Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK trues med sanksjoner (WDS 2019)


maysofie
 Share

Recommended Posts

Nei, jeg hadde ikke det. Uansett hvor mye jeg hadde trent og jobbet hadde jeg ikke ment at Nkk skulle lukke øynene for det som skjer i Kina slik at jeg kunne få muligheten til å konkurrere. Såpass selvinnsikt har jeg opparbeidet meg.

Jeg hadde selvfølgelig syntes det var trist, men det er viktigere ting her i verden enn meg og mitt.

Jah, og NKKs engasjement for dyrevelferden i Kina vil selvsagt være helt avgjørende for nettopp dyrevelferden i Kina. Så mye makt har NKK, særlig om de blir suspendert eller trekker seg ut av FCI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen må gå foran, det er helt fantastisk om det er NKK som gjør det. Dette krever både mot og gjennomføringsvilje, jeg blir stolt av kennel klubben om de står i dette hele veien. Jeg tror også at fler

F..ck... Jeg tok bilde av den fyren og hans kompanjong i standen deres på torsdag. Altså - jeg tok bilde av dem FOR dem liksom... Jeg synes man faktisk skal oppfordre klubbene til å IKKe inviter

Da er vell Nederland med nkk også, og oppfordrer til boikott.

Jah, og NKKs engasjement for dyrevelferden i Kina vil selvsagt være helt avgjørende for nettopp dyrevelferden i Kina. Så mye makt har NKK, særlig om de blir suspendert eller trekker seg ut av FCI. 

Nei. Men noen ganger må man ta et standpunkt, faktisk.

Og jeg tror de fleste oppdrettere og hundeeiere er enige i at det er riktig å ta et standpunkt i denne saken, selv om det får kjipe konsekvenser.

Jeg tror og håper at de fleste som driver aktivt med hund - på den ene eller andre måten - er oppriktige hundeelskere.

Da tror jeg også at de fleste synes det er riktig å ofre litt for å ta et standpunkt når det gjelder hundevelferd.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke det. Uansett hvor mye jeg hadde trent og jobbet hadde jeg ikke ment at Nkk skulle lukke øynene for det som skjer i Kina slik at jeg kunne få muligheten til å konkurrere. Såpass selvinnsikt har jeg opparbeidet meg.

Jeg hadde selvfølgelig syntes det var trist, men det er viktigere ting her i verden enn meg og mitt.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Er det noen i den organiserte hundeverdenen som ikke har fått med seg NKKs standpunkt? Selv om de skulle kommet til en enighet nå så er alle fremdeles fullstendig klare over hva NKK faktisk mener.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det noen i den organiserte hundeverdenen som ikke har fått med seg NKKs standpunkt? Selv om de skulle kommet til en enighet nå så er alle fremdeles fullstendig klare over hva NKK faktisk mener.

Det ville ikke Vært å ta et standpunkt hvis de lot seg true til taushet, ville det vel?

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt blost, men det er noe jeg ikke skjønner. Om vi blir utestengt fra FCI sier dere at vi i teorien avler blandingshunder, men hvorfor kan vi importere engelske og amerikanske hunder inn hit og omregistrere de da? De stamtavlene teller da?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt blost, men det er noe jeg ikke skjønner. Om vi blir utestengt fra FCI sier dere at vi i teorien avler blandingshunder, men hvorfor kan vi importere engelske og amerikanske hunder inn hit og omregistrere de da? De stamtavlene teller da?

For de har gjort en avtale som går begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt blost, men det er noe jeg ikke skjønner. Om vi blir utestengt fra FCI sier dere at vi i teorien avler blandingshunder, men hvorfor kan vi importere engelske og amerikanske hunder inn hit og omregistrere de da? De stamtavlene teller da?

De har egne avtaler med FCI (etter hva jeg har forstått), det tror jeg ikke blir veldig aktuelt å få til om vi blir utestengt.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKC osv. er jo ikke utenfor FCI fordi de er ekskludert, men fordi de var allerede etablerte organisasjoner før FCI kom på banen... Det er noe annet å etablere et samarbeid mellom allerede eksisterende organisasjoner, enn med en organisasjon som er eksludert fra en av de samarbeidende partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig bare for meg to mulige utfall her jeg. Enten blir de pælma ut, ellers så trekker NKK seg ut fra FCI. Hva annet kan skje? NKK krever at FCI trekker tilbake WDS fra Kina, det kan ikke FCI gjøre med stoltheten i behold.

Når igjen NKK er så tydelig på at de ikke aksepterer noe kompromiss - dette mener de så sterkt at de ikke en gang ønsker å gå i dialog - så kan de heller ikke gjøre så mye annet enn å gå ut av samarbeidet om FCI ikke innfrir.

For selve saken så er nok det beste som kan skje at NKK blir utestengt. Da blir det diskusjon og medieoppslag, oppmerksomhet . Og jeg tror faktisk at det kan gjøre en forskjell. Setter man Kina og dyrevelferd under lupe mens verden ser på? Vel, det er sånt som tvinger fram reaksjoner og fra disse igjen, endringer.

