Gå til innhold
Hundesonen.no

Krype til korset - hjemme-alenetrening


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Nå har vi holdt på fra scratch i ca 10 dager og det går framover! Begynte med å bare gå ut og inn, gir godbit når jeg kommer tilbake. Jeg "krever" at hun skal ligge i hundesengen sin og belønner det når jeg kommer inn. Jeg vet det er uenighet hvorvidt man skal belønne når man kommer tilbake, men dette har fungert for oss.

Vi kjørte +/- 10 repetisjoner ut og inn pr. økt. I starten bare ut døra og telle sekunder. Vi har økt og minsket tiden og jobbet oss sakte oppover. I går var vi oppe i 5 min. Da økte vi fra 2 min, så nå begynner det å løsne. Hun er rolig, ingen piping. Kan reise seg, men stresser ikke og går og legger seg igjen :) Jeg ser hun har blitt mer komfortabel, for hun begynner å glippe med øynene når hun ligger i senga og venter, så det er nok ikke så lenge til vi øker såpass at hun faktisk sovner.

Jeg har foreløbig ikke gjort noe mer enn å bare gå ut døra og sitte utenfor. Så nå som hun greier 5 min kommer jeg til å begynne å ta på sko og ta med nøkler, låse døra osv. så hun skjønner at det fortsatt betyr at jeg kommer fort tilbake :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her kommer en litt kjekk oppdatering fra oss! Etter noen misslykka forsøk på å ha henne alene, både i bur og kompostgjerdebinge, så gav jeg litt opp. Vi sluttet helt å trene på å være alene og je

En siste oppdatering fra oss. Nå anser jeg igrunnen hele problemet for løst. Hun har vært alene i opp til 6-7 timer flere ganger, selv om jeg prøver å ikke la det bli så lenge. Nå er jeg ferdig med pr

Hvorfor gir du godbit når du kommer tilbake? Det beviser jo bare at det er fint at du kommer hjem, og øker utålmodigheten hennes når du lukker døra og hun venter på at den skal åpne seg igjen. Gi god

Dere som tenker på å utsette alene-treningen, tenker dere slik om klostell og pelspleie også?

Sent from my D5803 using Tapatalk

Hvorfor sammenligner du det? Å få for lange negler eller ustelt pels kan gi smerter og skader. Å trene på å være alene når man er 7-8 mnd gammel eller 3 mnd gammel gir jo hverken fysiske eller psykiske skader. Negler og pels vokser liksom uansett..? :P

Er forøvrig helt enig i at det selvfølgelig er praktisk og i de aller, aller fleste tilfeller nødvendig at en hund klarer å være litt alene hjemme!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tenker på å utsette alene-treningen, tenker dere slik om klostell og pelspleie også?

Sent from my D5803 using Tapatalk

De følte jeg meg veldig truffet.

Hadde egentlig skrevet et langt innlegg, men slettet det da jeg ikke orker...

Å sammenligne klo-og pelsstell med alenehjemmetrening er bare teit.

Det er mange grunner til at man ikke begynner på alenehjemmetrening når "alle" andre gjør det. Det å begynne seint med alenehjemmetrening betyr heller ikke at hunden ikke kommer til å lære å være alene hjemme.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tenker på å utsette alene-treningen, tenker dere slik om klostell og pelspleie også? Sent from my D5803 using Tapatalk

Jeg synes heller ikke det var særlig sammenlignbart :)

Jeg trener aldri på noe hjemme alene greier med valper. Fordi jeg alltids har mulighet til å ta dem med om jeg skal noe sted. Når de blir eldre er det allikevel null problem å dra i fra dem. Uten unntak :) (nå trener jeg forsåvidt ikke på kloklipp og pelsstell heller, det bare gjør man...)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tenker på å utsette alene-treningen, tenker dere slik om klostell og pelspleie også?

