Gå til innhold
Hundesonen.no

Stressa valp


Elise K
 Share

Recommended Posts

Min første hund er 2 år nå og jeg leste meg opp og så videoer og hele pakka før han kom. Det skulle være sånn og slik og alt skulle være helt perfekt. Skikkelig magisk skulle det være og alt mulig.

Og så kom loppa i hus.

Vi kan jo bare si at det meste jeg hadde lest og samlet sammen av ting og hvordan det skulle være, det har jeg måtte revurdere. Jeg har lært nye ting og funnet det som fungerer for min hund. Om valpen ikke vil sove så er det ikke noe stress det. Prøv ut hva som fungerer, men først ville jeg som flere har anbefalt og finne ut om det trengs mer eller mindre aktivitet.

Hvordan lek er det dere gjør? Her har dralek vært best i forhold til stressnivåer. Min har lett for å stresse, men han får veldig positiv virkning av å leke med meg.

En rolig og fin lek er også å gjemme enten maten (om det er tørrfôr og du har en som spiser godt) eller godbiter i ett pledd, over, under, inni og alt mulig. Det stimulerer og han får også brukt nesen. Om du vil drive spor, så sett i gang, nese arbeid er veldig bra stimulering og hunden blir roligere. Ikke ha så høye krav er det viktigste jeg lærte. Nå kommer han vel også i puberteten snart og pubertetsgutter kan være "morsomt".

På tur er det viktig å huske at i begynnelsen har de mye energi og det kan være veldig greit å la de gå av seg litt før man kan spre godbiter for eksempel så de får ett godbit søk for å roe ned litt.

Det beste du gjør for valpen er å ikke overtenke alt, slappe av og ikke bli lei selv om det du gjør ikke fungerer, da må du bare prøve å tenke litt annerledes, det er veldig mange veier til rom rett og slett. Kos deg med han og om du ikke stresser så mye med at det skal være sånn og slik så vil nok jukking og kløing/biting på seg selv forsvinne og du vil få en super turkamerat på telt turer :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom så skjønner jeg ikke hvordan folk orker å ha bare en hund :P For ja, normale valper er aktive, og kan herje og styre i timesvis. Mine valper begynner med løpeturer i 4 mnd alder. Det er da i tillegg til fri tilgang på lek hele dagen. Gå sakte, tror ikke det, nei :P

Stressadferden ts' valp viser, er selvsagt en uting. Snakk til den, når den jokker og sånn. Ellers; hør på oppdretteren din. Dette burde dere strengt tatt diskutert utenom et forum. Det er aldri feil å ta en tlf til oppdretter, og spørre om råd ;)

Lær også inn "gå og legg deg" som kommando. Det enkleste er å bare sette ord på det når valpen selv går og legger seg - etter at den har fått brukt seg og er sliten :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver "ta livet av" en leke, er det ikke fordi det er stress eller overdrevet. Det er fordi det er det valpen gjør når den tygger og koser seg. Kanskje kaster leken litt rundt og hopper på den for å fange den. Skulle ikke være mer enn en liten morsomhet.

Utover det har du fått mange gode råd :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man påstår at hunder ikke er interessert i godbiter, så har man mest sannsynlig ikke funnet rett godbit. Da får man legge litt mer energi i det å skaffe tørrfisk eller lage tørkede leverbiter

Du må ha hatt et utrolig enkelt hundehold. Synd ridgebacken ble matvrak etter kastreringschip, ellers skulle du virkelig fått tatt utfordringen med å prøve å finne riktig godbiter til en som spyttet ut nystekte pannekaker eller kjøttkaker inne på stuegulvet... (ute ville han ikke tatt dem i munnen en gang).

Gårdshunden trengte jeg også en flink instruktør til å lære å jobbe for godbiter, det var lite interessant for ham også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en liten sammenligning, siden min rase ikke er så forskjellig i opprinnelse eller størrelse. Når Smula her var 4 måneder hadde jeg ingen betenkeligheter med å ta henne med på en skogstur på en mil. Hun løp løs hele turen, og dermed løp hun i alle fall dobbelt så langt som oss andre. Hun ble båret et par ganger og vi hadde pause. I pausen lå hun og slappet av, men jeg kan ikke minnes at hun sov. Dette gjør man jo selvsagt ikke hver dag, hverken med valper eller voksne, men det viser hvor robuste slike valper er.

