Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønnsaker og ris


Recommended Posts

En bør vel egentlig råde folk til å gi den matmengden som holder hunden passe slank/tykk og pels og poter og avføring er fin. Det har variert stort her med de hundene jeg ahr hatt i hus.Alle utenom en har måtte fores langt over anbefalt dose. Så ja det var merkelig med den som trang så lite. Husker ikke hvor mye hun fikk av vom og hundemat men det lå også under. Så lenge hunden levde hadde hun en fin avføring, blank pels og ja alt som jeg kan sjekke i forhold til foret var faktisk i orden

Jeg tror vi egentlig er enig, jeg. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veterinærerstudier innebærer vel ikke så mye om ernæring at det gjør noe, men Ok. Så du mener seriøst at min hund, som får 0.71% V&H (altså hele 0.29%(!) under anbefalt mengde) sultefores og risik

Ei jeg kjenner fôrer bikkja si utelukkende på vegansk føde. Hunden ser helt super ut, men jeg kan ikke noe for at det vrir seg i meg over at folk lar sine egne overbevisninger gli over i hundeholdet p

Hunder er vel ikke rene carnivorer, men opportunister? Lapphunden min "beiter" ihvertfall veldig ivrig på enkelte gressarter, og hun elsker smaken av blåbær og multer. Ris og kokte grønnsaker går hell

Minien i hus spiser som en hest. Jeg er litt usikker på hvor mye mat hun får da, jeg måler ikke. Men vil tippe at hun spiser en halv kg. V&H på 4-5 dager og så får hun vel kanskje 40-50g tørrfôr(acana) 2 ganger til dagen i tillegg? Hun er snart 4 mnd. og i en veldig vekst. Hun veier rundt 5-6 kg. nå vil jeg tippe.

Man må fôre etter hold, ikke etter veiledende mengde. Når det kommer til ris og grønnsaker så ser jeg ikke problemet med å gi det, så lenge man ikke tror hunden tar noe næring fra det. Det er jo bare vomfyll som kommer ut igjen. Jeg synes det er lettere å bare gi et bra tørrfôr i tillegg til V&H om man har problemer med hard mage, men det er fordi jeg er lat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør vel egentlig råde folk til å gi den matmengden som holder hunden passe slank/tykk og pels og poter og avføring er fin. Det har variert stort her med de hundene jeg ahr hatt i hus.Alle utenom en har måtte fores langt over anbefalt dose. Så ja det var merkelig med den som trang så lite. Husker ikke hvor mye hun fikk av vom og hundemat men det lå også under. Så lenge hunden levde hadde hun en fin avføring, blank pels og ja alt som jeg kan sjekke i forhold til foret var faktisk i orden

Nå spiser en ikke kun for å få i seg kalorier men også en del andre ting (vitaminer osv.). Jeg ville vært bekymret for mangelsykdommer ved å sultefôre på under 1%, og tror nok heller jeg ville vurdert ett annet fór på bikkja. Legger hunden på seg av 1% v&h er det neppe rette fóret for den hunden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ekstremt lite ut med 1% av vekta til en normal hund. Min egen på 24 kg får rundt 1 kg voh daglig for tida, og forhåpentligvis legger han på seg en kilo eller to over tid. Det er en unghund av aktiv rase, men jeg opplever ham ikke som over gjennomsnittet aktiv heller, jeg synes han er rolig :) Men på seg selv (og sin hund) kjenner man andre, så da er vel en golden retriever som trenger 1% ekstremt mye daffere enn min hund. Men det høres nesten ut som sulteforing for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det engang slik at det er enorme forskjeller på hunders forbrenning. Det en blir smellfeit av, kan være sultedøden for en annen :P For eksempel har jeg to tisper på ca samme str. og alder som får akkurat lik mengde mosjon. Den ene kan knapt få mat, og er feit. Den andre får ca 4 ganger mer, og legger ikke på seg i det hele tatt...

Forbrenningen varierer ut fra mye forskjellig. Selvsagt aktivitetsnivå, kondisjon og alder. Men også temperatur, årstid og hormoner (løpetid osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært bekymret for mangelsykdommer ved å sultefôre på under 1%, og tror nok heller jeg ville vurdert ett annet fór på bikkja. Legger hunden på seg av 1% v&h er det neppe rette fóret for den hunden.

Har du noe form for relevant belegg for dette (utdannelsen innen ernæring hos hund for eksempel), eller er det ren synsing du kommer med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du noe form for relevant belegg for dette (utdannelsen innen ernæring hos hund for eksempel), eller er det ren synsing du kommer med her?

