Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi voksenfor til valp?


Trixi
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestilt valpefor fra animail.no og fikk det idag, og de har desverre klart å sende en sekk voksenfor istede for valpefor. Dette er av merket applaws og når jeg sammenligner adult foret med RC sitt valpefor som han har fått fram til nå, så har applaws voksenfor 37% protein mot 32% i Rc valp, like mye fett i begge. Kommer til å ta en stund før jeg får nytt for siden det sendes fra sverige, men er det ille å gi dette voksenforet til valpen? Det er jo ganske likt som RC valp som jeg får kjøpt her lokalt, men RC har MINDRE proteiner. Applaws sitt valpefor har 39%protein og 22% fett... det kan se ut som at applaws voksenfor er mer næringsrikt enn RC valpefor og at det dermed faktisk er bedre..eller tenker jeg helt feil her? Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg har bestilt valpefor fra animail.no og fikk det idag, og de har desverre klart å sende en sekk voksenfor istede for valpefor. Dette er av merket applaws og når jeg sammenligner adult foret med RC sitt valpefor som han har fått fram til nå, så har applaws voksenfor 37% protein mot 32% i Rc valp, like mye fett i begge. Kommer til å ta en stund før jeg får nytt for siden det sendes fra sverige, men er det ille å gi dette voksenforet til valpen? Det er jo ganske likt som RC valp som jeg får kjøpt her lokalt, men RC har MINDRE proteiner.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Ta kontakt med leverandør, de kommer til å sende deg en ny sekk med valpefôr og du får helt sikkert beholde den du har fått.

Det er langt mer enn proteinandelen som betyr noe, valper trenger et godt sammensatt kosthold som sikrer jevn og sikker vekst. Det er ofte litt for mye kalsium i voksenfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeforet han har spist fram til nå, RC har 1.15% kalsium mot dette applaws foret som har 1.8%... er det ille? Mens applaws valpefor som jeg egentlig skulle fått har 1.6% kalsium.... det kan vel ikke være så ille om han får av voksenforet fram til jeg får riktig for? Eller? Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Valpeforet han har spist fram til nå, RC har 1.15% kalsium mot dette applaws foret som har 1.8%... er det ille? Mens applaws valpefor som jeg egentlig skulle fått har 1.6% kalsium.... det kan vel ikke være så ille om han får av voksenforet fram til jeg får riktig for? Eller? Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Jeg hadde aldri gitt voksenfôr til en valp nei, du kan vel gå og kjøpe hundemat et annet sted i mellomtiden? Voksenfôret kan du gi når han blir voksen. Kosthold har også mye å si for utvikling av for eksempel HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeforet han har spist fram til nå, RC har 1.15% kalsium mot dette applaws foret som har 1.8%... er det ille? Mens applaws valpefor som jeg egentlig skulle fått har 1.6% kalsium.... det kan vel ikke være så ille om han får av voksenforet fram til jeg får riktig for? Eller? Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Jeg hadde ikke bekymret meg for det. Min har fått halvt om halvt med vom og hundemat (voksenvariant) helt siden hun kom hit litt før hun var 4 mnd og bare voksenfor siden hun var 6 mnd ca. Det er sjeldent at noe er så skjørt at det ikke tåler et par dager med evt ikke optimal mat..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hunder bør tåle stor variasjon i kosten, og det er jeg opptatt av å gi dem også. Men med hunder som er nokså disponerte for HD så er det ikke dumt å være påpasselig i de mest intense vekstperiodene og da gir jeg aldri voksenfôr. Jeg gir valper veldig mye forskjellig og jeg varierer også mellom produsenter, men fellesnevneren er nok at jeg alltid tilser at næringsinnholdet passer hundetypen. Det er sikkert stor forskjell på HD hos mastiff og puddel, og det er ikke direkte unormalt av vi tenker forskjellig heller. TS, gjør det du føler for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har ikke peiling på tørrfôr og hva som er forskjellene fra valpefôr og voksenfôr der, om det er noen særlig forskjell, men hunder har ikke forskjellig ernæringsbehov som valp vs voksen. Eneste er at det er ekstra viktig å ikke gi valper (og eldre hunder forøvrig) for mye kalsium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For noen dager hadde jeg bare foret på voksenforet. Her har valper alltid fått blanding av voken og valpefor. Og ta kontakt med leverandøren som har sendt feil så kommer det rett for og du kan bruke voksenforet til godbiter eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er virkelig RC valp mere optimalt enn applaws adult? Har vanskelig for å skjønne det, for RC er jo så dårlig sammenlignet.... skal gå inn å sammenligne alt som er i det.... hva er det som er farlig med voksenmaten egentlig? Jeg synes dette med mat er veldig interessant og spør ikke for å være vanskelig altså... Hvordan vet man hva valpen trenger av næring, annet enn å stole blindt på pakken der det står puppy eller adult? De forskjellige produsentene har store variasjoner her. RC som jeg anser som et dårlig merke har stor forskjell i inneholdet sammenlignet med de bedre merkene applaws, orijen, taste of the wild etc..... er derfor jeg ikke helt skjønner dette med valpefor og voksenfor.... Jeg skal selvsagt klage å kreve ny pose valpefor, men her i byen får man bare tak i RC og Hills..har ikke sansen for noen av de merkene.... Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ingen av mina har fått valpfoder mer än övergångssäcken jag fått med från uppfödaren.

