Gå til innhold
Hundesonen.no

Din drømmehundepark/friareal


Mirai
 Share

Recommended Posts

Kan dere hjelpe meg med å komme på hvilke faktorer som er viktige for å få til en god hundepark? Hva er DU opptatt av å ha tilgang til når du drar til en hundepark?

Tenker f.eks ting som mulighet til at det er to områder i parken, så man kan dele opp hunder/størrelser/noen ønsker å trene i den ene delen mens andre har frislipp på andre delen.

Er det viktig å ha et bord og noen stoler, så man kan sitte og slappe av hvis man vil være der lenge? Tak over hodet? Mulighet for å spyle av hunden før du drar hjem? Åpningstid? Hvordan regulere hvem som får være der eller ikke? Hvor stor er den? At det finnes utstyr der? At det arrangeres kurs eller lignende der av og til?

Hvor langt er du villig til å kjøre eller ta bussen?

Edit: hadde du vært villig til å betale for det hvis hundeparken var, i dine øyne, en god hundepark?

PS: det er ikke interessant eller hjelpsomt med svar som "jeg drar aldri i hundepark" :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har tilgang på en, for meg og mine ihvertfall, perfekt hundepark/ friområde. Det er en 120 mål skogstange ut i et ferskvann. Skikkelig kuppert med stier på kryss og tvers, opp og ned så de både får

Jeg ville ikke hatt sitteplasser overhodet. I stedet ville jeg hatt et område som inviterte til bevegelse, slik at en kunne ha hunder og mennesker som beveger seg i flokk, som i runder over et område,

Jeg har bodd i USA med hund og hadde en fantastisk hundepark i nærheten. Stort område med mest stier og litt småskog, ett større område med gress og benker. Vannkran, hundeposer og søppeldunk i inngan

Posted Images

Kan dere hjelpe meg med å komme på hvilke faktorer som er viktige for å få til en god hundepark? Hva er DU opptatt av å ha tilgang til når du drar til en hundepark?

Tenker f.eks ting som mulighet til at det er to områder i parken, så man kan dele opp hunder/størrelser/noen ønsker å trene i den ene delen mens andre har frislipp på andre delen.

Er det viktig å ha et bord og noen stoler, så man kan sitte og slappe av hvis man vil være der lenge? Tak over hodet? Mulighet for å spyle av hunden før du drar hjem? Åpningstid? Hvordan regulere hvem som får være der eller ikke? Hvor stor er den? At det finnes utstyr der? At det arrangeres kurs eller lignende der av og til?

Hvor langt er du villig til å kjøre eller ta bussen?

Edit: hadde du vært villig til å betale for det hvis hundeparken var, i dine øyne, en god hundepark?

PS: det er ikke interessant eller hjelpsomt med svar som "jeg drar aldri i hundepark" :) .

høyt nok gjerde! min. 180 cm

;)

Og jeg HAR leid (betalt for) inngjerda område jeg. Men siden jeg har en flokk hunder, vil jeg da leie hele området en time eller så. Da vil jeg ikke ha inn andre hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familievenn av meg var i Danmark, og da sa hun at en av hundeparkene inneholdt en liten skog i midten, bord, stoler, tak over hodet, egne kraner med vann til hundene, flere søppelbøtter osv. Synes det hørtes ganske greit ut egentlig. :)

Edit: Ja, jeg hadde vært villig til å betale for inngang.

Endret av Th3a
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært i en hundepark, så aner ikke hva som er normen. (Vet dog vi har en i stavanger, men sjelden jeg oller med hund på tog/buss så langt uten å vite hva jeg går til)


Solide gjerder uten hull som blir sjekket regelmessig, viktig med god høyde for de som har skikkelige utbrytere.
Vannstasjoner, gjerne noe som står der fast. De hadde noen fine slike i italia, materiale varierte, men stort sett i en form for betong eller stein/stål. Utformingen var da gjerne en rund eller firkantet "skål" under vannkranen, på bakkenivå.
Benker i områder beregnet for frislipp/trening. Benkene må være strategisk plassert slik at man har oversikt.
Søppelkasser ved alle porter. Om området tjener nok ved utleie til kurs etc, kunne man ha hatt bajseposer hengende inne på området til de som eventuelt hadde glemt slikt selv.

For å kunne drifte området burde det kunne leies ut til kurs eller privatpersoner. Man burde da ha en form for tavle som kunne hengt ved inngangen hvor man fant informasjon f.eks om faste kurs hvor området da ikke er tilgjengelig for andre enn påmeldte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere områder kunne vært fint, slik at man kan dele seg inn om sammensetningen av hunder ble uharmonisk.

Kunne godt betalt, men da måtte det vært mulig å reservere 45min eller så til private treff. Jeg bruker jo ikke hundeparker slik de er i dag, men kunne godt brukt om jeg hadde kontroll på hvilke hunder som var der. Kunne fks. Vært to deler fritt for alle, og en siste deluxe del som var mulig å reservere. Savnet veldig et sted der jeg bodde sist, ikke noen muligheter for lek med venner i ok avstand, og jeg har ikke en hund som trives med mange nye på en gang.

