Gå til innhold
Hundesonen.no

Uetisk å kjøpe ekstreme raser?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Bare av nysgjerrighet, hvilke temperaturer snakker vi om? Hvor mye aktivitet skal de tåle i de forskjellige temperaturene? Joggetur i 30 pluss? 30 minus? 25 pluss? 25 minus? 20 pluss? 20 minus?

Tja... De bør jo kunne utføre oppgaven de opprinnelig var ment for i temperaturer normalt for klimaet der rasen ble utviklet? Ish? Jeg ser mange med min rase som sier hundene sliter med varmen for å gå LP (og vi har strengt tatt ikke spesielt ekstrem varme her, ikke i år ihvertfall) og at de må barberes for å funke, men det henger ikke på greip for meg da rasen ble utvikla for å gjete kveg i California... Tviler på at kvegbøndene gadd å barbere bikkjene (og bilder fra før i tiden viser at det gjorde de heller ikke).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 250
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg har vi oversteget grensen ved flere av de populære rasene her i landet allerede. Ingen trekk hos en hund bør være så overdrevne at det går utover hundens funksjon, men mange raser har dessverr

Jeg tenker litt at greia med de som har ekstreme utseender får enkelte helseproblemer fordi de avles til å se "ekstreme, kule og annerledes ut". Altså er helseproblemet en direkte følge av at vi har a

Også har jo rasen en fantastisk personlighet! Tenk å kunne kombinere den personligheten med en god, sunn konstruksjon. Da har du tidenes selskapsrase plutselig!

Posted Images

Ha ha, ja det var teit sagt :P Men sånn ca 20 begge veier er normalt i min verden. Så får andre korrigere. Men uansett bør jo ikke bikkja klappe sammen i 10-15 +. Da begynner det å begrense mye...

Jeg sykler ikke med mine hunder i 20 pluss, og jeg er ikke ute med de i større grad i 20 minus, jeg aner ikke om de tåler det, for å være helt ærlig. Jeg tror ikke jeg kjenner noen hunder som "klapper sammen" i 10-15 pluss, heldigvis for meg :)

Tja... De bør jo kunne utføre oppgaven de opprinnelig var ment for i temperaturer normalt for klimaet der rasen ble utviklet? Ish? Jeg ser mange med min rase som sier hundene sliter med varmen for å gå LP (og vi har strengt tatt ikke spesielt ekstrem varme her, ikke i år ihvertfall) og at de må barberes for å funke, men det henger ikke på greip for meg da rasen ble utvikla for å gjete kveg i California... Tviler på at kvegbøndene gadd å barbere bikkjene (og bilder fra før i tiden viser at det gjorde de heller ikke).

Så med andre ord, så er aussien blitt en dysfunskjonell rase vi burde slutte å avle på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler ikke med mine hunder i 20 pluss, og jeg er ikke ute med de i større grad i 20 minus, jeg aner ikke om de tåler det, for å være helt ærlig. Jeg tror ikke jeg kjenner noen hunder som "klapper sammen" i 10-15 pluss, heldigvis for meg :)

20 minus er oftest mer utenkelig for eier enn for hund.

20 pluss er normalt ikke noe problem for bikkjer. Normalt! Jeg kjører 1-2 mil med mine i den temperaturen. Men det er ikke uvanlig at jeg møter bikkjer som ser ut som heteslaget et nære. Senest på tirsdag en EB et par meter fra bilen sin. Og i dag en feit cocker som peste og sleit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minus er oftest mer utenkelig for eier enn for hund.

20 pluss er normalt ikke noe problem for bikkjer. Normalt! Jeg kjører 1-2 mil med mine i den temperaturen. Men det er ikke uvanlig at jeg møter bikkjer som ser ut som heteslaget et nære. Senest på tirsdag en EB et par meter fra bilen sin. Og i dag en feit cocker som peste og sleit..

Det er mye mulig at de tåler det, men som jeg sa - jeg aner ikke, jeg tester det ikke ut.

