Gå til innhold
Hundesonen.no

Fikk sjokk av veterinær-regning på kveldstid


MiO
 Share

Recommended Posts

16 000 for 8 hunder syns ikke jeg var dyrt. På mine tre, voksen saluki, voksen boxer og valp boxer betaler jeg henholdsvis: 2 785; , 4 760; og 5 800; .

Da er de livsforsikret for henholdsvis 12, 15 og 16 tusen. Skadebeløpet er 30 000; og egenandelen er fast 25%.

Dette er i selskapet vi har både hus, bil og reise i.

Jeg har sjekket opp andre steder og får det ikke rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når jeg leste overskriften, så jeg for meg noen svimlende summer..... Men 3000 for at dyrlegen skal arbeide utenom vanlig arbeidstid, hva forventer folk egentlig? At dyrleger arbeider for luft og kjær

Det er dyrt å ha en vaktordning. Noen må være tilgjengelig hele tiden. Dvs, ikke kunne gå på kino, ikke ta et glass vin, ikke kjøre langt unna osv. F.eks: Samboeren min har vakttelefonordning på sin j

de hakke brukt mye Dyrlege 3000kr er jo ingenting Sent from my iPhone using Tapatalk

Forøvrig greit med bondeland innimellom. Vakthavende vet. Hjem til hund med 40 i feber kl 1 natt til søndag, med væskebehandling og penicillinsprøyte og greier, tror hun var hos oss i over en time. 1700 takk. Det var ekstremt hyggelig pris.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 000 for 8 hunder syns ikke jeg var dyrt. På mine tre, voksen saluki, voksen boxer og valp boxer betaler jeg henholdsvis: 2 785; , 4 760; og 5 800; .

Da er de livsforsikret for henholdsvis 12, 15 og 16 tusen. Skadebeløpet er 30 000; og egenandelen er fast 25%.

Dette er i selskapet vi har både hus, bil og reise i.

Jeg har sjekket opp andre steder og får det ikke rimeligere.

16.000 innebærer at minst mulig er dekket. Men uansett er det dyrt å betale 16k i mange år kontra punge ut 8k en gang for et keisersnitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe GALT med samfunnet vårt, når man

1) Har en forventning om at ting skal være nærmest gratis, det være klær, veterinærtjenester eller flybilletter.

2) Når man reagerer med å sutre om det til avisene

3) Når avisene bruker tid på å skrive om det

WTF? Why? Hvordan skal samfunnet gå rundt om alle tjenester rundt oss skal være importerte lavbetalte øst-europeere eller asiatere? Eller enda verre, outsourcing? Kanskje vi kan ordne det sånn at det flys inn 10 bangladeshiske veterinærer hver måned som bor i et telt og behandler hundene. Så flys de hjem, før neste runde lavbetalte arbeidere kommer. Selskapet ville sikkert vært eid fra irland eller noe, og registrert i ulan bator. Det hadde sikkert gjort tjenestene billigere! Men hva skal nordmenn jobbe med da? Det er pokker meg så fjernt at ... djiis. /RANT

Jeg er helt enig! Jeg jobber innimellom i en hundesalong, og der skjer det titt og stadig at vi får klager på prisen. Det er liksom SÅ dyrt å ta en tusenlapp for å klippe en uoppdragen kjempedoodle i 2,5 time. Gjør det selv da vel, tenker jeg da :P Eller hvis vi oppjusterer prisen litt en gang i året, nei det er krise. "Vi har alltid betalt 800 for dette før". Akkurat som om konsumprisindeksen aldri har vært oppjustert de siste årene :icon_confused: Det er ikke akkurat en menneskerett å skulle klippe hunden sin hos en profesjonell hundesalong, så hvis man velger det frivillig får man vel også betale det det koster. (Det samme med vet.tjenester forøvrig).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns 2500 kroner bare for å si hallo etter kl 15 er mye.

Jeg har selvfølgelig forsikring og vet at ting kan bli VELDIG mye dyrere enn 3000 kroner, men det er jo bare snakk om en kort sjekk og antibiotika?

Den siste forsikringen jeg ville skippet hos meg er dyreforsikringen. Det kan fort gå opp i felere titusener i ett enkelttilfelle. Innbo, reise og bilforsikring er bra, men hund har man absolutt ingen kontroll over og kanskje måtte vurdere å måtte avlive fordi man ikke har mider er forferdelig. Etter hva jeg ser i artikkelen står det dog ingenting om vedkommende har forsikring eller ikke, man snakker bare om prisene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns 2500 kroner bare for å si hallo etter kl 15 er mye.

Jeg har selvfølgelig forsikring og vet at ting kan bli VELDIG mye dyrere enn 3000 kroner, men det er jo bare snakk om en kort sjekk og antibiotika?