Tilgang på vann er selvsagt viktig. Gjerne poser og. Høye gjerder sier seg selv. Benker er fint. Skygge om sommeren. Tilgang til badevann hadde vært stor bonus. Underlag gress/jord, grus, lekeplassmateriale... ikke asfalt, betong osv.

Kunne betalt 300 i året for reservasjonsmulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tilgang på en, for meg og mine ihvertfall, perfekt hundepark/ friområde. Det er en 120 mål skogstange ut i et ferskvann. Skikkelig kuppert med stier på kryss og tvers, opp og ned så de både får klatret løpt og svømt. Vi har liste på parkeringen hvor folk skriver seg inn m tlf nr slik at man ringer opp og kommuniserer med dem som er inne før man går inn. Tre dager i uken kan man være alene i en time. Dette skriver man på lista. Betaler 400 kr i året og er strålende fornøyd.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det regnes som hundeparke men har vært på en del friområder. Nå kjører jeg 25 min hver vei (totalt 50 min) og kan slippe hundene på et område som er 30 mål. Betaler 600kr for dette.

For meg er det viktig at det er gjerdet inn og helst så stort som mulig, sånn at hundene får løpe. Siden vi har flere hunder er det deiligste å gå der alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte vært et stort område, gjerne med kupert terreng. Ikke asfalt. Gjerne en benk eller to til eierne. Søppelspann og drikkemuligheter for hunder synes jeg er et must. Skjønner ikke hvorfor flere luftegårder har dette? Også må selvfølgelig gjerde være høyt nok :) Ikke noe faste åpningstider hadde vært best for meg og hunden i hvert fall. At man kan bruke luftegården når man vil.

Jeg kan godt kjøre et stykke for å komme dit, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Og jeg kunne gjerne betalt en årlig sum for å bruke området som jeg hadde hatt bruk for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet for å leie tid hvor man har parken (eller en inngjerdet del om det er en større hundepark) for seg selv hadde jeg blitt glad for.

Ellers hadde det vært greit med en kran hvor man kan fylle vannskål til hundene. Søppeldunker og lapper med oppfordring om å plukke opp avføringa etter hundene sine. Har vært i en del hundeparker i Ungarn som FLYTER av dritt fordi mange eiere driter i å rydde opp etter hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt drikkemuligheter fast i parken, det er jo de smittebombene. Da vil jeg heller ha med meg eget vann og egen skål.

Jeg tenkte på noe slik som denne: http://static1.squarespace.com/static/51fa62cfe4b01febfdeea593/54576ee5e4b05903c3d1fd32/54576fa9e4b0720bfd3893e1/1415016362768/UNO_Vannkran_ikke-frostsikker_frostline_polert_utekran.jpg

Da har man tilgang på vann, men må ha med egen skål. Burde kanskje få noen riller under den så bakken ikke blir gjørmete og ekkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på noe slik som denne: http://static1.squarespace.com/static/51fa62cfe4b01febfdeea593/54576ee5e4b05903c3d1fd32/54576fa9e4b0720bfd3893e1/1415016362768/UNO_Vannkran_ikke-frostsikker_frostline_polert_utekran.jpg

Da har man tilgang på vann, men må ha med egen skål. Burde kanskje få noen riller under den så bakken ikke blir gjørmete og ekkel.

Ja, det er jeg enig i, det burde være kraner, men sånt som Rocket nevner her:

Vannstasjoner, gjerne noe som står der fast. De hadde noen fine slike i italia, materiale varierte, men stort sett i en form for betong eller stein/stål. Utformingen var da gjerne en rund eller firkantet "skål" under vannkranen, på bakkenivå.

Ville ikke jeg hatt i min drømmehundepark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor, minimum på størrelse med en forballbane. Gjerne med trær litt her og der. Et lite tak, et par stoler, søppelkasse og tingang til vann. Forbud mot hundeleker og å kaste pinner.

Vi har hundepark her i horten, og den har alt unntatt plass, vann og pinn/leke forbud.

Men, jeg bruker den skjelden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor, minimum på størrelse med en forballbane. Gjerne med trær litt her og der. Et lite tak, et par stoler, søppelkasse og tingang til vann. Forbud mot hundeleker og å kaste pinner.

Vi har hundepark her i horten, og den har alt unntatt plass, vann og pinn/leke forbud.

Men, jeg bruker den skjelden.

