Gå til innhold
Hundesonen.no

Matadoravl, hvor går grensen?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

I NKK's brosjyre om avl anbefales det at man ikke overstiger 5% av antall avkom i en rase over en periode på 5 år, 2% for raser med stor populasjon. Andre igjen mener at 5% gjelder for raser med stor populasjon og høyere bør tillates på raser med liten populasjon. I tillegg menes det at man bør se Norden under et.

Hva tenker folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra RAS for tolleren, for å bruke det som eksempel:

"For å øke den effektive populasjonsstørrelsen bør antall hannhunder som brukes i avl økes, i tillegg til at samme eller lignende kombinasjoner av foreldredyr bør unngås. Raseråd Toller anbefaler at ingen hannhunder bør ha mer enn 45 valper etter seg. Dette tallet er lavere enn 5 % av registrerte valper siste 5 år, men Raserådet anser det som nødvendig å operere med et lavere tall for å kunne nå målet om å øke den effektive populasjonsstørrelsen og få flere hannhunder i avl."

Jeg syns dette virker fornuftig, i alle fall i forhold til situasjonen for rasen pr. i dag. Det er drevet mye matadoravl, og på en rase med en allerede liten populasjon er det svært uheldig.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 5% av antall avkom i en rase over en periode på 5 år er ENORMT mange valper for en rase som min. Jeg har regnet litt på det og selv om man KUN ser på Norge så har vi faktisk ingen matadorer i min rase, noen er i nærheten dog. Hadde man derimot sett på antall avlsdyr over en periode på 5 år har vi flere sterke kandidater som godt overstiger 5% grensa. Og vi HAR matador problematikk med enkelte hunder som har så mange kull at det nærmest er umulig å få tak i en hund hvor disse individene ikke er i stamtavla...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall at det gjerne kan være lavere enn 5%, 5% er ganske mye, og spesielt på små raser kan det raskt bli et problem. Men så finnes det sikkert behov for høyere tall innenfor visse raser og da må man jo bare, men jeg tenker at slike ting kan man jo da heller søke om enn å sette tallet høyt i utgangspunktet. Men nå er vell dette stort sett bare anbefalinger uansett så da kan vell folk drite i dem tallene så mye dem vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i min egen rase så synes jeg at 5% høres greit ut. Vi har hatt i underkant av 600 valper registrert de siste 5 årene, dvs at 5% ca 30 valper. Dette er 6-7 normalstore kull, og det er nok!

Men hva med det å se Norden under et? Er det logisk? I et slikt tilfelle vil en hannhund med 20 kull i min rase ikke lenger være en matador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

At 5% av antall avkom i en rase over en periode på 5 år er ENORMT mange valper for en rase som min. Jeg har regnet litt på det og selv om man KUN ser på Norge så har vi faktisk ingen matadorer i min rase, noen er i nærheten dog. Hadde man derimot sett på antall avlsdyr over en periode på 5 år har vi flere sterke kandidater som godt overstiger 5% grensa. Og vi HAR matador problematikk med enkelte hunder som har så mange kull at det nærmest er umulig å få tak i en hund hvor disse individene ikke er i stamtavla...

Det høres ut som på min rase også.

Det er skjeldent en hund går over 5% om man ser hele norden, men begynner man se på barn og barnebarn av de igjen så er de ekstremt godt brukt og umulig å unngå tilslutt. Jeg har selv i alle år prøvd å unngå en hannhund i mine linjer. Denne gangen måtte jeg kaste håndkle inn (altså fin hannhund, men er så ekstremt mye av han at det vil bli linjeavl på han etterhvert) og fikk han som oldefar til kommende kull.

Med utgangspunkt i min egen rase så synes jeg at 5% høres greit ut. Vi har hatt i underkant av 600 valper registrert de siste 5 årene, dvs at 5% ca 30 valper. Dette er 6-7 normalstore kull, og det er nok!

Men hva med det å se Norden under et? Er det logisk? I et slikt tilfelle vil en hannhund med 20 kull i min rase ikke lenger være en matador.

På min rase bør man se på Norden. Og da er det noen få som er matadorer, men lite i forhold til andre raser.

Men som nevnt over så sliter man jo med at "alt" for mange ender med å ha den hannhunden i linjene som er poppis og dermed bruker også barn (noe som selvsagt er lurt) men KLIN umulig å unngå etter noen generasjoner og da er man i gang med å ha en hannhund som følger i alle stamstavler på "alle" sider etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...