Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå August


Tricolor
 Share

Recommended Posts

@Line Jeg syns fortsatt du har litt vel høye forventninger til hva avlsråd skal vite og ikke, for som jeg var inne på, hvorfor skal avlsråds-representanter vite noe mer om alle disse hannene som går rundt omkring og aldri blir vist frem på noe, når vi som er over gjennomsnittet engasjerte og som følger med, ikke veit hvor de er hen? De veit hvor de forskjellige kullene har vært, men det gjør du og, ikke sant? Det finner man jo i det minste på DW.

Ja, jeg vet hvor kullene er hen, og siden jeg sitter i avlsrådet så vet jeg hvem som eier dem og hvor de bor også. Derfor kan jeg hvis det har vært et kull hvor jeg liker kombinasjonen og kunne tenkt meg å bruke noe derfra i avl, ta kontakt med eier og se på avkommet (evt flere av dem).

Men jeg har aldri egentlig forventa noe av avlsråd, det er politikk som i alt annet som har med hund å gjøre. Det er bare folk som sitter der og, noen ganger får de jobben fordi ingen andre vil ha den, noen ganger blir de påprakka jobben fordi ingen andre vil ha den, og noen ganger vil de ha jobben fordi det høres kult ut å si at man sitter i avlsrådet, uten at man nødvendigvis har noe større kunnskap om ting enn det normalt engasjerte hundefolk har (og ikke alltid det engang :P ). Jeg veit at det er oppdrettere som spør avlsråd om hva de anbefaler av hanner f.eks, hvilket ikke har falt meg inn på noen av rasene jeg har planlagt avl på, det jeg prioriterer i mitt oppdrett er ikke nødvendigvis det samme som hva de prioriterer, så da spør jeg heller folk jeg veit har noe av de samme målene som meg, og gjerne samme oppfatning av hva som er en god hund som jeg har, i stedet :)

Helt enig :) Men det å legge ut en generell forespørsel på en fb-gruppe blir da for meg som å spørre høystakken om den har en nål til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Måå bare dele! Se, pappa smiler!! Har ikke sett han smile siden før hjerneslaget for 5-6år siden!

Woho, jeg fikk drømmejobben!!!! :D :banana:

Ups, jeg skal gifte meg neste år jeg

Posted Images

Ja, jeg vet hvor kullene er hen, og siden jeg sitter i avlsrådet så vet jeg hvem som eier dem og hvor de bor også. Derfor kan jeg hvis det har vært et kull hvor jeg liker kombinasjonen og kunne tenkt meg å bruke noe derfra i avl, ta kontakt med eier og se på avkommet (evt flere av dem).

Det har jeg ikke tenkt på engang, at avlsrådsmeldemmer har tilgang til eierregister? Kanskje de er brukbare til noe allikevel da? :lol:

Helt enig :) Men det å legge ut en generell forespørsel på en fb-gruppe blir da for meg som å spørre høystakken om den har en nål til meg.

Man kan jo ha flaks og snuble over en hannhund som faktisk er brukandes, selv om oppdretter ikke har tenkt på den sjøl? :) Vi snubla over en sånn en i skogen en gang, bokstavelig talt, en tervhannhund som så skapelig ålreit ut, og som virket grei mentalt ut fra det vi så av den og det eier fortalte om den. Der hadde ikke eier kontakt med oppdretteren lenger, så der kunne man liksom ikke spørre oppdretteren og få tips om akkurat den hannen. De trente litt bruks for seg selv, starta aldri, men vi fikk lov å være med å gå spor med den så vi fikk se hvordan den jobba sjøl osv osv. Den ble ikke brukt, og jeg husker ikke helt hvorfor (mener den hadde flere brødre som var krypte eller noe?), men det finnes sikkert mange sånne som han, som forhåpentligvis ikke har krypte brødre, ikke sant? Men det er de brødrene, evt halvbrødrene, som blir stilt ut eller konkurrert med som blir brukt, fordi de ikke er i høystakken, liksom.. Og det syns jeg er litt kjipt, jo flere hanner som går i avl, jo bedre er det jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : nei, litt småvokting hadde jeg ikke brydd meg om, men når Nico ikke får komme inn i huset fordi det er mat på kjøkkenet setter jeg ned foten rimelig hardt :P

De er gode busser, men de fores med god avstand og får ikke ha tyggeben en periode.

Han må lære seg å senke skuldrene littegranne. Han er åpenbart vant til å måtte forsvare mat etc med nebb og klør.