Den siste forsikringen jeg ville skippet hos meg er dyreforsikringen. Det kan fort gå opp i felere titusener i ett enkelttilfelle. Innbo, reise og bilforsikring er bra, men hund har man absolutt ingen kontroll over og kanskje måtte vurdere å måtte avlive fordi man ikke har mider er forferdelig. Etter hva jeg ser i artikkelen står det dog ingenting om vedkommende har forsikring eller ikke, man snakker bare om prisene.

Vel, da har du kanskje ikke full oversikt i hva det koster å drifte en veterinærtjeneste med døgnvakt tilgjengelig? Jeg vet ikke personlig, men jeg vet hvor mye det inngår i en bransje hvor folk tror det "skal koste" 299 eller 199kr for en flybillett til polen, england osv. Det er ikke sånn. Det skal ikke være sånn. Og den ytterste konsekvens er at vi ikke har noen normalt ansatte i Norge fordi alt skal være billig. Ikke får vi penger fra NAV heller da, for bedrifter som driftes via utlandet (for eksempel flyselskapet Norwegian) betaler ikke skatt til Norge. Når veterinærer, verksteder, restauranter (mcd etc..), butikker (lidl etc...) og alt i Norge eies av utleninger er det ikke en dritt igjen. Så sitter vi der og har ikke råd til noe som helst. Det blir bra det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har du kanskje ikke full oversikt i hva det koster å drifte en veterinærtjeneste med døgnvakt tilgjengelig? Jeg vet ikke personlig, men jeg vet hvor mye det inngår i en bransje hvor folk tror det "skal koste" 299 eller 199kr for en flybillett til polen, england osv. Det er ikke sånn. Det skal ikke være sånn. Og den ytterste konsekvens er at vi ikke har noen normalt ansatte i Norge fordi alt skal være billig. Ikke får vi penger fra NAV heller da, for bedrifter som driftes via utlandet (for eksempel flyselskapet Norwegian) betaler ikke skatt til Norge. Når veterinærer, verksteder, restauranter (mcd etc..), butikker (lidl etc...) og alt i Norge eies av utleninger er det ikke en dritt igjen. Så sitter vi der og har ikke råd til noe som helst. Det blir bra det...

Jeg flyr aldri med Ryanair. Jeg flyr utrolig sjelden med Norwegian, kun viss det skiller tusenlapper. Jeg er meget bevisst på at ting koster ting, men, come on, 2500 for å si hallo? Etter kl 15? Nå syns jeg vi må sjerpe oss. 2500 er ikke vekslepenger. Jeg var i Norge og hentet min valp. Det var en mann som trakte på valpen og jeg fryktet at en tå var brukket. Selvføgelig var det en fredag sen ettermiddag like etter stengetid, men jeg tok sjangsen og kjørte forbi for å se om noen var der, og det var det. Jeg måtte vente en halvtime. Så undersøkelse og smertestilende kostet mmeg i underkant av 900 kroner. Jeg har ingen problem med å betale (eller at forsikringen gjør det), men 2500 bare for å si hallo når de allerede er der, sorry, det synes jeg er MANGE penger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr aldri med Ryanair. Jeg flyr utrolig sjelden med Norwegian, kun viss det skiller tusenlapper. Jeg er meget bevisst på at ting koster ting, men, come on, 2500 for å si hallo? Etter kl 15? Nå syns jeg vi må sjerpe oss. 2500 er ikke vekslepenger. Jeg var i Norge og hentet min valp. Det var en mann som trakte på valpen og jeg fryktet at en tå var brukket. Selvføgelig var det en fredag sen ettermiddag like etter stengetid, men jeg tok sjangsen og kjørte forbi for å se om noen var der, og det var det. Jeg måtte vente en halvtime. Så undersøkelse og smertestilende kostet mmeg i underkant av 900 kroner. Jeg har ingen problem med å betale (eller at forsikringen gjør det), men 2500 bare for å si hallo når de allerede er der, sorry, det synes jeg er MANGE penger.

Det ble gjort et poeng av i artikkelen at dette ikke var en tjeneste de egentlig ønsket å bedrive hos den dyrlegen hun var hos, da de fokuserer på innlagte pasienter.

Andre dyrleger kan fort være vesentlig billigere enn dette, selv ved utrykkning på kveldstid. Men hvert veterinærkontor har lov til å bestemme disse prisene selv, ut i fra deres egen forretnings modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns 2500 kroner bare for å si hallo etter kl 15 er mye.

Jeg har selvfølgelig forsikring og vet at ting kan bli VELDIG mye dyrere enn 3000 kroner, men det er jo bare snakk om en kort sjekk og antibiotika?

