Gå til innhold
Hundesonen.no

Helsetesting av blandingshund


mushi
 Share

Recommended Posts

Hvorfor er det dobbeltmoralsk? Det kommer jo an på årsak til hvorfor man røntger. En blandingshund skal forhåpentligvis ikke avles videre på å da spiller det ingen rolle om den er frisk eller syk eller om søskenene er friske eller syke. Om man røntger rasehunder for oppdrettere og rasen sin del mtp forutsigbarhet og avl så er det ikke dobbeltmoralsk og ikke røntge en blandingshund hvor linjene ikke skal avles på.

Men når nye folk her inne har tenkt å få seg en blandingsvalp, så er det ramaskrik og fandens oldemor og det må de jo ikke FINNE på, for man vet jo INGENTING om helsestatus på foreldredyrene... nei, man gjør jo ikke det når folk har slike holdninger som det kommer fram i denne tråden. Blandingshunder TRENGER ikke helseundersøkelser, de...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hvordan skal man få oversikt over sykdomsbildet på en rase, dersom bare foreldredyr sjekkes?

Men hvordan kan du vite det da, om bare tispa er sjekket, den er frisk, men har 8 søsken med en eller annen sykdom som ingen vet at de har før om 5 år? Det kan bli produsert ganske mange syke hunder p

... og folk her inne klager over at blandingshundeiere hevder at blandingshunder er så mye friskere og skylder på at det er fordi de jo aldri gjennomgår så mange helseundersøkelser som reinrasa hunder

Men hvordan skal man få oversikt over sykdomsbildet på en rase, dersom bare foreldredyr sjekkes? 

Det får man via de som går i avl.

På raser med lav populasjon, ville jeg kanskje bidratt med helsesjekk for kartleggingens del.

På raser med normal populasjon og for blandingshundet anser jeg oversikt over sykdomsbildet på hunder som ikke går i avl, som uvesentlig. Raser med mange avlsdyr vil gi et godt nok sykdomsbilde gjennom sjekk av avlsdyrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når nye folk her inne har tenkt å få seg en blandingsvalp, så er det ramaskrik og fandens oldemor og det må de jo ikke FINNE på, for man vet jo INGENTING om helsestatus på foreldredyrene... nei, man gjør jo ikke det når folk har slike holdninger som det kommer fram i denne tråden. Blandingshunder TRENGER ikke helseundersøkelser, de...

Man får jo ikke kartlagt noe mer med å røntge en tilfeldig kjøter her og der? I så fall må det jo dreie seg om planlagt blandingsavl, og screening over flere generasjoner...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo ikke kartlagt noe mer med å røntge en tilfeldig kjøter her og der? I så fall må det jo dreie seg om planlagt blandingsavl, og screening over flere generasjoner...

Nei, men dobbeltmoralen florerer jo like fullt når folk her inne advarer folk mot å kjøpe blandingsvalper nettopp fordi de ikke helsetestes, men ikke ser poenget med å helseteste en blandingshund når spørsmålet dukker opp. DET kaller jeg dobbeltmoral...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får man via de som går i avl.

Men det er ikke nok for å få et reelt bilde. De aller aller fleste sykdommer nedarves polygenetisk og ressesivt, noe som betyr at foreldrene kan bære anlegg uten å selv være syke. Men, ved å være ålreit og gidde å sjekke hunder som ikke avles på kan man avdekke linjesvakheter mye raskere og i større grad enn å kun teste avlsdyr.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men dobbeltmoralen florerer jo like fullt når folk her inne advarer folk mot å kjøpe blandingsvalper nettopp fordi de ikke helsetestes, men ikke ser poenget med å helseteste en blandingshund når spørsmålet dukker opp. DET kaller jeg dobbeltmoral...

Jeg er ikke kritisk til at man kjøper blandingshunder uten at disse er helsesjekket utover standard valpesjekk. Jeg er kritisk til at man kjøper valper der foreldredyrene ikke er sjekket, blandingshund eller renraset hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke nok for å få et reelt bilde. De aller aller fleste sykdommer nedarves polygenetisk og ressesivt, noe som betyr at foreldrene kan bære anlegg uten å selv være syke. Men, ved å være ålreit og gidde å sjekke hunder som ikke avles på kan man avdekke linjesvakheter mye raskere og i større grad enn å kun teste avlsdyr.

