Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring - Dnb


tmp
 Share

Recommended Posts

Eg har hatt hunden min forsikret der. Fikk bruk for forsikringen også, da han måtte opereres for fremmedlegeme i magen. DNB betalte ut uten problemer, og i tillegg er egenandelen veldig lav (i motsetning til Agria feks), så eg er fornøyd med de. Minuset er at forsikringen opphører når hunden blir 10 år, og det er svært få dyreklinikker som har avtale eller hva det nå er med DNB så du må betale alt selv og så få penger tilbake senere, istedenfor at regningen går til direkteoppgjør hos forsikringsselskapet (som det ofte gjør med Agria).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tenkt at jeg skal bytte til DnB fordi jeg har andre forsikringer der, men de er mer enn dobbelt så dyre som Agria, så det utgår med megahøye kneløft. :D Fordelen med en del av de mer ordinære bank/forsikringsselskapene er at de ikke kan så mye om hunder som Agria, så hund er hund og koster så og si det samme, og de er heller ikke så knipne med utbetalinger på raserelaterte problemer, som feks Agria kan være. Mens for sånne som jeg som har raser som det "aldri" feiler noen ting, så blir det fordelaktig å ha i Agria, som ser at min rase sjelden krever dyre behandlinger, mens hos DnB er en shiba bare enda ei bikkje, og premien er satt mer kommunistisk og lik for alle. :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tenkt at jeg skal bytte til DnB fordi jeg har andre forsikringer der, men de er mer enn dobbelt så dyre som Agria, så det utgår med megahøye kneløft. :D Fordelen med en del av de mer ordinære bank/forsikringsselskapene er at de ikke kan så mye om hunder som Agria, så hund er hund og koster så og si det samme, og de er heller ikke så knipne med utbetalinger på raserelaterte problemer, som feks Agria kan være. Mens for sånne som jeg som har raser som det "aldri" feiler noen ting, så blir det fordelaktig å ha i Agria, som ser at min rase sjelden krever dyre behandlinger, mens hos DnB er en shiba bare enda ei bikkje, og premien er satt mer kommunistisk og lik for alle. :teehe:

Det der oppdaget vi og når vi nylig hentet inn ulike tilbud på forsikringer :P Så vi har fortsatt agria. Hurra for frisk rase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damir er forsikret i DNB da samboeren har alt annet der. Har ikke hatt bruk for den enda men å forsikre Damir i Agria med ca samme villkår som hos DNB koster det nesten 2000 mer i året..

DNB har vel best villkår og pris hvis du har alle andre forsikringer der. Var en test hos Tv2 hjelper deg for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har alle mine forsikringer i DNB, fikk en veldig god ordning da jeg også fikk dyreforsikring der. Hatt bruk for den 2 ganger, alltid fått rask saksbehandling, aldri vært tvil om å få tilbakebetalt. SIste gang "glemte" de og sette over pengene, merket det fort selv, da det var 7000,- .

Veldig fornøyd, men må følge opp ting der og som man må med det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Takk for tilbakemelding! Da vi har DnB ellers, blir prisen mye bedre der, og ifølge flere veterinærkontorer er de veldig "grei å ha med å gjøre" og minst kranglete av alle selskapene, så det taler jo for men det som gjør meg usikker er at forsikringen reduseres fra 6 år og opphører ved 10 år, og at kronisk lidelse ikke dekkes..så klarer ikke bestemme meg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt forventa levealder med i beregningen i hvert fall. Som eier av en chihuahua, som jo har forventa levealder på langt over 10 år, så valgte jeg det eneste selskapet som dekket over den alderen, i hvert fall blant de jeg sjekket, altså Agria. Det er jo som regel når hunden blir eldre at dyrlegebesøk blir hyppigere. Fordi chihuahua har lett for å få tannproblemer, så har vi også tilleggsforsikring som dekker dette, og premien er rimelig høy, drøye 4000,-. med 1500,- pluss 15% egenandel. Det dekker liv, vet, med og tillegg. Nå har vi bl.a. på grunn av Aylas allergi fått igjen langt mer enn vi har betalt, hun er nå på allergivaksinasjon, som iflg vet'n er "svindyrt" (har aldri tørt å spørre akkurat hvor mye :P). Så det har uansett lønnet seg for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt forventa levealder med i beregningen i hvert fall. Som eier av en chihuahua, som jo har forventa levealder på langt over 10 år, så valgte jeg det eneste selskapet som dekket over den alderen, i hvert fall blant de jeg sjekket, altså Agria. Det er jo som regel når hunden blir eldre at dyrlegebesøk blir hyppigere. Fordi chihuahua har lett for å få tannproblemer, så har vi også tilleggsforsikring som dekker dette, og premien er rimelig høy, drøye 4000,-. med 1500,- pluss 15% egenandel. Det dekker liv, vet, med og tillegg. Nå har vi bl.a. på grunn av Aylas allergi fått igjen langt mer enn vi har betalt, hun er nå på allergivaksinasjon, som iflg vet'n er "svindyrt" (har aldri tørt å spørre akkurat hvor mye :P). Så det har uansett lønnet seg for oss.