Ja, det er mye, men det er det som det koster og det må vi som dyreeiere forholde oss til. Jeg kan ikke forvente at veterinæren tar vanlig takst når jeg vekker ham om natta, selv om hunden min "bare" trenger febernedsettende og antibiotika. Frem til kl 18 har man stort sett alternativer med drop-in, og det er mitt ansvar å vite hvor jeg kan dra hvis hunden min trenger hjelp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort et poeng av i artikkelen at dette ikke var en tjeneste de egentlig ønsket å bedrive hos den dyrlegen hun var hos, da de fokuserer på innlagte pasienter.

Andre dyrleger kan fort være vesentlig billigere enn dette, selv ved utrykkning på kveldstid. Men hvert veterinærkontor har lov til å bestemme disse prisene selv, ut i fra deres egen forretnings modell.

Jeg har ikke sagt t det er ulovlig. Som du sier bestemmer de selv forretningsmodell og priser. Jeg syns det er ekstremtn år man skal betale 2500 ekstra for å komme kl 15.30 på en tirsdag ettermiddag.

Ja, det er mye, men det er det som det koster og det må vi som dyreeiere forholde oss til. Jeg kan ikke forvente at veterinæren tar vanlig takst når jeg vekker ham om natta, selv om hunden min "bare" trenger febernedsettende og antibiotika. Frem til kl 18 har man stort sett alternativer med drop-in, og det er mitt ansvar å vite hvor jeg kan dra hvis hunden min trenger hjelp nå.

Jeg forventer ikke at en dyrlege skal stå opp midt på natten gratis. Merkelig hvor tingene blir satt på spissen viss man har n annen mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt t det er ulovlig. Som du sier bestemmer de selv forretningsmodell og priser. Jeg syns det er ekstremtn år man skal betale 2500 ekstra for å komme kl 15.30 på en tirsdag ettermiddag.

Jeg forventer ikke at en dyrlege skal stå opp midt på natten gratis. Merkelig hvor tingene blir satt på spissen viss man har n annen mening

Man har et alternativ kl 15.30 på tirsdager - men velger man å gå til NMBU så må man betale tillegg. Man kan dog velge å benytte et rimeligere tilbud :)

Om det er på natten, kvelden, lørdag ettermiddag eller annet utenom åpningstid så må man betale utrykning, og det er på sin plass. Ingen andre jobber overtid gratis heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For veterinærvakt her i distriktet så er STARTPRISEN 3000,- for å møte opp - og så komme behandling i tillegg til det. Så det er ikke sånn at akutt-tilfeller er billigere andre steder.

De opplyser om det når du ringer veterinærvakta her da. Fikk helt sjokk jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå til veterinæren er svindyrt. Sier ikke ar det skal være billig, men de prisene som opereres med nå om dagen er hinsides. Skulle vært litt mer konkurranse. Kunne faktisk ønske det kom noen kjeder og presset hverandres priser litt ned.

Men hvordan vet man at det er hinsides? Hvilket grunnlag har vi til å si det så lenge vi ikke drifter et veterinærsenter? :/

Og det er jo to store kjeder: anicura og evidensia, som kjøper opp det meste i Norge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig årslønnen til en veterinær da? De som er ansatt på en klinikk, ikke eierne altså? Etter hva jeg har lest, er det ikke spesielt fett betalt å være veterinær dersom man jamfører med den lange utdannelsen de har tatt...? De tjener greit, har jeg hørt, men det er ikke som å være lege akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.000 innebærer at minst mulig er dekket. Men uansett er det dyrt å betale 16k i mange år kontra punge ut 8k en gang for et keisersnitt...

Da burde du be om pris på nytt :) Vi betaler ca 15.000 for 10 hunder. Da med livsforsikringer som varierer fra 10 til 40.000 + vet. på 30(?) + avl, bruks osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet man at det er hinsides? Hvilket grunnlag har vi til å si det så lenge vi ikke drifter et veterinærsenter? :/ Og det er jo to store kjeder: anicura og evidensia, som kjøper opp det meste i Norge nå.
Jeg tenker at en av grunnene er at det er så mange små klinikker. De må kjøpe masse dyrt utstyr for å være konkurransedyktige, og prisene blie høye. Hadde det vært flere store dyrehospital istedenfor, der det var flere på maskinene og utstyret, hadde det kanskje vært mulig å sette ned prisene litt. Jeg sier ikke at de tar blodpriser for å bli rike, prisene er der nok av en grunn. Men kanskje det er på tide med en forandring på ett vis... Uten forsikring står man jo i fare for å bli ruinert om noe skulle skje. Sent fra min SM-T525 via Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en kuriositet, her er prislisten til en vet sentralt i København:http://www.osterbrodyreklinik.dk/priser/