Sent from my D5803 using Tapatalk

Nå tenker jeg ikke på å utsette alene hjemmetreningen, men synes ikke det er sammenlignbart. For det første så er jo stell noe hunden faktisk må ha for å ikke få ubehag/smerter/skader, altså ikke noe man kan utsette. For det andre så er det gjerne litt motsatt ifht å være alene. Håndtering (deriblant stell) er noe man nok tjener på å begynne med så tidlig som mulig så hunden blir vant, og her er det nok en fordel at hunden er ung, uerfaren og kanskje ikke har sp mye meninger og slikt enda.. Alenetrening derimot kan det være en stor fordel å vente med, rett og slett bare fordi hunden blir tryggere å bedre rustet til å være alene med alder og livserfaring. Generelt tenker jeg ikke så mye på det, jeg venter lengst mulig med å la hundene være alene en hel dag i strekk, ikke fordi de ikke tåler det eller ikke greier det, men fordi hunder på 3-4-5-6 mnd er ganske små og uutviklede enda og jeg synes det er for tidlig. Før har jeg jo jobbet, så alene har de jo måttet være uansett, men med luftinger og slikt gjennom dagen. Med siste nå så har jeg vært uten arbeid å trent fint lite på å være alene, men det er null stress uansett om jeg drar vekk i 2 timer eller 8 timer. Så akkurat hjemme trening tror jeg på ingen måte man er avhengig av å begynne med så tidlig som mulig, jeg tror tvert imot at man kan få mye gratis av å la hunden modnes litt først, om man har mulighet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke teit fordi man ikke syns det ikke er sammenlignbart?

Min har ikke greid det før nå når han er voksen. Jeg har prøvd å prøvd, plutselig nå så løsnet det. Men jeg vil nok prøve på hjemme alene trening fortere når jeg nå en gang får neste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke @Huldra sin sammenligning er teit overhodet. Det er ufattelig vanlig å utsette trening på pelsstell og kloklipp, så hvorfor skulle ikke dette og utsettelse av hjemme alene-trening kunne sammenlignes? Jeg får inn hunder nesten daglig som ikke er vant til verken pelsstell eller kloklipp. Noen av dem som kommer inn får oppleve dette for første gang. Det er ikke uvanlig. På samme måte som det heller ikke er uvanlig å utsette hjemme alene-treningen.

For min del starter jeg med alt sammen omtrent så snart valpen er i hus. Jeg ser ingen grunn til å utsette noen av delene :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke @Huldra sin sammenligning er teit overhodet. Det er ufattelig vanlig å utsette trening på pelsstell og kloklipp, så hvorfor skulle ikke dette og utsettelse av hjemme alene-trening kunne sammenlignes? Jeg får inn hunder nesten daglig som ikke er vant til verken pelsstell eller kloklipp. Noen av dem som kommer inn får oppleve dette for første gang. Det er ikke uvanlig. På samme måte som det heller ikke er uvanlig å utsette hjemme alene-treningen.

For min del starter jeg med alt sammen omtrent så snart valpen er i hus. Jeg ser ingen grunn til å utsette noen av delene :)

Fordi utsettelse har motsatt effekt på de tingene? Håndtering blir gjerne værre av å utsette det, hjemme alene -vesentlig enklere :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg var ikke klar over at jeg kom til å tråkke på så mange såre tær.. Det blir nesten så jeg føler meg som justisministeren sin ble sammenlignet med Kim Jong Il eller hvem diktator det nå var ; pretty far fetched altså. Det var ikke meningen at noen skulle trenge å bli surmaget for dette, det var et ærlig spørsmål. ☺

Uansett, jeg synes det er enklere å kamme pels på en litt voksnere valp, det samme med kloklipp. Og selv om jeg ikke utsetter det til hunden er voksen selvsagt, så er ikke tilvenningen intensiv de første månedene. Alenetreningen derimot, er jo kjempeenkelt med en valp som helt nylig har kommet i hus, vi snakker om de aller første dagene her. Å venne den på å ikke alltid våkne med noen rundt seg er lett, og gjør alenetreningen enklere etter det.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg var ikke klar over at jeg kom til å tråkke på så mange såre tær.. Det blir nesten så jeg føler meg som justisministeren sin ble sammenlignet med Kim Jong Il eller hvem diktator det nå var ; pretty far fetched altså. � Det var ikke meningen at noen skulle trenge å bli surmaget for dette, det var et ærlig spørsmål. ☺Uansett, jeg synes det er enklere å kamme pels på en litt voksnere valp, det samme med kloklipp. Og selv om jeg ikke utsetter det til hunden er voksen selvsagt, så er ikke tilvenningen intensiv de første månedene. Alenetreningen derimot, er jo kjempeenkelt med en valp som helt nylig har kommet i hus, vi snakker om de aller første dagene her. Å venne den på å ikke alltid våkne med noen rundt seg er lett, og gjør alenetreningen enklere etter det. Sent from my D5803 using Tapatalk

