Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva koster det å ta noen rideturer?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Kjenner noen til hva det generelle prisnivå er for en introtime for ridning i Norge? Og evt hva det er i Sverige?

Hva koster det å bare få ri litt rolig i en skog, eller er det umulig for en nybegynner? Og hvor vanskelig er det å få teken på for noen som hverken kan om hest eller ridning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar 160 kr pr time, men vi har lagt oss veldig billig med vilje . Naboklubbene 170 + . På sentrale Østlandet må du nok regne med adskillig mer. Fullt mulig å ta en rolig tur i skogen for en nybegynner sammen med en instruktør , de hestene som jobber med å lære opp nybegynnere er veldig stødige så det er slett ikke vanskelig å få teken nok til å ha glede av det :) I Sverige er det sinnsykt mye hest så der har du nok mange muligheter, hvilket område i Sverige tenker du?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg red noe særlig, men har inntrykk av at det ligger på 300 kr timen og oppover. Alna ridesenter tar 450 kr for enkelttimer med undervisning, ser jeg. På fjellhoteller og sånt om sommeren er det fort 400-500 kr timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar 150 kr pr time, men vi har lagt oss veldig billig med vilje . Naboklubbene 170 + . På sentrale Østlandet må du nok regne med adskillig mer. Fullt mulig å ta en rolig tur i skogen for en nybegynner sammen med en instruktør , de hestene som jobber med å lære opp nybegynnere er veldig stødige så det er slett ikke vanskelig å få teken nok til å ha glede av det :) I Sverige er det sinnsykt mye hest så der har du nok mange muligheter, hvilket område i Sverige tenker du?

Hvor holder du til sa du?

Det er jo sinsykt billig!

Lyst til å ri en tur eller tre igjen.... men har ikke tid til å drive med hest, så hadde det bare kostet 150 hadde jeg kanskje gjort det en gang i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, to veldig forskjellige svar :P

@yurij - Arlanda og omegn med 1 time fungerer bra. Ergo et stort område som strekker seg fra Stockholm til Norrköping og Uppland :)

Svaret er at ihvertfall i Norge så varierer det utrolig på hva slags sted det er (stor rideskole, liten privatstall, subsidiert eller ikke, osv.) og hva du får (trente hester eller stallens øk, utdannet instruktør eller frivillig jentunge), stalleie, beliggenhet... Noen steder kan du sikkert få ri gratis om du møkker etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi bare utdannede instruktører ,vi har skolehester som alle er høyt utdannet,flere har gått internasjonalt . vi er ikke subsidiert men vi har inntektsgrunnlaget vårt og også hovedfokus på andre ting enn timesleie. I utgangspunktet annonserer vi ikke med utleie i det hele tatt men om noen er innom og spør + at det passer med instruktør og andre aktiviteter så er det ikke dyrt her nei. Det kan godt hende at vi må flytte fokus om en stund det vet man jo aldri og da øke tilbudet, annonsere , ha folk på jobb for å betjene utleie og da koster det naturligvis også deretter. Men , vi har ett skal vi kalle det "skjult tilbud". I rideskolen er timesprisen 160 kr pr time og da har vi bare tatt det samme om det kommer en liten gruppe eller en person som vil ri på tur for eksempel en enkelt gang .

I rideskolen har vi valgt å holde prisen nede for å holde antall elever høyt , i en tid der alle andre mister elever.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@yurij Som over her, hvor holder du til sa du? Jeg tror jeg betalte 200 kr timen da jeg red som barn, altså snakker vi 25 år siden. Det er jo svinebillig nå...

Ja , det er billig. http://www.agrideklubb.no/home/index.rails?pid=11721 Vi har akkurat byttet nettside så det er ikke alt som er på plass enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er at ihvertfall i Norge så varierer det utrolig på hva slags sted det er (stor rideskole, liten privatstall, subsidiert eller ikke, osv.) og hva du får (trente hester eller stallens øk, utdannet instruktør eller frivillig jentunge), stalleie, beliggenhet... Noen steder kan du sikkert få ri gratis om du møkker etterpå.