Men for å spinne videre på det da. Pudlene tåler ikke det våte element så godt, som i at de tåler 20 minus, så lenge det er tørt. De tåler 20 minus bedre enn 0 grader og snø/sludd, blir de våte blir de kalde og frosne. Ekstremrase som vi ikke burde avle på, med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, la oss gå med det da. At vi starter med det synlige. Hvor setter vi streken der da? Ekstreme vinkler (begge veier) ser man, korte neser ser man, rynker, lange ører, lange rygger, korte bein, ol. ser man. Men hvilke grenser skal man ha der da? Er det utetisk å kjøpe en dachs? Eller er den grei fordi den i følge jaktfolk faktisk sliter veldig lite med sine lange rygger og korte bein. Men cavalier antar jeg det ikke er greit å kjøpe, selv omproblemene dens er hovedsaklig genetisk og ikke kun pga konstruksjon? Hvor ekstreme vinkler er greit? hvor mange rynker? Er det kun huskyhoder som er greit?

Regner ikke med du heller har alle svarene altså, fortsetter bare spinningen min :)

Jeg er i grunnen ikke så opptatt av å sette en nedre strek, men heller begynne med arbeidet. Vi har mye å ta av.

Her er et knippe cruftsvinnere, i stedet for å bruke unødvendig tid med å sette et rammeverk, ville jeg bare begynt i en ende og begynt å jobbe.... her trenger man ikke en gang lete lenge, de offentliggjøres på internett for alle å se.

Best PUPPY (!) English Bulldog crufts

dogpicture1410594780013.jpg

Res.Best bitch Crufts

31.3rd_LB_BRARABUS_HARVEST_GOLD._small.j

Best of Breed Neapolitan mastiff crufts 2007

Dalnarck%20Bell%20Crufts%20BOB%202007.JP

Best of breed basset hound crufts 2014

2014_BAH_BOB.jpg

Fransk bulldog uten nesebor fra crufts best of breed.

6966604949_d0faa80891_b.jpg

Mops uten nese BOB crufts 2009

2009_PUG_BOB.jpg

Pekigneseren som vant best of show crufts...

267AB66200000578-2986487-Pekingese_dog_C

Jeg driter i den nedre grensa, disse hundene trenger hjelp, NÅ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen ikke så opptatt av å sette en nedre strek, men heller begynne med arbeidet. Vi har mye å ta av.

Her er et knippe cruftsvinnere, i stedet for å bruke unødvendig tid med å sette et rammeverk, ville jeg bare begynt i en ende og begynt å jobbe.... her trenger man ikke en gang lete lenge, de offentliggjøres på internett for alle å se.

Best PUPPY (!) English Bulldog crufts

dogpicture1410594780013.jpg

Res.Best bitch Crufts

31.3rd_LB_BRARABUS_HARVEST_GOLD._small.j

Best of Breed Neapolitan mastiff crufts 2007

Dalnarck%20Bell%20Crufts%20BOB%202007.JP

Best of breed basset hound crufts 2014

2014_BAH_BOB.jpg

Fransk bulldog uten nesebor fra crufts best of breed.

6966604949_d0faa80891_b.jpg

Mops uten nese BOB crufts 2009

2009_PUG_BOB.jpg

Pekigneseren som vant best of show crufts...

267AB66200000578-2986487-Pekingese_dog_C

Jeg driter i den nedre grensa, disse hundene trenger hjelp, NÅ..

Helt enig at disse hundene / rasene trenger hjelp :) Men det er ikke det jeg spør om, jeg spør etter grenser. Ekstreme tilfeller er enkelt nok å sette fingeren på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at disse hundene / rasene trenger hjelp :) Men det er ikke det jeg spør om, jeg spør etter grenser. Ekstreme tilfeller er enkelt nok å sette fingeren på.

