Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjellsko - Lær vs. syntetisk?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger nye fjellsko siden jeg har vært for dårlig til å ta vare på de jeg har, dessverre. Jeg liker veldig godt de i fullær, men dessverre så begrenser det utvalget en del, spesielt siden jeg ikke ønsker å betale noe mer enn nødvendig for dem heller. Så hvilke erfaringer har sonen folket om syntetiske fjellsko? Slitestyrke? Hvor godt holder de vann ute? Kan man vasse over en elv uten å bli fuktig på bena(forutsatt at vannet ikke renner over kanten på skoen)? Hvor lenge holder membranen? Hvor ofte må de reimpregneres og hvordan holder de etter det? Jeg er ganske skeptisk kjenner jeg, men jeg kan jo ta feil.

Edit: Tar gjerne tips til sko som er holdbare, vanntette og rimelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bruker kun fjellsko av lær. Kjøpte meg nye fjellsko i fjor vinter, da måtte det forrige parret pensjoneres, i en alder av 14 år (!!!) De ble brukt mye, i stallen, i fjæra og i fjellet. Og var i bruk

Jeg holder meg til lær, og selv om jeg skjønner at man ønsker å spare penger så vil jeg si at det virkelig er verdt det å betale litt ekstra hvis det gir deg sko som er gode for føttene. Mine har jeg

Har prøvd begge deler men kommer til å holde meg til lær i fremtiden. Litt tyngre på foten, men også veldig mye mer holdbar både når det kommer til bruks slitasje og vått vær/terreng

Jeg var på xxl idag for å kjøpe det før jeg flytter oppover, både han som jobbet der og pappa mente at lær var det eneste som holdt i lengden, ihvertfall hvis man husket å smøre de :)

Hadde et par fra før av kombinert lær og stoff, de lekker fra stoffet hvis jeg går spor på vått jorde...

Gikk ihvertfall for crispi Besseggen lady, gode å ha på beina, for meg som foretrekker joggesko var de litt tunge, men lettere enn de andre, så håper de er like gode når de er brukt litt som nå!

Kostet vel 1749 om jeg husker riktig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til lær, og selv om jeg skjønner at man ønsker å spare penger så vil jeg si at det virkelig er verdt det å betale litt ekstra hvis det gir deg sko som er gode for føttene. Mine har jeg hatt i ni år nå tror jeg, og de er supergode. På lange fjellturer så er man jo avhengig av å ha gode sko.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til lær, og selv om jeg skjønner at man ønsker å spare penger så vil jeg si at det virkelig er verdt det å betale litt ekstra hvis det gir deg sko som er gode for føttene. Mine har jeg hatt i ni år nå tror jeg, og de er supergode. På lange fjellturer så er man jo avhengig av å ha gode sko.

Jeg har bare hatt lær fram til nå, å har fått tak i sko som har vært mer enn gode nok til en rimelig penge. Har noen for hånden nå også, men det er jo greit å se hvilke muligheter man har. Mange bruker jo disse syntetiske også, men jeg kjenner at jeg er skeptisk. Har ikke hatt syntetiske fjellsko før, men har hatt mange andre, typ trail sko e.l. med goretex og selv om det står at de er vanntette så er det stort sett ikke tilfelle, ihvertfall ikke i spesielt mange turer. Det siste paret mitt har jeg bare hatt i to år dessverre, men det er min egen feil fordi jeg har vært alt for dårlig til å smøre dem, før det var for sent. Det forrige hadde jeg i 5 år tror jeg og de var fortsatt like hele utenpå, men måtte byttes fordi de var oppbrukte innvendig. Aldri betalt mer enn 1500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun fjellsko av lær. Kjøpte meg nye fjellsko i fjor vinter, da måtte det forrige parret pensjoneres, i en alder av 14 år (!!!)

De ble brukt mye, i stallen, i fjæra og i fjellet. Og var i bruk i alle årstider.

Jeg var ikke spesielt flink til å ta vare på dem, så pleien de fikk var de 1-3 gangene i året min mann forbarmet seg over dem, og smurte dem inn med noe greiser som stinket døden (minkfett?)

1800 kr / 14 år blir da ca 130 kr i året for knallgode fjellsko ☺️

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker syntet. Gode på foten med en gang, 100% vanntette (jeg vasser over elver med mine og holder meg helt tørr på beina), krever så og si ingen vedlikehold (annen enn en spray impregnering nå og da). Dessuten er de lettere på foten. :)

Jeg har altså mye bedre erfaring med syntet enn lær. Jeg kommer fra "fjellfamilie", og jeg ser faktisk ofte at mennene i familien foretrekker lær, mens damene ofte har syntet. Vet ikke hva det kommer av, og det kan jo selvsagt også være tilfeldig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før valgte jeg alltid syntet fordi da kunne jeg få litt sprekere farger :P

Men sist jeg måtte ha ny prøvde jeg mye forskjellig og ente opp med lær, Crispi sin Bessengen. Er en drøm på mine føtter i hvertfall, gode i fjellet og tåler hjuling og vann. Vi går mye i fjellet og i skikkelig steinete partier, og trasker uti bekker.