Det er vel ikke så mye å ta seg nær av? For min del er jeg bare uenig i at det er sammenlignbart :) Klør må klippes fra valpen er 2 uker gammel. Og deretter hver 14 dag. Det er liksom ikke noe å utsette. Men hvis man dropper det (som enkelte gjør når valpen de har kjøpt spreller litt) så kan bikkja bli en dust å klippe klør på senere. Pelsstell kommer jo så klart an på rase, men jeg regner med at sånne hårball-raser må børstes jevnlig fra ung alder.

Med alenetrening (om man velger å kalle det trening) er ikke noe som må gjøres tidlig, for at det skal gå bra senere. Tvert i mot, slipper man hele tilvennings og treningsbiten ved det, om bikkja får litt alder på seg. Det er klart, har man en tidsfrist hvor bikkja må være alene så og så lenge, er det jo bare å sette i gang. For de fleste går det helt av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som har tatt meg nær av noe, men endel andre som følte seg truffet av mitt spørsmål. At det går bra å la de være alene bare de er litt eldre er i beste fall flaks. Har selv hatt hund som ikke taklet å plutselig skulle være alene hjemme da han var et halvt år. Ser ikke at det skal være en selvfølge at de klarer det bare de er eldre. At kloklipp bør optimalt sett gjøres annenhver uke er greit nok, men argumentet vært jo at å ikke klippe klørskadet hunden, noe fraværende alenetrening ikke gjør. Det er å ta litt hardt i...

Sent from my D5803 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kloklipp bør optimalt sett gjøres annenhver uke er greit nok, men argumentet vært jo at å ikke klippe klørskadet hunden, noe fraværende alenetrening ikke gjør. Det er å ta litt hardt i...

Jeg tror kanskje vi snakker om forskjellige ting? Jeg mener ikke at man venter til hunden er ett år gammel og så plutselig uten trening drar avgårde på åtte timers arbeidsdag og håper på det beste. Det er jeg enig i at kan være negativt mentalt for hunden (og at den i verste fall tar skade av det). Ser for meg at man trener det opp på samme måte som med en yngre hund. Da syns jeg det ikke fungerer å sammenligne med null kloklipp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutta har vært alene i 50 min i dag, mens jeg luftet Aro. Ingen lyder. Hun gnagde på bein hele tiden. Hadde vært lyd uten beinet, det er jeg rimelig sikker på. Skal kjøre liknende hver dag fremover jeg nå, 40-60 min alene mens hun spiser på noe tenker jeg. Så får Aro litt fart på tur, selv om de blir korte :P Jeg er kjempe redd for å gå for fort frem, jeg kan ikke ha hund med sep.angst, det lar seg ikke gjøre i min hverdag. Ikke at Rutta viser noe tegn til det da :)

Dere som venter lenge med å trene på det- hvordan gjør dere det i hverdagen? Har dere så lenge fri, eller er uten skole/jobb ? Eller har partner som er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutta har vært alene i 50 min i dag, mens jeg luftet Aro. Ingen lyder. Hun gnagde på bein hele tiden. Hadde vært lyd uten beinet, det er jeg rimelig sikker på. Skal kjøre liknende hver dag fremover jeg nå, 40-60 min alene mens hun spiser på noe tenker jeg. Så får Aro litt fart på tur, selv om de blir korte :P Jeg er kjempe redd for å gå for fort frem, jeg kan ikke ha hund med sep.angst, det lar seg ikke gjøre i min hverdag. Ikke at Rutta viser noe tegn til det da :)

Dere som venter lenge med å trene på det- hvordan gjør dere det i hverdagen? Har dere så lenge fri, eller er uten skole/jobb ? Eller har partner som er det?

Uten at jeg er noen av delene, så finnes det jo langtidssykemeldte, uføre, pensjonister, par hvor kun den ene jobber osv da.. :) Mange grupper som er hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen av delene, så finnes det jo langtidssykemeldte, uføre, pensjonister, par hvor kun den ene jobber osv da.. :) Mange grupper som er hjemme.