Hva slags tilleggsforsikring dekker tennene? Vi har nemlig spesialforsikringen på vår papillon, men ikke søren om Agria dekker behandling for periodontitt. Bortkastede penger for vår del.

- Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tilleggsforsikring dekker tennene? Vi har nemlig spesialforsikringen på vår papillon, men ikke søren om Agria dekker behandling for periodontitt. Bortkastede penger for vår del.

- Maria

Nå ble jeg veldig usikker, så jeg sjekket i papirene mine. Det første jeg oppdaget var jeg burde begynne å lese den Viktige informasjonen som følge med hver år :icon_redface: Den gode nyheten er at selv om jeg rydda i papirene mine nå nettopp, og kasta alt som var gammelt, så kasta jeg ingenting av forsikringspapirene fra Agria, for dem lå hulter til bulter, og jeg ante ikke hva som tilhørte hvem og når. Ergo, jeg fant et ark der det sto at spesialforsikring hadde gått inn i vanlig vet-forsikring.

Du har dog rett i at følger av dårlig tannstell ikke gjelder, og det er vel det periodontitt går under. Jeg tenkte mer på melketenner som ikke faller ut, andre tannsykdommer og tannstillingsfeil, som nå da er dekket under vanlig forsikring, men da jeg opprettet kun var dekket med Spesialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig usikker, så jeg sjekket i papirene mine. Det første jeg oppdaget var jeg burde begynne å lese den Viktige informasjonen som følge med hver år  :icon_redface: Den gode nyheten er at selv om jeg rydda i papirene mine nå nettopp, og kasta alt som var gammelt, så kasta jeg ingenting av forsikringspapirene fra Agria, for dem lå hulter til bulter, og jeg ante ikke hva som tilhørte hvem og når. Ergo, jeg fant et ark der det sto at spesialforsikring hadde gått inn i vanlig vet-forsikring. 

Du har dog rett i at følger av dårlig tannstell ikke gjelder, og det er vel det periodontitt går under. Jeg tenkte mer på melketenner som ikke faller ut, andre tannsykdommer og tannstillingsfeil, som nå da er dekket under vanlig forsikring, men da jeg opprettet kun var dekket med Spesialen.

Min hund har medfødte (oppdaget 2 år gammel) tannproblemer som ikke har blitt diagnostisert, men som likner på periodontitt. I følge veterinæren kan vi ikke gjøre noe med det annet enn å forsinke de prosessene som er involvert - dvs. Rotnende røtter og betent tannkjøtt. Vi er inne hver 6. mnd til full tannrens og er nøye med stellet. Likevel måtte hun trekke 6 tenner i fjor, Agria nekter å betale. Jeg er megasur på dem, for det er virkelig ikke noe vi kunne gjort for å forhindre forringelse av hundens tenner på sikt. Så jeg skal aldri bruke Agria igjen - ever. :(

- Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodontitt er en arvelig sjukdom hvor kjevebeinet og skinna tennene er festa i, smuldrer opp og forvitrer, og ikke noe som kommer av dårlig tannstell, og burde definitivt vært dekka under tannforsikringa.

Det er dessverre høy forekomst av denne lidelsen på en del småhunder, hvilket jeg faktisk ikke var klar over da jeg gjorde mitt valg av oppdretter. Hun ble ordentlig overrasket over at Leja fikk dette, da det var ukjent for henne på hennes linjer. Dessverre. Men Agria nekter like plent. Det er synd at ikke en gang spesialforsikringen dekker slikt, og tidvis føler man seg ganske hjelpesløs når det rammer så hardt økonomisk, og når det ikke var noe man kunne forutsett. Vi bruker ca. 4-8000 i året i tillegg til forsikringssumen på dette..

Men men.

- Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodontitt er en arvelig sjukdom hvor kjevebeinet og skinna tennene er festa i, smuldrer opp og forvitrer, og ikke noe som kommer av dårlig tannstell, og burde definitivt vært dekka under tannforsikringa.

Jeg ble veldig usikker nå, for jeg var veldig sikker på at det ikke var det periodontitt var, så jeg googla det. Den første sida jeg fikk opp skriver:

Utviklingen av periodontitt starter når bakterier kombinert med matrester danner plakk på tennene.