Og som jeg sier, behøver man på død og liv en grense definert før man begynner jobben? Hva med fattige barn da, hvor går grensa i afrika vs norge? Medisinsk behandling? Skolegang? Alt i livet er flytende, men man kan ikke henge seg opp i rammeverket før man begynner arbeidet med ting som er levende. Som trenger hjelp ASAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Kangerlussuaq. Start med de åpenbare tilfellene, jobben er stor nok der. Grensetilfellene får tas når de åpenbare tilfellene er rettet opp i. Det er liksom lite poeng i å diskutere om ørene må være 2 eller 3 cm for lange for at hunden skal regnes som usunn når vi har flere raser som ikke en gang kan bevege seg eller puste normalt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette en grense, fordi folk er forskjellige. Man kan ikke sette en allmenn grense og tro at alle er enige i den. Selv vil jeg ikke kjøpe typisk ekstreme raser som mops, FB, EB, generelt veldig flatsnuta hunder. Sånn som en frisk og fin boxer kan jeg likevel leve med. Jeg synes ikke flat snute er så veldig pent, men jeg synes ikke synd på boxere når jeg treffer de på tur. Jeg synes synd på EBene jeg har truffet, som virker til å være ute av stand til å kommunisere skikkelig med mine hunder og som i tillegg snorker og harker mens den tusler rundt. Jeg synes faktisk det er litt ekkelt å høre på.

Når man var inne på dette med ytre og indre "plager", så mener jeg også at man godt kan starte med det ytre først. Noen sykdommer henger jo direkte sammen med hundens utseende. Som pusteproblemer hos veldig flatsnuta hunder, syringomyelia hos cavalier og andre småhunder fordi skallen er for liten til hjernen og sikkert flere andre ting jeg ikke kommer på i slengen. Jeg synes dog det kunne blitt økt fokus på sykdommer som epilepsi, allergier og lignende plager, plager som ikke blir registrert noe sted og som er prisgitt at valpekjøpere snakker med sine oppdrettere og at ordet spres. For ikke å snakke om oppdretters ærlighet. Plager som patella, HD/AD, øyelidelser og lignende kan man sjekke for, og så ligger resultatet på dogweb. Man kan i stor grad sitte hjemme på PCn selv og sile igjennom gode og mindre gode kombinasjoner, bare ved å se på resultater hos foreldre og resten av slekta. Hvert fall på schäfer begynner det å bli ganske så greit å sjekke, de fleste oppdrettere er opptatt av å røntge sine avlshunder og oppfordrer valpekjøpere til å røntge de også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og tar man et kjapt søk på helseforumet her på sonen, så vil man fort finne ut at det LANGT ifra er de usunne ekstremrasene, som dere ynder å mene er hverken funksjonsdyktige eller levedyktige, som er mest plaget med ulike vondter, allergier og plager - de sjukeste bikkjene som plages mest er jo de "sunne og friske" rasene. (etter en kjapp gjennomgang).

Nope, min fralle kan ikke være med på sykkeltur når det er over 20 grader og sol - men da sykler jeg ikke med de andre heller, vi venter til kvelden, nope - puddelen funker rævva dårlig når det er null grader og snø og sludd, den blir pissblaut og fryser hekken av seg - men jeg synes ikke det er noe stas å være ute i sånt vær jeg heller så det går fint. Jeg ville dog ikke kalle henne ekstremrase allikevel.

Frallen tåler kulde svært godt - hun har for øvrig ikke noe særlig større nesebor enn frallen fra Crufts, puster helt fint allikevel - selv på sykkelturer. Hun er faktisk den av mine hunder som har HØYEST terskel for pesing selv når vi er på sykketur - puddel og belger får laaaaaaange tunger, frallen skal være uhorvelig varm og sliten for i det hele tatt å åpne munnen (tross ikke spesielt store nesebor).

NEI - jeg mener ikke at man skal avle på det ekstreme, og individer som har diverse trekk som gjør det vanskelig for hunden å leve et normalt liv, i forhold til hva de er avlet for, bør ikke gå i avl - men det gjelder da for fanden ALLE raser.

Når jeg tenker på ekstremraser så tenker jeg på rare, odde raser som idioter rundt om i verden driver å lager. Tea-cup utgaver av diverse raser, monsterutgaver av diverse raser, hårreisende.

For øvrig, om FOLK ikke var så kørka og brukte huet så ville de færreste raser ha problemer i det store og det hele, men mennesker er ikke alltid så smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Helt enig at disse hundene / rasene trenger hjelp :) Men det er ikke det jeg spør om, jeg spør etter grenser. Ekstreme tilfeller er enkelt nok å sette fingeren på.

Tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel sak er feks at NKK setter krav til helse-godkjenning fra vetrinær for begge foreldredyr, der en del punkter MÅ krysses av for godkjent (mtp avl av funksjonelle og friske hunder, feks - "frie luftveger", "kan løpe funksjonelt uten besvær", "ikke overflødige hudfolder", "øyne og øyelokk friske", vurdert å i utgangspunktet kunne "føde vaginalt/normalt", osv)), for at avkommene skal kunne registrerer i NKK. Greit - avl utenfor NKK vil man alltid ha - og den avlen får man ikke gjort all verden med. Men det vil påvirke hundepopulasjonen der NKK setter krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 av 4 utstillingshunder er feite. Hvordan er de tallene i forhold til resten av hundebestanden?

Jeg er ute etter grenser, hvorfor? Fordi grenser flyttes hele tiden og ved å ikke være oppmerksom på grensene så ender man gjerne opp med nettopp det ekstreme.

Jeg er enig. Diskusjonen blir jo meningsløs om vi ikke engang kan definere hva som er ekstremt. Å gå for de åpenbare flatnesehundene og korbeinthundene er enkelt, men hva om vi forbød all avl og kjøp av de da, skal vi si oss fornøyd? Da er hundehelsa bra nok? Hvor blir grensa for hva som er ekstremt satt hen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel noen raser vi SER med det blotte øyet at bør justeres i både trynet, huet og kropp? Vi trenger ikke å scrolle så veldig langt opp for å se bilder av noe av det mest ekstreme som er. Jeg er såpass enkelt bygd at jeg ikke helt skjønner hvor problemet ligger, kan ikke bikkja vralte seg rundt i varme (+20), så er det ikke bra bygd. Kan ikke en tidligere godt funksjonelt bygget hund rase i skogen, så er den ikke bra bygd. Stryker bikkjer med i utgangspunktet stabilt og arbeidsomt gemytt på FA, så er det noe galt! Kan ikke jakthunden jakte, enten pga silkepels eller manglende egenskaper (nå går jeg utifra raser som blir brukt til jakt i dag, enten via sportsjakt eller vanlig jakt), vel da er det noe galt. Ferdig snakka liksom ... Føler jeg da, men så er jeg jo litt enkel.

Når det er sagt, så synes jeg ikke noen raser trenger å dø ut. Det er bare en hel del raser som trenger en aldri så liten justering hit og dit. Og vi som har splittede raser bør kunne snakke sammen og bli enige om en felles plattform. For rasen blir ekstrem begge veier og det er heller ikke bra. Hvilken fin drøm 105.gif

@raksha sier noe klok her. Grensene blir stadig flyttet, og det er slettes ikke bra! Jeg føler bare at vi bør ha en nulltoleranse og den bør gå ved funksjonalitet, både i kropp og sjel. Hvordan vi måler? Aner ikke. Ut i fra bildene fra crufts virker jo ikke veterinærkontrollen særlig bra.

Edit: Måtte inn å presisere litt.

Endret av Margrete
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 av 4 utstillingshunder er feite. Hvordan er de tallene i forhold til resten av hundebestanden?

Det vet jeg ikke ettersom artikkelen handler om tall fra en konkret utstilling.

Dersom man skal sjekke om hunden til "hvermamsen" er overvektig så må undersøkelsen gjøres på et annet sted enn hundeutstilling :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke ettersom artikkelen handler om tall fra en konkret utstilling.

Dersom man skal sjekke om hunden til "hvermamsen" er overvektig så må undersøkelsen gjøres på et annet sted enn hundeutstilling :)

Artikkelen handler vel også om raser som er "godkjent" som feite :) Som skal ha "masse" i kroppen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen handler vel også om raser som er "godkjent" som feite :) Som skal ha "masse" i kroppen ...

Det gjør den ja, svaret var rettet mot overvektige utstillingshunder vs overvektige hunder som ikke deltar på utstilling.

Og ja, jeg er helt enig i at det er trist å få høre at "de skal være sånn", "det er masse" ol kommentarer, når det kommer en labrador eller mops vraltende.

