Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase kunne passet meg?


SofieAuroraS
 Share

Recommended Posts

Det er uansett en treningssak, og ingen raser som garantert kan være løse. Men noen er såklart lettere å trene enn andre. Gjeterhunder generelt er typisk lettere å ha løse enn andre, men med det aktivitetsnivået du skisserer så er det ikke mange mellomstore hunder som oppfyller kriteriene. Jeg ville nok vurdert å gå ned litt på størrelseskravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva med en bullmastiff tispe, siden du liker str på rottweiler? De ligger på rundt 40 - 45 kg, hannhundene oppimot 70 kg, så det blir kanskje litt mye Bedagelige hunder (aktivitetsnivået du beskriver

Synes det hørtes ut som lite aktivitet for en labrador, jeg ville heller sett på en mer bedagelig anlagt selskapshundrase.

En puddel! Der finner du tre størrelser (eller er det fire?) å velge mellom. De er røytefrie og såkalt allergivennlige. Lengden på pelsen og "frisyren" bestemmer du selv, den kan klippes og barberes.

Er ikke dalmatiner meg tenker på heller, når jeg leser startinnlegget. Trenger nok mer, spesielt de første årene. Med den aktiviteten som blir skissert ville jeg nok setg på litt mindre raser :) Ville ikke gått for labrador heller. Begge disse rasene røyter mye og. Har du noen tanker om hva du ønsker, utover helst korthåret og kan være løs? Hvilke hunder liker du og drømmer om å eie? :) Sent fra min SM-T525 via Tapatalk

Jeg har veldig forskjellig "smak" når det gjelder hunder hehe.. Jeg drømmer om å eie podenco ibicenco, rottweiler eller saluki blant annet så det er en stor forskjell haha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett en treningssak, og ingen raser som garantert kan være løse. Men noen er såklart lettere å trene enn andre. Gjeterhunder generelt er typisk lettere å ha løse enn andre, men med det aktivitetsnivået du skisserer så er det ikke mange mellomstore hunder som oppfyller kriteriene. Jeg ville nok vurdert å gå ned litt på størrelseskravet.

Jeg hadde ikke hatt noe imot å være mer aktiv enn det jeg skrev på startinnlegget, men gjeterhunder er nok generelt ikke noe for meg.. Kan hende jeg må tenke litt mindre hunder, men ønsket er en stor hund ettersom jeg trives best med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig forskjellig "smak" når det gjelder hunder hehe.. Jeg drømmer om å eie podenco ibicenco, rottweiler eller saluki blant annet så det er en stor forskjell haha..

Men da synes jeg du kan kjøpe deg en saluki eller podenco, jeg :). Rottweileren trenger kanskje litt mer enn det du skisserer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler er kanskje ikke den som trenger supermye med fysisk aktivitet, men de trenger en go porsjon med mental trening og en erfaren eier. Er alt for mange som skaffer seg rottweiler som ikke aner hvor mye arbeid det er med de og ender opp med en skikkelig drittbikkje som gjør at ryktet til rottweileren fortsette som før. Og rottweiler røyter MYE.

Når det er sagt, har du sett på finsk lapphund? Ja de er langhåret men de har en veldig enkel pels å vedlikeholde. Enkle hunder, lettlært og ikke så stor. Tror ikke du finner en hund som røyter lite da de er forskjellig fra hund til hund. Kommer og ann på maten du gir og andre faktorer som spiller inn.

Det du beskriver er jo en typisk kosehund/ selskapshund og de er jo gjerne av de små rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både podenco og saluki kan passe bra. De virker jo ikke til å være de mest krevende rasene hva gjelder å få brukt hodet. De trenger selvsagt å få litt fysisk trim, men ellers virker de til å være ganske fornøyd med rolige perioder også bare de får være med på det eieren gjør. Litt som whippet med andre ord, bare større.
Men nå har ikke jeg hatt noen av disse rasene selv da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podenco er en av mine drømmer også, men har inntrykk at det er en fordel med høyt gjerdet om du om du har hage (de er spretne). Det er vel heller ikke en typisk hund som er lett å ha løs, men personlig hadde jeg garantert firt på det kravet for å kunne eie en!

