Gå til innhold
Hundesonen.no

Å eie en hest - for newbies


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg regner med at det er noen hestefolk her inne som kan opplyse meg om diverse mysterier jeg lurer på omkring hestehold.

Jeg har aldri vært noen hestejente i mine yngre dager, men har alltid synes det er gøy å ri og at hester er fine dyr. Når jeg ser for meg framtiden ser jeg for meg at jeg bor på et lite småbruk med et par hester i tillegg til hundene og kattene. Men så slo det meg; jeg kan NADA om hester og hestehold. Jeg vet ikke engang om jeg ville ha trivdes med å ha hest!

Så..hvordan er hverdagen med en hest? Hva gjør man med de? Jeg ser for meg en sånn hobby-hest liksom, som man rir tur med i skogen og som kan dulte omrking utrendørs når vi ikke rir. Kanskje ponnier er best egna for det? Hvilke raser egner seg? :icon_confused:

Enlighten me! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er uansett ingen bra idè å ha hest hjemme om du er helt uerfaren. Jo ferskere dess mer avhengig er du av et godt nettverk. En begynnende kolikk legger du kanskje ikke merke til mens i et større mi

Jeg vil nok ikke anbefale å følge den drømmen med mindre du virkelig er motivert for å lære masse, jobbe mye og betale mye. Det er så utrolig mye man må lære, både om trening, stell, bosted, sykdom

Nei altså. Man kjøper en hest eller ponni av en rase man tenker kan passe til ens bruk. Som tur og hobbyhest er det jo bare å velge å vrake. Så må man ha en til, for hester er flokkdyr, og skal ikke være alene.

Så bruker man masse penger på fôr, strø, hovtrimmer/skoer, gjerder, utstyr osv. Kort sagt :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så faller man av en del, har diskusjoner med et sta beist, bruker enda mer penger og hvis man i tillegg kjøper seg en ponni; løper rundt på jordene for å fange ponnien som har stukket av eller får den gleden av å gå hjem mens man leier gampen fordi du enten har falt av eller gampen nekter å gå :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå.. hest er ikke noe særlig, eller? :lol:

Hest er helt fantastisk det!

Men omtrent like idyllisk man tror som når man henter hjem verdens søteste valp som bare sover, og plutselig etter noen måneder er hele kjøkkenet snudd oppned og spist opp :lol:

Men jeg skal garantert ha hest igjen en dag! :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så bruker man ganske mye tid på å måke møkk, fôre (når de ikke går på beite spesielt), bære masse vann (spesielt om det ikke er innlagt i stallen) og strigle hesten. Samt at man må holde i orden seletøy for lær trenger også litt behandling av og til. Hest tar MYE tid, men jeg vil veldig gjerne ha en i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så bruker man ganske mye tid på å måke møkk, fôre (når de ikke går på beite spesielt), bære masse vann (spesielt om det ikke er innlagt i stallen) og strigle hesten. Samt at man må holde i orden seletøy for lær trenger også litt behandling av og til. Hest tar MYE tid, men jeg vil veldig gjerne ha en i fremtiden :)

Det er fint med utegangsstall, fri tilgang på rundball, frostsikker utekran med varmtvann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hest kan du jo egentlig bare velge som du vil, ihvertfall om du kjøper en voksen en så vet du jo liksom hva du får uansett å kan velge den som passer best utifra det du vil ha :) Ellers så er det greit å huske at hester bør holdes i gang ganske jevnt, ihvertfall om man har tenkt å dra på skikkelige turer. Om de har mange stille dager også skal ut å bruke seg igjen så kan de få krysslammelse, og som med de fleste andre både dyr og mennesker så trives de nok best når hverdagen er som de er vant med. Får de mye så blir det jo en større overgang for dem om man plutselig ikke gidder en periode og motsatt.

Ellers så er det jo som sagt over egentlig ikke så vanskelig. Det trenger ihvertfall ikke å være det, men det kommer jo an på hvilke løsninger man velger å gå for. Det som derimot er helt sikkert er at det koster penger og ofte tar litt tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir veldig bundet , det tar mye tid og det er dyrt. En hund kan du hive i bilen og ta med på ferie, har du hest hjemme må du ha noen til å både fore ,lufte og gjøre rent hver dag.

