Gå til innhold
Hundesonen.no

Lammelse i strupehodet, erfaringer ang operasjon?


Recommended Posts

Etter uendelig med undersøkelser og funderinger i tre år viser det seg nå at Montis pesing skyldes en lammelse i strupehodet. "Klaffene" åpner og lukker seg ikke og hindrer derfor at han puster ordentlig.

Så er alternativene våre å la det være (han får forstørret hjerte og betennelser av dette) eller opererere. Operasjonen har dessverre en del risikoer, en lang operasjon som krever mange mennesker. Men jeg regner med det blir operasjon uansett til uken.

Har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Den kom ut uten problemer Takk for hyggelige hilsner. I går var litt Berg og dalbane, ingen tvil om at formen kommer seg, han vil helst leke, tilbyr utgangsstilling og var kvikk. Samtidig peset han t

Takk dere Jeg er SÅ glad for å kunne si at det går kjempefint! Dyrlegene var helt forfjamset over hvor "uforskammet" pigg han var i dag. Egentlig skulle han ligget på intensiv overvåking og slitt end

Da er Monti ferdig med operasjonen og so far so good. De måtte bane vei forbi både nerver og blodårer, så de neste timene blir også spennende. Men det verste er heldigvis over!

Etter uendelig med undersøkelser og funderinger i tre år viser det seg nå at Montis pesing skyldes en lammelse i strupehodet. "Klaffene" åpner og lukker seg ikke og hindrer derfor at han puster ordentlig.

Så er alternativene våre å la det være (han får forstørret hjerte og betennelser av dette) eller opererere. Operasjonen har dessverre en del risikoer, en lang operasjon som krever mange mennesker. Men jeg regner med det blir operasjon uansett til uken.

Har noen erfaringer med dette?

Oisann. Flott at de endelig fant ut av hva det var!!

Har ikke noe erfaring, men lurer på om det er begge sidene som er lammet, eller bare ene siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann. Flott at de endelig fant ut av hva det var!

Har ikke noe erfaring, men lurer på om det er begge sidene som er lammet, eller bare ene siden?

Veldig flott ja! En dyrlege herfra og to nyutdannede fra en stor klinikk i München la hodene sine i bløtt og klarte jammen å knekke koden til tross for at han ikke har noen av de typiske symptomene som rar bjeffing, hosting, rare lyder, etc.

Begge sider er lammet, det er rett og slett ingen bevegelse der i det hele tatt. Så sånn jeg skjønner det går de inn fra siden og syr fast den ene siden så de åpner opp for bedre plass til å puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke personlignerfaring som i at jeg selv har hatt hunder med dette problemet, men jeg har vært med på tre-fire slike operasjoner(tie-back). Nå har jeg ikke hatt mulighet til å følge disse hundene i lengre tid, men det gikk bra med dem den tiden jeg fulgte dem.

Selv om begge sider er lammet så foretrekker man å kun operere én side i de fleste tilfeller, først og fremst fordi dette gir mindre sjanse for aspirasjonspneumoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke personlignerfaring som i at jeg selv har hatt hunder med dette problemet, men jeg har vært med på tre-fire slike operasjoner(tie-back). Nå har jeg ikke hatt mulighet til å følge disse hundene i lengre tid, men det gikk bra med dem den tiden jeg fulgte dem.

Selv om begge sider er lammet så foretrekker man å kun operere én side i de fleste tilfeller, først og fremst fordi dette gir mindre sjanse for aspirasjonspneumoni.

Takk for svar! Gikk alle de operasjonene bra? Evt var det komplikasjoner? Jeg anker mest i forhold til at han har et ganske stort hjerte, men det er ikke sikkert det har så mye å si.. Veterinæren som skal gjøre dette måtte avlive en pga hjertestans under operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Gikk alle de operasjonene bra? Evt var det komplikasjoner? Jeg anker mest i forhold til at han har et ganske stort hjerte, men det er ikke sikkert det har så mye å si.. Veterinæren som skal gjøre dette måtte avlive en pga hjertestans under operasjon.

Alle operasjonene gikk bra og uten komplikasjoner relatert til operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vet om 3 hoffer som har vært gjennom slik operasjon (dog ikke i Norge) og alle de levde i mange år etterpå (de døde etterhvert av alderdom og ikke pga lammelsene i strupehodene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om 3 hoffer som har vært gjennom slik operasjon (dog ikke i Norge) og alle de levde i mange år etterpå (de døde etterhvert av alderdom og ikke pga lammelsene i strupehodene).

Så godt å høre! Operasjon blir på torsdag og tre flinke veterinærer skal være med, så da håper jeg det går fint og at han kommer godt ut av det. Ble de mye bedre etter operasjon?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Så godt å høre! Operasjon blir på torsdag og tre flinke veterinærer skal være med, så da håper jeg det går fint og at han kommer godt ut av det. Ble de mye bedre etter operasjon?

De ble bedre, den ene måtte slutte å jobbe som redningshund, men hadde mang fine år. De andre var familiehunder som levde noen år etter operasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er slik jeg har forstått det, en ganske vanlig operasjon på hest. Den pleier å være "ukomplisert" i den grad noe kan være det på så skjøre dyr, så krysser fingrene for at det går superbra med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg har forstått det, en ganske vanlig operasjon på hest. Den pleier å være "ukomplisert" i den grad noe kan være det på så skjøre dyr, så krysser fingrene for at det går superbra med dere.

Takk for det :) Så bra å høre. Av hva jeg har forstått er det ikke nødvendigvis selve operasjonen som er risikoen. Det er det at det tar lang tid fordi det er noe vanskelig å utføre og Monti har jo fra før av et overarbeidet hjerte feks. Men de skal være tre veterinærer som skal være på operasjonen, så satser på at det går fint. Også er jeg så heldig at @Marthe er på jobb og skal ta imot han, så da får vi bare krysse alt som krysses kan :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...