Mener å huske at jeg også har hørt at de kan være ganske krevende i unghundperioden, men tørr ikke stå 100% for det, da ville jeg heller forhørt meg med noen som kan rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler er kanskje ikke den som trenger supermye med fysisk aktivitet, men de trenger en go porsjon med mental trening og en erfaren eier. Er alt for mange som skaffer seg rottweiler som ikke aner hvor mye arbeid det er med de og ender opp med en skikkelig drittbikkje som gjør at ryktet til rottweileren fortsette som før. Og rottweiler røyter MYE.

Når det er sagt, har du sett på finsk lapphund? Ja de er langhåret men de har en veldig enkel pels å vedlikeholde. Enkle hunder, lettlært og ikke så stor. Tror ikke du finner en hund som røyter lite da de er forskjellig fra hund til hund. Kommer og ann på maten du gir og andre faktorer som spiller inn.

Det du beskriver er jo en typisk kosehund/ selskapshund og de er jo gjerne av de små rasene.

Jeg kjenner en familie som har verdens roligste rottweiler jeg noen gang har møtt. Det er sikkert veldig individuelt på hver rottweiler når det gjelder hvordan de oppfører seg og hvordan eieren er, men de er kanskje ikke noe for meg når du legger det ut på den måten.

Har møtt en del finsk lappehunder og de er veldig skjønne, men som sagt er jeg veldig bestemt på å ha en korthåret hund. Selv om pelsen på de finske er lette å vedlikeholde så er jeg ikke veldig interessert i en langhåret hund. Har som sagt en tibetansk spaniel nå som har mye hår så vi barberer henne pga alt håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både podenco og saluki kan passe bra. De virker jo ikke til å være de mest krevende rasene hva gjelder å få brukt hodet. De trenger selvsagt å få litt fysisk trim, men ellers virker de til å være ganske fornøyd med rolige perioder også bare de får være med på det eieren gjør. Litt som whippet med andre ord, bare større.

Men nå har ikke jeg hatt noen av disse rasene selv da.

Er veldig glad i de to rasene og har en forkjærlighet for podenco og det har jeg hatt en periode nå. :D

Podenco er en av mine drømmer også, men har inntrykk at det er en fordel med høyt gjerdet om du om du har hage (de er spretne). Det er vel heller ikke en typisk hund som er lett å ha løs, men personlig hadde jeg garantert firt på det kravet for å kunne eie en!

Mener å huske at jeg også har hørt at de kan være ganske krevende i unghundperioden, men tørr ikke stå 100% for det, da ville jeg heller forhørt meg med noen som kan rasen.

Har sett flere bilder hvor podencoer hopper over veldig høye gjerder, men jeg har ikke planer om å la den gå løs i hagen ettersom vi ikke har gjerde i det hele tatt. De er veldig pene og jeg har kontakt med en svensk oppdretter i Gøteborg om jeg skulle ønske meg en valp. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dobbelpost, men er litt ny i dette hehe!

Tror ikke dalmatiner er rasen for deg. Ei heller labrador.

Jeg tror whippet kunne vært noe for deg. Og størrelse har ikke så mye å si.

Whippeter er ikke så lette å ha løse og jeg vil gjerne ha en hund som kan være løse..

Er whippeten så lett å ha løs da?

Nei, så jeg ønsker meg gjerne forslag med hunder som kan være løse uten problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke en eneste person som har problemer med å ha whippetene sine løse. Jeg har mine løse hver dag så og si. De er løse på borettslagets fellesområder flere dager i uken, skogsturer, parker, på gården til min søster, osv. Det eneste stedet jeg ikke ville hatt en whippet løs er langs veien.

Skjønner ikke greia med at sonen skal fremstille whippeten som en rase som er fryktelig vanskelig å ha løs. For det er den altså ikke.

Men om du syns den er for liten så er det jo helt kurrant å velge den vekk. Men da bør du stryke saluki av listen også. Der har du en mynde som virkelig er en mynde. Det samme gjelder for podenco. Begge disse er langt mer problematiske å ha løse enn whippeten...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke en eneste person som har problemer med å ha whippetene sine løse. Jeg har mine løse hver dag så og si. De er løse på borettslagets fellesområder flere dager i uken, skogsturer, parker, på gården til min søster, osv. Det eneste stedet jeg ikke ville hatt en whippet løs er langs veien.

Skjønner ikke greia med at sonen skal fremstille whippeten som en rase som er fryktelig vanskelig å ha løs. For det er den altså ikke.

