Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK trues med sanksjoner (WDS 2019)


maysofie
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

@Joachim

Akkurat som den norske regjering og storting har fullmakter så har også NKK det. Det er jo heller ikke usannsynlig at dette blir en stor sak på neste GF.

Nå er ikke jeg aktiv så det er utenfor min interesse men det burde og kunne tro det var på sin plass at noen vurderte å innkalle til ekstraordinær GF før 1 oktober for å få litt klarhet i hvorvidt styret står alene om å renne NKK i senk.

Siden du drar frem regjering, storting og EU så må jeg nesten minne frøkenen på at det også innen poltikkens verden er visse større, viktigere og avgjørende saker som går under folkeavstemmning (som f.eks EU)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen må gå foran, det er helt fantastisk om det er NKK som gjør det. Dette krever både mot og gjennomføringsvilje, jeg blir stolt av kennel klubben om de står i dette hele veien. Jeg tror også at fler

F..ck... Jeg tok bilde av den fyren og hans kompanjong i standen deres på torsdag. Altså - jeg tok bilde av dem FOR dem liksom... Jeg synes man faktisk skal oppfordre klubbene til å IKKe inviter

Da er vell Nederland med nkk også, og oppfordrer til boikott.

For oss med mynder som har tre prøver her til lands i året, er det helt håpløst å stå utenfor FCI. For det er nemlig ikke bare utstilling FCI baler med.

Hvorfor er det håpløst? Uten FCI står dere vel fritt til å arrangere så mange prøver dere vil? De er bare ikke internasjonale?

Alt av jaktprøver i Norge er NKKs egne regelverk. En del prøveformer har mulighet til å søke om å tildele CACIT. Det er det eneste FCI har med NKKs prøver å gjøre. Jeg tenker man greier seg veldig bra uten CACIT for et par år ;)

Det tror jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg "banne litt i kirka"...

Jeg synes ikke det er ok at NKK nå sannsynligvis har kjørt denne saken så langt at det nok ender med at de / vi blir ekskludert fra FCI.

De har markert sitt standpunkt tydelig, men å ikke delta på møter og på den måten starte en skikkelig dialog, det synes jeg nesten bare virker barnslig og trassig.

Jeg er stolt at at NKK tør vise sitt standpunkt, men ikke at de skal gå så langt at de i verste fall ødelegger sin egen organisasjon...

NKK skal jobbe for dyrevelferd, men skal de ikke også jobbe for sine medlemmer?

Burde medlemmene kanskje bli spurt om måten saken håndteres på, og konsekvensene av dette?

Personlig, så har jeg ingen nytte av å være medlem i NKK den dagen jeg hverken kan fortsette å stille hund i utlandet, eller avle valper som er registrert i FCI.

Og jeg tror ikke jeg er alene om dette, men her på sonen er det jo opplest og vedtatt blant mange at utstilling er styggedom, så det er best å tie...

Driver man med utstilling er man jo bare opptatt av sløyfer, titler og dårlig avel, og fullstendig uinteressert i dyrevelferd.

Har forresten fint lite tro på at alle de som nå hyller NKK, som ikke er medlem der pr i dag, kommer til å melde seg inn og være medlem der i årene framover.

Er langt fra sikker på at ikke NKK med dette mister flere medlemmer enn de får.

For meg er hobbyen min viktig.

Det å kombinere ferie med utstillinger i "langtbortistan" har gitt oss utrolig mange flotte ferieminner fra steder vi aldri ville dratt til ellers.

Som utstiller i helgene, og turist på hverdagene får man opplevd mye.

Jeg stiller hundene i hjembyen min fortsatt, men mest for det sosiale.

Bortsett fra det, så stiller jeg ikke lengre innenfor Norden.

Har ingen som helst tro på at NKK klarer å skape et samarbeide med kennelklubbene utenfor Norden slik at man fortsatt kan reise på utstilling.

Dette synes jeg er trist.

Og jeg tør ikke tenke på hvor bittert det er for de som har trent i årevis innen sin gren, om de mister sjansen til å delta i mesterskap utenfor landegrensene pga denne konflikten.

Hadde det enda hatt en innvirkning på avgjørelsen fra FCI om å arrangere WDS i Kina, så hadde jeg kanskje sett annerledes på det.

Men jeg har ingen tro på at mannen i gata i Kina har hørt om NKK og deres standpunkt.

Ei heller at de i Yulin slutter å torturere og spise hunder pga dette.

Dyrevelferden i Kina vil fortsatt være under enhver kritikk.

For FCI er vel denne saken i beste fall en kilde til stor irritasjon.

I den store sammenhengen en storm i et vannglass.

Tror ikke det er et voldsomt tap for de om NKK blir ekskludert.

Det er viktigere for dem å arrangere WDS i Kina, vi er jo et lite filleland i forhold.