Tror de har växt sig ganska normala ändå...

Jeg hadde samme holdninger, helt til jeg måtte operere en valp for ocd. Nei det er ikke sikkert den ville unngått ocd om den hadde fått valpefor, men jeg har ikke råd til å ta sjansen. Greit nok med et par dager, men ikke som en regel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme holdninger, helt til jeg måtte operere en valp for ocd. Nei det er ikke sikkert den ville unngått ocd om den hadde fått valpefor, men jeg har ikke råd til å ta sjansen. Greit nok med et par dager, men ikke som en regel.

Tja, jeg har hatt en valp med ocd. Den fikk valpefôr både hos oppdretter og hos meg..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan noen forklare hvorfor det er forskjell og hva som er forskjellen? For det er enorme forskjeller mellom de ulike merkene. Det er jo stor forskjell mellom RC valp og orijen valp på innehold for eksempel.... da tenker jeg når forskjellen på valpeforet er så stor mellom de ulike merkene, hvordan vet man da at valpen får det den skal? Hvis alle valpefor var satt sammen likt, så ville jeg skjønt det, da hadde det vært en fasit på hva som var riktig, men prøver man å sammenligne så ser man fort at forskjellene er store og da blir det litt vanskelig å skjønne dette med valpefor og voksenfor....

Jeg kommer til å gi han av voksenforet fram til jeg får ny sekk, men synes uansett dette er interessant og klarer ikke å finne noe reell informasjon om dette på nett. Finner ikke info om nøyaktig hva en valp trenger, hvor mange % protein, fett, kalsium osv, og hvor mange % kalsium er for mye til at det blir skadelig....? Alle merkene har tydeligvis forskjellige meninger her, men finner ikke noe forskning på temaet....

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva som er bra for kommer helt an på hvem du spør. Det er store diskusjoner om hva som er optimalt hundefor og hva hunder faktisk trenger. Orijen regnes jo som ett veldig bra for, og i teorien er jeg enig i at det er det, men det er det dårligste jeg har brukt på mine hunder og katter. Ene hunden og ene katten var det direkte elendig på, andre hunden og katten helt ok, men dårligere enn RC og proplan laks :/ Jeg har stor tro på at hunder er kjøttetere og at de bør få en stor andel animalske råvarer i kosten, så jeg gir mest v&h, men høyt kjøttinnhold i tørrforvariant funka ikke her i huset. Det betyr ikke at det ikke kan være bra for andre :)

Men valpen din lider nok ikke av å få voksenfor noen dager uansett :) Den hadde ikke hatt vondt av å bare få midddagsrester heller for en kortere periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det, er mange meninger der ute. Når han blir eldre kommer vi til å gå over til råforing, det har jeg trua på. Min forrige hund var en nakenhund, og på han så jeg godt hva som var bra og dårlig. RC fikk han kviser og tørr hud av, og etter mye prøving av diverse endte vi å fullfore med råfor. Huden hans ble glansfull og kvisene forsvant og han bygde masse muskler. Det vistes så godt på han siden ingenting ble skjult under pels.

