Gå til innhold
Hundesonen.no

Kelpie-eksperter?


Elita2005
 Share

Recommended Posts

Det viste seg at det finnes en superstor jungel av kelpieoppdrettere når jeg ser på både Norge og Sverige. Er det noen som har peiling på de diverse oppdretterne, erfaringer og tanker?

Mitt ønske er en superarbeidskamerat. Det jeg legger i ordet er en kvikk, våken, lettlært, mye guts, omgjengelig, lydfast, mye lek og arbeidssom hund. Det optimale hadde vært en tispe på minstemålet i standarden (43 cm) mtp på agility. Da hadde den hvertfall sluppet en del belastning. Men kjøper vi en valp og den blir over, så er det ingen fare. Tanken er at vi trenger ikke å se på kull hvor foreldre har gitt valper som er høye ift standarden.

Vet noen om kelpieoppdrettere som avler gode og "små" hunder?

Det er uaktuelt (for samboer) å kjøpe en hund til før om 3 år pga studier. Men jeg vil veldig gjerne etablere kontakt med noen oppdrettere slik at jeg ikke står for langt "bak" i "køen" når valpene skulle komme. I tillegg til at det kan fort ta tid å skulle møte noen hunder, og granske litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når spørsmålet er om man vet om noen som avler små hunder, kan man jo ikke klage over at man får svar på nettopp det? Man får derimot kanskje ikke alltid svaret man ønsker seg. Jeg kan ikke all ver

Akkurat det med størrelse har jeg litt erfaring med på min rase. Og den tilsier ganske så tilfeldig... Jeg paret en medium tispe med en stor hanne og fikk kun medium- veldig jevne- tisper i kullet (de

Synes du fikk litt halv-krasse tilbakemeldinger her Elita2005. Håper du finner det du er ute etter!

Det er vel bare 2-3 individer jeg vet om som har hunder i mellomklassen, så å kjøpe kelpie for å satse på mellomklassen hadde jeg ikke gjort. Da ville jeg heller hatt en høybeint kelpie i large klassen.

Utover det har jeg ikke så mye innspill akkurat her på farten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alle mulige oppdretter innenfor de fleste raser, og siden det står 44 på den svenske kelpie klubben sin oppdretterliste, så hadde jeg et lite håp.. Ellers får det bli en langbeint raring?

@Marie , men hun skal vel ha muligens ha valper om 2-3 år?☺️

@ , veldig klar over det. Men spurte etter 43 cm, og det er minstemålet. I agilitymiljøet kan 43/44 fort bli 42,99 hos de rette dommerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ute etter en AK som blir liten så må du nesten kjøpe deg en voksen. Innen ett kull så er det tisper og hannhunder på både maks og minimum mål. Selv med store eller små foreldre.

Så om det er ett kriteriet og oppdretteren mener den skal klare gi deg det, så klarer de faktisk spå noe ingen andre klarer innen rase (og burde muligens vurdere seriøsiteten ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ? @Marie

Det er jeg klar over, @JeanetteH . Det er et sjansespill, men noen linjer/foreldre er mer forutsigbare enn andre. Det er større sannsynlighet for at valpen blir liten, om far/mor har gitt "små" avkom før. Enn omvendt.

En voksen hund blir mer sjansespill i mine øyne mtp alt annet enn høyden ?

Det er store muligheter for at det blir umulig å få i pose og sekk, men ser at alt finnes mye spennende oppdrettere!

Edit: hunden jeg har nå hadde man mye større sannsynlighet for å få hund innenfor standarden, da hannhunden har avlet små/nedre del med flere (for mange) andre tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Marie

Det er jeg klar over, @JeanetteH . Det er et sjansespill, men noen linjer/foreldre er mer forutsigbare enn andre. Det er større sannsynlighet for at valpen blir liten, om far/mor har gitt "små" avkom før. Enn omvendt.

Beklager, men ettersom det innen denne rasen er stor variasjon i kull når det kommer til str så er det faktisk ikke så mange hunder man kan si gir verken små/store avkom. Fortell meg gjerne hvilken linjer som gjør det om du har noen gode tips :)

PS: Skessa er 42 og kommer fra en linje der olderforeldrene er 49-52, besteforeldre 49-47 og foreldre 46-50.

Hun er den eneste av sine søsken så er så liten ;) Ingen av hennes halvsøsken på farssiden er så små heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men ettersom det innen denne rasen er stor variasjon i kull når det kommer til str så er det faktisk ikke så mange hunder man kan si gir verken små/store avkom. Fortell meg gjerne hvilken linjer som gjør det om du har noen gode tips :)

Men du skulle være en av ekspertene på det? Jeg skal si fra om jeg finner noen? Problemet er vel at jeg kommer til å komme over hunder som brukes i gjeting og bli solgt før den tid! Vi får se.

Edit: Da er nok Skessa er unntak ja.. Blir spennende å se hva hun potensielt gir igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med størrelse har jeg litt erfaring med på min rase. Og den tilsier ganske så tilfeldig... Jeg paret en medium tispe med en stor hanne og fikk kun medium- veldig jevne- tisper i kullet (de er nå 3,5 år gamle). Samme tispe med en litt mindre hann, så langt virker en hann ganske stor, en tispe ganske liten.
En tispe fra denne tispens første kull paret med liten hann har gitt en ganske liten tispe, en diger tispe og en diger hann (dog innenfor standard). Liten hann og liten tispe har gitt avkom som er noe større enn sin far (hannene) og en tispe som er noe tyngre, men like høy, som sin mor.
Så tjah.... ganske uforutsigbart altså. Det nærmeste jeg kan komme med å forutsi størrelsen her er "innenfor standard"....