Men om du syns den er for liten så er det jo helt kurrant å velge den vekk. Men da bør du stryke saluki av listen også. Der har du en mynde som virkelig er en mynde. Det samme gjelder for podenco. Begge disse er langt mer problematiske å ha løse enn whippeten...

Beklager om jeg fremstiller whippeten på en negativ måte, men har bare hørt at de er vanskelig å ha med å gjøre når det gjelder å gå løs, men om du ikke har noe problem med det så er jo det bare bra! :D

Den er litt liten for meg og jeg vet at ihvertfall podencoen er veldig myndete, men jeg har som kontakt med en svensk oppdretter som sagt i et annet innlegg og hun sier at de ikke er så vanskelige som alle sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er TS venninnen min, sånn bare hvis det blir internt for de andre her. :P

- - -

Uansett, over til det jeg skulle si; Du har jo lenge hatt sansen for podenco, og til og med i kontakt med oppdretter, og jeg tviler ikke på at de er vennlige, enkle hunder om man er forberedt på særhetene rasen kan ha. Men om et av dine hovedkrav er at din fremtidig hund kan være løs så kan det være risky å skulle få seg podenco eller saluki. Så klart kan man være heldig med individet, men man kan like gjerne ende opp med en hund som aldri får innkalling på plass. Dette gjelder jo alle raser forsåvidt.

Jeg tviler ikke på at du hadde trivdes med en saluki eller podenco, men isåfall må du kanskje ofre kravet om å kunne ha den løs og forberede deg på langline i skog og mark. Det er da ikke sååå ille? Langline må de jo uansett ha på seg i sommerhalvåret under båndtvangen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er TS venninnen min, sånn bare hvis det blir internt for de andre her. :P

- - -

Uansett, over til det jeg skulle si; Du har jo lenge hatt sansen for podenco, og til og med i kontakt med oppdretter, og jeg tviler ikke på at de er vennlige, enkle hunder om man er forberedt på særhetene rasen kan ha. Men om et av dine hovedkrav er at din fremtidig hund kan være løs så kan det være risky å skulle få seg podenco eller saluki. Så klart kan man være heldig med individet, men man kan like gjerne ende opp med en hund som aldri får innkalling på plass. Dette gjelder jo alle raser forsåvidt.

Jeg tviler ikke på at du hadde trivdes med en saluki eller podenco, men isåfall må du kanskje ofre kravet om å kunne ha den løs og forberede deg på langline i skog og mark. Det er da ikke sååå ille? Langline må de jo uansett ha på seg i sommerhalvåret under båndtvangen. :D

Langline er ikke noe problem, jeg bruker jo det på Hulda (tibben min) når vi er på langtur ettersom hun ikke kommer på innkalling lenger. Jeg har jo planer om å ha på langline på min fremtidige hund når vi er på skogtur uansett hvilken rase det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline er ikke noe problem, jeg bruker jo det på Hulda (tibben min) når vi er på langtur ettersom hun ikke kommer på innkalling lenger. Jeg har jo planer om å ha på langline på min fremtidige hund når vi er på skogtur uansett hvilken rase det måtte være.

Men nå sier du jo at langline ikke er noe problem? Mens i hovedinnlegget ditt skriver du at du ønsker å kunne ha den løs. Om det ikke er så farlig lenger så ser jeg ikke grunn til å velge bort podenco og saluki? Hvis du er veldig i tvil kan du jo maile Charlotte litt om tvilen din, og høre hva hun har å si.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå sier du jo at langline ikke er noe problem? Mens i hovedinnlegget ditt skriver du at du ønsker å kunne ha den løs. Om det ikke er så farlig lenger så ser jeg ikke grunn til å velge bort podenco og saluki? Hvis du er veldig i tvil kan du jo maile Charlotte litt om tvilen din, og høre hva hun har å si.

Jeg har aldri sagt at langline er et problem? Et pluss at hunden kan gå helt løs, men langline er absolutt ikke noe problem. Har lagt inn edit på hovedinnlegget med det så det blir lettere for folk å skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt kurant å velge vekk en hund pga størrelse altså :) Men det blir litt rart å begrunne valget med at den er vanskelig å ha løs, og så i neste øyeblikk vurdere raser som er fryktelig mye vanskeligere på samme område (og generelt).

