Gå til innhold
Hundesonen.no

Å eie en hest - for newbies


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er uansett ingen bra idè å ha hest hjemme om du er helt uerfaren. Jo ferskere dess mer avhengig er du av et godt nettverk. En begynnende kolikk legger du kanskje ikke merke til mens i et større mi

Jeg vil nok ikke anbefale å følge den drømmen med mindre du virkelig er motivert for å lære masse, jobbe mye og betale mye. Det er så utrolig mye man må lære, både om trening, stell, bosted, sykdom

Guest Gråtass

Så enkelt er det nok ikke, om du vil holde hest på en god måte.

Blant annet er det mange som ikke forstår hvor fatalt det vil være å ikke holde mikro-organismene i stortarmen i balanse, med de de konsekvenser det kan medføre. Og det å holde disse i balanse, krever på enkelte hester at man omtrent er "know-it-all" på foringsteorier.

Da er det nok bare flaks at mine lever enda...

Forøvrig er det å tro at man kan bedre enn fagfolk på sitt fagfelt en folkesykdom som rammer bredere enn på sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok bare flaks at mine lever enda...

Forøvrig er det å tro at man kan bedre enn fagfolk på sitt fagfelt en folkesykdom som rammer bredere enn på sonen.

Noe av problemet her er jo at mange hovslagere nettopp ikke er fagfolk da. Det er fremdeles hovslagere som klosser opp hester ved forfangenhet, som et eksempel.

Edit: Og da er det veldig greit å sitte med litt kunnskap selv også, ser ikke at det er negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Noe av problemet her er jo at mange hovslagere nettopp ikke er fagfolk da. Det er fremdeles hovslagere som klosser opp hester ved forfangenhet, som et eksempel.

Det er mulig jeg er meget spesiell, men jeg har pleid å spørre om folk har fagbrev jeg, enten de skal snekre på huset vårt, sko hester eller skifte rør på badet. Det er jo min sikkerhet siden jeg ikke kan noe om det de gjør. Akkurat som jeg i utgangspunktet tror at veterinæren kan jobben sin og følger de rådene jeg får. Særlig siden den veterinæren jeg bruker på hest er spesialist på hest og deres sykdommer. Jeg tror også at når en veterinær og en hovslager samarbeider så er det fordi de mener det gir best resultater for hesten. Men som sagt, mulig jeg bare har flaks.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er meget spesiell, men jeg har pleid å spørre om folk har fagbrev jeg, enten de skal snekre på huset vårt, sko hester eller skifte rør på badet. Det er jo min sikkerhet siden jeg ikke kan noe om det de gjør. Akkurat som jeg i utgangspunktet tror at veterinæren kan jobben sin og følger de rådene jeg får. Særlig siden den veterinæren jeg bruker på hest er spesialist på hest og deres sykdommer. Jeg tror også at når en veterinær og en hovslager samarbeider så er det fordi de mener det gir best resultater for hesten. Men som sagt, mulig jeg bare har flaks.

Jeg tror nok dessverre / heldigvis at du er flinkere og mer ressurssterk enn endel andre hesteeiere ja.

Hovslagerforeningen hadde 37 medlemmer med fagbrev i 2014, noe som ikke er nok til å dekke hestenorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror nok dessverre / heldigvis at du er flinkere og mer ressurssterk enn endel andre hesteeiere ja.

Hovslagerforeningen hadde 37 medlemmer med fagbrev i 2014, noe som ikke er nok til å dekke hestenorge.

Mange som har fagbrev som ikke er medlem, men det er en helt annen diskusjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har fagbrev som ikke er medlem, men det er en helt annen diskusjon.

Ja... Men vi vet vel begge at uansett hvordan det bør være så får en god del av hestene i Norge høvene stelt av ufaglærte.

Jeg mener uansett at det ikke er dumt som julnil nevner, å inneha litt kunnskaper om teamet selv også. For meg gjelder det alt i livet. F.eks har man fått beskjed av barnehagepersonalet i "alle år" om å bare gå selv om ungen skriker. For meg føltes det helt feil, og jeg fant da også forskning som støttet meg i det synet. Men hvor mye man skal og ikke skal stole på fagfolk og hvor dumt det evt. er å ikke gjøre det nok ihvertfall en egen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig mange som tror det holder å bruke skomontører, og de vet rett og slett ikke bedre.