Ja det er tydelig det varierer voldsomt, tenkte jeg kunne få en generell pekepinn på hvor i leia det ligger, men det virker å ligge overalt :lol:

Er utelukkende interessert i å bare få prøvd det en gang, jeg har aldri ridd en eneste hest så jeg fikk for meg at det jo kunne vært artig å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss koster tur 200, men man skal først ha en vanlig ridetime dersom det er en ny elev, slik at vi kan se at de har kontroll på start, stopp og sving før vi legger ut i skogen, og sånn noenlunde balanse og kroppskontroll. Greit hestene er snille (brukes til bl.a. terapiridning), men alle hester kan skvette, snuble, skli osv. Privattimer koster selvsagt mer, det er jo litt forskjell på intens, individuell undervisning, og å tusle på koselig tur i skogen. Vanlig drop-inn gruppetime er rimeligere (275) og teller som "prøvetime" før man evt. kan være med ut på tur. Helt sikker på at det er billigere i Sverige, der er det jo hester overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er noe rimeligere rundt Stockholm altså.

Synes det var relativt meget stive priser, ifht hva jeg hadde håpet på :lol:

http://ridnu.se/priser

http://ridnu.se/ridlektioner

"Privatlektioner- 500 kr inkl. moms för 1,5 tim

Lektion två ryttare- 400 kr/ pers inkl. moms för 1,5 tim

Fler än två ryttare- 350 kr/ pers inkl. moms för 1,5 tim"

"Tvåtimmars tur 500 SEK inklusive enklare fika efteråt.

Halvdagstur (ca 4 h) 800 SEK inklusive ”skogsfika” på vägen."

http://www.agersta.com/ridning/turridning-1306124

"1 tim exkl. fika (ridtid 45 min) 400:-

2 tim inkl. fika (ridtid 1.5 tim) 500:-"

"Privatlektion 1 tim

varav 45 min ridning

1 person ensam 600:-

2 personer samtidigt 500:-

3 eller fler personer 450:-

(om ni rider på egen häst minus 100:-)

Privatlektion 0.5 tim

varav 20 min ridning

1 person ensam 400:-

(om ni rider på egen häst minus 50:-)"

Dette er 1 time nord av Stockholm. Alt i SEK, 0.95SEK = 1NOK. Hmmm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så galt for turridning, jeg. Husk at det går til timelønn for en ledsager + hold av hest. Hva får man for 4-500 kr i dag?

Forøvrig kan du sikkert ri gratis, om du kjenner noen som har hester som trenger litt trim (og ikke driver butikk) Her for eksempel :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flytta til Stockholm for 10 år siden hadde jeg planer om å fortsette å ri mens jeg studerte der. Det kosta vanvittig mye penger å gå kurs en gang i uka, så det utgikk. At du ikke finner dritbillige priser når du leiter, finner jeg derfor ganske naturlig, Kanger. :lol:

Liker forøvrig hva @Caroline skriver om at alle nybegynnere må ha en liten time først for å bli kjent med hesteryggen, ikke bare for at instruktør skal se hvor landet ligger, men mest for at den som rir skal lære seg å sitte på setet, kjenne hvordan hesten beveger seg og hvordan en kommuniserer med hjelperne. :)

Håper du finner et sted, å ri på tur med hest i skogen er nesten bedre enn å gå tur med hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Synes ikke prisene er avskrekkende. De rimeligste rundt her ligger på kr 200. Dog ikke så mange som leier ut for turridning lenger.

Husker når jeg hadde skoleponni på for så kunne de leies ut i helgene for turridning for kr 50. Og det er 30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke prisene er avskrekkende. De rimeligste rundt her ligger på kr 200. Dog ikke så mange som leier ut for turridning lenger.

Husker når jeg hadde skoleponni på for så kunne de leies ut i helgene for turridning for kr 50. Og det er 30 år siden.

He he, ja før kunne jo enhver liten unge leie seg en gamp for en 50 lapp. Nabogården til der jeg hadde fôrhest drev med sånt utleie. Så vi møtte stadig dølehester som gikk akkurat hvor de ville :P Er vel ikke sånn i dag, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...