Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK trues med sanksjoner (WDS 2019)


maysofie
 Share

Recommended Posts

http://web2.nkk.no/no/nyheter/NKK+trues+med+sanksjoner.b7C_wlzGZh.ips

For to uker siden gikk Norsk Kennel Klub (NKK) ut med en oppfordring til norske hundeiere om å bli hjemme når WDS skal arrangeres i Kina i 2019. Årsaken er den utstrakte og grove mishandlingen av hunder i landet. Nå truer det internasjonale kennelforbundet, FCI, med mulig utestenging av NKK, etter at NKK krever tildelingen av World Dog Show til Kina omgjort.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen må gå foran, det er helt fantastisk om det er NKK som gjør det. Dette krever både mot og gjennomføringsvilje, jeg blir stolt av kennel klubben om de står i dette hele veien. Jeg tror også at fler

F..ck... Jeg tok bilde av den fyren og hans kompanjong i standen deres på torsdag. Altså - jeg tok bilde av dem FOR dem liksom... Jeg synes man faktisk skal oppfordre klubbene til å IKKe inviter

Da er vell Nederland med nkk også, og oppfordrer til boikott.

NKK minnes i brevet om at FCIs medlemsland må forholde seg lojale til de avgjørelser som er demokratisk vedtatt av FCI, og at brudd på dette kan medføre sanksjoner,

Ja, herregud, den demokratiske avgjørelse... Like demokratisk som når tibetansk spaniel ble til kinesisk spaniel, tenkjer eg... Og for en trussel a gitt. INT UCH smaker ikke like godt når man vet det kommer med korrupsjon. (Eller CIB eller hva det nå heter i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for NKK! :cheer:
Jeg er også veldig stolt av de, og stolt over å være medlem i nettopp NKK innenfor hundeverden når det kommer til denne saken.

Stå på NKK!

Litt kjedelig blir det jo hvis det ikke blir noen norske CACIB show på noen år pga dette, men det tåler jeg helt fint :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt reagerer FCI på at NKK oppfordrer til boikott av et demokratisk valg arrangørland, NKK opptrer illojalt selv om det et moralsk riktig.

Jeg heier på NKK jeg altså, men om dette var en bedrift der FCI var sjefen og NKK en ansatt, så ville NKK fått sparken - hvilket FCI truer med. Heier vi like mye på NKK om det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt reagerer FCI på at NKK oppfordrer til boikott av et demokratisk valg arrangørland, NKK opptrer illojalt selv om det et moralsk riktig.

Jeg heier på NKK jeg altså, men om dette var en bedrift der FCI var sjefen og NKK en ansatt, så ville NKK fått sparken - hvilket FCI truer med. Heier vi like mye på NKK om det skjer?

Ja, det gjør jeg. Uansett hvor glad jeg er i utstillinger så vil jeg ta den støyten om den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser vil det gi om nkk blir utestengt fra fci?

Heier på nkk, håper de står løpet ut uanesett! -Og at flere land henger seg på.

Svarte egentlig på dette i den andre tråden om samme emne (WDS 2019). Men det mest åpenbare er jo at det ikke blir noen CACIB show eller andre FCI aktiviteter i Norge. Det neste er jo at da vil ikke norske hunder lenger være registrert i en "FCI klubb" og kan således oppleve og ikke kunne stilles på utstillinger i land tilknyttet FCI. Om hvert enkelt land selv kan avgjøre om de "godkjenner" NKK reg. hunder på sine arrangement er jeg ikke sikker på.

Men det blir jo garantert færre utenlandske utstillere i Norge.

I neste omgang kan man kanskje oppleve at enkelte oppdrettere ikke vil selge hunder til Norge/NKK. Selv om jeg ikke ser for meg at dette blir et stort problem pga at den evt utestengelsen er en protest mot dyrevelferd i Kina.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rammer ikke bare utstilling om FCI innfører restriksjoner eller utestenger NKK fra deres aktiviteter. Det er utstilling ja, så har vi registrering, både import og eksport vil bli påvirket. HD-avlesning er vel også tilknyttet FCI. Lydighet og RIK, alle internasjonale konkurranseformer hører vel inn under FCI.

Men jeg regner med at både NKK og medlemmer har tenkt på hva konsekvensene av en utestengelse vil være for norske hundeeiere, så det er vel neppe en reell trussel. Akkurat som når NKK truet schnauzer-klubben til å godta at kuperte hunder skulle få stille på EDS og tilknyttede spesialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt reagerer FCI på at NKK oppfordrer til boikott av et demokratisk valg arrangørland, NKK opptrer illojalt selv om det et moralsk riktig.