En annen side skriver:

Periodontitt betyr betennelse rundt tannens festeapparat. 80% av hunder over 6 år som ikke får regelmessig tannbehandling har denne sykdommen. Det er en kompleks sykdom som skyldes en kombinasjon av dårlig munnhygiene, opphopning av tannstein/plakk, ansamling av bakterier, arv med mer. hunder under 10 kg er svær disponert for periodontitt

Dette stemmer jo ikke med det du skriver. Hvis det som står på dyreklinikkenes sider stemmer (og det antar jeg, det sto det samme andre steder), så gjør Agria riktig i forhold til sine vilkår etter den diagnosen. Da burde Marias veterinær kanskje gitt en annen diagnose, en som stemte bedre med årsaken ;)

EDIT: Maria, tror noe et annet forsikringsselskap hadde dekket dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lene_S, jeg er ikke veterinær, jeg veit bare hvordan dette arter seg hos mennesker. :) Der kan du pusse så mye du bare vil, det hjelper ingenting om du er arvelig belasta (og uheldig). På samme måte vil du kunne få periodontitt om du aldri renser tennene (burde presisert det i forrige innlegg), men da skal det være gruelig ille. Framskredet periodontitt på mennesker lukter helt spesielt, en feks kan merke det på trikken og bussen om en medpassasjer har det.

Å nekte å dekke behandling på en 6 mnd gammel hund er litt drøyt. Ingen hund uten arvelig belasta komponent får så dårlige tenner helt av seg sjøl så tidlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mennesker har arv stor betydning på om man kommer til å utvikle sykdommen eller ikke. Regner med det er tilsvarende hos hund. I mange tilfeller kan sykdommen holdes i sjakk med regelmessig tannstell hos tannlege, men i de alvorligste tilfellene er det omtrent ingenting man får gjort for å bremse forløpet. Vanlig tannpuss er ikke nok, så tannlegen må regelmessig gjennomføre dyprens under tannkjøttet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mennesker har arv stor betydning på om man kommer til å utvikle sykdommen eller ikke. Regner med det er tilsvarende hos hund. I mange tilfeller kan sykdommen holdes i sjakk med regelmessig tannstell hos tannlege, men i de alvorligste tilfellene er det omtrent ingenting man får gjort for å bremse forløpet. Vanlig tannpuss er ikke nok, så tannlegen må regelmessig gjennomføre dyprens under tannkjøttet.

Ja, sant. Og det er denne forebyggende behandlingen som koster penger, og som vi hadde trengt penger for å kunne følge opp skikkelig.

Om andre dekker dette vet jeg ikke..

Min hund måtte altså trekke 6 tenner da hun var halvannet år gammel. Det går ikke an at det kun er dårlig stell når hun faktisk FÅR stell, får godt fôr og masse å tygge på. Jeg har en ti år gammel hund uten antydning til tannstein, og hun har aldri fått dem pusset. Så jeg tror den genetiske delen av dette er sterkt undervurdert. Det kan forøvrig like gjerne være fysiske trekk ved akkurat min hund, blant annet svært smal underkjeve, som forårsaker dette. Men det er like fullt ikke noe vi kunne forutse..

- Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, folkens, jeg krangler ikke på at det er disposisjon med i bildet her, for all del. Jeg prøver bare å forstå hvorfor du, Maria, ikke får dette dekket, og hvis holdningen er slik som jeg quotet, altså at bakterier, tannstein og dårlig stell er årsakene man forholder seg til i bransjen, så er det jo ikke rart. Om det nå er tilfelle at ikke alle får sykdommen av disse grunnene, så burde det selvsagt modifiseres. Har du snakket med dem selv? Har vet'n klart å få tydelig nok frem hva som er årsaken?

Det kunne vært interessant å visst om andre selskap hadde dekket dette, for det ville i hvert fall hatt avgjørende betydning for meg hvis jeg vurderte å kutte ut et selskap på dette grunnlaget.

Vi hadde forøvrig ikke noe problem med å få dekket allergivaksinasjon til Ayla, selv om dyrlegen var veldig i tvil om det ville bli dekket, hun var rimelig sikker på at de fleste selskap ikke dekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har DnB og fornøyd med det:-) Gode på pris dersom man har lav sum på dødsforsikring:-) Har hatt en "skade", sykdom med ukjent årsak; og tror den gikk mellom med en gang. Har iallfall ikke hørt noe annet til nå (skjedde 12.aug). Så basert på mine erfaringer anbefaler jeg de :-) Betaler under 2000 kr per år per snute. De har satt opp prisen litt nå på den fakturaen som kommer nestegang, men den var på 135 kr/ mnd(tispe) og 122 kr/mnd (hanne) for mine.. Veterinærutgifter 30K /årlig, egenandel 1500kr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! Da vi har DnB ellers, blir prisen mye bedre der, og ifølge flere veterinærkontorer er de veldig "grei å ha med å gjøre" og minst kranglete av alle selskapene, så det taler jo for men det som gjør meg usikker er at forsikringen reduseres fra 6 år og opphører ved 10 år, og at kronisk lidelse ikke dekkes..så klarer ikke bestemme meg

Jeg har tenkt over akkurat det samme, og jeg vurderer enten en ekstra bufferkonto ELLER å bytte til Agria de "senere årene".. Tror mange (er ikke sikker!) forsikringsselskaper har reduksjon i beløpet de dekker etterhvert som hunden blir gammel (over 8 el 10 år?)? Da er det nesten like greit å "spare" litt ekstra, enn å ha en dyr forsikring som dekker kanskje 20 K. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...