Når det er sakt så er begge rasene flotte og spennende hunder som jeg tror du kan trives med. :) Jeg tror nok saluki er et sikrere valg, flere oppdrettere og ikke fullt så primitiv som podencoen har jeg inntrykk av. Og så bjeffer podencoen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt kurant å velge vekk en hund pga størrelse altså :) Men det blir litt rart å begrunne valget med at den er vanskelig å ha løs, og så i neste øyeblikk vurdere raser som er fryktelig mye vanskeligere på samme område (og generelt).

Når det er sakt så er begge rasene flotte og spennende hunder som jeg tror du kan trives med. :) Jeg tror nok saluki er et sikrere valg, flere oppdrettere og ikke fullt så primitiv som podencoen har jeg inntrykk av. Og så bjeffer podencoen... :P

Skjønner hva du mener. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at langline er et problem? Et pluss at hunden kan gå helt løs, men langline er absolutt ikke noe problem. Har lagt inn edit på hovedinnlegget med det så det blir lettere for folk å skjønne.

Tidligere har du jo sagt at du helst vil at den kan gå løst, og da har jeg (og mest sannsynlig flere her) fått inntrykk av at det er viktig for deg. Altså at den skal kunne gå løst istedet for å måtte bruke langline. Men igjen, om langline ikke er noe problem så ser jeg ikke grunn til å velge bort saluki eller podenco. Så klart, om du ønsker en hund som er litt lettere å trene så blir jo kanskje labrador eller en annen selskapsrase litt mer aktuell, for både podenco og saluki er jo tross alt mynder (enda podenco er i gruppe 5) og om du synes Hulda kan være "fjern" i huet i blant så kan du gange det med 10, så får du mynde. :lol:

Ellers er jeg enig i det Elisabeth00 sier. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har du jo sagt at du helst vil at den kan gå løst, og da har jeg (og mest sannsynlig flere her) fått inntrykk av at det er viktig for deg. Altså at den skal kunne gå løst istedet for å måtte bruke langline. Men igjen, om langline ikke er noe problem så ser jeg ikke grunn til å velge bort saluki eller podenco. Så klart, om du ønsker en hund som er litt lettere å trene så blir jo kanskje labrador eller en annen selskapsrase litt mer aktuell, for både podenco og saluki er jo tross alt mynder (enda podenco er i gruppe 5) og om du synes Hulda kan være "fjern" i huet i blant så kan du gange det med 10, så får du mynde. :lol:

Ellers er jeg enig i det Elisabeth00 sier. :ahappy:

Langline er ikke noe problem

Hulda har jo ikke vært så fjern før som nå. Nå er hun jo en gammel dame og begynner å ignorere alt vi sier til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline er ikke noe problem

Hulda har jo ikke vært så fjern før som nå. Nå er hun jo en gammel dame og begynner å ignorere alt vi sier til henne.

Du kan jo i hvert fall titte nærmere på saluki isåfall, og kanskje besøke en oppretter eller to om interessen melder seg, og ellers snakke videre med Charlotte. Du skal jo møte henne senere i høst uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved valg av saluki eller podenco så ville jeg også vært helt sikker på at du faktisk syns det er ok med hund som er sky eller skeptisk mot fremmede, og som er veldig myndete (saluki) eller veldig primitiv (podenco) i væremåten sin. Ikke alle er sånn mot fremmede selvsagt, men det er såpass vanlig at jeg ville tatt det med i beregningen. Det er raser for erfarne, dedikerte hundeeiere.

Nå betyr jo ikke dette at du vil få problemer med en slik en, men fordi det ikke er enkle "førstegangshunder" bør du være helt sikker på at det faktisk er det rette valget for deg før du skaffer deg en. De kan absolutt ikke sammenlignes med whippet når det gjelder vanskelighetsgrad altså, whippeten er den minst myndete mynden og de har ikke den skepsisen i seg mot fremmede mennesker heller. Jeg ønsker meg selv saluki etterhvert selv, men på grunn av hvordan rasen er så kommer jeg til å vente til jeg har hus og stor inngjerdet hage. :)