Jeg heier på NKK jeg altså, men om dette var en bedrift der FCI var sjefen og NKK en ansatt, så ville NKK fått sparken - hvilket FCI truer med. Heier vi like mye på NKK om det skjer?

jeg gjør ihvertfall det :)om ting skal bli bedre så må man ta noen kamper. Skulle vært tatt mange flere, bare flott at det skjer noe.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt reagerer FCI på at NKK oppfordrer til boikott av et demokratisk valg arrangørland, NKK opptrer illojalt selv om det et moralsk riktig.

Jeg heier på NKK jeg altså, men om dette var en bedrift der FCI var sjefen og NKK en ansatt, så ville NKK fått sparken - hvilket FCI truer med. Heier vi like mye på NKK om det skjer?

Er det illojalt å varsle når arbeidsgiver bryter menneskerettighetene?

Er det illojalt å varsle når arbeidsgiver bryter både miljøetikk og dyreetikk? Så vel som rettighetene til uskyldige individer som ikke kan snakke for seg selv.

Selv det å varsle når arbeidsgiver opptrer illojalt mot sine egne arbeidsgivere - et høyaktuelt tema i Europa hvor bedrifter dumper egne ansatte til fordel for billig importert arbeidskraft - er helt korrekt i mine øyne. Det finnes utallige årsaker til å rope opp og si "nei, dette godtar vi ikke". I Norge og en del av resten av verden har man arbeidsvern som gjør at man kan benytte seg av streik hvis man synes arbeidsgiver bryter reglene/retten til sine egne arbeidere. Hvorfor skal man ikke kunne varsle når arbeidsgiver går ned en høyst umoralsk eller uetisk veg....?

Og hvorfor skal man ikke da kunne reagere når en organisasjon man tilhører gjør det samme?

Det eneste rette å gjøre, IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rammer ikke bare utstilling om FCI innfører restriksjoner eller utestenger NKK fra deres aktiviteter. Det er utstilling ja, så har vi registrering, både import og eksport vil bli påvirket. HD-avlesning er vel også tilknyttet FCI. Lydighet og RIK, alle internasjonale konkurranseformer hører vel inn under FCI.

Men jeg regner med at både NKK og medlemmer har tenkt på hva konsekvensene av en utestengelse vil være for norske hundeeiere, så det er vel neppe en reell trussel. Akkurat som når NKK truet schnauzer-klubben til å godta at kuperte hunder skulle få stille på EDS og tilknyttede spesialer.

på nasjonalt nivå vil jo fortsatt alle aktiviteter, inkludert HD avlesning og øyelysninger kunne foretas. De blir bare ikke automatisk godkjent av FCI. Noe som jo forvansker prosessen om man skal eksportere en hund vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på nasjonalt nivå vil jo fortsatt alle aktiviteter, inkludert HD avlesning og øyelysninger kunne foretas. De blir bare ikke automatisk godkjent av FCI. Noe som jo forvansker prosessen om man skal eksportere en hund vil jeg anta.

På nasjonalt nivå vil neppe noe forandres, men avl f.eks er gjerne noe som forgår på tvers av landegrensene.

Og bare for å ha klargjort det, selv om jeg ikke henger meg på halleluja-koret, så syns jeg det er flott at NKK står i mot FCI. Jeg tviler dog på at det forandrer noe så lenge NKK står alene, og om reaksjonen er utestengelse så påvirker det litt mer enn bare det at vi ikke får ha internasjonale arrangement. Det vil påvirke NKK økonomisk, og det igjen påvirker klubbene og derfor aktive utøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler dog på at det forandrer noe så lenge NKK står alene, og om reaksjonen er utestengelse så påvirker det litt mer enn bare det at vi ikke får ha internasjonale arrangement.

Noen må gå foran, det er helt fantastisk om det er NKK som gjør det. Dette krever både mot og gjennomføringsvilje, jeg blir stolt av kennel klubben om de står i dette hele veien.

Jeg tror også at flere vil hive seg på om NKK får slike sanksjoner mot seg, pluss at hele problemstillingen vil få masse oppmerksomhet og dermed bli mer belyst. FCI vil få mer press på seg, de vil måtte ta standpunkt og ikke minst vil Kina måtte uttale seg. Om FCIs standpunkt er å kaste noen ut vil de få masse kritikk.