Og så lenge ikke en ***** kennelklubb noen steder tør å ta et skikkelig standpunkt, og stille seg bak NKK, så kommer WDS i Kina til å gå sin gang.

At en og annen raseklubb støtter NKK har lite å si, så lenge de respektive kennelklubbene er så vage.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tildligere så overlever jeg fint 2 år uten CACIB utstillinger i Norge (min hundesport har ingenting med FCI å gjøre så den vil ikke bli berørt uansett utfall). Men dersom NKK skal stå utenfor FCI i overskuelig fremtid, så vil jeg nok bli DKK medlem å spørre om disp til å få DKK reg. alle mine hunder. Jeg VIL ha FCI godkjente stamtavler og jeg VIL kunne reise på int.utst. Jeg vil ikke kun være medlem av en ny versjon av NHL!

Jeg vil nok fortsatt være meldem av NKK via raseklubben, men ikke kun NKK dersom dette blir utfallet.

Nå tror jeg jo ikke dette blir utfallet, men om det skjer vil de være veldig synd synes jeg. Jeg vil helst at NKK skal fortsette å være en del av FCI.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Jeg ser ikke noen store problemer med å evt bli satt utenfor FCI. Jada, vi kan ikke delta på internasjonale utstillinger eller lydighetskonkurranser i utlandet (der røk noen planer for neste år, eller gjelder det kanskje ikke nasjonale konk i utlandet?), og vi kan ikke eksportere valper. Men vi kan importere til Norge og bruke hunder fra utlandet i avl (så sant ikke NKK forbyr det, og det gjør de garantert ikke), så det vil ikke ha noen store konsekvenser for Norsk avl. Kanskje er det noen få som ikke vil selge til noen utenfor FCI, men det blir neppe et stort problem.

Innad i Norge kan vi ha alle utstillinger og konkurranser med titler som vi har i dag. Ja, det er selvfølgelig litt kjipt for oss som har lyst til å konkurrere over grensa, og det er litt kjipt for de få som er på landslagsnivå i lp og ag, men kan vi virkelig ikke ofre bittelitt for denne gode saken som NKK har satt fokus på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen store problemer med å evt bli satt utenfor FCI. Jada, vi kan ikke delta på internasjonale utstillinger eller lydighetskonkurranser i utlandet (der røk noen planer for neste år, eller gjelder det kanskje ikke nasjonale konk i utlandet?), og vi kan ikke eksportere valper. Men vi kan importere til Norge og bruke hunder fra utlandet i avl (så sant ikke NKK forbyr det, og det gjør de garantert ikke), så det vil ikke ha noen store konsekvenser for Norsk avl. Kanskje er det noen få som ikke vil selge til noen utenfor FCI, men det blir neppe et stort problem.

Innad i Norge kan vi ha alle utstillinger og konkurranser med titler som vi har i dag. Ja, det er selvfølgelig litt kjipt for oss som har lyst til å konkurrere over grensa, og det er litt kjipt for de få som er på landslagsnivå i lp og ag, men kan vi virkelig ikke ofre bittelitt for denne gode saken som NKK har satt fokus på?

Sånn tenker jeg også. Egentlig er det jo ikke noen bedre "øyeåpner" å få tak i egentlig, enn å skulle bli uten FCI. Alle vil jo lure på hvorfor, og vips får dyrevelferd generelt (ikke bare Kina-greia) mer oppmerksomhet. :) Det er jo snakk om et par år(?) maks, og det overlever vi vel alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke noen selvfølge at vi får bruke utenlandske hannhunder.

Det vil bli sanksjonert om en norsk oppdretter/hannhundeier er involvert i Norske Hunders Landsforbund, for eksempel registrere noen kull her og noen der, eller la en NHL-oppdretter bruke deres hannhund. En må velge én klubb, og holde seg til den.

Så en kan risikere at utenlandske kennelklubber har regelverk som forbyr samarbeid med klubber som ikke er medlem av FCI - og altså får ikke vi brukt de hannene vi vil.

Dette er et worst case-scenario, men en skal ikke utelukke det som mulighet.

Nye valper registrert i NKK vil også få en stamtavle som ikke er FCI-godkjent, og vi vil derfor ikke ha mulighet til å starte på noe som helst av utenlandske arrangement selv på nasjonalt nivå, etter hva jeg har forstått.

Jeg sier ikke dette som et argument mot NKKs pågående kamp - men jeg synes det er greit å anerkjenne de godene det er ved et FCI-medlemskap, og at det kan påvirke langt flere enn VM-kandidater og eksport-valper, og at det kan bli langsiktige konsekvenser selv om en eventuell eksklusjon er tidsbegrenset.