Slikt finner man ut av når man helsesjekker foreldredyrene, og unngår kombo som gir sjanser for sykdomsbilder om begge er bærer av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt finner man ut av når man helsesjekker foreldredyrene, og unngår kombo som gir sjanser for sykdomsbilder om begge er bærer av dette

Men hvordan kan du vite det da, om bare tispa er sjekket, den er frisk, men har 8 søsken med en eller annen sykdom som ingen vet at de har før om 5 år? Det kan bli produsert ganske mange syke hunder på 5 år. Avl er ikke så enkelt..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester alt som er anbefalt å teste på min rase. For å gi oppdretter en tilbakemelding på aktuelle kombinasjon, og for å ev avdekke forekomst i rasen. Noe jeg syns alle hunde-eiere bør tenke på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men dobbeltmoralen florerer jo like fullt når folk her inne advarer folk mot å kjøpe blandingsvalper nettopp fordi de ikke helsetestes, men ikke ser poenget med å helseteste en blandingshund når spørsmålet dukker opp. DET kaller jeg dobbeltmoral...

Det synes jeg egentlig ikke. Det er jo totalt irrelevant for et evt valpekjøp om tilfeldige blandinger av, mest sannsynlig, helt andre mikser blir røntget. Relevant for kjøp av en blandingsvalp vil være at de som finner ut at det er en god ide å avle blandingsvalper, røntger avlsdyra sine. Og kanskje prøver å finne ut litt om tidligere generasjoner, der det er mulig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vil vel følge rasens anbefalinger og bruken av hunden om hvor mye jeg kommer til å teste. Blandingshund blir å teste mest sannsynlig etter symptomer og bruk og hvilke raser dem består av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men dobbeltmoralen florerer jo like fullt når folk her inne advarer folk mot å kjøpe blandingsvalper nettopp fordi de ikke helsetestes, men ikke ser poenget med å helseteste en blandingshund når spørsmålet dukker opp. DET kaller jeg dobbeltmoral...

De fleste blandingshunder er uhell og går ikke videre i avl.

Ikke er de registrert i nkk heller , så det er helt poengløst.

Jeg skjønner ikke at dette er noe i diskutere en gang, dette må være en av de merkeligste diskusjonene jeg noensinne har lest her inne.

Jeg hd-røntget min blandingshund fordi hun haltet. Hun hadde hd.

Jeg kan love deg at hennes kjente hd-status har gjort nada og nothing til eller fra på noen som helst måte mtp eventuelle slektninger.

Resultatet ble ikke registrert noen steder, far var ukjent ( men definitivt bc) og mor var selv blanding uten planer om avl.

Søsknene havnet stort sett hos folk som skulle ha en billig og søt familiehund vil jeg tro.

Det ville aldri falt meg inn å legge en hund i narkose uten grunn. Å røntge en klinisk frisk gatemix bare fordi er nesten uetisk i mine øyne. Det er ALLTID en risiko ved narkose, og hd - status har overhodet ingen verdi med mindre man driver med planlagt blandingsavl eller bikkja viser symptomer.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan vi konkludere med at blandingshunder er friskere enn rasehunder da?

Fordi - man helsesjekker bare sjuke blandingshunder, og nesten ingen blandingshunder blir helsesjekka, da får vi gå ut fra at resten av de er friskere, ikke sant?

Det setter sikkert oppdrettere av ymse doodlehunder pris på, de avler friske hunder de, for de ser jo friske ut, så da er de friske da.

EDIT: Fader heller, hvorfor begrense det til blandingshunder? Jeg tror ikke jeg gidder å helsesjekke Ali jeg, hun ser jo frisk ut, så da er hun sikkert frisk! W00pw00p, penger spart er penger tjent! :D

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan vi konkludere med at blandingshunder er friskere enn rasehunder da?

Fordi - man helsesjekker bare sjuke blandingshunder, og nesten ingen blandingshunder blir helsesjekka, da får vi gå ut fra at resten av de er friskere, ikke sant?

Det setter sikkert oppdrettere av ymse doodlehunder pris på, de avler friske hunder de, for de ser jo friske ut, så da er de friske da.