Han har ikke noe ressursforsvar mot mennesker da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært så grisedårlig i dag, verker fader meg i hele forbanna kroppen. Uansett hva jeg gjør eller ligger så verker det. Takker høyere makter for en valp(!) som har sovet mer eller mindre hele dagen. Han har kun bedt om å få ut når han må på do, og ingen tulling. Vi var jo en tur i hundeparken. Så han har fått lekt og løpt godt fra seg uten at jeg blir for sliten.

Har jeg sagt jeg er fornøyd med hunden min eller? Jeg er det! veldig, veldig fornøyd!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på engang, at avlsrådsmeldemmer har tilgang til eierregister? Kanskje de er brukbare til noe allikevel da? :lol:

Man kan jo ha flaks og snuble over en hannhund som faktisk er brukandes, selv om oppdretter ikke har tenkt på den sjøl? :) Vi snubla over en sånn en i skogen en gang, bokstavelig talt, en tervhannhund som så skapelig ålreit ut, og som virket grei mentalt ut fra det vi så av den og det eier fortalte om den. Der hadde ikke eier kontakt med oppdretteren lenger, så der kunne man liksom ikke spørre oppdretteren og få tips om akkurat den hannen. De trente litt bruks for seg selv, starta aldri, men vi fikk lov å være med å gå spor med den så vi fikk se hvordan den jobba sjøl osv osv. Den ble ikke brukt, og jeg husker ikke helt hvorfor (mener den hadde flere brødre som var krypte eller noe?), men det finnes sikkert mange sånne som han, som forhåpentligvis ikke har krypte brødre, ikke sant? Men det er de brødrene, evt halvbrødrene, som blir stilt ut eller konkurrert med som blir brukt, fordi de ikke er i høystakken, liksom.. Og det syns jeg er litt kjipt, jo flere hanner som går i avl, jo bedre er det jo :)

Man trenger strengt tatt ikke utvidede tilganger for å finne ut hvem som eier en hund da, bare å "melde den på" en utstilling det (og avbryte før betalingen) så kommer eier opp :)

Ellers helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Nå har jeg gjort noe som er litt ekkelt. Har sagt opp forsikringen på junior. Betaler 4300,- i året, og han skal ikke gjennom flere operasjoner. Det føles litt som at jeg gir han opp, for når han ikke er forsikra mer, så blir det plutselig så veldig endelig, det der. Nå er det faktisk ingenting mer som skal gjøres. Men, det har jeg jo bestemt meg for, for ganske lenge siden nå. Snart 2 år siden siste operasjon nå, vi har vært heldige som har fått såpass med tid sammen. Har tid igjen enda, men jeg vet ikke hvor lenge.

Nå er det faktisk bare kiropraktor og eventuelt ortoped for å undersøke eventuelle smerter, og evt. smertestillende, som er det som skal gjøres nå, før avgjørelsen om når tiden for å sovne inn skal tas. Grøss og gru, gi meg styrke til det, når den tiden er inne. Håper jeg har gangsyn nok til å se det selv når den tiden kommer, uansett har jeg opplyst mine omgivelser om at de må si det rett ut når de mener tiden er der. Her skal ingen holdes i live fordi jeg nekter å slippe taket. Tror han har det ok foreløpig, kiropraktorveterinær på tirsdag i Oslo, er spent på hva hun sier. Han var svært så sprek på tur i dag. Gikk en time tur på egne ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten god Internett og null tv, så klarer man faktisk å legge seg til riktig tid :P og så er jeg nesten litt imponert over de i nabo-bobilen.. De har en sånn derre bichon-ish hund stående bundet ute, og som bjeffer nesten kontinuerlig, spesielt hvis noe i hele tatt tenker på å røre på seg, kl halv 11 om kvelden uten at de prøver å hysje eller ta inn hunden..

Dixi synes fortsatt at utagerende jämthunder, sånn typisk jämthund-utaggering når vi snakker om fordommer, og stirrende mentalt ustabil-BC er fortsatt like merkelige :P

Og jeg blir fortsatt like oppgitt, og kaoset blir like komplett, når man kommer med tre hunder, to i flexibånd, og en 1,5 åring som har eget bånd på ene hunden, og blir plutselig, virkelig plutselig, omringet av 6 barn og 3 voksne fra alle kanter.. Jeg aner ikke hvor de kom fra, men du verden så festlig og hyggelig det var synes hundene :lol:

Så det endte med dagens spørsmål fra ene gutten: "det ekke slitsomt med tre hunder da?" :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg komme med et skikkelig dumt spørsmål:

Når man har røytefrie hunder.. Blir det liggende noe hår igjen i det hele tatt da? Som hos oss mennesker liksom..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Når de er i full pels så pleier det å være noe. Ikke mye, men litt. Nå når hundene her er i hverdagsversjonen av T-60 finner jeg ingenting :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er i full pels så pleier det å være noe. Ikke mye, men litt. Nå når hundene her er i hverdagsversjonen av T-60 finner jeg ingenting :)

Men er det såpass mye at man merker det? Eller må man lete etter det? :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Bizi dufter visst ikke så herrlig enda. Vi gikk forbi naboen med to elghund-hanner løs på verandaen, og det var ingen som kom etter oss.