Ja, var det jeg prøvde å fange opp under den snevre ikke på skole /i jobb :P:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det litt opp og ned. Greide 10 min uten lyd her den ene dagen. Har gått litt nedover de siste to dagene, med litt lyd og stress, så vi har gått tilbake til noen minutter igjen og øker litt sakte. Går mye opp og ned fra sekunder og minutter. Nå har jeg slutta å stresse så fælt da, for hun kan være lenge alene i bilen. Var alene i ca 4 timer i bilen i går. Tok ikke opptak, men teppene lå slik jeg hadde lagt dem i buret og hun var tydelig trøtt når jeg henta henne, så denne løsningen fungerer så lenge vi må :) Det er litt deilig å vite.

@LinL Ville øvd på at hun skal være alene uten bein også. Blitz kan fint være alene en halvtime hvis hun har kongen sin, men så fort hun er ferdig er det fullt styr. Hun greier seg så lenge hun har noe å holde på med. Så det er lurt å øve på begge deler sånn at hun faktisk blir trygg på å være alene, ikke bare distrahert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutta har vært alene i 50 min i dag, mens jeg luftet Aro. Ingen lyder. Hun gnagde på bein hele tiden. Hadde vært lyd uten beinet, det er jeg rimelig sikker på. Skal kjøre liknende hver dag fremover jeg nå, 40-60 min alene mens hun spiser på noe tenker jeg. Så får Aro litt fart på tur, selv om de blir korte :P Jeg er kjempe redd for å gå for fort frem, jeg kan ikke ha hund med sep.angst, det lar seg ikke gjøre i min hverdag. Ikke at Rutta viser noe tegn til det da :)

Dere som venter lenge med å trene på det- hvordan gjør dere det i hverdagen? Har dere så lenge fri, eller er uten skole/jobb ? Eller har partner som er det?

Jeg er ufør, og av den grunn så har ikke mine hunder omtrent hatt behov for å være alene. Det er faktisk også i mitt tilfelle grunnen til at jeg har hund. Hadde jeg ikke blitt syk hadde jeg ikke hatt hund :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det litt opp og ned. Greide 10 min uten lyd her den ene dagen. Har gått litt nedover de siste to dagene, med litt lyd og stress, så vi har gått tilbake til noen minutter igjen og øker litt sakte. Går mye opp og ned fra sekunder og minutter. Nå har jeg slutta å stresse så fælt da, for hun kan være lenge alene i bilen. Var alene i ca 4 timer i bilen i går. Tok ikke opptak, men teppene lå slik jeg hadde lagt dem i buret og hun var tydelig trøtt når jeg henta henne, så denne løsningen fungerer så lenge vi må :) Det er litt deilig å vite.

@LinL Ville øvd på at hun skal være alene uten bein også. Blitz kan fint være alene en halvtime hvis hun har kongen sin, men så fort hun er ferdig er det fullt styr. Hun greier seg så lenge hun har noe å holde på med. Så det er lurt å øve på begge deler sånn at hun faktisk blir trygg på å være alene, ikke bare distrahert :)[/ Ja, det kommer etterhvert tenker jeg :) at hun skal være aleine uten bein, men da vil jeg ha Aro i nærheten så hun ikke blir blott alene med en gang :)

Kunne godt tenkt meg å ikke ha det "tidspresset" på at hun må være alene, sånn ift jobb og sånt. Heldigvis har jeg hjemmeværende pappa i nærheten :) Så har det ikke såå travelt heldigvis :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt vondt i sjela av dere. Kuro har måttet lære å være alene hjemme flere ganger, og særlig de to første gangene var det et h*lvete, altså. Det var så vondt og tungt og tøft, og i det hele tatt.

Hos meg ble løsningen selskap. Han fikk en katt. :lol: Han lærte til slutt å være alene i Bergen, ved at jeg la en pølse ved døra da jeg gikk, sånn at han glemte at han ble stressa fordi jeg gikk. I Trondheim løste ikke det noe problem, ofte ville han ikke engang ha pølsa. Så da fikk han katt.

Men hos meg var problemet hypertilknytning. Han ble superstressa hvis jeg gikk fra ham sammen med andre også, uansett hvor vi var. Den eneste måten jeg kunne overlate ham til noen andre uten at det ble timesvis med stress og lyd, var hvis vi var ute på tur, de fikk båndet og vi bare gikk i hver vår retning, og de ikke gikk rett inn til der de skulle være.