Ellers, om du tenker å bruke hunden til spor - begynn å trene på spor da vel.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor er aldri for tidlig å begynne å trene på, så det er bare å kjøre igang :) Mine har også vært med på mye mer aktivitet i den alderen, også har de aldri vært aleinevalp men alltid hatt en annen å leke med, så det har til tider vært full rulle her i heimen :P Helt til de slokner av seg selv, 2 valper har fått time out når det har gått rundt i hodet på dem, men som regel har alle vært flinke til å regulere søvn og slikt selv :) Jeg har kun trent ro med en valp, og det var kun i noen situasjoner. Aldri trent på at de skal være i ro på formiddagen, her skjer turer og aktiviteter på mine premisser, så det kan være forskjellige tidspunkter fra dag til dag. Men hvis man absolutt skal trene ro på formiddagen så skal valpen være sliten først! Akkurat som at en valp skal være sliten når man drar ifra den og den er hjemme aleine, man kan ikke forvente at en valp som har liggi på lading hele natten skal være rolig til 15-16 på ettermiddagen, det er nesten litt galskap :)

Men dette kommer til å gå helt fint, og valpen kommer mest sannsynlig til å bli en flott og velfungerende voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

La valpen rase fra seg ute i terrenget et par ganger daglig. Tren på å gå i bånd på korte småturer istede. Tenk på hvor mange timer i døgnet valpene er vant til å herje med søsknene sine. Lek uten hemninger. Så skal de plutselig gå rolig i bånd, hvile på tur lenge før de er slitene og ligge rolig inne etterpå. Slapp av. La valpen være valp :)

For å lære valpen å slappe av på teltturer, så tar du med valpen på telttur :) Gå 2-3 km med løs valp, sett opp teltet, la valpen sulle rundt og etterhvert finne ut at den er trøtt. Sitt og kos dere med bål og skravling resten av kvelden, gå en liten tusletur med valpen sullende løs rundt deg og ta så med valpen teltet og legg dere :) Valpen trenger ikke trene ro hele tida i hverdagen for å lære å slappe av på telttur. Litt kommer med alder, mye kommer med erfaringen at man er sliten etter å ha gått hele dagen, da er det godt å slappe av når vi slår leir, for vi skal gå videre i morgen.

Hvis du vil kunne bruke leker som belønning senere, så må du begynne å leke med valpen nå :) Den er leken som valp, men om du aldri leker sammen med den, så mister du høyst sannsynlig den flotte belønningsmuligheten du har i valpen din når den blir voksen :) Selvfølgelig skal det ikke bli herjing hele tida, men å leke noen korte økter med valpen innimellom og bruke leke som belønning i lydighetstrening er bare positivt. Spesielt om du har en hund som ikke er gira på godbiter :)

Om man påstår at hunder ikke er interessert i godbiter, så har man mest sannsynlig ikke funnet rett godbit. Da får man legge litt mer energi i det å skaffe tørrfisk eller lage tørkede leverbiter

Vel... det er ikke alle hunder som syns hverken lever eller tørrfisk er stas. Eller leverpostei og indrefilet heller for den saks skyld. Så det er ikke alltid så enkelt som å finne rett godbit. Men det går an å lære hunder at godbiter er stas ja. Ivertfall hunder som bryr seg litt om hva eier syns er stas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå turer hvor valpen kan være mye løs/i langline, gjem deg bak trær, stein og tuer, la han finne deg og belønn med leke. Hold han i armene mens du går et kort spor 50-100m i skogen, bær han tilbake og finn på noe i 5-10min. mens sporet ligger litt. Gå så forbi sporet og se om han får lukta i nesa, og la han så følge etter.

Tren triks og øvelser på stuegulvet flere korte økter om dagen.

Gå korte og lengre turer hvor valpen får vimse i bånd (men stopp om den drar, så lærer den det og samtidig)..

Slik foregikk My's første år. Og hun gikk fra å være ganske propell til å bli en kjempe flink aussiepåssi. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man påstår at hunder ikke er interessert i godbiter, så har man mest sannsynlig ikke funnet rett godbit. Da får man legge litt mer energi i det å skaffe tørrfisk eller lage tørkede leverbiter

Nå er det faktisk slik at noen hunder og valper ikke har særlig matfokus, ene min valp var slik. Han spiste knapt godbiter, og maten sin generelt! Veldig lite glad i mat, uansett om det var rått kjøtt, lever osv. Heldigvis supergira på leke :-) Og litt mer matfokus har kommet med alderen, heldigvis.

Til TS. Prøv i en periode å gi mer hjernetrim og aktivitet :-) rotrening er ganske håpløst og ikke minst vanskelig for valpen dersom kropp og hode bruser over av energi. Her må man finne en balanse mellom aktivitet og ro :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå er det faktisk slik at noen hunder og valper ikke har særlig matfokus, ene min valp var slik. Han spiste knapt godbiter, og maten sin generelt! Veldig lite glad i mat, uansett om det var rått kjøtt, lever osv. Heldigvis supergira på leke :-) Og litt mer matfokus har kommet med alderen, heldigvis.

Til TS. Prøv i en periode å gi mer hjernetrim og aktivitet :-) rotrening er ganske håpløst og ikke minst vanskelig for valpen dersom kropp og hode bruser over av energi. Her må man finne en balanse mellom aktivitet og ro :-)

Har en annen variant her. Galskapen alla Niri han tar god bit, god bit, GODBIT for så å si nop den gidder jeg ikke jobbe for finn på noe bedre. Altså godbit fungerer ikke samme søren hva jeg har prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...