Jeg har enda tilgode å lese en rase standard der det står at hunden skal være overvektig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke ettersom artikkelen handler om tall fra en konkret utstilling.

Dersom man skal sjekke om hunden til "hvermamsen" er overvektig så må undersøkelsen gjøres på et annet sted enn hundeutstilling :)

Et kjapt googlesøk sendte meg inn på Royal Canins sider, og de hevder at mellom 18 og 44 % av alle hunder er overvektige. 39 % av de som kom inn for vaksinering var overvektige. Ergo er ikke dette et "utstillingshund"-problem, det er et problem hos hund.

Vi har vel noen raser vi SER med det blotte øyet at bør justeres i både trynet, huet og kropp? Vi trenger ikke å scrolle så veldig langt opp for å se bilder av noe av det mest ekstreme som er. Jeg er såpass enkelt bygd at jeg ikke helt skjønner hvor problemet ligger, kan ikke bikkja vralte seg rundt i varme (+20), så er det ikke bra bygd.

Morsomt at du sier det. Er du enig med deg selv når noen hoster opp et bilde eller video av en schäfer som er så overvinkla bak og har et så hellende kryss at den knapt kan bevege seg normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt googlesøk sendte meg inn på Royal Canins sider, og de hevder at mellom 18 og 44 % av alle hunder er overvektige. 39 % av de som kom inn for vaksinering var overvektige. Ergo er ikke dette et "utstillingshund"-problem, det er et problem hos hund.

Jeg har aldri påstått at det ikke var et hundeproblem (generelt), men nå tok jeg utgangspunkt i artikkelen jeg kom over som hadde tall å vise til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt googlesøk sendte meg inn på Royal Canins sider, og de hevder at mellom 18 og 44 % av alle hunder er overvektige. 39 % av de som kom inn for vaksinering var overvektige. Ergo er ikke dette et "utstillingshund"-problem, det er et problem hos hund.

Morsomt at du sier det. Er du enig med deg selv når noen hoster opp et bilde eller video av en schäfer som er så overvinkla bak og har et så hellende kryss at den knapt kan bevege seg normalt?

Ja, host gjerne opp der jeg støtter den type avl som du skisserer her :) Det finner du nok forresten om du tar det ut av sammenhengen :P
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt googlesøk sendte meg inn på Royal Canins sider, og de hevder at mellom 18 og 44 % av alle hunder er overvektige. 39 % av de som kom inn for vaksinering var overvektige. Ergo er ikke dette et "utstillingshund"-problem, det er et problem hos hund.

Jeg tror overvekt handler litt om hvilket hundehold du har også. Ser for meg at rene familiehunder og utstillingshunder har lettere for å være overvektige enn "brukshunder", hvem vil ha en feit agilityhund, redningshund eller feks runderingshund?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, host gjerne opp der jeg støtter den type avl som du skisserer her :) Det finner du nok forresten om du tar det ut av sammenhengen :P

Du har en schäfer (eller to) fra utstillingslinjer, alle veit hvor ihjelavla de er, de kan jo knapt nok gå, alle har HD, de er dritdårlig mentalt, så strengt tatt har du støtta sånn ekstremavl bare ved å kjøpe sånne hunder. Det er så svart/hvite disse diskusjonene er.

Jeg tror overvekt handler litt om hvilket hundehold du har også. Ser for meg at rene familiehunder og utstillingshunder har lettere for å være overvektige enn "brukshunder", hvem vil ha en feit agilityhund, redningshund eller feks runderingshund?

Ah. Mulig at jeg sliter litt med å se problemet med overvektige utstillingshunder, i og med at jeg ikke kjenner noen hund som er en rein utstillingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager skal man kunne komme videre med et problem, når enkelte alltid skal dra ting ned på det personlige plan?
Det må gå an å diskutere mulige løsninger uten å skulle kaste rundt seg med spydigheter.
Hvilken hund enkelte har kjøpt seg/skaffet seg i går, trenger ikke bety at de ikke har gjort seg tanker rundt avlen i den rasen. Og med litt erfaring fra en rase ser man også hvem/hvor man vil kjøpe hund neste gang for å "støtte" sunn utvikling av den spesifikke rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...