EDIT: Fader heller, hvorfor begrense det til blandingshunder? Jeg tror ikke jeg gidder å helsesjekke Ali jeg, hun ser jo frisk ut, så da er hun sikkert frisk! W00pw00p, penger spart er penger tjent! :D

Jeg tror du virkelig har misset hele poenget. Sannsynligvis med vilje?

Jeg måtte avlive min blanding når hun var 2 år pga hd. Snilleste søteste hunden jeg har hatt.

Nei, jeg er faktisk ikke så dum og naiv at jeg tror blandingshunder er friskere, jeg har smertelig erfart det motsatte og det er den eneste grunnen til at jeg ikke har blanding.

Jeg er heller ikke så dum og naiv at jeg tror at det på noen som helst måte gjør noe for blandingshunders helse at en og annen av de røntges for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt finner man ut av når man helsesjekker foreldredyrene, og unngår kombo som gir sjanser for sykdomsbilder om begge er bærer av dette

ja, hadde det bare vært så enkelt ;) Men les svaret mitt en gang til.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når nye folk her inne har tenkt å få seg en blandingsvalp, så er det ramaskrik og fandens oldemor og det må de jo ikke FINNE på, for man vet jo INGENTING om helsestatus på foreldredyrene... nei, man gjør jo ikke det når folk har slike holdninger som det kommer fram i denne tråden. Blandingshunder TRENGER ikke helseundersøkelser, de...

Tja, det er vell helst andre grunner til at det blir ramaskrik når folk vurderer å kjøpe blandingshund, men helse er jo en av grunnene til hvorfor det kan være dumt for kjøper. Det er jo fortsatt ikke dobbeltmoralskt, om jeg hadde hatt en blanding så hadde jeg ikke villet støttet den type avl med å hjelpe "oppdretter" med å teste min hund. Jeg synes ikke om blandingsavl uansett hvordan man snur å vender på det, hovedårsaken for det er en helt annen en enn helse, men akkurat helsetesting er jo forøvrig like relevant på rasehunder så igjen, ingen dobeltmoral, jeg hadde ikke anbefalt noen å kjøpe hund etter ikke-testede linjer på rasehunder heller, for risikoen der er akkurat den samme. For min del hadde det vært dobbeltmoral å helseteste blandinger for å gjøre det tryggere for andre å kjøpe seg blanding og dermed gjøre det lettere/tryggere for folk å bare spy ut blandingsvalper som de kan selge billig til hvem som helst som vil ha..

At jeg evt ikke tester min blandingshund er jo heller ingen unnskyldning for hvorfor foreldredyr ikke er helsetestet, akkurat det får ikke jeg gjort noe med, og samme hvor mye man vrir og vender på det så finnes det ikke noe offisielt register for blandinger så vidt jeg vet, dermed er det omtrent like nyttig som å pisse i buksa for å holde varmen uansett. Ikke er det verdt mine penger heller, å teste hunder hvor man uansett spiller bingo med resultatet fordi man ikke vet noe om linjene bak, når det ikke gir meg noe annet nyttig heller.

Så da kan vi konkludere med at blandingshunder er friskere enn rasehunder da?

Fordi - man helsesjekker bare sjuke blandingshunder, og nesten ingen blandingshunder blir helsesjekka, da får vi gå ut fra at resten av de er friskere, ikke sant?

Det setter sikkert oppdrettere av ymse doodlehunder pris på, de avler friske hunder de, for de ser jo friske ut, så da er de friske da.

EDIT: Fader heller, hvorfor begrense det til blandingshunder? Jeg tror ikke jeg gidder å helsesjekke Ali jeg, hun ser jo frisk ut, så da er hun sikkert frisk! W00pw00p, penger spart er penger tjent! :D

At de ikke blir helsesjekket ifht avl betyr jo ikke at de ikke drar til vet for utredning om hunden trenger det? Ergo så betyr det ikke at blandingshunder er friskere eller at blandingshunder ikke blir "helsesjekka" (eller utredet som det gjerne kalles ifbm skade eller plager).