Som @JeanetteH så hadde jeg blitt meget skeptisk om noen sa de kunne love meg stor eller liten valp fra en gitt kombinasjon. Så jeg kjøper hunder på helt andre kriterier, men satser selvsagt på å få en innenfor standard ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skulle være en av ekspertene på det Jeg skal si fra om jeg finner noen Problemet er vel at jeg kommer til å komme over hunder som brukes i gjeting og bli solgt før den tid! Vi får se.

Edit: Da er nok Skessa er unntak ja.. Blir spennende å se hva hun potensielt gir igjen!

De fleste prøver unngå bruke så små kelpie pga det er ikke noe praktisk innenfor bruksområdet ;)

Folk vil ikke ha det innenfor andre grener enn agility...

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med størrelse har jeg litt erfaring med på min rase. Og den tilsier ganske så tilfeldig... Jeg paret en medium tispe med en stor hanne og fikk kun medium- veldig jevne- tisper i kullet (de er nå 3,5 år gamle). Samme tispe med en litt mindre hann, så langt virker en hann ganske stor, en tispe ganske liten.

En tispe fra denne tispens første kull paret med liten hann har gitt en ganske liten tispe, en diger tispe og en diger hann (dog innenfor standard). Liten hann og liten tispe har gitt avkom som er noe større enn sin far (hannene) og en tispe som er noe tyngre, men like høy, som sin mor.

Så tjah.... ganske uforutsigbart altså. Det nærmeste jeg kan komme med å forutsi størrelsen her er "innenfor standard"...

Som @JeanetteH så hadde jeg blitt meget skeptisk om noen sa de kunne love meg stor eller liten valp fra en gitt kombinasjon. Så jeg kjøper hunder på helt andre kriterier, men satser selvsagt på å få en innenfor standard ;)

Det har jeg aldri sagt noe på heller. Og tror ingen oppdrettere jeg vil ta i lover meg noe sånt ?

Men i de kullene du nevner så er ingen som det jeg nevnte i en edit. Det at en hannhund har gitt samme type størrelse til en liten rekke avkom med forskjellige tisper. Jeg har ingen tro på at liten + liten = liten ? I noen raser så går det litt på linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri sagt noe på heller. Og tror ingen oppdrettere jeg vil ta i lover meg noe sånt

Men i de kullene du nevner så er ingen som det jeg nevnte i en edit. Det at en hannhund har gitt samme type størrelse til en liten rekke avkom med forskjellige tisper. Jeg har ingen tro på at liten + liten = liten I noen raser så går det litt på linjer.

Min hanne som er far til to av de kullene som står ovenfor her er fra en linje med små hunder. Sånn sett burde han bare gi små hunder , og han er selv liten. Men den gang ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste prøver unngå bruke så små kelpie pga det er ikke noe praktisk innenfor bruksområdet ;)

Folk vil ikke ha det innenfor andre grener enn agility...

For agility er det egentlig best med enten minstestandard eller største. Mtp hunden. Jeg har sikkert 35 flere oppdrettere å overfladisk sjekke ut før jeg må planlegge noen dypere dykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri sagt noe på heller. Og tror ingen oppdrettere jeg vil ta i lover meg noe sånt

Men i de kullene du nevner så er ingen som det jeg nevnte i en edit. Det at en hannhund har gitt samme type størrelse til en liten rekke avkom med forskjellige tisper. Jeg har ingen tro på at liten + liten = liten I noen raser så går det litt på linjer.

De 12 årene jeg har fult med på AK nå så vet jeg om ca 10 stk som er så små som du ønsker. Det er heller ingen "linjer" å ta av, da alt mer eller mindre er i slekt med hverandre på ett eller flere tidspunkt. Det er en meget knapp avlsbase, og avl på str uteover "innenfor standard" foregår ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For agility er det egentlig best med enten minstestandard eller største. Mtp hunden. Jeg har sikkert 35 flere oppdrettere å overfladisk sjekke ut før jeg må planlegge noen dypere dykk

Da skaffer man seg en rase som er beregnet til den strørrelsen man ønsker. Ikke ser etter de som er utenfor standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skaffer man seg en rase som er beregnet til den strørrelsen man ønsker. Ikke ser etter de som er utenfor standard.

Denne tråden ble laget for å spørre om det var oppdrettere som avlet på hunder i den nedre delen av skalaen. Det finnes slike oppdrett i andre raser. Jeg er ikke ute etter å "bytte" rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det avles små individer av blant annet mudi, BC og en rekke andre raser i Øst-Europa så finner du sikkert noen mellom-kelpier der også...

Det kommer aldri til å skje!! Tror ikke det er noe jeg tørr å ta i med ildtang..

Synes du fikk litt halv-krasse tilbakemeldinger her Elita2005. Håper du finner det du er ute etter! :)

Tusen takk! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du fikk litt krasse svar... Det går jo an å anbefale gode oppdrettere som har det andre hun ser etter, istedenfor å henge seg opp i størrelsen. Så vidt jeg ser så var ikke det noe krav, men en "jeg vil helst -, men det går bra om-".

Jeg er laaaaangt fra noen Kelpie-ekspert, men jeg ville sjekket ut Evallens :) Har fått et veldig godt inntrykk av dem. Og så synes jeg jo @Shlush sine Kelpiser virker veldig fine og spretne! Husker ikke oppdretter på dem da, men er vel en svensk en?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shlush sine er fra aussie action og er milevis fra medium.

Jeg synes det er vanskelig å anbefale noe som helst da som jeanette påpeker er det ikke normalt med itty bitty kelpier. Bc er en mye større rase så selvfølgelig er det mer linjer eller kenneler som vil lage små hunder.

Utover det så er det vel egentlig bare og vrake og velge i oppdretter i Sverige. Det er mange og ca alle blir brukt til noe.

Se også på finske kelpie klubb siden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...