Er du helt fersk anbefaler jeg å starte med å ha hest på stall hos noen og vente med å ta den hjem til du har litt erfaring . Små tegn på sykdom er vanskelig å plukke opp når man er helt grønn , å vite hvilken veterinær og hovslager etc og det er greit å ha folk rundt seg med erfaring . Rase er uviktig, velg etter størrelse og bruk. Første hesten kan godt være gammel (som i over 15)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det ble så mye pes med hest til slutt at da jeg ikke hadde råd lenger så var det "greit" fordi jeg har jo hundene som hobby også. Jeg synes det er lettere å gi hundene et tilfredsstillende liv. Hester krever mye (for at det skal bli et godt hestehold i mine øyne) både i forhold til stor og god nok uteplass, riktig utstyr (dyrt å kjøpe ny sal etterhvert som ryggen endrer seg og i tillegg finne en som passer), holde hesten slank og samtidig tilfredsstille tyggebehov, gi den nok mosjon osv. Jeg er litt der at jeg synes hester skal brukes og holdes i god form og fortjener store utearealer i flokk, helst utegang med mindre man har en hest som virkelig ikke trives/ikke tåler det.

Å ha hest bare for å ha hest synes jeg ikke noe om, da kan man heller leie ut stallplass og låne en av leietakernes hester noen dager i uka :) For meg blir det litt som å ha hund og ikke vite om man orker å aktivisere den, den er bare søt og man har lyst på en :P

Det er bare å vinke til pengene når man får seg hest :P Alt koster mye, både hovslagere/barfottrimmere, fôr, gjerde, utstyr, kiropraktor, veterinær osv :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så burde det vel strengt tatt være "Å eie to hester," for man har vel ikke lov til å ha en hest stående alene? :)

Er vel innenfor (lovmessig) å ha en annen art, som feks kanin, til selskap for hest......?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel innenfor (lovmessig) å ha en annen art, som feks kanin, til selskap for hest...?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja, kanskje innafor rent lovmessig når jeg tenker meg om, men etisk ikke helt innafor. Lite selskap i en kanin for en hest. På generelt grunnlag kan man vel si at å holde hest alene (evt sammen med en kanin) ikke tilfredsstiller hestens naturlige behov for sosial kontakt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ingen bra idè å ha hest hjemme om du er helt uerfaren. Jo ferskere dess mer avhengig er du av et godt nettverk. En begynnende kolikk legger du kanskje ikke merke til mens i et større miljø vil det være andre som fanger opp signalene. Du har da alltid noen å spørre om hjelp og råd,og mer erfarne folk handler inn fôr og kan hjelpe deg å velge hovslager for eksempel. Om du ikke har henger og lappen selv den dagen hesten er syk og må på klinikk så er det alltid noen andre på stallen å henvende seg til. Får den en kjempeflenge ute trenger du kanskje litt hjelp til førstehjelp inntil dyrlegen kommer og leier du deg inn på en stall med andre hester har du selskap og tilsyn den tiden du ikke er tilstede selv. Ha fagfolk rundt deg i starten . Ramler du av på tur og hesten springer hjem blir det oppdaget at du ligger igjen alene i skogen om det er flere på stallen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hest alene på stall fordi den trengte det en periode ( adferdsproblemer etter mishandling på traverstall ) , og da hentet jeg inn en geitebukk som selskap.

Det fungerte faktisk utmerket! :lol:

Men mye jobb ja... Spesielt hvis det bare er en , jeg var mer i stallen/på beitet enn hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av tiden jeg bruker på hest går til alt annet enn ridning/kjøring. Det er ikke tull engang. Nå har jeg hest bare for å ha hest da fordi jeg rett og slett ikke har hatt tid til å prioritere hestene/ork på siden jeg ble gravid, jeg har Bugen min, min sprør nevrotiske soulmate på 20, og da må jeg ha en til. Så da har jeg Lusa i tillegg, en shettis på 8-9. som vi kjører litt når vi har tid.