Du føler at det er til din fordel å spare noen kr på helsetesting av pudler ifht den potensielle prisen på en ødelagt rase hvor sannsynligheten er stor for at man får syke hunder å dermed økte vetrinær og forsikringsutgifter? Eller egenproduserte valper hvor forsikringa ikke dekker utgifter til hd fordi du ikke røntget foreldredyr? Og du synes rasehundavl er akkurat det samme som blandingsavl? Du er veldig for blandingsavl så lenge de helsetester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde ikke gjort det. Hadde man bare testet alle renrasede hunder, så ville jobben på lang vei vært gjort. Da hadde de fleste blandingskull hatt en hel slekt med testede forfedre, så selv når kullet var et uhell så ville man kunne sjekket slektens historikk.

Men helt seriøst, vi helsesjekker da ikke hunder for å bevise hva slags raser (eller blandinger) er friskest eller sykest? Vi gjør det for å bedre helsen til akkurat den rasen vi har, og som en slags tjeneste til oppdretteren. Blandingshunder har ikke dette behovet, og jeg ser derfor ikke poenget med å helseteste med mindre man mistenker at noe er galt, eller har tenkt å drive med noe som er mer fysisk krevende enn livet som turkamerat og bestevenn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan du vite det da, om bare tispa er sjekket, den er frisk, men har 8 søsken med en eller annen sykdom som ingen vet at de har før om 5 år? Det kan bli produsert ganske mange syke hunder på 5 år. Avl er ikke så enkelt..

Er den frisk, så er den frisk.

Og en seriøs oppdretter vil legge merke til om de andre 8 ALLE er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket min blanding, hun er godt inne i sitt sjette år, og hun har aldri virket plaget med noe (uansett og treningen har vært noe belastende), så jeg ser ingen grunn til å bruke penger på henne når formen hennes er som idag. Men virker hun plager, kommer jeg til å gjøre det. På min andre hund som ikke er blanding står det vell i kontrakten at hun skal testes for HD og AD, og det er ønskelig at hun øyenlyses. Og det har jeg ingenting i mot, den er en liten rase, så man trenger vell og kartlegge individene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du virkelig har misset hele poenget. Sannsynligvis med vilje?

Jeg måtte avlive min blanding når hun var 2 år pga hd. Snilleste søteste hunden jeg har hatt.

Nei, jeg er faktisk ikke så dum og naiv at jeg tror blandingshunder er friskere, jeg har smertelig erfart det motsatte og det er den eneste grunnen til at jeg ikke har blanding.

Jeg er heller ikke så dum og naiv at jeg tror at det på noen som helst måte gjør noe for blandingshunders helse at en og annen av de røntges for moro skyld.

Ja, selvsagt misser jeg poenget, og selvsagt er det med vilje. Dette er jo så logisk og opp i dagen og slettes ikke hyklersk, så hvorfor ikke?

Jeg helsesjekker mine hunder av to grunner. Først og fremst for å forsikre meg om at de er friske. At noe ser friskt ut, betyr ikke at det er det, like lite som at noe som ser sjukt ut, nødvendigvis er det. En hund kan fint ha HD D eller E uten at man ser det før de er godt voksne, men veit du det fra den er ung av, så kan man tilrettelegge og forebygge og kanskje gå inn og behandle når man begynner å se symptomer, fremfor å leite etter grunn når symptomer dukker opp. Alt ettersom hva en blandingshund er blandet med, så er det lurt - for ens egen del - å sjekke øynene, fordi det er mange raser som sliter med øyesykdommer, og det er det også greit å sjekke. Disse grunnene er uavhengig av om bikkja skal gå i avl, eller om foreldrene er av samme rase.

Den andre grunnen er i forhold til å kartlegge rase, og det hevdes her at det gjelder ikke for blandingshunder. Neivel, men da kan vi ikke hevde at blandingshunder er like syke som eller sykere enn rasehunder heller, for det veit vi ikke. Det vi veit er at få blandingshunder sjekkes, og siden folk flest bare helsesjekker når hunden er klinisk syk, og så få blandingshunder sjekkes, er det en logisk slutning at få blandingshunder er klinisk syke. Er de ikke klinisk syke, så er de friske, fordi et papir med en diagnose, sier ikke noe om hvor frisk eller syk en hund er. Ikke sant?

At de ikke blir helsesjekket ifht avl betyr jo ikke at de ikke drar til vet for utredning om hunden trenger det? Ergo så betyr det ikke at blandingshunder er friskere eller at blandingshunder ikke blir "helsesjekka" (eller utredet som det gjerne kalles ifbm skade eller plager).