Når det gjelder langline og mynder, så vet jeg ikke helt hvordan du forestiller deg det er å ha de store myndene i langline. Jeg ville ikke turd det i alle fall, jeg tør ikke bruke det på whippetene mine en gang. Med den farten de kan få kan det raskt bli skader både på hund og personen som skal holde i langlinen... Så har du ikke tilgang på et passende friområde der hundene kan slippes ville jeg faktisk ikke valgt noen av rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En puddel! Der finner du tre størrelser (eller er det fire?) å velge mellom. De er røytefrie og såkalt allergivennlige. Lengden på pelsen og "frisyren" bestemmer du selv, den kan klippes og barberes. Barbermaskin for hund finnes å få kjøpt, sånn at du kan gjøre det selv, eller man kan sette det bort til en hundefrisør. Slike salonger finnes overalt. Ofte er det hundefrisørsalong i kjelleretasjen på privathuset til den som driver salongen. Vet om to slike i nærområdet her på det stedet jeg bor.

Puddel finnes i mange fine farger! :) Sølvgrå, svart, hvit, aprikos og rustbrun.

Puddel er vel den typiske selskapshunden. De er gløgge og lettlærte, kan lære masse triks og (mange sirkushunder er pudler)lydighet, og de er ikke kjent for å stikke av eller være ugreie på tur.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved valg av saluki eller podenco så ville jeg også vært helt sikker på at du faktisk syns det er ok med hund som er sky eller skeptisk mot fremmede, og som er veldig myndete (saluki) eller veldig primitiv (podenco) i væremåten sin. Ikke alle er sånn mot fremmede selvsagt, men det er såpass vanlig at jeg ville tatt det med i beregningen. Det er raser for erfarne, dedikerte hundeeiere.

Nå betyr jo ikke dette at du vil få problemer med en slik en, men fordi det ikke er enkle "førstegangshunder" bør du være helt sikker på at det faktisk er det rette valget for deg før du skaffer deg en. De kan absolutt ikke sammenlignes med whippet når det gjelder vanskelighetsgrad altså, whippeten er den minst myndete mynden og de har ikke den skepsisen i seg mot fremmede mennesker heller. Jeg ønsker meg selv saluki etterhvert selv, men på grunn av hvordan rasen er så kommer jeg til å vente til jeg har hus og stor inngjerdet hage. :)

Når det gjelder langline og mynder, så vet jeg ikke helt hvordan du forestiller deg det er å ha de store myndene i langline. Jeg ville ikke turd det i alle fall, jeg tør ikke bruke det på whippetene mine en gang. Med den farten de kan få kan det raskt bli skader både på hund og personen som skal holde i langlinen... Så har du ikke tilgang på et passende friområde der hundene kan slippes ville jeg faktisk ikke valgt noen av rasene.

Har undersøkt en del om saluki og podenco og har forstått at mynder er veldig reserverte, men det gjør jo ingenting for meg! :P

Det er enda en stund til jeg skal skaffe meg hund så jeg har godt tid til å undersøke mer og snakke med flere oppdrettere om hva de kanskje kunne anbefale etc.

Langline på store mynder tror jeg ikke skal være noe problem da jeg ikke skal la den løpe avgårde langt bort. Jeg kommer heller til å holde langlinen eller la hunden gå litt foran, men alltid ha øynene åpne og passe på. :D

Selvsagt vet jeg at de må få løpt ut energien, men det har jeg mange steder på å gjøre det på i nærheten så det blir ikke noe problem. Itillegg har jeg sykkel så da kan jeg sykle med de! :D

@MiO

Puddel ja! Kanskje jeg skal undersøke mer på det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra kravene dine så virker det på meg som du ser på en litt typisk selskapshund. Og jeg føler at enten er selskapshundene små, eller så er de gigantiske :P Lite midt i mellom.

Jeg synes mange mynder er pene, men for mitt vedkommende, som foretrekker relativt normale hunder og hundete hunder, så er whippet den eneste mynden som setter sine bein i mitt hus hvert fall *ler*. Jeg synes whippeten er katt nok jeg altså. Hun er bare 4,5 mnd. men foreløbig er det ikke noe problem å ha henne løs.

Men jeg er litt der at ønsker du deg en rase, kan tilfredstille den rasen og kan finne deg i og kan håndtere de egenskapene rasen innehar, så kjøper du den rasen. Det er ikke vits å kjøpe en rase du egentlig ikke vil ha. Har du lyst på saluki, noe jeg skjønner for de er utrolig pene, så kjøper du det. Så lenge du er klar over at å ha en mynde ikke er som å ha en vanlig hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...