Å prøve å stenge ham av fra visse områder eller inne på bare ett rom virket ekstremt mot sin hensikt. Han løp frem og tilbake og bjeffet og hylte, løp løp løp, hvis han ikke var sperret av, og gravde på døra og hylte hvis noen dør ble stengt. Jeg har prøvd mange forskjellige løsninger, som å be ham bli innenfor døra og så trene tålmodigheten hans før jeg kom inn igjen, eller å gi godbitsøk eller noe å tygge på, eller å bare overse ham og gå, eller å gå ut og inn 50 ganger i løpet av en dag for å lære ham at dét ikke er noe stress, eller, eller, eller... Sukk. Jeg er veldig glad det ikke ser ut til å være noe problem lenger.

Men når han først hadde katt, så ble det lettere. Og nå som han har blitt voksen og "landet", så er det også brått nesten ikke blitt noe problem. :) Så jeg har tro på at dere finner en løsning på ett eller annet vis, i hvert fall! Noe finner man ut av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvordan går det med dere @Sprettballen ?

her er Rutta oppe i 4 timer ca, kunne nok vært lengre. Dette er snakk om fra morgenen av. Hun er ikke kjempe fornøyd hvis jeg drar fra henne på ettermiddagen, men det går greit. Litt piping, men ingen unoter :) Her er utfordringen blitt å holde igjen "barnevakten" fra å hente henne tidlig. De synes hun er så god at de vil hente henne tidligst mulig :P Jeg har måtte være streng for at de skal drøye det! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Her kommer en litt kjekk oppdatering fra oss!

Etter noen misslykka forsøk på å ha henne alene, både i bur og kompostgjerdebinge, så gav jeg litt opp. Vi sluttet helt å trene på å være alene og jeg hadde henne bare i bilen når jeg måtte dra. Det har gått helt fint i hele høst, men pga. dette har det oppstått et nytt problem. Hun liker nå ikke noe særlig å være i bilen. Piper og akker seg, syter, stresser og peser. I går da jeg kom hjem fra skolen bråka hun i bilen(det er første gangen jeg har hørt det når hun har vært alene). 

Jeg har følt meg ganske elendig etter det, for jeg vil jo ikke at hun skal misstrives sånn, men hun MÅ være alene, sånn er det bare. Jeg er nødt til å dra i fra henne. 

Det er tydelig på henne at hun missliker å være innestengt, hun bråker og stresser både i bur og i kompostbinge, men går hun helt løs så går det greit. Jeg har tidligere dratt i fra henne noen minutter mens hun har gått helt løs i leiligheten sammen med Nemi og det har gått veldig fint. I dag tenkte jeg å prøve å ha henne alene løs i leiligheten sammen med Nemi. Jeg rydda bort det jeg får rydda bort(liten leilighet, begrensa hvor mye man får rydda bort) og satte kompostgrinder foran kjøkkenbenken(det er mest for Nemi's del). gav de hver sin nye leke og dro. Da jeg hadde satt meg i bilen skrudde jeg på kameraet og fikk et anslag av panikk. LYD! Piping!! men da jeg hørte nærmere etter var det bare en pipeleke som fikk gjennomgå, snakk om å krisemaksimere *ler*. Jeg hadde tenkt å være borte i ca 15 min, for jeg måtte kjapt innom jobben, men det gikk så bra at jeg dro på dyrebutikken og kjøpte hundemat også. De var da alene i 40 min og det gikk supert! Blitz var ikke rolig i den forstand at hun gikk og la seg, hun lekte med den nye leken og lekte litt med Nemi, men hun ble ikke stressa eller bråkte av at jeg ikke var der, så det var kjempeflott! Nå skal jeg ut i praksis om en ukes tid, og jeg skal prøve å trene en del hjemme alene i leiligheten fram til det for å se om jeg kanskje kan prøve å ha de løse mens jeg er i praksis, heller enn å ha henne i bilen. Hun kan fint være alene i bilen i mange timer, så jeg tror ikke jeg må ta det å være alene i leiligheten sånn veldig gradvis, men jeg skal prøve i dagene framover og se hvordan det går :)  Jeg trooor egentlig det skal gå fint når hun får gå løs og får være sammen med Nemi for jeg oppfatter henne ikke som redd for å være alene, det er mer at hun ikke liker å være innestengt.

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...