Gå til innhold
Hundesonen.no

Katla, Dita og Oopsie - grosser schweizer sennenhund og blandinger


Argyr
 Share

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Får vel lage en egen bildetråd til den lenge etterlengtede.              

@Banshee tok noen veldig fine og morsomme bilder her, legger ut "noen" av dem, jeg! *drukne sonen i bilder*     

Hvor stor er han? Nei, var et falleferdig vrak på tomta til min mor. Hun er foreløpig mer varsler enn vokter. Hun knurrer og moffer på ting på avstand, biler eller folk hos naboen eller folk på avstan

Posted Images

Fine hunden!

Bare altfor stor. Virker som en veldig trivelig rase.

Hvordan er sykdomsbilde på Grosseren? vet egentlig lite om de, bortsett fra det inntrykket jeg har av noen tilfeldige møter med et fåtall individer.

Nå skal jeg som ny eier på rasen være forsiktig med å si noe for bastant (dessuten er det lite oversiktlig hvordan det står til i Sveits), men mitt inntrykk er at de er ganske friske for å være en stor rase, dog har de ikke lang levealder, etter 8-9 år kan man vel regne seg heldig (igjen, mitt inntrykk, har ingen kilde på det).

Det sjekkes for HD, AD og OCD i skulder, er lite HD/AD i Norge/Sverige, sjelden med alvorlig diagnose, litt mer OCD?

I tillegg finnes epilepsi (som det jobbes godt med, virker det som, tror ikke det er så utbredt), mageomdreining og miltomdreining, sistnevnte har de visstnok mye større risiko for enn andre raser, men det er fortsatt ikke vanlig. Har også hørt at enkelte kan reagere med kløe ved for mye protein i maten (?). En del øyelyser også, der er det vel først og fremst øyenvippehår som vokser innover som dukker opp og katarakt en sjelden gang.

Det høres jo egentlig mye ut, men jeg tror de bare har god oversikt og er veldig åpne om hva som finnes på rasen selv om forekomsten er lav.

Grossere er så veldig fine hunder :) Et under at de ikke er mer populære!

Ja, det har jeg også tenkt over. Kanskje de faller litt mellom to stoler? Gode, allsidige hunder er de ihvertfall! :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det advares vel mot potensiell vokt i dem? Jeg husker ikke hvor, men mener å ha lest at de er på linje med rottweileren, om ikke mer, når det gjelder vokt. Og ikke riktig så førerorientert, kanskje. Men mye finere da. :D

Det er der jeg tenker at det kanskje blir litt mellom to stoler.

Jeg skal ikke uttale meg om rottweileren, men av de grosserne jeg til nå har truffet så er det moderat og lite alvorlig vokt (men om det virkelig gjelder, så er de nok på pletten). Et sted mellom en berner og en KO, kanskje? Kan vel kanskje sammenliknes med pyreneerhund og de andre fluffy vokterhundene? Er jo ikke så veldig utbredt de heller, så kanskje er det litt størrelsen også?

Samme advarselen får man vel hos boerboel, cane corso, dogo canario osv, men der er kanskje ikke grosseren tøff nok i utseende til å passe inn?

De er mer "trenbare" enn KO, mer interessert i lek og samarbeid, holder seg mer ved fører, men fortsatt tunge og trege og lite glad i repetisjon og pirk, så vil man vil VM, så velger man jo noe annet.

Nei, jeg vet ikke. Jeg ønsker ikke noen grosser-boom, for det ville vært uheldig, men anbefaler dem gjerne som hobbyhund, kosegris og varsler til noen som ønsker seg stor hund med stabil psyke og stødig kropp.

Men hva vet vel jeg, klumpen min er knapt 3 mnd. *kremt* :nesevis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg opplever ikke rottweileren som problematisk i det hele tatt, så lenge man har lydighet og kontroll på den.. De færreste gjør noe annet enn å varsle og evt blokkere.. Men de fleste bråker, for å så søke avstand..

Men de er jo i utgangspunktet nok ettersom flere har problemer med de :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg opplever ikke rottweileren som problematisk i det hele tatt, så lenge man har lydighet og kontroll på den.. De færreste gjør noe annet enn å varsle og evt blokkere.. Men de fleste bråker, for å så søke avstand..