Ja, faktisk. Jeg har tre år med veterinærstudier (begynner på fjerde året til høsten). Men man bør vel i utgangspunktet ikke trenge det for å skjønne at det på lang sikt ikke er sunt for en hund å ligge på så lavt matinntak. For å trekke paralleller til mennesket så er det jo ikke ønskelig at en som skal ned i vekt ligger på ett ekstremt lavt nivå av kalorier over lenger tid heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 6,4 kg får 125g om dagen når han får V&H (gir også annet kjøtt og fisk, blir ca samme mengde der).

Ulver hvertfall spiser ikke mageinnholdet til sine større byttedyr. :)

Ikke? Magesekken ligger urørt igjen ved f.eks. fråtsing av elg? Men de tar det på mindre byttedyr?

Fint om jeg kan få kilde på dette, da jeg har kilder som tilsier annet.

Nå er jo ulv og hund forskjellige uansett, men de fleste ville dyr tar magesekk, slik jeg har forstått det, med godsakene vommen inneholder, samt innvoller med tidvis tilsvarende innhold...

Jeg kan så klart ha blitt feillært, og ønsker derfor å eventuelt rette på det.... ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det kan jeg - eller kunne, om jeg husket hvor jeg har de fra, og som nevnt tidligere, jeg vil gjerne rette vranglære om det er det jeg har. Det første jeg kom over, som jeg stusser på ift dette er denne artikkelen:

http://forskning.no/dyreverden/2015/04/ulven-dreper-flere-byttedyr-enn-den-trenger

"Er flokken liten, så fråtser ulven bare i de beste delene av dyret. De åpner først vomma og tar ut godbitene først."

Er jo også mulig at jeg misforstår artikkelen, og andre kilder? Det er derfor jeg ønsker kilder på at ulv ikke spiser mage. Jeg har jo sett en hel haug av andre carnivore som spiser magesekken. Som katten utelater de kanskje galle og milt (?), men ikke magen, og dens innhold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det ingenting om at de spiser innholdet i magesekken. Vommen beskriver selve magen, ikke magesekken. Godbitene som omtales er disse:

"Mest populære er de energirike innvollene, hjerte, lunge, lever og nyre. Også den proteinrike hjernen og tunga er snadder for en ulv."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn forstår jeg ikke ordlyden. Jeg forstår det som om vomma og godbitene der tas ut først. Så kommer det andre.

Men mulig de kun tar vom og ikke magesekk. I så fall syns jeg det er dårlig formulert i artikkelen.

Innvollene inneholder jo også prosesserte saker fra magesekk, så.... Igjen, mulig jeg tar helt feil. Derfor kunne jeg godt tenkt meg kilder på at ulv ikke tar innhold i magesekk - fra store eller små dyr for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er dårlig formulert. Men mulig fordi det stemmer med det jeg har lest om rovdyr tidligere. Innholdet i magesekk blir kun spist på små dyr. På store kan selve magesekken bli spist, men da ristes innholdet ut før.

Experts agree that wolves only eat the stomach contents of their prey when the prey is quite small and it gets consumed as a result of eating the entire animal (like a rabbit for example). L. David Mech, is considered the worlds top wolf biologist. In his book, Wolves: Behavior, Ecology, and Conservation (2003) he and other contributing experts compiled over 300 years of research and observations of the wild canine. An excerpt from this informative work clearly portrays the natural, instinctive eating behavior of the carnivore. Wolves usually tear into the body cavity of large prey and consume the larger internal organs, such as lungs, heart, and liver. The larger rumen/intestines [one of the main stomach chambers] is usually punctured during removal and its contents shaken out or spilled. The vegetation in the intestinal tract is of no interest to the wolves, but the stomach lining and intestinal wall are consumed, and their contents further strewn about the kill site.

The Kerwood Wildlife Education center (Hunting and Meals pages) describes the eating habits of the wolf as: The wolfs diet consists mostly of muscle meat and fatty tissue from various animals. Heart, lung, liver, and other internal organs are eaten. Bones are crushed to get to the marrow, and bone fragments are eaten as well." The only part consistently ignored is the stomach its self and its contents. Although some vegetable matter is taken separately, particularly berries, Canis Lupis doesnt seem to digest them very well.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god start i alle fall, selv om kilde uteble (kan sikkert google det frem) :) Men de tar det altså på mindre byttedyr som hare. Det stemmer jo i så fall med egne erfaringer (ikke at mine hunder har tatt verken store eller små byttedyr selv da).