Du føler at det er til din fordel å spare noen kr på helsetesting av pudler ifht den potensielle prisen på en ødelagt rase hvor sannsynligheten er stor for at man får syke hunder å dermed økte vetrinær og forsikringsutgifter? Eller egenproduserte valper hvor forsikringa ikke dekker utgifter til hd fordi du ikke røntget foreldredyr? Og du synes rasehundavl er akkurat det samme som blandingsavl? Du er veldig for blandingsavl så lenge de helsetester?

En av de største diskusjonene jeg har gidda å være med på i belgermiljøet er dette med øyelysing, for det er i følge majoriteten av belgeroppdrettere ikke et problem på rasen, til tross for at det er nevnt i den store belgerbibelen (jeg husker ikke hva den heter, den gule boka skrevet av Anne Fallesen), og til tross for at autoriserte øyelysere mener at belgeren har et problem og at de bør øyelyses ved 1, 4 og 7 års alder, uavhengig av om de går i avl eller ikke. Det er en langt høyere prosent som kom ut med en diagnose på øynene enn det var belgere med HD, men allikevel så bør man visst ikke øyelyse men HD-røntge belgeren, for vi har ikke et problem med øyne på belgeren, sier oppdretterene. Bikkjene deres ser jo til de er minst 7-8 år.

På mellompuddelen har HD-røntging vært en ikke-sak i noen år, fordi mellompuddelen er så liten og lett at den ikke får problemer med HD. Helt til det plutselig var noen som hadde problemer med HD. Så nå er det innført krav om kjent HD-status på avlsdyr, og av de små 12-13 % som røntges, så kommer nesten 40 % ut av det med en HD-diagnose. Nå er det nesten klin umulig å avle HD-fritt, for statistisk sett så vil det alltid være minst 1 i kullet som har HD. Men å røntge for HD er/har vært noe tull, for bikkjene har vært klinisk friske, så det har vært bortkasta penger. Både belger- og puddel-oppdrettere er like gode på hund som sonisene er, som kan se, uten nødvendigvis å ha noen utdannelse til det, hvorvidt en hund er frisk eller sjuk.

Jeg kan selge mellompudler uten å gjøre det gjennom puddelklubben, det er ikke noe problem det, jeg kunne sikkert solgt 2 og 3 ganger så mange valper som jeg faktisk hadde for et år siden. Fader heller, om jeg parer puddelfrøknene her med en labrador eller en belger eller noe annet enn puddel, så kan jeg ta 2-3 tusen mer for de, i tillegg til at jeg slipper sånne fjollete helsetester på klinisk friske hunder. For de ser friske ut, så da er de friske, samme hva det måtte stå på et papir.

Useriøs avl er useriøs avl, samma hva foreldrene er, og en av argumentene vi har mot blandingshunder er nettopp det at vi ikke veit en shit om helsa på blandingshunder. Hvilket ikke er så merkelig, når ingen egentlig er interessert i å kartlegge helse hos blandingshunder, ikke sant? For det er jo bortkasta penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne Useriøs avl er useriøs avl, ja. Jeg støtter et fåtall blandingshunder også, men det er en forskjell og det er at de har et tydelig mål. Feks alaska husky, og en lokal dud som avler sledehunder, de kan sikkert gå innunder alaskahusky på et vis selv om det er en litt annen blanding, med et mål, en standard, helsetesting, bruksområde, lynne. Når jeg sier alaskahusky så mener jeg da de som avler for et formål, ikke bare de som krysser en husky med hva som helst å kaller det en alaskahusky eller de som krysser to alaskahuskyer uten mål å mening, uten egenprestasjoner, uten helsetesting..

"vanlig" blandingsavl derimot blir ikke noe mer seriøst i min bok bare fordi de helsetester. Ergo vil jeg ikke helseteste en blanding, fordi jeg ikke vil være med å støtte avlen. Det er forøvrig samme årsak til at jeg aldri kommer til å kjøpe meg en blanding, fordi jeg ikke vil være med på å støtte slikt oppdrett, derimot kan det hende at jeg en gang tar til meg en som enten omplasseres eller en valp gis vekk fordi den ikke har fått et hjem, for hunden fortjener selvsagt et godt liv, samme om det er et uhell eller en planlagt paring. Jeg kan ikke snakke for alle, men helse på blandingshunder er ikke på topp 3 en gang på lista mi over hvorfor blandingsavl (med et fåtall unntak) er dumt. Og om noen mot formodning skulle føle for å bli seriøs innen gamet så får de 1. starte selv med å teste foreldrene og 2 skaffe seg valpekjøpere som er med dem på å ta den videre, akkurat som raseoppdrettere gjør.