Man kan være så uenig eller enig man bare vil, men det krever mye mot å stå på sine prinsipper som NKK gjør nå. Konsekvensen kommer til å bli veldig upopulær, det ser vi spiren av i tråden. Jeg synes det er tydelig at NKK er på hundens lag her, og det kan jeg ikke annet enn å respektere dem for. De kommer til å få masse motstand, det kommer til å bli kjempedrama. Men det virker jo som de står pokker så støtt.

Jeg håper sånn at flere klubber støtter NKK nå som dritten treffer vifta. Da begynner vi å snakke, da blir det vanskelig for FCI også.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være så uenig eller enig man bare vil, men det krever mye mot å stå på sine prinsipper som NKK gjør nå. Konsekvensen kommer til å bli veldig upopulær, det ser vi spiren av i tråden. Jeg synes det er tydelig at NKK er på hundens lag her, og det kan jeg ikke annet enn å respektere dem for. De kommer til å få masse motstand, det kommer til å bli kjempedrama. Men det virker jo som de står pokker så støtt.

Jeg håper sånn at flere klubber støtter NKK nå som dritten treffer vifta. Da begynner vi å snakke, da blir det vanskelig for FCI også.

Nei, du ser ikke spiren av hvor upopulær avgjørelsen til NKK er i tråden her, du ser at det settes spørsmålstegn om hvor støttende det aktive hunde-Norge vil være når sanksjonene/reaksjonene fra FCI kommer. Jeg er forholdsvis sikker på at den massive støtten NKK har i dag, vil smuldre bort den dagen folk faktisk innser hva konsekvensene av dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ser ikke spiren av hvor upopulær avgjørelsen til NKK er i tråden her, du ser at det settes spørsmålstegn om hvor støttende det aktive hunde-Norge vil være når sanksjonene/reaksjonene fra FCI kommer. Jeg er forholdsvis sikker på at den massive støtten NKK har i dag, vil smuldre bort den dagen folk faktisk innser hva konsekvensene av dette er.

Jeg tror du har veldig rett i akkurat det. Det er lett å være enig så lenge det ikke går ut over en selv, men straks man ser konsekvensene (som f eks lp-utøvere som ikke får delta i VM, EM etc) så er man antakelig brått ikke så glad for at NKK har vist baller :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ser ikke spiren av hvor upopulær avgjørelsen til NKK er i tråden her, du ser at det settes spørsmålstegn om hvor støttende det aktive hunde-Norge vil være når sanksjonene/reaksjonene fra FCI kommer. Jeg er forholdsvis sikker på at den massive støtten NKK har i dag, vil smuldre bort den dagen folk faktisk innser hva konsekvensene av dette er.

Jeg synes du virker enig med meg. De innvendingene vi ser i tråden har da hold i virkeligheten, og sanksjonene vil gå ut over engasjerte hundefolk med meninger og som ikke er redd for å uttrykke dem. Det vil kunne gjøre NKK upopulære. Og når du snakker om støtten som smuldrer vekk, så er også det også et tegn på at avgjørelsen vil være upopulær. Popularitet og støtte går jo hånd i hånd.

Jeg tror at det vil bli upopulært i hundemiljøet om NKK og FCI splitter lag, blandt annet av årsaker vi ser uttrykkes i denne tråden. Tror ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Man kan være så uenig eller enig man bare vil, men det krever mye mot å stå på sine prinsipper som NKK gjør nå. Konsekvensen kommer til å bli veldig upopulær, det ser vi spiren av i tråden.

Det motet er vel strengt tatt bare noen formaliteter fremsatt av styret i NKK. Det er ikke de som mister jobbene sine. I lengden kommer nok ikke medlemme til å fortsette som støttemedlemmer så jeg lurer veldig på hva for en plan B de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det motet er vel strengt tatt bare noen formaliteter fremsatt av styret i NKK. Det er ikke de som mister jobbene sine. I lengden kommer nok ikke medlemme til å fortsette som støttemedlemmer så jeg lurer veldig på hva for en plan B de har.

Slik jeg forstår NKK har denne avgjørelsen vært enstemmig, og at NKKs styre står samlet og støtt om dette. Det er klart det krever mot av en organisasjon å gå så kraftig ut mot paraplyorganisasjonen sin, de vet jo hva konsekvensen kan bli - synkende medlemstall nevner du jo selv f.eks - og hva det vil si for det organiserte hundemiljøet.

Hvem mister jobbene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Slik jeg forstår NKK har denne avgjørelsen vært enstemmig, og at NKKs styre står samlet og støtt om dette. Det er klart det krever mot av en organisasjon å gå så kraftig ut mot paraplyorganisasjonen sin, de vet jo hva konsekvensen kan bli - synkende medlemstall nevner du jo selv f.eks - og hva det vil si for det organiserte hundemiljøet.

Hvem mister jobbene sine?

Med synkende medlemstall og aktiviteter vil det ikke ta lang tid før de ansatte i NKK må begynne gå en etter en, det er jo opplagt om det blir utfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med synkende medlemstall og aktiviteter vil det ikke ta lang tid før de ansatte i NKK må begynne gå en etter en, det er jo opplagt om det blir utfallet.