Hun blør mindre nå, og det er lysere, oppfører seg fortsatt helt normalt. Interessant å følge med på dette, jeg må jo notere dette ned i en bok, så jeg kan følge med på hvordan det er fra gang til gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det såpass mye at man merker det? Eller må man lete etter det? :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan bare snakke for våre portiser, pudler og blandingshunden, men våre hadde så lett og myk pels at de laget små baller man kun fant i kriker og kroker. Ikke slik som vanlig pels man finner overalt på gulvet :)

Man finner mer orange maysofie-hår enn hundehår :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treiga sendte akkurat sin første jobbsøknad.

2 minutter etter får jeg søknaden til en kamerat på facebook (spurte etter den), og den var såå bra... mye bedre enn min kjipe standard. Og vi er ganske så like, han og jeg, så den hadde passet så fint på meg og (med litt endringer, jeg er ikke en lun mann). Men det får gå som det går. I dag har jeg iallefall satt meg ned og fikset CV og sendt min første søknad, så det er en start. Har utsatt og utsatt, fordi jeg bare gruer meg sånn til alt (som vanlig). Plutselig blir det skumle intervjuer, så må jeg i beste/verste fall ta stilling til om jeg virkelig ønsker jobben, også kommer det forferdelige strevet med å finne bolig med hund. Med fast jobb og bil har jeg jo litt flere muligheter enn som fattig student da, så blir kanskje litt enklere denne gangen. Men må jo bare si at jeg synes ikke det er så artig å være voksen alltid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan jeg plutselig får tre hunder som er veldige ivrige på å sitte pent for pølsebiter når jeg forsøker å trene litt med småtten. Onkel og Nevø sitter der som to tente lys og er helt med. :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg komme med et skikkelig dumt spørsmål:

Når man har røytefrie hunder.. Blir det liggende noe hår igjen i det hele tatt da? Som hos oss mennesker liksom..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Min legger ikke igjen noe (synlig), her havner alt i børsten. :) Det lille som løsner ramler ikke av, men fester seg i resten av pelsen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : nei, litt småvokting hadde jeg ikke brydd meg om, men når Nico ikke får komme inn i huset fordi det er mat på kjøkkenet setter jeg ned foten rimelig hardt :P

De er gode busser, men de fores med god avstand og får ikke ha tyggeben en periode.

Han må lære seg å senke skuldrene littegranne. Han er åpenbart vant til å måtte forsvare mat etc med nebb og klør.

Han har ikke noe ressursforsvar mot mennesker da :)

Det er det jeg karakteriserer som usaklig ressursforsvar, det får ikke mine hunder lov til heller, hverken mot folk (det er det ingen av de som har, av de jeg har nå) eller andre hunder :)

Man trenger strengt tatt ikke utvidede tilganger for å finne ut hvem som eier en hund da, bare å "melde den på" en utstilling det (og avbryte før betalingen) så kommer eier opp :)

Ellers helt enig med deg!

:lol: Det har jeg ikke tenkt på at går, så jeg bør vel takke for tipset, det hender jo man snubler over en hannhund man skulle likt å snakket litt med eieren om, liksom :ahappy:

--

AN erter jeg på meg folk igjen. 3-4 timer på nett, og vips - 2ne har irritert noen. Jeg er konsekvent, jeg skal ha for det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men er det såpass mye at man merker det? Eller må man lete etter det? :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har små baller på ALT tøy som kommer ut av vaskemaskinen - ALT tøy.

Min er midt i pelsskifte og legger igjen pels. Ser det ikke før på klesvasken, og når jeg våkner med laaaaange sorte hår som har knytt knute på seg rundt øyevippene, men den legger definitivt igjen hår.

Belgerhår og frallehår kan man fjerne med rulle, puddelhår må nappes løs.

For ikke å snakke om alle nisseknutene løshår lager i pelsen på bikkja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...