Katta mi tåler ikke RC, hun spyr så vanvittig av det. Valpen ser ut til å takle RC, men jeg liker ikke merket og vet det ikke er mer enn under middels godt, det er bare krisemat når jeg ikke får tak i noe annet.

Når kan man gå over på råforing? Og noen som vet om det finnes frysetørket rått helfor til hund? Selges ikke vom her i byen og får ikke bestilt det på nett....

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja sant det, er mange meninger der ute. Når han blir eldre kommer vi til å gå over til råforing, det har jeg trua på. Min forrige hund var en nakenhund, og på han så jeg godt hva som var bra og dårlig. RC fikk han kviser og tørr hud av, og etter mye prøving av diverse endte vi å fullfore med råfor. Huden hans ble glansfull og kvisene forsvant og han bygde masse muskler. Det vistes så godt på han siden ingenting ble skjult under pels.

Katta mi tåler ikke RC, hun spyr så vanvittig av det. Valpen ser ut til å takle RC, men jeg liker ikke merket og vet det ikke er mer enn under middels godt, det er bare krisemat når jeg ikke får tak i noe annet.

Når kan man gå over på råforing? Og noen som vet om det finnes frysetørket rått helfor til hund? Selges ikke vom her i byen og får ikke bestilt det på nett...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Min vorsteh fikk Norwegian Polar fra ha kunne tygge, jeg gikk over til Vom og hundemat. Hvis det ikke er noe rått for i nærheten av der du bo så snakk med husky folket og hør om du kan henge deg på bestilling som dem gjør. Du må nok bestille i større kvanta. Mange av dem her i nærheten bestiller for optil et halvår av gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt 50/50 av voksenforet og V&H eller Mush BARF mens jeg ventet på valpeforet. Deretter ville jeg mikset og trikset litt videre for å få brukt opp foret før det harskner.

Forer selv med en salig, og ikke alltid like godt planlagt blanding av V&H Puppy, Orijen Regional Red "voksenfor", Mush BARF Puppy, Mush reinsdyrmix, kjøttbein med marg, rå ProVit vom, beinfri hvitfiskfileter, blåbær, tyttebær og kokte grønnsaker. Valpen min vokser og trives.

(Tar gjerne konstruktiv kritikk om det er noen som kan se noe galt med hvordan jeg forer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjøpte før hos en hundekjører som bor ett par timer unna, han kuttet i i porsjonsbiter til meg, men nå har han lagt opp, så må finne noen andre.... mulig jeg får kjøpt rått når jeg skal på klippekurs, eneste problemet er jo å holde det frossent så lenge og hvordan deler man opp de frossne pølsene? Før fikk jeg jo alt kuttet i biter så var aldri noe problem, var bare å tine en og en porsjon.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt 50/50 av voksenforet og V&H eller Mush BARF mens jeg ventet på valpeforet. Deretter ville jeg mikset og trikset litt videre for å få brukt opp foret før det harskner.

Forer selv med en salig, og ikke alltid like godt planlagt blanding av V&H Puppy, Orijen Regional Red "voksenfor", Mush BARF Puppy, Mush reinsdyrmix, kjøttbein med marg, rå ProVit vom, beinfri hvitfiskfileter, blåbær, tyttebær og kokte grønnsaker. Valpen min vokser og trives.

(Tar gjerne konstruktiv kritikk om det er noen som kan se noe galt med hvordan jeg forer)

Jeg synes det høres fornuftig ut.... jeg har tro på variasjon hos dyr på lik linje som hos oss mennesker :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjøpte før hos en hundekjører som bor ett par timer unna, han kuttet i i porsjonsbiter til meg, men nå har han lagt opp, så må finne noen andre.... mulig jeg får kjøpt rått når jeg skal på klippekurs, eneste problemet er jo å holde det frossent så lenge og hvordan deler man opp de frossne pølsene? Før fikk jeg jo alt kuttet i biter så var aldri noe problem, var bare å tine en og en porsjon.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Hvor holder du til? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...