(Og bare for å ha sagt det før jeg tramper noen på tærne, problemet mitt med blandingsavl er heller ikke at det ikke er en rasehund, eller at det ikke er "rent blod" eller at de er "dårligere" hunder. Finnes masse kjekke blandingshunder. Og useriøs rasehund avl er akkurat like problematisk og dumt, men det er liksom ikke et argument i hvorfor jeg ikke røntger blandingshunden min, derfor er ikke det tatt som eksempel her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ditt innlegg, og svarte på det.

Du vet man kan genteste for slikt, og dermed unngå å avle det aktuelle sykdommer som slår ut om to bærerer parres?

Ja, enkelte sykdommer kan man genteste for, på min rase er der to, pompes sykdom og prcd-PRA. Men man kan ikke genteste for katarakt, for HD, for ED eller PL etc. For disse sykdommene er det en fordel med flest mulig individer som er testet. Eksempelvis for å utvikle HD-indeks, som er et bedre mål på om en hund gir mer eller mindre HD, mye bedre mål enn den enkelte hunds resultat, så trenger man at en viss prosentandel av rasen er røntget, tror det er mer enn en tredjedel. Hvis alle hadde tenkt som deg hadde jo knapt noen raser hatt HD-indeks, men heldigvis er det mange som ikke tenker som deg, så min rase får HD-indeks neste år :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når jeg helseskjekker en hund uten noen symptomer, så gjør jeg det i all hovedsak for å fremme avlsarbeidet i rasen min. Jeg skal ikke avle på noen av mine hunder, men søsken og foreldre går/kan gå i avl og som kjent holder det ikke å bare røntge foreldredyrene. For at HD/AD-undersøkelser skal ha noen verdi avlsmessig, så må også søsken og avkom granskes. For å støtte dette arbeidet skjekker jeg hofter og albuer på hundene mine. Akkurat det samme med øyenlysing (og der kom jeg på at jeg har glemt å øyelyse yngstemann). Helseundersøkelsen gjøres for å fremme arbeidet med rasen.

Om jeg hadde kjøpt en tilfeldig uplanlagt blandingshund, så er det ikke noe avlsarbeid å bidra til ved helseundersøkelser. Hverken foreldre eller søsken skal avles videre på, og om de gjør det, så blir det med en helt annen tilfeldig rase og individ. Mitt røntgen-resultat har ingen betydning for avlen, for det er ingen planlagt avl. Det finnes ikke dobbeltmoralsk i det hele tatt etter mitt syn. Hadde jeg kjøpt en blandingshund som var ett resultat av ett planlagt avlsprosjekt, så hadde jeg røntga eller gjort andre aktuelle helseundersøkelser på samme måte som når jeg kjøper renrasa hund.

Jeg er relativt aktiv med mine hunder, allikevel ser jeg ingen grunn til å helseundersøke en klinisk frisk hund hvis det ikke er for å kartlegge ifht avl på rasen. Om det ikke er noen planlagt avl å bidra til, så helseundersøker jeg ikke om det ikke er misstanke om at det kan være noe der. Med noen få unntak. Jeg hadde røntga albuer om jeg skulle trene agility på høyt nivå med blandingshund, siden det er ekstremt belastende på albuene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøs avl er useriøs avl, samma hva foreldrene er, og en av argumentene vi har mot blandingshunder er nettopp det at vi ikke veit en shit om helsa på blandingshunder. Hvilket ikke er så merkelig, når ingen egentlig er interessert i å kartlegge helse hos blandingshunder, ikke sant? For det er jo bortkasta penger..

Men hva hjelper det om eiere av blandingshunder helsesjekker? Blandingshund er jo ikke en rase, de er ikke i nær slekt. Hvis alle blandingshunder ble sjekket for HD og øyelyst og hele sulamitten, så ville ikke jeg vite noe mer om helsen til uhellsvalpen jeg skulle kjøpe. Altså er jeg som valpekjøper like langt, og vet nøyaktig like lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...