Gå til innhold
Hundesonen.no

Deprimert pomeranian?


Robbielue
 Share

Recommended Posts

Heisann! For 5 uker siden kjøpte vi en 4år gammel pomeranian fra ei koslig dame som følte hun rett og slett ikke hadde tid til hunden pga jobb..Vi tok over hunden og den var SUPERFORNØYD :) Hoppa å spratt å var alltid i kjempehumør.. Inntil igår.

Da hadde jeg med meg eros (hunden) på besøk til min far og mor. Dem har en 10år gammel Rotwailer som jeg har vokst opp med..Snilleste hunden man kan tenke seg. Aldri gjort noe annet enn å spre glede.

Men igår fikk eros møte Teddy (Rotwaileren) for tredje gang..(Har gått overaskende bra de to første møta. Har leika seg ilag å komt overens allerede.

Men igår (Tredje møte, såg jeg Teddy, som er hannhund, og 65kg prøvde å 'Jokke'på Eros som er rundt 4kg og hannhund!

Jeg kjeftet på Teddy å jaget han vekk, å tenkte ikke noe mer over det..Synes bare det var veldig merkelig.

10min etterpå sto jeg i ett annet rom med min mor da jeg hørte noen veldig ekle lyder fra Eros! Ikke bjeffing, men som at han plutselig fikk det veldig vondt. Og jeg vet Teddy var involvert. Det var lett å høre på lydene. Teddy gjor ett eller annet.. Ingen vet hva :/

Så kom han springende LIVREDD, ikke mot meg. Men hoppa opp i sofaen, å gjemte seg i fanget til min bror som han har hilst på en gang før. Rart han ikke kom til meg..

Etter dette var Eros livredd å turte såvidt å bli med meg hjem. Jeg måtte bære han under armen ut i bilen. Somregel, springer han kjempeglad å hopper å spretter.

Når vi kom hjem så var ikke Eros til å kjenne igjenn.

Han ville ikke bli med å gå tur, som han har elsket siden vi fikk han..

Han går veldig sakte å ser ned i bakken..

Vil ikke noe..Viser ingen glede..Vil IKKE Vær i nærheten av meg. Legger seg av å til med min samboer som han har forgudet siden vi fikk han, for litt trøst (virker det som) Når vi prøver å underholde han, går han bare veldig sakte, å ser uendelig deprimert ut.. :(

Vi skjønner ingenting, å vet ikke hva vi skal gjør..

Hva kan Teddy ha gjort med han? Hva kan ha skjedd? Han halter ikke, å har ikke vondt noen plass..Han ser bare veldig deprimert ut, og vil ikke ha oppmerksomhet fra noen! Ingen. Som han har elsket før.

Kan også nevne et eros fikk møte Teddy igjenn idag, å han virket ikke redd Teddy..Men han knurret litt mot han. To små knurr.

Noen forslag? Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tippetitip blir det og tanken min falt på enten en muskelstrekk eller en låsing. Han kan godt ha smerter selv om du ikke ser det. Det er veldig vanskelig å finne ut av smerter når det gjeldre dyrene våre ja før du tester smertestillende.

Så ja ville nok tatt en tur til vet for å høre når adferdsendreingen er så stor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men så stor størrelsesforskjell skal det ikke så veldig mye til før skader. Den store trenger ikke ga vært sint eller slem for å skade rygg eller nakke på en så mye mindre hund. Ved SP store adferdsendringer bør du få sjekka han hos veterinær selv om du ikke ser halting el :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å kjenne på han over alt å han viser ikke noen tegn til smerte..Vet at Teddy som jeg har vokst opp med alltid har vist tydelige tegn, å søkt oppmerksomhet når han har vondt noen plass..

Men uansett så tar vi han til vet imorra for å finne ut hva som kan ha skjedd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Prøver å kjenne på han over alt å han viser ikke noen tegn til smerte..Vet at Teddy som jeg har vokst opp med alltid har vist tydelige tegn, å søkt oppmerksomhet når han har vondt noen plass..

Men uansett så tar vi han til vet imorra for å finne ut hva som kan ha skjedd..

Etter over 20 år med hund så kan jeg si det motsatte, Ene hunden fikk jeg mistanke og ble enig med vet at vi tester smertestillende. Det var ingen ting å se bare min magefølelse andre hunden kunne jeg kunne se smertene i øynene og san kan vi fortsette med de fleste av dem jeg hatt og har. Så ja jeg ville tatt en tur til vetrinæren det er ikke alltid en finner smerter med å klemme og dra det kan faktisk være at du gjør ting værre for hunden din med det. Det er kunn en gang jeg har kunnet sett at her er det smerter og da var det tre brudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg glemte å nevne..Når vi tar han med ut på tur, så løper han helt normalt..Tisser her å der.

Men så fort man kommer hvem forandrer den virker han bare veldig lei seg, å tør såvidt å gå. Er så merkelig jeg måtte prate med noen om det.

Det kan ikke vær noe med at når dette skjedde, så fant han ikke eigeren sin (samboern min) Så han følte ett svik? For han ville IKKE til meg rett etter dette skjedde. Jeg jobber på sjøen, så vi har ikke blitt sånn kjempekjent. Det var det andre jeg tenkte.

Det første jeg tenkte var at Teddy klarte å igjennomføre det jeg først stoppa han til (jokkingen) Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokking er mest sannsynlig et tegn på stress, at hundene var oppgiret av lek og herjing, det har ingenting med parring å gjøre. Lek og herjing bør helst stoppes litt før hundene blir så stresset at dette skjer, når man lærer å lese dem litt bedre.

Jeg tror ikke hunder føler så mye på svik på den måten, jeg tror nok helst han har blitt skadet eller skremt på noe vis. Om dyrlegen ikke finner noe skader kan det godt være at han har blitt skremt, og det kan også påvirke adferden til hunden i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hunder tenker så mye på svik eller slike ting, tipper også skremt eller fått vond. Teddy kan ha vært uheldig med den lille selv om han er snill :) Og tviler på om Teddy klarte å parre Eros, det skal litt til å få det til selv om parten skulle samarbeide, og Eros har ikke helt passende anatomi heller ;) Men jokking er som Simira sier iblant utløp for stress/opphisselse utenom å være kåt, så det kan fort være at Teddy rett og slett ble stressa eller oppgira, og tok det ut på den måten. Ikke noe uvanlig :)

Og eventuelle smerter trenger ikke å være til stede hele tiden heller, slik at det kan variere litt i hvilke situasjoner han er i om han viser smerter/ubehag eller ikke :)

Oppdater gjerne hva veterinæren sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det er absolutt ikke unormalt at både dyr og folk glemmer smertene litt når mye eller noe spennende skjer rundt, og så merker man det når det er blitt rolig igjen. Ref. til at hunden virker fin ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nok bare ut som at hunden din ble litt skremt/fikk litt vondt. Ingenting å henge seg opp i. I mine øyne så reagerer ikke hunder under ordene svik, deprimert og alle ord som skal beskrive følelser som vi mennesker bruker.

Hunden trakk seg nok unna for å være i fred, hvis du duller med hunden gjør du det mye verre.

Ikke heng deg opp i dette å heller følg med om du merker noe halting eller annen merkelig oppførsel som kan være i sammenheng med smerter. Hunder tenker ikke som vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...