Gå til innhold
Hundesonen.no

Tør jeg å gi hunden min en hel, rå kylling?


Guest HestHundKatt
 Share

Recommended Posts

Guest HestHundKatt

Jeg har en fantastisk Alaska Husky som jeg er veldig glad i :) Jeg har lenge hatt lyst til å gi han hele dyr som f.eks kylling, men jeg har ikke turt. Jeg er redd for at beina skal skade han innvendig. Han er vant til å spise rå mat (han får bl.a. vom og hundemat). Han spiser rå kyllingvinger, og han er flink til å tygge de. Han liker veldig godt rå kyllingfilét. Han hadde sikkert blitt himla glad hvis han fikk en hel, rå kylling. :) Jeg kjøpte en kylling til han i dag. Tenkte han skulle få den i morgen hvis jeg tør å gi han det... Hvor trygt eller risikabelt er det å gi han en hel, rå kylling? Jeg tenker at beina i lårene kan være farlige? Kyllingen er fersk. Bør den fryses, eller kan han spise den fersk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest HestHundKatt

Takk for svar :) Jeg har også tenkt på det med antibiotikaresistente bakterier :( Jeg skal ringe til dyreklinikken å spørre om det hvis ingen her vet svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Synnikken :) Så det er ikke noe problem med tanke på antibiotikaresistente bakterier heller?

Jeg tenker jo at en hund før i tiden levde på det den fikk/fikk tak i. De fryste det neppe ned først. Tilberede maten før de får det er noe vi har startet med i senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at en hund før i tiden levde på det den fikk/fikk tak i. De fryste det neppe ned først. Tilberede maten før de får det er noe vi har startet med i senere tid.

Men nå er vel antibiotikaresistente bakterier et litt nyere problem da.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er vel antibiotikaresistente bakterier et litt nyere problem da.

Ja, det er jo sant.

Mye mulig jeg er oppvokst i en litt vel avslappet familie når det kommer til slikt, men jeg har gidd hundene mine rå nylig avlivde dyr uten å tenke over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant.

Mye mulig jeg er oppvokst i en litt vel avslappet familie når det kommer til slikt, men jeg har gidd hundene mine rå nylig avlivde dyr uten å tenke over det.

Jeg er også fra en avslappet familie i forhold til slakt og slikt, men antibiotikaresistens blir noe helt annet syns jeg. Spesielt når det brukes rått til for, menneskematen blir jo tross alt varmebehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kyllingen i Vom og hundemat er ikke plaget med resistente bakterier?

Hunder tåler dette. Bare å gi hunden kylling - rå.

Det hadde det faktisk vært interessant å vite litt om. Det har jo vært sagt mange ganger at det ikke er farlig å spise kylling, fordi den blir varmebehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har bikkjer et noget tøffere fordøyelsessystem enn vi, men det med de resistente bakteriene må jeg innrømme uroer meg (også i vom&hundemat). Visstnok så kan vi alle gå rundt med resistente bakterier i oss, men det øyeblikket vi får redusert immunssystem eller blir syke på annen måte, så kan disse bakteriene blomstre opp og vi har ingenting å ta dem med. Om dette også er tilfelle med hunder eller om deres fordøyelse knerter slike bakterier, vet jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har bikkjer et noget tøffere fordøyelsessystem enn vi, men det med de resistente bakteriene må jeg innrømme uroer meg (også i vom&hundemat). Visstnok så kan vi alle gå rundt med resistente bakterier i oss, men det øyeblikket vi får redusert immunssystem eller blir syke på annen måte, så kan disse bakteriene blomstre opp og vi har ingenting å ta dem med. Om dette også er tilfelle med hunder eller om deres fordøyelse knerter slike bakterier, vet jeg ikke.

Kanskje @Artemis vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje @Artemis vet?

Kan ikke si at dette er spesialtemaet mitt akkurat, men antibiotikaresistente bakterier er absolutt et problem som blir stadig mer aktuelt i dyreverden, også hos kjæledyr. Når det gjelder råfôring/lage egen mat til hund og katt så blir dette frarådet(det var vel kanskje et sterkt ord, men...) på studiet mitt av to hovedgrunner: 1. Folk som feilernærer dyrene sine fordi de ikke har peiling. Denne grunnen faller jo vekk ved fôring med V&H osv. 2. Fare for inntak av bakterier som salmonella, campylobacter, listeria osv. Da især for oss som håndterer maten, ikke hunden. http://www.fda.gov/AnimalVeterinary/ResourcesforYou/AnimalHealthLiteracy/ucm373757.htm Det er da ikke snakk om antibiotikaresistente bakterier, men andre bakterier som kan skape sykdom for oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest HestHundKatt

Takk for alle svar, og takk for link, Artemis :)

Jeg skal nok våge å gi han rå kylling med bein, men så er det dette med antibiotikaresistente bakterier da. Jeg har lagt kyllingen i fryseren...

Jeg har sett på bl.a siden til mattilsynet, veterinærinstituttet, og vom og hundemat. Jeg fant ikke svarene på det jeg lurer på. Men siden det er kylling i vom og hundemat, så er det jo tydeligvis helt greit å gi hunder (og katter) rå kylling. Vom og hundemat kan vel også inneholde antibiotikaresistente bakterier? Jeg har ikke lest noe sted at frysing dreper de bakteriene, så med tanke på det, så er det kanskje greit å gi rå kylling som ikke har vært fryst også? Jeg skal spørre noen om det i løpet av denne uken.

Jeg har internett kun på tlf, så det er ikke alltid så lett å lese på sider som ikke er mobilvennlig. Det kan hende jeg har oversett noe. Jeg er syk, og er ofte svimmel, så jeg skylder på det også hvis jeg virker litt rar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H inneholder garantert også antibiotika resistente bakterier så det er ingen forskjell på å gi det og en hel rå kylling :)

Samme tenker jeg. De skriver jo på hjemmesidene sine at de bruker de delene av skrotten som "blir til overs" av vanlig produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...