Dette ble vel veldig off topic, det beklager jeg, men takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faktisk. Jeg har tre år med veterinærstudier (begynner på fjerde året til høsten). Men man bør vel i utgangspunktet ikke trenge det for å skjønne at det på lang sikt ikke er sunt for en hund å ligge på så lavt matinntak. For å trekke paralleller til mennesket så er det jo ikke ønskelig at en som skal ned i vekt ligger på ett ekstremt lavt nivå av kalorier over lenger tid heller.

Veterinærerstudier innebærer vel ikke så mye om ernæring at det gjør noe, men Ok. Så du mener seriøst at min hund, som får 0.71% V&H (altså hele 0.29%(!) under anbefalt mengde) sultefores og risikerer mangelsykdommer? Min hund skal forøvrig ikke ned i vekt, hun skal holde vekta (som av helsemessige årsaker må ligge i nedre del av skalaen), og det gjør hun på denne mengden. Tipper overvekt er et langt større problem for gjennomsnittshunden enn såkalt sulteforing...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veterinærerstudier innebærer vel ikke så mye om ernæring at det gjør noe, men Ok. Så du mener seriøst at min hund, som får 0.71% V&H (altså hele 0.29%(!) under anbefalt mengde) sultefores og risikerer mangelsykdommer? Min hund skal forøvrig ikke ned i vekt, hun skal holde vekta (som av helsemessige årsaker må ligge i nedre del av skalaen), og det gjør hun på denne mengden. Tipper overvekt er et langt større problem for gjennomsnittshunden enn såkalt sulteforing...

Bikkja de går på 29% under anbefalt mengde, ikke 0,29%.

Utover det gidder jeg ikke når du tar den tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja de går på 29% under anbefalt mengde, ikke 0,29%.

Utover det gidder jeg ikke når du tar den tonen.

Når jeg tar den tonen, faktisk. Det er jo du som sitter der og beskylder meg for å sultefore bikkja og potensielt påføre henne mangelsykdommer, da synes jeg faktisk du kan svare for deg også. For det er ganske grove påstander du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god start i alle fall, selv om kilde uteble (kan sikkert google det frem) :) Men de tar det altså på mindre byttedyr som hare. Det stemmer jo i så fall med egne erfaringer (ikke at mine hunder har tatt verken store eller små byttedyr selv da).

Ja, sånn jeg har forstått det det spises små dyr (størrelse på kanin og under), men ikke store. :)

Kildene som er brukt står i selve teksten. :) Trodde jeg hadde lagt ved nettsiden også, men ser den ikke har kommet med. Her er den i alle fall. http://www.thewholedog.org/artcarnivores.html

Her en annen side som sier det samme (de har også kilder på informasjonen sin).

http://rawfed.com/myths/stomachcontents.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faktisk. Jeg har tre år med veterinærstudier (begynner på fjerde året til høsten). Men man bør vel i utgangspunktet ikke trenge det for å skjønne at det på lang sikt ikke er sunt for en hund å ligge på så lavt matinntak. For å trekke paralleller til mennesket så er det jo ikke ønskelig at en som skal ned i vekt ligger på ett ekstremt lavt nivå av kalorier over lenger tid heller.

Kaloriintaket er ikke for lavt, om det ikke finnes antydning til vektnedgang, heller det motsatte.... Ville du foret bikkja smellfeit, bare for å holde deg til en ca. anbefaling??? Det ville være galskap, etter min mening..

Det ER store forskjeller på behov og forbrenning. Sånn er det bare. Jeg nevnte nabobikkja som et eksempel. Hu er feit på 350g/35 kg hund. Canarioen min var 50 kg, og var nok sjelden oppe i halvkiloen om dagen i fôr. Hun var så feit som en molosser må være for å se bra ut. Minst. Men sikkert underernært, da :P Til sammenligning har jeg en 7kg hund her, som eter mer enn begge nevnte, og man kan telle ribbeina på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på (ca) 31 kg får 6 - 700 gr for dagen (måler ikke), i tilegg til tyggebein og godbiter og den slags. Han er i fint hold, men hadde nok glatt spist halvannet kilo i et måltid om han ble tilbudt. Skulle gjerne drøyd fôret med ris og grønnskaer om han hadde spist det :P Så lenge hunden er i fint hold, så er vel mengden grei? Kommentarene her viser jo at det er utrolig individuelt hvor mye de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er vel ikke rene carnivorer, men opportunister? Lapphunden min "beiter" ihvertfall veldig ivrig på enkelte gressarter, og hun elsker smaken av blåbær og multer. Ris og kokte grønnsaker går heller ikke "bare rett igjennom". Næringsstoffer tas opp fra alle de cellene som har fått ødelagt celleveggen kjemisk, termisk eller mekanisk. Tarmene skiller nemlig ikke på om molekylene kommer fra en animalsk eller vegetabilsk kilde. Så lenge celleveggene er ødelagte og næringsstoffer lekker ut av plantecellene, så vil de bli fordøyd.