Samboer har også god erfaring med lær og Bessengen modellen. Han fikk nye Crispi sko til jul og fikk da modellen Skarven fra Crispi, den er vist også veldig god på, men hakket dyrere enn Bessengen :)

(Alle de syntetiske jeg har hatt har ikke tålt hverken mye vann eller hjuling, enda de har blitt stelt med, og de har aldri blitt særlig gode på foten utenom de første turene heller, etter det har de blitt harde og vonde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg elsker disse skoene, det er så gode!! https://www.gsport.no/produkt/166349/mammut-nova-mid-ii-gore-tex-hikingsko-dame?cid=_adwordspla_cpc&gclid=CIP1y-WP_cYCFUr2cgodFzUD2g
Har aldri hatt så gode sko før! prisen er også helt ok. Gmax kjører ofte kampanje på de har jeg sett :) Jeg kjøpte vel mine for 1100 tror jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Gikk for lær de to siste gangene jeg kjøpte nye fjellsko. De bir brukt alt fra fjellturer til vintersko og det forrige parert hadde jeg i ca åtte år år. Dyre var dem med så gode på føttene mine at jeg byttet til samme da jeg skulle ha nye.

Det er skinn jeg ahr blitt emst fornøyd med over tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Walker Queen-støvler, det er lær. Fikk dem til 25-årsdagen min og jeg vet de er grisedyre. De er gode å ha på, ekstremt slitesterke og kan sikkert vare i 20 år. MEN; de er veldig tunge.. Såpass tunge at jeg vegrer meg litt for å bruke dem ofte :( . Har ikke hjerte til å selge dem heller, prøver å venne meg til dem i stedet (litt vanskelig siden jeg går i kjempelette Salomonsko hver dag ellers..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker mine crispi skarven lady. Jeg har ikke fått gnagsår i de selv med kun bomullsokker. Dette er føtter som normalt får store åpne sår etter 5 minutter.. Så de har en veldig god passform. eneste minuset med disse er at de er glatte på snø. Spesielt om man går fra snø til feks berg. Men det er ok så lenge man er klar over det. Eller sikkert de som spikret på det meste synes jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen stor forskjell på Crispi bessegen lady og vanlig? Sånn bortsettfra fargene mener jeg.

Som lijenta sierså er det gjerne bredden som er forskjellen. Ettersom jeg har brede føtter har jeg f.eks. herremodellen i mine scarpa fjellstøvler. Damemodellene er ofte for smale for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Lær, jeg har prøvd både billige og dyre (når har jeg dyre syntetiske) og syntetiske klarer ikke holde seg like tørre. Ikke minst holder de ikke så godt på varmen om man faktisk blir våt.

De beste jeg har hatt var forsvarets lær støvler fra Viking med GoreTex. Ble aldri bløt på beina, men etter 10 år så begynte skinnet gå i oppløsning. Goretexen holdt enda. De kostet 3500,- når jeg kjøpte de. Men byttet de også to ganger pga det var syd igjennom goretexen.

(når jeg kjøper så dyre sko som skal være goretex så setter jeg skoene i bøtter med vann. Ett sting igjennom goretexen og du blir våt.

Edit:

Om jeg ikke tar feil så var det en eldre og sort versjon av Hunter støvelen de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoene mine veier forresten 840 gram per sko :aww: .

Rundt 1.5 kg pr par er nok ikke uvanlig. Tror ihvertfall det første paret jeg hadde veide nå av det samme som dine, men det har egentlig aldri gjort meg noe. Selvsagt er det bedre å gå i joggesko e.l. der terrenget tillater det, men er det en eller annen plass ila turen hvor jeg trenger fjellskoene så er det ofte dem jeg velger å bruke selv om mesteparten av turen foregår på veier/stier der joggesko hadde vært best.

Lær, jeg har prøvd både billige og dyre (når har jeg dyre syntetiske) og syntetiske klarer ikke holde seg like tørre. Ikke minst holder de ikke så godt på varmen om man faktisk blir våt.

De beste jeg har hatt var forsvarets lær støvler fra Viking med GoreTex. Ble aldri bløt på beina, men etter 10 år så begynte skinnet gå i oppløsning. Goretexen holdt enda. De kostet 3500,- når jeg kjøpte de. Men byttet de også to ganger pga det var syd igjennom goretexen.

(når jeg kjøper så dyre sko som skal være goretex så setter jeg skoene i bøtter med vann. Ett sting igjennom goretexen og du blir våt.

Begge parene jeg har hatt har vært fra Viking, elsker de, dessverre ser det ut som det blir noe annet denne gangen pga pris. Ikke at jeg synes gode fjellsko ikke er verdt det for de holder jo lenge og det blir jo ikke mange kr pr år om man tenker slik, men har man ikke penger så har man ikke penger, da får det vente til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Rundt 1.5 kg pr par er nok ikke uvanlig. Tror ihvertfall det første paret jeg hadde veide nå av det samme som dine, men det har egentlig aldri gjort meg noe. Selvsagt er det bedre å gå i joggesko e.l. der terrenget tillater det, men er det en eller annen plass ila turen hvor jeg trenger fjellskoene så er det ofte dem jeg velger å bruke selv om mesteparten av turen foregår på veier/stier der joggesko hadde vært best.

Begge parene jeg har hatt har vært fra Viking, elsker de, dessverre ser det ut som det blir noe annet denne gangen pga pris. Ikke at jeg synes gode fjellsko ikke er verdt det for de holder jo lenge og det blir jo ikke mange kr pr år om man tenker slik, men har man ikke penger så har man ikke penger, da får det vente til neste gang.

Defor jeg sitter med synstestisk viking nå, men det ble ikke helt det samme. :P

Altså de er veldig god å gå i, men ikke så tette og heller ikke god til å holde varmen. Fungerer bra nå på sommeren og i ok temperaturer vår/høst. Men når "slush" tiden kommer så er jeg redd jeg blir kald på beina om de blir fuktig inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...