Gå til innhold
Hundesonen.no

Mulig drektig. Abort ? (Tjuvparring)


Guest lissjaaa
 Share

Recommended Posts

Guest lissjaaa

Vell, hvor skal jeg starte ..
Jeg har ei tispe på 9 mnd (Jack Russell blanding, litt større enn en gjennomsnittlig JR). Hun har sin første løpetid nå, på dag 12, og jeg har prøvd å passet godt på henne. Har en hannhund også, en stor blandingshund (schæfer/alaskahusky/malamute), men kastrert sådan (nei, han har ikke rørt tispa).
Vi bor i utlandet, i ei blokk med inn-gjerdet uteområde. Skulle ta ut tispa for en siste tisserunde før natten. Tar henne kun ut i hagen og i nærheten nå som hun har løpetid, og her er det masse løshunder, så vil ikke ta sjansen på å møte på en flokk yre-hannhunder.
Igår så ble vi fulgt av en unghund når vi var på en kort tur i nabolaget med mine 2 hunder. Denne hannhunden ble helt i hundre, og prøvde flere ganger å ri på tispa mi. Det var ikke så lett å holde han unna siden jeg hadde en hund i hver hånd, og denne luringen var sykt innpå slitende, og tispa mi var tydeligvis veldig intr. Uansett, vi kom oss innenfor porten til slutt. Men ikke f... om vi ble kvitt den, han sto utenfor porten i hele natt å ulte og prøvde å komme seg inn. Og jammen var han der idag å.
Som sagt, så skulle jeg ta ut tispa på do før natten, vi var kun inne i hagen. Denne desperate hannhunden sto på utsiden å skreik. Jeg bekymret meg ikke, for tispa kan ikke komme seg ut, og ikke tenkte jeg at hannhunden kunne komme seg inn eller, men der tok jeg vist feil ..
Jeg satt på en benk ute i hagen mens tispa for å gikk rundt i hagen å gjorde sitt. Men plutselig så hører jeg hun skriker, og jeg løper på baksiden for å så finne den j.... hannhunden bak henne, låst til hverandre .. Jeg ble helt ute av meg, og tispa skreik i starten å prøvde å komme seg løs. Jeg vet jo at når de først har låst seg så må man bare vente til det er ferdig.. Jeg måtte bare sitte der å trøste lille jenta mi som syntes dette var litt skummelt, og peip når han eller hun prøvde å gå.. Fikk så vondt ..

Det som må nevnes her; denne hannhunden er ikke noen liten hund. Han er tydelig ung, men vanskelig å si hvilken rase det er (er nokk blanding av mye rart). Kan vell sammenligne størrelsen og kroppsfasongen med en pointer. Minner litt om en rottweiler blanding, men ikke i kroppsfasongen, absolutt ikke så kraftig som en rottweiler. Tispa mi er liten/mellomstor, rundt 10 kilo. Rask og frisk, super sprek liten hund. Hun er en Jack Russel blanding, men litt større en de fleste. Vil si hun er ganske lik en dansk svensk gårdshund i størrelsen og kroppsfasongen.
Så mitt spørsmål er, hva skal jeg gjøre om det viser seg at hun har blitt drektig ? Først og fremst så er hun jo veldig ung, hun vil være 11 mnd, nesten 12 når hun får valper, om det viser seg at hun er drektig. For det andre så er hannhunden større enn henne osv. Vil hun kunne føde valpene normalt, vil det være noe problem for henne å bære frem valpene ? Eller er absolutt det beste abort isåfall ?

Jeg har hatt tispe med valper før (drektig gatehund som jeg tok inn og fikk nytt hjem til etter valpene var vokst opp), og er godt hundevant. Så ansvaret, stell osv er ikke det det står på. Og finne hjem skal heller ikke bli noe problem da jeg har mange bekjente her som er skikkelige dyreelskere.
Men jeg tenker på tispa mi, kan det være farlig for henne? Vil valpene bli for store til at hun kan føde de normalt? .. Noen med erfaringer fra lignende situasjon??

Dette skulle jo absolutt ikke skje. Og jeg har prøvd å passet på tispa mi. Alltid holdt henne i bånd eller i hagen (som jeg så på som en trygg plass da hele hagen er godt gjerdet inn, med høy mur/gjerde. Hannhunden må ha funnet seg ett hull eller noe jeg ikke har vist om, for jeg er ganske sikker på at han ikke har kunnet klatret over, ikke uten at jeg hadde merket det ihvertfall..)

Så hva bør jeg gjøre om det skal vise seg at hun er drektig ? Kom med deres meninger, men for guds-skyld hold dere seriøse, og ingen stygge kommentarer takk.
(Dere får ha meg unnskyldt for ett litt rotete innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort. Du vet ingenting om denne hannhunden, helsetilstand, gemytt osv. Du vet kanskje heller ikke så mye om bakgrunnen til tispa di, siden hun og er en blanding? Og som du skriver er det mye løshunder der du bor, så det høres jo ikke akkurat ut som det er et godt valpemarked. Faren er jo der for at en av de potensielle valpene havner på gata. Og tispa er alt for ung.

Abort er det eneste riktige her, i mine øyne. Gi henne en abortsprøyte nå, det vil vel være en større påkjenning å gi den senere i drektigheten, skulle man tro? (jeg vet ikke).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt abortsprøyte. Hovedsaklig fordi hun er ung, men også fordi du ikke vet noe om hannhund og kan i verste fall få en gjeng syke valper, det er ikke hyggelig hverken for avkommet selv eller for familien som kanskje må avlive en ung hund eller bruke mye tid å penger på behandling og tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det for meg bare én ting å gjøre, og det er å komme seg til veterinær for abortsprøyter. Med en så ung tispe og en hannhund som er såpass mye større, så ville jeg absolutt sørget for at det ikke kommer noen valper.

Lykke til. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...