Ris er energitilskudd, ikke "bare vomfyll". Om det er heldig for hundene å spise raske karbohydrater og arsenikk, det er en annen sak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundedyr er i hovedsak kjøttetere jo (kan se på tennene, tarmer, og størrelse på magesekk). Kattedyr kan også spise gress eller bær, eller nyttiggjøre seg av prosessert korn. Det gjør dem ikke noe mindre til kjøttetere likevel.

"Dogs have the internal anatomy and physiology of a carnivore"

(Feldhamer, G.A. 1999. Mammology: Adaptation, Diversity, and Ecology. McGraw-Hill. pg 260.).

They have a highly elastic stomach designed to hold large quantities of meat, bone, organs, and hide. Their stomachs are simple, with an undeveloped caecum

(Feldhamer, G.A. 1999. Mammology: Adaptation, Diversity, and Ecology. McGraw-Hill. pg 260.).

"Dogs do NOT normally produce the necessary enzymes in their saliva (amylase, for example) to start the break-down process of carbohydrates and starches; amylase in saliva is something omnivorous and herbivorous animals possess, but not carnivorous animals. This places the burden entirely on the pancreas, forcing it to produce large amounts of amylase to deal with the starch, cellulose, and carbohydrates in plant matter. The carnivore's pancreas does not secrete cellulase to split the cellulose into glucose molecules, nor have dogs become efficient at digesting and assimilating and utilizing plant material as a source of high quality protein. Herbivores do those sorts of things"

Canine and Feline Nutrition Case, Carey and Hirakawa Published by Mosby, 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundedyr er i hovedsak kjøttetere jo (kan se på tennene, tarmer, og størrelse på magesekk). Kattedyr kan også spise gress eller bær, eller nyttiggjøre seg av prosessert korn. Det gjør dem ikke noe mindre til kjøttetere likevel.

"Dogs have the internal anatomy and physiology of a carnivore"

(Feldhamer, G.A. 1999. Mammology: Adaptation, Diversity, and Ecology. McGraw-Hill. pg 260.).

They have a highly elastic stomach designed to hold large quantities of meat, bone, organs, and hide. Their stomachs are simple, with an undeveloped caecum

(Feldhamer, G.A. 1999. Mammology: Adaptation, Diversity, and Ecology. McGraw-Hill. pg 260.).

"Dogs do NOT normally produce the necessary enzymes in their saliva (amylase, for example) to start the break-down process of carbohydrates and starches; amylase in saliva is something omnivorous and herbivorous animals possess, but not carnivorous animals. This places the burden entirely on the pancreas, forcing it to produce large amounts of amylase to deal with the starch, cellulose, and carbohydrates in plant matter. The carnivore's pancreas does not secrete cellulase to split the cellulose into glucose molecules, nor have dogs become efficient at digesting and assimilating and utilizing plant material as a source of high quality protein. Herbivores do those sorts of things"

Canine and Feline Nutrition Case, Carey and Hirakawa Published by Mosby, 1995

Vi mennesker har heller ikke cellulaser, men vi kan leve godt på ren herbivor kost. Såvidt meg bekjent produserer ikke engang kyr cellulaser, men fordøyer plantekost ved å mekanisk knuse celleveggene ved drøvtygging.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor mye en hund trenger i energi er jo bare å se på hunden. Får den for mye energi gjennom maten blir den tjukk, får den for lite blir den tynn. Uansett hvor lite det høres ut er jo mengden riktig til den aktuelle hunden om den holder riktig vekt og har mye energi. Jeg ville vært litt mer bekymra for vitaminer osv, dvs om hunden kanskje kan få underskudd av andre ting enn ren omsettelig energi, hvis den må holdes på veldig liten mengde fôr for å holde vekta. Det er jo klart at man minsker dette også når man minsker mengden, men hunden har vel ikke så veldig mye mindre behov for vitaminer osv selv om den har mindre behov for energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...