Jeg har sjekket de veterinærer jeg kjenner på nettet, men det står dessverre ikke hva/om de tar gebyr utenom åpningstidene. Obs, priser i DKK

Har danmark de samme arbeidsgiveravgiftene som norge? De samme skattene? Det samme avgiftsnivå og momsnivå som danmark? Hvordan er kostnadsnivået generelt i danmark ifht norge, og hvordan er lønnsnivået? I Sverige er veterinærtjenesternbilligere enn i norge, til gjengjeld er lønnsnivået iallefall 1/3 lavere enn norge. Man kan ikke bare ta en pris og sammenlikne de ukritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har danmark de samme arbeidsgiveravgiftene som norge? De samme skattene? Det samme avgiftsnivå og momsnivå som danmark? Hvordan er kostnadsnivået generelt i danmark ifht norge, og hvordan er lønnsnivået? I Sverige er veterinærtjenesternbilligere enn i norge, til gjengjeld er lønnsnivået iallefall 1/3 lavere enn norge. Man kan ikke bare ta en pris og sammenlikne de ukritisk.

Vet. tjenester er IKKE billigere i Sverige enn i Norge.... Veldig tvert i mot, de kjedene du nevner har noen vanvittige priser. Hver gang vi prater vet.priser med svenske hundefolk, er de rett ut misunnelige på prisnivået her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har danmark de samme arbeidsgiveravgiftene som norge? De samme skattene? Det samme avgiftsnivå og momsnivå som danmark? Hvordan er kostnadsnivået generelt i danmark ifht norge, og hvordan er lønnsnivået? I Sverige er veterinærtjenesternbilligere enn i norge, til gjengjeld er lønnsnivået iallefall 1/3 lavere enn norge. Man kan ikke bare ta en pris og sammenlikne de ukritisk.

Norge og Danmark ligger nokså likt både på avgifter , lønner og skatter. Momsen er 25% som i Norge, skatten er en del høyere. Avgifter på strøm er høyere i Danmark, mens avgifter på tobakk og alkohol er høyere i Norge. Københavno g Oslo ligger omtrent alltid siden ved siden i undersøkelser om verdensd dyreste byer, høyeste levestandard, høyestel ølån, høyeste skatt etc.

Men, som sagt i min forrige kommentar, det var ment som en kuriositet, jeg kjenner ikke engang vetprisene i Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinikkene her som bytter på å ha vakt, tar 2500 for å stikke nesa i døra i vakttiden. Jeg ringte inn en halv time før dyrlegen stengte da jeg oppdaget av voffsen sin labb ikke så særlig bra ut. Dette var fredag før pinse og de hadde ikke ordinære åpningstider før tirsdag uken etter. Skulle jeg komme inn da, ville det bli på vakta siden de ikke hadde ledig time. Vi fant ut at vi skulle se det an og det gikk veldig fint. Trengte ikke bruke vet.vakta. Jeg betalte dog 1000,- på tirsdagen for å få vite at jeg hadde behandlet hunden helt riktig og bare skulle fortsette med det jeg hadde gjort. Ingen medisiner, ingenting. Eneste var at hunden ble sedert for dyrlegen turte ikke se på labben hennes våken :P

Det jeg ikke forstår ift. artikkelen er hvorfor ikke eier gikk til en annen klinikk. De fleste vanlige klinikker har åpent til kvelds, her har de hvert fall åpent til 19, i stedet for å gå til en dyrlege som begynner vaktordningen kl. 15.

Ang. forsikring så tør jeg ikke la mine gå uforsikret. Jeg har dog høy egenandel på eldste, sånn at forsikringspremien ble halvvert i år kontra i fjor. Jeg bruker ikke forsikringen på summer under 3000, det er det knapt verdt. Allergi osv. er under såpass kontroll at jeg sjeldent trenger dyrlege for det. Valpen har lavere egenandel fordi hun er ung, den kommer også til å økes når hun blir voksen hvis hun er skadefri. Når jeg kommer i full jobb og har mulighet til å lage en bufferkonto for hundene, så kommer jeg til å si opp forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet. tjenester er IKKE billigere i Sverige enn i Norge.... Veldig tvert i mot, de kjedene du nevner har noen vanvittige priser. Hver gang vi prater vet.priser med svenske hundefolk, er de rett ut misunnelige på prisnivået her :)

What, da må det være tidenes mest tilfeldige greie siden jeg sjekket noen priser lokalt her for litt siden når jeg vurderte å ta bikkja hit for en konsultasjon. Men fint å høre, da er det jo forståelig hvorfor agria reklamerer veldig aggressivt i sverige. Med den rævva lønna man har er det jo knapt man har råd til veterinær i Norge liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...