De som selv kan se om en hest har underskutte drakter, er for trangskodd, har usymmetri i landingen etc, er ôg i den kategorien at de allerede bruker gode hovslagere.

De som ikke ser slikt, og ikke aner de skal se etter slikt, klarer heller ikke se at hovslageren skor rævva.

Og at det er mangel på dyktige hovslagere i Norge, fagbrev eller ikke: oh yes

Alle må starte en plass, alle har vært newbies, men start for guds skyld ikke alene. Finn alltid en læremester som kan ting (ikke bare tror de kan), og vær som en svamp rundt dem.

Det er komplisert å ha hest om man vil gjøre ting rett, også når det kommer til teknisk ridning (vet ikke om vi skal starte det verset engang). Er mye snørr, tårer og frustrasjon til tider fordi man ikke får til, fordi man ikke forstår hvorfor hesten ikke svarer korrekt, av bekymringer, av evinnelige veterinærregninger osv osv

Likevel så ELSKER vi dette, og kunne ikke tenke oss et liv uten hest, får nesten åndenød bare ved tanken. Hestefolk er gale, sies det, tror nok det stemmer :P

"Få barna dine interessert i hest, så vil de aldri ha råd til narkotika" sies det..

Jeg pleier å si at oss hestefolk burde hatt en hobby ved siden av, for å få roet ned nervene til tider :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok bare flaks at mine lever enda...

Forøvrig er det å tro at man kan bedre enn fagfolk på sitt fagfelt en folkesykdom som rammer bredere enn på sonen.

For enkelte betyr det døden at eierne ikke kan fôre korrekt, for andre betyr det plagsomme tilstander som mugg i kode eller rennemage gjennom hele vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja... Men vi vet vel begge at uansett hvordan det bør være så får en god del av hestene i Norge høvene stelt av ufaglærte. 

Jeg mener uansett at det ikke er dumt som julnil nevner, å inneha litt kunnskaper om teamet selv også. For meg gjelder det alt i livet. F.eks har man fått beskjed av barnehagepersonalet i "alle år" om å bare gå selv om ungen skriker. For meg føltes det helt feil, og jeg fant da også forskning som støttet meg i det synet. Men hvor mye man skal og ikke skal stole på fagfolk og hvor dumt det evt. er å ikke gjøre det nok ihvertfall en egen diskusjon...

Jeg tror ikke det er noen som syns at det er negativt med hverken kunnskap eller erfaring. Poenget mitt har hele tiden vært at man må ikke ha sykt mye erfaring eller kunnskap når man starter, for ved å være lærevillig, ydmyk og lydhør så vil man få erfaring og kunnskap. Ved å omgi seg med kunnskap og anerkjenne den kunnskapen andre har, gjør at man får økt egen kompetanse. Dette gjør at man vil aldri være så fersk som når man begynner, men det betyr ikke at det er statisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere , må skal jeg være litt slem.

Men jeg tror livskvaliteten til hestene gikk drastisk ned sånn ca når man sluttet å se på det som et husdyr og gikk over til å behandle de som et eksotisk dyr som ikke tåler vær, tur og havre.

Jeg bor rett ved siden av et av landets største ridesenter og jeg møter sjelden hester.

De ris må vite, på mange kompliserte måter, men de får ikke komme ut på tur.

Man kan nemlig ødelegge hesten hvis man ikke rir på en spesiell måte og det er selvfølgelig krevende på lengre turer.

Ikke står de i ute i dårlig vær heller, for hester tåler plutselig ikke å bli våte og de har det visst mye bedre inne.

Mange har faktisk ikke pels som virker mer, de må ha mange forskjellige dekken uansett vær.

Hos veldig mange hestejenter nå for tiden mangler det ikke kunnskap, det mangler sunn fornuft.

Hester ER ikke særlig mer kompliserte enn hunder altså.

De krever bare mer penger , plass og kontakter.

Og ja : selvfølgelig bør man ikke være redd for å håndtere en hest, men det er like obvious som at man ikke får seg rottis om man er livredd hunder.

Og akkurat som med hunder må man vite at pels og hover må pleies og at hesten trenger riktig fór og god mosjon.

Fortrinnsvis på tur...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere , må skal jeg være litt slem.

Men jeg tror livskvaliteten til hestene gikk drastisk ned sånn ca når man sluttet å se på det som et husdyr og gikk over til å behandle de som et eksotisk dyr som ikke tåler vær, tur og havre.