Jeg har i hvert fall utsatt valpeplanene mine på ubestemt tid, jeg forventet parring i jula, og tør ikke planlegge det før jeg vet mer. Men det er ikke krise for meg om jeg ikke kan ha valper før i 2017 eller så, og jeg ofrer gjerne et par år for denne kampen. Men jeg synes ikke en skal minimere konsekvensene av å bli stående utenfor heller.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer blant annet plutselig ingen FCI-representanter på EDS for eksempel...

Hvor fant du det?

(I seg selv er det idiotisk, samme hvor mye det er konflikt så er EDS faktisk ett FCI arrangement)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke noen selvfølge at vi får bruke utenlandske hannhunder.

Det vil bli sanksjonert om en norsk oppdretter/hannhundeier er involvert i Norske Hunders Landsforbund, for eksempel registrere noen kull her og noen der, eller la en NHL-oppdretter bruke deres hannhund. En må velge én klubb, og holde seg til den.

Så en kan risikere at utenlandske kennelklubber har regelverk som forbyr samarbeid med klubber som ikke er medlem av FCI - og altså får ikke vi brukt de hannene vi vil.

Dette er et worst case-scenario, men en skal ikke utelukke det som mulighet.

Nye valper registrert i NKK vil også få en stamtavle som ikke er FCI-godkjent, og vi vil derfor ikke ha mulighet til å starte på noe som helst av utenlandske arrangement selv på nasjonalt nivå, etter hva jeg har forstått.

Jeg sier ikke dette som et argument mot NKKs pågående kamp - men jeg synes det er greit å anerkjenne de godene det er ved et FCI-medlemskap, og at det kan påvirke langt flere enn VM-kandidater og eksport-valper, og at det kan bli langsiktige konsekvenser selv om en eventuell eksklusjon er tidsbegrenset.

Jeg har i hvert fall utsatt valpeplanene mine på ubestemt tid, jeg forventet parring i jula, og tør ikke planlegge det før jeg vet mer. Men det er ikke krise for meg om jeg ikke kan ha valper før i 2017 eller så, og jeg ofrer gjerne et par år for denne kampen. Men jeg synes ikke en skal minimere konsekvensene av å bli stående utenfor heller.

Jeg håper ikke det kommer til det punkt hvor man ikke engang kan låne en utenlandsk hund. Da sliter jeg litt med mine planer for neste år i alle fall, og det gjelder sikkert flere enn meg. Men den tid, det hinder og klarere. Får finne meg en fin norsk, eller svensk (?) en evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inside info fra sekretariatet (postet på et annet forum).

Jeg må jo si at sekretariat "folkene" er ganske illojale når det kommer til intern info de får. Husker jo når det kom ut "via" den kanalen noe sist når D4A bestemte ingen kritikker :P

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at sekretariat "folkene" er ganske illojale når det kommer til intern info de får. Husker jo når det kom ut "via" den kanalen noe sist når D4A bestemte ingen kritikker :P

Jeg tror ikke dette er noe hemmelig eller intern info som sådan. Ikke som jeg fikk inntrykk av ihvertfall (og kom opp i en helt annen kontekst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott av SKK!

Så satt jeg og skummet gjennom noen blogger (jeg ble nysgjerrig på den tidligere CKC svartelistingen), og kom så over et par innlegg om en pågående konflikt mellom den amerikanske kennelklubben og FCI om hvilken kinesisk kennelklubb hver av disse forholder seg til, svartelisting i FCI Asia Pacific section av amerikanske dommere som har dømt for "feil" klubb osv.. Nå har jeg ikke akkurat tatt dypdykk, men om det stemmer blir det jo enda en dimensjon over det hele med en liten maktkamp mellom FCI og AKC som en annen mulig bakgrunn for det hele (tildelingen).

Sånn utover det kan jeg helt fint leve med konsekvensene om vi går ut av FCI, selv om jeg selvfølgelig håper flere vil følge etter så vi enten får endringer i systemet eller en helt ny organisasjon av flere land som går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jepp, fant ut det. Lurer litt på hvorfor NKK ikke har sagt noe eller om de har planer om å si noe om behandlingen av galgoer og lurchere i Spania. Ikke så mye bedre enn i Kina, men de spiser de ikke, da.

Fordi de ikke blir kokt levende, fordi det ikke er et mål i seg selv at hundene skal lide mest mulig før de dør? Det finnes grader av ondskap mot dyr, det som foregår i Kina tar ondskap til et helt annet nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke blir kokt levende, fordi det ikke er et mål i seg selv at hundene skal lide mest mulig før de dør? Det finnes grader av ondskap mot dyr, det som foregår i Kina tar ondskap til et helt annet nivå.

Nu vel. De som ikke jakter, bringer skam over eieren sin, så jo, det er faktisk et mål at de lider mest mulig før de dør. De blir de dratt etter biler, hengt i trær, flådd levende, svidd med sigaretter og syre før de dør av skadene. Dette skjer med rundt 50.000 galgoer/lurchere i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...