatt finsk lapphund, men når jeg var liten hadde vi en blandingshund (schäfer, riesen og elghund), men den ble avlivd før den ble et år pga dårlig mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. liten puddel :ahappy:

2. Nei

3. Har en berner og en kleiner munsterlander, som er mine første hunder

5. Hvorfor denne rasen? Vil ha en bikkje som er litt mer fører-orientert en munsteren i trening, men allikevel litt lik i væremåten (i forhold til en gjeter liksom), kan gå løs, er ikke så veldig stor, rask og aktiv

tok en helomvending fra 'jeg vil ha stort bikkjedyr som ikke krever mye pelsstell, og fuglehund skal jeg hvertfall ikke ha' til liten puddel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken rase skal din neste hund være?

Neste hund blir mest sannsynlig en voksen hund og da enten en puddel eller puddelblanding. Det viktigste er at pelsen er røytefri puddelpels og at hunden er frisk og liten av størrelse. Jeg kommer ikke til å kjøpe en "designerpuppy", men jeg tenker at neste hund godt kan bli en voksen omplasseringssak og da er ikke stamtavle det viktigste.

2. Har du hatt rasen før?

Jeg har min andre puddel nå.

3. Hvilke raser har dere hatt fra før?

Kun puddel :heart:

4. Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

2 pudler, men en om gangen.

5. Hvorfor denne rasen?

Puddel er rasen som treffer meg midt i hjertet med klovnetaktene, intelligensen, den grasiøse og majestetiske holdningen - og den mykeste deiligste pelsen av alle. Vakreste rasen jeg vet om. Jeg har etterhvert blitt kjent med flere puddelblandinger og jeg ser at puddelutrykket dominerer bland de blandingene jeg kjenner og da tenker jeg at stamtavlen ikke er det viktigste. Siden det relativt sjelden er pudler til omplassering vil det nok være lettere å få tak i en puddelblanding. Men nå tenker jeg kun på omplassering - ikke det å støtte opp om doodlehysteriet og valpefabrikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvilken rase skal neste hunden din være?

Drever eller en jeg "gjøre litt mer med" :P spørs litt på om hannen min blir god nok til å avles på, og evt når det blir kull etter han. Skal isåfall ha en tispe etter han etter plana.

2: Har du hatt rasen før?

Har drever nå

4: Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

En

5: Hvorfor denne rasen?

Jakthund til hare, rev og hovedsakelig rådyr. Samtidig som den er en herlig familiehund :) finest av alle rådyrhundene i mine øyne :wub:

Den "andre rasen" skal være en mer lettlært, førerorientert og trenbar hund, som jeg gjerne kan konkurrere med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...