Jeg bor rett ved siden av et av landets største ridesenter og jeg møter sjelden hester.

De ris må vite, på mange kompliserte måter, men de får ikke komme ut på tur.

Man kan nemlig ødelegge hesten hvis man ikke rir på en spesiell måte og det er selvfølgelig krevende på lengre turer.

Ikke står de i ute i dårlig vær heller, for hester tåler plutselig ikke å bli våte og de har det visst mye bedre inne.

Mange har faktisk ikke pels som virker mer, de må ha mange forskjellige dekken uansett vær.

Jeg kan ikke svare for hvordan det er hos deg ( utifra hva du skriver gjetter jeg du snakker om Drammen?) men jeg kan si at på generell basis er det der tull.

Jeg vet ikke helt om jeg syns hester hadde det bedre på den tiden de stod bundet i fjøset med kuene hele vinteren igjennom. Alt var ikke bedre under krigen. (les i "gamle dager")

Red: Så nå at det står Drammen på profilen din så det var jo ikke så dårlig gjettet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere , må skal jeg være litt slem.

Men jeg tror livskvaliteten til hestene gikk drastisk ned sånn ca når man sluttet å se på det som et husdyr og gikk over til å behandle de som et eksotisk dyr som ikke tåler vær, tur og havre.

Jeg bor rett ved siden av et av landets største ridesenter og jeg møter sjelden hester.

De ris må vite, på mange kompliserte måter, men de får ikke komme ut på tur.

Man kan nemlig ødelegge hesten hvis man ikke rir på en spesiell måte og det er selvfølgelig krevende på lengre turer.

Ikke står de i ute i dårlig vær heller, for hester tåler plutselig ikke å bli våte og de har det visst mye bedre inne.

Mange har faktisk ikke pels som virker mer, de må ha mange forskjellige dekken uansett vær.

Hos veldig mange hestejenter nå for tiden mangler det ikke kunnskap, det mangler sunn fornuft.

Hester ER ikke særlig mer kompliserte enn hunder altså.

De krever bare mer penger , plass og kontakter.

Og ja : selvfølgelig bør man ikke være redd for å håndtere en hest, men det er like obvious som at man ikke får seg rottis om man er livredd hunder.

Og akkurat som med hunder må man vite at pels og hover må pleies og at hesten trenger riktig fór og god mosjon.

Fortrinnsvis på tur...

Jeg er veldig enig :) Jeg tror ikke hestene har veldig givende liv der de står i noen frimerker av luftegårder, innpakket i diverse dyre dekken. Men eierene har nok både penger og kunnskap :P Selvsagt varierer dette veldig fra sted til sted. Det finnes da masse større staller/sentere med masse bra utegang også :) Dette med å ri på tur varierer også mye ser jeg, ofte med sammenheng i hestetype :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår at slike uttalelser kommer av dårlig kunnskap om andre miljøer enn dem man selv ferdes i .

Og jeg ser like mange tilfeller av dårlig hestehold på gårder som på større staller .

Jeg syns for øvrig Gråtass sin setning var veldig bra " For øvrig er det å tro man kan bedre enn fagfolk på sitt fagfelt en folkesykdom som rammer bredere enn på sonen" På større staller har man som regel tilgang på fagfolk og det er ett bra sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere , må skal jeg være litt slem.

Men jeg tror livskvaliteten til hestene gikk drastisk ned sånn ca når man sluttet å se på det som et husdyr og gikk over til å behandle de som et eksotisk dyr som ikke tåler vær, tur og havre.

Jeg bor rett ved siden av et av landets største ridesenter og jeg møter sjelden hester.

De ris må vite, på mange kompliserte måter, men de får ikke komme ut på tur.

Man kan nemlig ødelegge hesten hvis man ikke rir på en spesiell måte og det er selvfølgelig krevende på lengre turer.

Ikke står de i ute i dårlig vær heller, for hester tåler plutselig ikke å bli våte og de har det visst mye bedre inne.

Mange har faktisk ikke pels som virker mer, de må ha mange forskjellige dekken uansett vær.

Hos veldig mange hestejenter nå for tiden mangler det ikke kunnskap, det mangler sunn fornuft.

Hester ER ikke særlig mer kompliserte enn hunder altså.

De krever bare mer penger , plass og kontakter.