Vi har forholdsvis lettvindt hestehold, med utegang på stort område, kun møkking inne. Blir mer arbeid nå som vi har forfangenhet på minien og det må tas hensyn til.

Har ei som leier stallplass her, og prøver å lære henne at å ha hest ikke er å ri 90% av tiden, børste og møkke de 10 resterende prosentene, men det går ikke helt inn.

Les deg opp på de mest akutte alvorlige sykdommene som forfangenhet, kollikk, krysslammelse og botulisme. (noen jeg har glemt?) Finn kontakter i hestemiljøet som kan tipse om hovslager/barfottrimmer, sonder veterinærterrenget. Du trenger leverandør av grovfor, enten ensilasje eller høy. Med bare to hester så er store rundballer lite praktisk med mindre du har traktor og kan dele den opp og gi resten til andre dyr.

Har du aldri ridd før vil jeg nok anbefale et kurs eller tre for å finne ut om du syns det er ok. Trenger ikke være natutalent for å kose seg i skogen, men greit å kunne frem og bak og opp og ned. :D

Hest er kjempekos. :wub: Men tar mye tid og krevende. "Lettvinte" løsninger må gjøres ordentlig for atde faktisk skal fungere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som førstegangseier burde du etter min mening finne en vanlig stallplass i starten. Ikke bare slipper du alt arbeidet selv, men du har flere personer i stallen å spille på om noe skulle skje. Ofte har staller avtaler med hovslager, fast vet osv, og det er greit å ha når man ikke har noe kontaktnett. Jeg har lært mye av mer erfarne stallkamerater opp gjennom åra! Jeg har hest på stall der inn/utslipp, foringer osv er inkludert i leia, og det er virkelig verdt pengene. Jeg trenger da bare å dra opp en gang om dagen, og bruker somregel 2-3 timer. Har da ansvar for å møkke boks og paddock, fylle vann osv i tillegg til å stelle og trene gampen. Selv kan jeg aldri se for meg en hverdag uten gampen!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hest hjemme med utgangspunktet at de er fine å se på og det er gøy å ri, tror jeg skjærer seg ganske fort. Hest tar tid, hest er dyrt, og hest er mye jobb.

Jeg har aldri hatt hest hjemme selv, men har oppstallet privat på småbruk et par ganger, og derfor vært deltagende i arbeidet rundt. I tillegg til alt de andre har sagt, må du ha egnet plass til å tømme all møkk, slik at det ikke siver ned i bakken - container eller støpt betongplatting med kant funker - og du må vite hvor du gjør av møkka videre når plassen din er full. Det blir mye fluer av dette også, så å sitte hjemme på verandaen og kose seg uten slik ca en million smådyr er ikke lenger et tema :P
Og de spiser høy, masse høy, så litt avhengig av type hest, så bør du ha ledig plass til oppbevaring av noen tonn høy, om du ikke vil reise å hente hele tiden.

Dersom du ikke har f.eks mann som har traktor og jorder, så er det nok mye enklere å stalle opp hest på større stall. Hvertfall om du egnetlig ikke kan noe rundt det å eie hest fra før. Da slipper du gå lei med en gang på grunn av for mye jobb, og det å traske rundt i stallen helt alene hver eneste dag ut og inn.

Jeg solgte hesten min for snart et år siden, og det har egentlig vært veldig godt å ikke gå rundt med konstant dårlig tid og dårlig samvittighet ovenfor alle fordi jeg ikke har tid nok.. Dog savner jeg å høre humringa når man kommer på morgenen, å leie ut hester en vår/sommermorgen med disete luft og nattduggete gress, å ta en liten pause og høre på hest som tygger høy, sitte på beitet og kjenne lukten av sommervam hest og nytygget gress, en frisk galopp gjennom glitrende snø en frisk vinterdag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av tiden jeg bruker på hest går til alt annet enn ridning/kjøring. Det er ikke tull engang. Nå har jeg hest bare for å ha hest da fordi jeg rett og slett ikke har hatt tid til å prioritere hestene/ork på siden jeg ble gravid, jeg har Bugen min, min sprør nevrotiske soulmate på 20, og da må jeg ha en til. Så da har jeg Lusa i tillegg, en shettis på 8-9. som vi kjører litt når vi har tid.