De har vann der, bak bygget hvor man parkerer (ved skateparken) er det en kran :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i USA med hund og hadde en fantastisk hundepark i nærheten. Stort område med mest stier og litt småskog, ett større område med gress og benker. Vannkran, hundeposer og søppeldunk i inngangspartiet. Området var så stort at det tok ca 30 min å gå rundt hele. Jeg er ikke så glad i de store gressområdene for lek, de synes jeg ofte bare er en kilde til konflikt mellom hunder pga konkurranse om ball/kong etc som folk kaster. Jeg liker bedre områder man kan gå tur på- mindre sjanse for konflikter mellom hundene når de kun passerer hverandre. Når det er sagt så jeg kun bråk mellom hunder 2 ganger i hundeparken jeg var fast i flere ganger i uken ila 3 år.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt sitteplasser overhodet. I stedet ville jeg hatt et område som inviterte til bevegelse, slik at en kunne ha hunder og mennesker som beveger seg i flokk, som i runder over et område, over terreng, slik at sånn anstrengt møljeleking overhodet ikke fant sted akkurat der.

Vannkraner og mulighet for å spyle av hunden hadde vært supert. Inngjering ikke så farlig.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt drikkemuligheter fast i parken, det er jo de smittebombene. Da vil jeg heller ha med meg eget vann og egen skål.

Ja, det er jeg enig i, det burde være kraner, men sånt som Rocket nevner her:

Ville ikke jeg hatt i min drømmehundepark :)

Deeeeet glemte jeg å tenke på :lol: Smitte er jo også en ting, men vil ikke slike hundeparker være smittebomber uansett? Eller er det visse ting som overlever lenger i vann enn i resterende omgivelser?

Kom på at vi faktisk har enda en park her, men den har vi skydd. Har vist vært fælt mye sykdom der oppigjennom årene. Kennelhoste, lus osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innegjerdet liten skog med stier og et område som er åpent. På den måten kan man trekke seg vekk om man treffer på hunder som egen hund ikke går overens med. Vi har et slags område her som er friområde som er på denne måten, det er ikke innegjerdet da. Det plager forøvrig ikke meg da, mine hunder stikker ikke. Jeg digger det frislippområdet, som regel også veldig greie hunder som går der. Da kan man velge om man vi ha en mer "park"opplevelse eller om man vil gå for seg selv.

Vi har også en hundegård her i Stavanger som en del bruker, den er stor og grei sånn sett. Men "eliten" som på en måte styrer showet der er ikke så fryktelig hyggelig og det er en del der som går med hunder som ikke har noen ting på et frislippområde å gjøre overhodet. For ikke å snakke om at Norsk hundehvisker har en slags base der, så du vet aldri helt hva folk kan finne på å gjøre med din hund eller andre hunder. Jeg kan gå der med min voksne, men aldri i livet om jeg tørr å gå der med min superhappy lille valp.

Hvis det i det hele tatt er mulig, så er det en fordel om det går an å klage inn hunder som oppfører seg ukoselig ovenfor andre hunder. Litt toleranse må en såklart ha, men jeg har mange dårlige erfaringer med hundeparken i Stavanger med hunder som bøller med andre, som er aggressive osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tilgang på en, for meg og mine ihvertfall, perfekt hundepark/ friområde. Det er en 120 mål skogstange ut i et ferskvann. Skikkelig kuppert med stier på kryss og tvers, opp og ned så de både får klatret løpt og svømt. Vi har liste på parkeringen hvor folk skriver seg inn m tlf nr slik at man ringer opp og kommuniserer med dem som er inne før man går inn. Tre dager i uken kan man være alene i en time. Dette skriver man på lista. Betaler 400 kr i året og er strålende fornøyd.

Vet ikke om det regnes som hundeparke men har vært på en del friområder. Nå kjører jeg 25 min hver vei (totalt 50 min) og kan slippe hundene på et område som er 30 mål. Betaler 600kr for dette.

For meg er det viktig at det er gjerdet inn og helst så stort som mulig, sånn at hundene får løpe. Siden vi har flere hunder er det deiligste å gå der alene.

Dette høres perfekt ut for meg! Stort område (ikke bare en lekeplass, men mulighet for å faktisk gå tur der) som er gjerdet inn, og med mulighet for å reservere. Hadde glatt betalt ganske mye for noe sånt.

(hvor er de stedene deres btw?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rogaland (ikke langt fra Sandnes) har de en hundeskog der det sjeldent er bråk eller tull. Oppdretteren min bruker den masse. Det er et stort friareal med vann (innlandsvann), stier, kupert terreng, store steiner, grus, gress osv. En sånt sted ville jeg hatt. Det skulle vært stort nok til at flere kunne bruke det, men da helst gå tur og bevege seg, ikke sånn full frislipp-lek-greie. Innholdsrikt og med terreng er supert.

Jeg kunne fint betalt for tilgangen til en bra hundepark/hundeskog eller liknende. Forutsatt at det ikke er som en stor barnehage med sandkasser, flatt og lite innhold. Føler hundeparken i Lillestrøm er litt sånn, og den er ikke noe jeg vil bruke. Jeg vil kunne gå tur, gjerne bade og leke med hundene mine inne på et slikt område, men da uten bånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngjerda med skikkelige gjerder og sånn "sluseordning". Det er egentlig det eneste som er skikkelig viktig.

Ellers er litt størrelse på parken greit, og kanskje at den er inndelt i 2-3 områder (med fysiske skiller), mulighet til å reservere og kurs er egentlig bare en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...