Og ja : selvfølgelig bør man ikke være redd for å håndtere en hest, men det er like obvious som at man ikke får seg rottis om man er livredd hunder.

Og akkurat som med hunder må man vite at pels og hover må pleies og at hesten trenger riktig fór og god mosjon.

Fortrinnsvis på tur...

Syntes du sier litt imot deg selv jeg. Det er vel nettopp manglende kunnskap som får folk til å tro at hester har det bra når de bare står inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår at slike uttalelser kommer av dårlig kunnskap om andre miljøer enn dem man selv ferdes i .

Og jeg ser like mange tilfeller av dårlig hestehold på gårder som på større staller .

Jeg syns for øvrig Gråtass sin setning var veldig bra " For øvrig er det å tro man kan bedre enn fagfolk på sitt fagfelt en folkesykdom som rammer bredere enn på sonen" På større staller har man som regel tilgang på fagfolk og det er ett bra sted å starte.

Tja, bor også rett ved siden av et ridesenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har en utleiestall som nabo. Der står det 17 hester av rasene varmblods ridehest, varmblods travhest, haflinger, frieser, kaldblodstraver, Nordlandshest, Islandshest, sportsponni av ukjent opphav og en appaloosa. De er alle med et unntak, hobbyhest eiere. En som konkurrerer aktivt i dressur. En skulle tro at de benytter området rundt stallen til turridning, men det kan jeg telle på en hånd. Så jeg er ikke så sikker på at det å leie seg inn på en stall automatisk gir kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utleiestall som nabo. Der står det 17 hester av rasene varmblods ridehest, varmblods travhest, haflinger, frieser, kaldblodstraver, Nordlandshest, Islandshest, sportsponni av ukjent opphav og en appaloosa. De er alle med et unntak, hobbyhest eiere. En som konkurrerer aktivt i dressur. En skulle tro at de benytter området rundt stallen til turridning, men det kan jeg telle på en hånd. Så jeg er ikke så sikker på at det å leie seg inn på en stall automatisk gir kunnskap.

Nei som jeg sier: man henger seg på folk som har kunnskap, ikke tror de har kunnskap

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Å leie seg inn i stall gir ikke automatisk kunnskap. Fra de årene sønnen rei aktivt så husker jeg da største stallen der sto hestene i små innhegninger ute og inne hadde dem på seg opptil 7 dekken. Dog var det endel som rei på en sti rundt der. De andre stallene han var i var det mindre dekken bruk og mye mer utegang. Den ene hadde hele flokken på dagtid ute i en flokk på beite det virket hver gang så harmonisk. Så tenker jeg på en rideskole på fjellet. dem hadde flokken ute på dagen hele året uten dekken hestene ble bare barbert i buken hestene gikk så klart skole på kveldene. Også hørte jeg stakars hest den var sliten nå. etter å ha ridd en times tur med et menneske. Da får jeg tankene tilbake til gamle dager ja rundt 1905 hvor dem kunne laste på vogn på en hest opptil 1400 kg og dette på dårlig veg. Hva er det hesten blir gjort til nå selv om jeg ville tro at hele dager 6 dagers uke med 1400 kg i vogna sleit ut hesten så tåler da hesten mer en de fleste gir i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det automatisk gir kunnskap kan jeg ikke se å ha lest noe sted i denne tråden ?

Fordelen ved å starte på en allerede etablert stall med flere hesteeiere kontra å starte opp med å kjøpe en hest og ta den med seg hjem er at det er alltid noen av disse andre som har noe kunnskap man kan dra nytte av. Det er alltid noen å henvende seg til som har mer erfaring ( ingen automatikk i at ALLE disse andre går inn under kategorien "noen" :) ) Tråden handler altså om en newbe som vil ha seg hest.

Ikke hva som er det beste valget når man allerede har litt erfaring og kan klare av det meste selv. Og selv på denne nevnte stallen med 17 hester så er det en trygghet i å slippe å måtte ri ut alene i starten . Nå er det vel også ganske gjennomgående uansett hva slags hestehold så blir ikke de fleste hester brukt. Selv om de har spesialtilpasset sal , eier har gått foringskurs og kjøpt stivelsesfritt kraftfor og elektrolytter for 1000 vis av kroner. Kraftfor for å bygge overlinje og hesten får stå ute hele døgnet så blir størsteparten ikke brukt. Uansett hvordan de bor. Men når du har litt mer erfaring og har fått kjøpt deg den hesten så står du jo fritt til å velge oppstallingsforhold etter hva slags hestehold du ønsker ....