Ja, det er jeg ikke uenig i. Og om medlemmene er misfornøyde og hele organisasjonen går åt skogen på grunn av valg styret har tatt, så er jeg ikke like sikker som deg på at de sitter så innmari trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virker enig med meg. De innvendingene vi ser i tråden har da hold i virkeligheten, og sanksjonene vil gå ut over engasjerte hundefolk med meninger og som ikke er redd for å uttrykke dem. Det vil kunne gjøre NKK upopulære. Og når du snakker om støtten som smuldrer vekk, så er også det også et tegn på at avgjørelsen vil være upopulær. Popularitet og støtte går jo hånd i hånd.

Jeg tror at det vil bli upopulært i hundemiljøet om NKK og FCI splitter lag, blandt annet av årsaker vi ser uttrykkes i denne tråden. Tror ikke du?

Beklager, kanskje jeg misforsto. Jeg leste det sånn at man ser at folk er misfornøyd med NKKs nygrodde baller i tråden her, og det syns jeg strengt tatt ikke man gjør. Enn så lenge så er det stort sett en overveldende applaus, uten tanke what so ever for hva dette kan ha å si for det hunde-Norge vi kjenner i dag. Den applausen håper jeg at folk husker når sanksjonene mot NKK kommer, selv om jeg har mine tvil.

Det vil ikke bare gjøre NKK upopulære, det kan gjøre NKK overflødige. Men det er sikkert like greit, siden NKK til nå har vært roten til alt ondt.

Jeg skulle dog ønske at man kunne bruke huet selv om man hadde baller. Fortsetter de å kjøre den linja her og ikke gir seg, så kommer vi enten til å gå ut av FCI frivillig, eller så blir vi tuppa ut, og guess what? Det vil fortsatt være WDS i Kina i 2019, og det kommer neppe til å bli slutt på Yulin-festivaler heller. Men hey. Det er bedre å være tøff enn smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes NKK burde deltatt på det dialogmøtet, alt annet kan jeg støtte de i.

De har jo heller ikke sagt at WDS må flyttes fra CKU, men at de ønsker å se endringer og en plan for endring for å kunne støtte de. Det de har gjort er å aktivt oppfordre sine medlemmer og dommere til å ikke delta på WDS i Kina.

Nå aner jeg ikke hva de evt sanksjonene vil bli, men jeg har ikke helt troa på at de tupper NKK ut av FCI. Suspansjon for 2 år er ikke ekslusjon f.eks.

For mitt eget vedkommende vil det være kjipt om jeg ikke kan stille i utlandet, ikke låne hanner fra utlandet osv. Men jeg overlever de 2 årene det evt vil vare. OM NKK går permanent ut av FCI frivillig og IKKE har en samarbeidsavtale blir jo dette noe kronglete, selv om NKK da selvsagt står fritt til å anerkjenne FCI stamtavler og slik sett får man hunder inn i landet, men ikke ut.

Blir det en varing ting, og ikke en med et tidbegrensning, skal jeg være ærlig nok til å innrømme at jeg vil vurdere å da være medlem av både NKK og et landsforbund utenfor Norge, dersom de godtar en slik ordning. For det er jo slettes ikke sikkert.

Men jeg tar ingen sorger og gjør ingen store planer om hvisomatte dersomatte før jeg vet hva resultatet blir.

Forøvrig har jeg tidligere også vært medlem av DKK og vurderer å melde meg inn i DPHK og DKK på nytt, rett og slett fordi jeg liker medlemsbladene og raseklubben i DK :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, kanskje jeg misforsto. Jeg leste det sånn at man ser at folk er misfornøyd med NKKs nygrodde baller i tråden her, og det syns jeg strengt tatt ikke man gjør. Enn så lenge så er det stort sett en overveldende applaus, uten tanke what so ever for hva dette kan ha å si for det hunde-Norge vi kjenner i dag. Den applausen håper jeg at folk husker når sanksjonene mot NKK kommer, selv om jeg har mine tvil.

Kanskje jeg uttrykte meg uklart.

Jeg håper også at folk ikke glemmer hvorfor de støtter NKK nå. Men det kan bli drama ja. Oh boy, det kan bli skikkelig drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Nkk trekker seg ut av Fci.

Det Nkk har gjort er å oppfordre medlemmene til å droppe wds 2019 , de har ikke truet med å trekke seg ut.

At Fci svarer med å true med utkastelse bør stå på dems regning...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
    • Det er umulig å si uten å se og kjenne på hunden. Du skal kunne såvidt kjenne konturene av ribbeina på siden, av en voksen hund. Valper kan godt være litt rundere. Med puddel er det jo også vanskelig å si fordi de kan variere veldig i størrelse. Du kan eventuelt spørre oppdretter om hvor mye søsknene veier, og hvor mye foreldrene veier som voksne. Dyrlegen vil hjelpe deg å se om han er overvektig eller ikke.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...