Ja, det er mulig at Norge vil oppleve sanksjoner, jeg tipper vi også vil få respekt. Sanksjonene vil garantert være midlertidige. Alt det positive lar seg kanskje ikke måle på samme måte, men ringvirkninger blir det garantert. Det kommer til å gjøre noe med hele diskusjonen.

Mulig Kina for beholde sitt arrangement, men ting vil ikke bli uforandret om både NKK og FCI står på sitt.

Tror jeg da. :) Yay NKK!! Det har kommet mye positivt fra den kanten i det siste! Det må vi signalisere til dem. ;$

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det illojalt å varsle når arbeidsgiver bryter menneskerettighetene?

Er det illojalt å varsle når arbeidsgiver bryter både miljøetikk og dyreetikk? Så vel som rettighetene til uskyldige individer som ikke kan snakke for seg selv.

Selv det å varsle når arbeidsgiver opptrer illojalt mot sine egne arbeidsgivere - et høyaktuelt tema i Europa hvor bedrifter dumper egne ansatte til fordel for billig importert arbeidskraft - er helt korrekt i mine øyne. Det finnes utallige årsaker til å rope opp og si "nei, dette godtar vi ikke". I Norge og en del av resten av verden har man arbeidsvern som gjør at man kan benytte seg av streik hvis man synes arbeidsgiver bryter reglene/retten til sine egne arbeidere. Hvorfor skal man ikke kunne varsle når arbeidsgiver går ned en høyst umoralsk eller uetisk veg....?

Og hvorfor skal man ikke da kunne reagere når en organisasjon man tilhører gjør det samme?

Det eneste rette å gjøre, IMO.

Klappe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger nok en gang en tråd fordi man ikke kan holde en god tone og argumentere på en saklig måte. Tråden ryddes når moderatorer får tid til å gå igjennom.

Mvh Moderator Nemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Er det illojalt å varsle når arbeidsgiver bryter menneskerettighetene?

Er det illojalt å varsle når arbeidsgiver bryter både miljøetikk og dyreetikk? Så vel som rettighetene til uskyldige individer som ikke kan snakke for seg selv.

Selv det å varsle når arbeidsgiver opptrer illojalt mot sine egne arbeidsgivere - et høyaktuelt tema i Europa hvor bedrifter dumper egne ansatte til fordel for billig importert arbeidskraft - er helt korrekt i mine øyne. Det finnes utallige årsaker til å rope opp og si "nei, dette godtar vi ikke". I Norge og en del av resten av verden har man arbeidsvern som gjør at man kan benytte seg av streik hvis man synes arbeidsgiver bryter reglene/retten til sine egne arbeidere. Hvorfor skal man ikke kunne varsle når arbeidsgiver går ned en høyst umoralsk eller uetisk veg....?

Og hvorfor skal man ikke da kunne reagere når en organisasjon man tilhører gjør det samme?

Det eneste rette å gjøre, IMO.

FCI er i sin fulle rett til å ekskludere medlemmer. Om det i dette tilfellet er fornuftig å arrangere WDS i Kina er trolig fleste medlemmene uenige i, men endring av vedtaket må i så fall gjennomføres på en ny generalforsamlig i FCI. Forhåpentligvis vil NKKs forslag om boikott bli fulgt opp av flere av FCIs medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ut av nysgjerrighet.
Men så skriver jo NKK dette svaret til FCI, har da NKK sitt på det rene i forhold til den anbefalte boikotten?

"According to the FCI statutes article 9 c, members and contract partners are obligated to: “...comply fully with these statutes … provided that they are not contrary to the laws enacted by the governments of the countries concerned”. We hereby declare that the treatment of dogs in China violates all Norwegian laws regarding dog wellfare."

Men igjen, de skriver også dette:

"During their application presentation for the General Assembly the CKU failed to inform about the horrid conditions in which dogs are kept and the torturous methods of slaughtering. The full extent of these methods came to our knowledge after the General Assembly, when the Yulin Festival got the attention of the international media."

Jeg trodde egentlig at alle visste hvilke forhold hunder i Kina ofte har det? Det har jo vært dokumentarer om hvordan hunder som blir brukt til kjøtt behandles? Spesielt en dokumentar på tv2 for en del år siden.

Altså, jeg er veldig for at WDS flyttes til et annet land, men det jeg lurer på er om FCI kan ekskludere NKK på grunnlag av at de oppfordrer til boikott i forhold til "FCI statutes article 9 c"?
Eller kan FCI sparke ut medlemmer om de føler for det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...