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Og ut fra den lille erfaringen jeg har så er det staller en kan lære mye i men også staller en lærer direkte feil. Hvordan en lærer og hva som er best kommer vel ann på hvilket miljø en får i rundt seg og hvor villig en er til å ta til seg lærdom samtidig med hvilken hest en får tak i. så ville ikke si en ting er den rette vegen å gå men det er mye å sette seg inn i når en ikke kan noe om hest fra før av og skal kjøpe sin egen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Så kan man faktisk velge seg en stall der det finnes utdannede fagfolk. Og starte der. Å starte med å kjøpe seg hest er feil ende å begynne i.

Ut fra det jeg har klart å få med meg ser det ut til at en ikke kan alle plasser i Norge enda selv om hest er utbredt og staller er utbredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for hvordan det er hos deg ( utifra hva du skriver gjetter jeg du snakker om Drammen?) men jeg kan si at på generell basis er det der tull.

Jeg vet ikke helt om jeg syns hester hadde det bedre på den tiden de stod bundet i fjøset med kuene hele vinteren igjennom. Alt var ikke bedre under krigen. (les i "gamle dager")

Red: Så nå at det står Drammen på profilen din så det var jo ikke så dårlig gjettet :)

Lier.

Men siden jeg har flyttet en del rundt har jeg bodd ved andre ridesenter uten å bli videre imponert over mosjoneringen av hestene...

Da jeg var ung ( lenge etter krigen), sto ikke hester og kuer sammen siden det var allment kjent at kuene kan gnage på halene til hestene etc.

På stallene jeg "vokste opp " var det bokser.

Hestene fikk høy og havre og sto ute fra morgen til kveld nesten uansett vær.

Dekken var noe man brukte etter løp og hvis det var bitende kaldt eller det var rundt 0 grader og regn.

Jeg kan faktisk ikke huske at de noensinne var syke...

Til gjengjeld fikk selvfølgelig hestene vinterpels og de var aldri 100 rene ( bortsett fra etter løp eller trening på bane , det var bare da de ble spylt ), noe som betydde ekstra mye pussing av hest før og etter tur, men det var en del av pakka og en fin måte å knytte bånd på.

Hestene ble stort sett trent med turkjøring/ridning og jeg hadde stort sett en ekstra med på løstom hvis jeg kjørte.

2-3 timers tur var ikke unormalt.

Jeg tror de hestene hadde det veldig bra faktisk. De virket på alle måter lykkelige til tross for at det mest avanserte utstyret var tungestropp til hoppa som var tungesluker og bandasjer til de som var for trange i stegene i trav.

De hadde hverken spesialtilpassede saler eller hodelag , og merkelig nok hadde ingen av de plager.

Sannsynligvis fordi de ble brukt variert, og fikk bevege seg i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare fordeler med å stå på en større stall når man er fersk. Ikke bare for å ha tilgang til andres kunnskap og erfaring, men også for å ha et nettverk av folk som kan stille opp med møkking, stell og mosjon når en selv er syk, f.eks. Jeg er ihvertfall ikke i stand til å ta meg av en hest når jeg har 40 i feber, og det hender jo.

Etter min mening bør en ta minst et nybegynnerkurs/noen privattimer i grunnleggende ridning og ha en (helst flere ulike) hest(er) på halvfor i et halvt år minimum, før en tør tenke tanken på å kjøpe en egen hest, selv om den "bare" skal brukes til tur og kos. Det er veldig mye som kan gå galt med en turhest, og det er bare erfaring som hjelper når vanskelige situasjoner oppstår. I tillegg til å sørge for hestens ve og vel skal en også klare å kontrollere dyret (eller i det minste klare å holde seg på) når hesten blir skremt og bukker, steiler, danser og flyr avgårde i vill panikk. Selv meget godt miljøtrente hester kan la seg skremme av noe uventet, og alvorlige ulykker skjer. Ofte. Turridning er ingen "frøkensport".

Som det står i fjellvettreglene: ikke legg ut på tur alene. ...om du er fersk.

Får du prøvd mange ulike hester, så får du mer erfaring å basere senere valg av egen hest på også. Å finne riktig hest er like vanskelig som å finne en passende ektemake.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...