Vi har forholdsvis lettvindt hestehold, med utegang på stort område, kun møkking inne. Blir mer arbeid nå som vi har forfangenhet på minien og det må tas hensyn til.

Har ei som leier stallplass her, og prøver å lære henne at å ha hest ikke er å ri 90% av tiden, børste og møkke de 10 resterende prosentene, men det går ikke helt inn.

Les deg opp på de mest akutte alvorlige sykdommene som forfangenhet, kollikk, krysslammelse og botulisme. (noen jeg har glemt?) Finn kontakter i hestemiljøet som kan tipse om hovslager/barfottrimmer, sonder veterinærterrenget. Du trenger leverandør av grovfor, enten ensilasje eller høy. Med bare to hester så er store rundballer lite praktisk med mindre du har traktor og kan dele den opp og gi resten til andre dyr.

Har du aldri ridd før vil jeg nok anbefale et kurs eller tre for å finne ut om du syns det er ok. Trenger ikke være natutalent for å kose seg i skogen, men greit å kunne frem og bak og opp og ned. :D

Hest er kjempekos. :wub: Men tar mye tid og krevende. "Lettvinte" løsninger må gjøres ordentlig for atde faktisk skal fungere.

OT:

Jeg trodde Lusa og Bug var samme hest! :o:|:lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok ikke anbefale å følge den drømmen med mindre du virkelig er motivert for å lære masse, jobbe mye og betale mye. :)

Det er så utrolig mye man må lære, både om trening, stell, bosted, sykdommer og skader... Jeg følte meg ganske klar for egen hest etter å ha drevet med hest ''på fulltid'' i 5-6 år (dvs. var i stallen nesten hver dag, hadde gått flere år på rideskole, vært hestepasser og fôrrytter lenge), men da på en stall med mange erfarne mennesker, instruktører og innarbeida rutiner. Da hadde jeg alltid noen å spørre om råd, fikk jevnlig instruksjon, osv.

Det er jo litt som med hund - man burde aller helst ha en god del kunnskap om dette nevnt over før man skaffer seg det - det er bare hakket mer komplisert med hest; man kan jo takle at en liten hund ikke går pent i bånd, men man takler ikke at et 500-kilos dyr ikke gjør det samme. Man må kunne ri og grunnleggende læringsteori for å få glede av å ri, for det er ikke noe gøy å sitte på et digert dyr med egne meninger samtidig som du er i ubalanse og/eller ikke vet hvordan situasjonen burde løses. Med et eget sted er man også ansvarlig for å bygge og vedlikeholde et tilfredsstillende område, det er ikke så enkelt (eller lov) som å gjerde inn et beite og la de stå der (Mattilsynet har mange krav for både utegang og stall).

Nå - etter 12-13 år med hest ''døgnet rundt'' uten pause - kunne jeg taklet å ha hest helt alene, på eget småbruk eller lignende. Men nå vil jeg ikke, for jeg har nok kunnskap til å skjønne hvor fryktelig krevende og fryktelig dyrt det er å gi dem et godt liv. :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Jeg trodde Lusa og Bug var samme hest! :o:|:lol:

:o neeei! :lol:

Jeg synes ikke man trenger å være verdensmester for å kunne ha et par hester hjemme og gi dem et godt liv. Men det koster både tid og penger. Bor man i gokk så må man gjerne svelge noen kameler i forhold til hovslagere og sånt enn man må om man bor sentralt.

God plass ute som ikke alt blir ei blaut hengemyr når det regner, tilgang på bra grovfôr, mye utetid (eventuelt utegang med fri tilgang til skikkelig skjul), en god hovslager, en veterinær som kan hest, tid og penger. Og ikke minst interessen og viljen til å lære, være ydmyk og spørre om hjelp. Da kommer man langt. I disse internetttider så er det lett å knytte kontakter.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...