Men de er jo i utgangspunktet nok ettersom flere har problemer med de :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kan jo hende at jeg ser på dette med vokting med litt andre øyne og glemmer at det er forskjell på folk. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan jo hende at jeg ser på dette med vokting med litt andre øyne og glemmer at det er forskjell på folk.  :icon_redface:

Det er det jeg tror om meg selv også når jeg skal fortelle om rottisen..

Jeg hadde en god bruksavlet rottis med mye motor.. I mitt hode var det en perfekt familiehund og passende hobbyhund.. Jeg innså jo det at det var det jo strengt tatt ikke når andre dødelige skulle håndtere min familiehund :lol:

Jeg hadde i grunn ikke mange til å passe henne :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tror om meg selv også når jeg skal fortelle om rottisen..

Jeg hadde en god bruksavlet rottis med mye motor.. I mitt hode var det en perfekt familiehund og passende hobbyhund.. Jeg innså jo det at det var det jo strengt tatt ikke når andre dødelige skulle håndtere min familiehund :lol:

Jeg hadde i grunn ikke mange til å passe henne :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

:lol:

Jeg omtalte en schäferhund som liten og søt en gang, han veide rundt 40 kg. Jeg synes jo han var det, ved siden av KO-hannen min. Så møtte vi turfølget for første gang, som hadde med seg en lommeterv. Da ble det litt sånne miner: :huh::blink:

Jeg synes det er nok fart i en grosser, og rottweiler blir nok litt mye brukshund for meg. Og så finnes det folk som kjøper seg malle, liksom. Med vilje! :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

:lol:

 

Jeg omtalte en schäferhund som liten og søt en gang, han veide rundt 40 kg. Jeg synes jo han var det, ved siden av KO-hannen min. Så møtte vi turfølget for første gang, som hadde med seg en lommeterv. Da ble det litt sånne miner:  :huh:  :blink:

 

Jeg synes det er nok fart i en grosser, og rottweiler blir nok litt mye brukshund for meg. Og så finnes det folk som kjøper seg malle, liksom. Med vilje!  :rofl:

Jeg husker da jeg så australsk kelpie første gangen; jeg måtte gå for å ikke begynne å le.. De var jo BITTE SMÅ :lol::P

Rottweiler er perfekt familiehund hos meg.. Malle hadde det blitt hvis jeg skulle hatt med en hund for å trene målrettet med, og uten små barn :P men igjen; jeg har også sagt at når vi flytter ut på bygda, skal ejg ha meg en hund til LP-kos.. Og da blir det BC.. Det er hunder jeg er vant med, så de er liksom bare "kos".. :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg så australsk kelpie første gangen; jeg måtte gå for å ikke begynne å le.. De var jo BITTE SMÅ :lol::P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja? Men det er de jo... Små, hypersosiale, enkle sjeler. Kunne hatt mange sånne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Men det er de jo... Små, hypersosiale, enkle sjeler. Kunne hatt mange sånne :P

Ja, jeg synes de er enda bitte små.. Men jeg har funnet ut at "vanlig" folk kategoriserer det der som "vanlig" størrelse, og at rottweileren er stor.. Jeg kaller rottisen medium jeg.. Store er jo liksom nuffer, grander osv :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes de er enda bitte små.. Men jeg har funnet ut at "vanlig" folk kategoriserer det der som "vanlig" størrelse, og at rottweileren er stor.. Jeg kaller rottisen medium jeg.. Store er jo liksom nuffer, grander osv :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, er ikke det sånn ca størrelsegreiene er da?

Haldenen her som en stor (overkant) kelpie. Hun er knøttliten. Feilvare, faktisk.... Ikke mye mer enn en dachs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke det sånn ca størrelsegreiene er da? Haldenen her som en stor (overkant) kelpie. Hun er knøttliten. Feilvare, faktisk.... Ikke mye mer enn en dachs...
:lol: jeg er helt enig med deg jeg, men Ikke de Ola Nordmenn jeg har møtt :lol: Dachs er liksom som snublestokker i huset.. Han min lå ut rett ut i en kontorstol liksom :lol: Edit: bestemoren til din Halden var en nusket tispe da.. Det var sånn passelig, putte i sekken og dra på jakt hund ;):lol: Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...