Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk bulldog


Annik
 Share

Recommended Posts

Et familiemedlem har ønsket seg fransk bulldog i mange år, og nå har han tatt steget litt videre med å vurdere det litt mer seriøst. Så da har han spurt meg om hjelp med å finne oppdretter og riktig valp.

Problemet mitt, er jo at jeg ikke er inne i rasen i det hele tatt... Fransk bulldog er en rase hvor det er vanskelig å få i pose og sekk, men det gjør vel bare valget av linjer og oppdretter enda viktigere :P

Er det noen soniser som har erfaring/tips? Både oppdrettere du kan gå god for, og oppdrettere du anbefaler å holde han langt unna :P

Kan gjerne sende pm, om det er noe du ikke vil skrive offentlig i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt franSk bulldog? :P

Har ingen innspill ut over at jeg så en velsig slank og godt muskulert tispe med litt nese i Bodø i helgen (lørdagen). Ble bim. Kan være noe å se på når resultatene kommer ut?

Ops... FranSk ja :lol:

Det er notert, så det kan sjekkes ut etterhvert! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke komme med noen anbefalinger, men jeg kan fortelle om svakhetene som er viktig å ha i bakhodet. Alle snakker jo gjerne om snutelengde, men det er minst like viktig å se på nesebor. Husk at valper så og si aldri har dårlig pust, så dette må man se på foreldrene for å kunne vurdere.

Utenom pusten så er allergi meget utbredt, og ikke minst ryggproblemer. Av en eller annen merkelig grunn er det ikke krav om røntgen av rygg, til tross for at de aller fleste franske har abnormaliteter i ryggen i en eller annen grad. Jeg mener det er krav om patella sjekk, og muligens hjerte. Øyne er også vanlig å sjekke. Spør oppdretter hva de tenker om keisersnitt. Alt for mange planlegger keisersnitt fra starten i stedet for å prøve å la tispen føde selv med veterinær i bakhånden.

Vær obs på at rasen ufattelig populær i disse dager, og det er mye dårlig avl og ikke minst mye smugling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke komme med noen anbefalinger, men jeg kan fortelle om svakhetene som er viktig å ha i bakhodet. Alle snakker jo gjerne om snutelengde, men det er minst like viktig å se på nesebor. Husk at valper så og si aldri har dårlig pust, så dette må man se på foreldrene for å kunne vurdere.

Utenom pusten så er allergi meget utbredt, og ikke minst ryggproblemer. Av en eller annen merkelig grunn er det ikke krav om røntgen av rygg, til tross for at de aller fleste franske har abnormaliteter i ryggen i en eller annen grad. Jeg mener det er krav om patella sjekk, og muligens hjerte. Øyne er også vanlig å sjekke. Spør oppdretter hva de tenker om keisersnitt. Alt for mange planlegger keisersnitt fra starten i stedet for å prøve å la tispen føde selv med veterinær i bakhånden.

Vær obs på at rasen ufattelig populær i disse dager, og det er mye dårlig avl og ikke minst mye smugling.

Svakhetene vet både jeg og han om, det er ikke å finne ut av alt dette som er problemet(det er vel strengt tatt umulig å ikke legge merke til eller høre om). Jeg ønsker ikke at denne tråden skal bli en diskusjon om helsa på fransk bulldog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakhetene vet både jeg og han om, det er ikke å finne ut av alt dette som er problemet(det er vel strengt tatt umulig å ikke legge merke til eller høre om). Jeg ønsker ikke at denne tråden skal bli en diskusjon om helsa på fransk bulldog :)

Det var ikke ment sånn. Du sa du kjente lite til rasen, og jeg kan en del da jeg passer 2 franske bulldoger såpass ofte at jeg føler meg som en eier. Ikke på papiret, kanskje, men i hjertet. "Alle" vet at pusten er et problem, men omfanget av ryggproblematikken, og at avlsdyr absolutt burde vært sjekket, er det langt fra alle valpekjøpere som er klar over.

Jeg kan som sagt ikke tipse om noen konkrete oppdrettere, men f.eks. dette med rygg og keisersnitt er bra måter å luke ut en god del useriøse aktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være lurt å se til Sverige og Danmark også. En av dem, husker ikke hvem, har bla begrensinger når en tispe har tatt keisersnitt, så skal hun ikke brukes i avl mer. RAS til svenskene beskriver også ryggpeoblematikken og det virker som det taes tak i det der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment sånn. Du sa du kjente lite til rasen, og jeg kan en del da jeg passer 2 franske bulldoger såpass ofte at jeg føler meg som en eier. Ikke på papiret, kanskje, men i hjertet. "Alle" vet at pusten er et problem, men omfanget av ryggproblematikken, og at avlsdyr absolutt burde vært sjekket, er det langt fra alle valpekjøpere som er klar over.

Jeg kan som sagt ikke tipse om noen konkrete oppdrettere, men f.eks. dette med rygg og keisersnitt er bra måter å luke ut en god del useriøse aktører.

Det var ikke meningen å høres så veldig krass ut, altså. Jeg har bare sett for mange diskusjoner forsvinne inn i en helsediskusjon.

Problemene med helsa føler jeg at jeg har god oversikt over. Men når det kommer til hvilke oppdrettere og linjer som er tryggere enn "resten", så er jeg ganske blank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei som driver oppdrett i Trondheim som har litt lengde på nesene.. Men jeg har ingen navn.. Møtte henne bare på et kurs :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis det er samme som jeg kjenner til, så flytta ho til østlandet i vinter. Men kennelsiden er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Er helsa på fb blitt bedre de siste årene? Vi har et par i nabolaget her, den ene er så lettbygget og har snute, at jeg tror det er en gårdshund når jeg ser den på lang avstand. :P (flekkete hvit/sort)

Vi har også fått en i et nabohus som jeg synes fysisk sett ser veldig bra ut ihvertfall. Mulig det er bare utseende, kan noen som følger med på rasen oppdatere? @L8 L?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de har begynt å se bedre ut :) Jeg har ikke så veldig stor kjennskap til dem utenom de jeg ser i butikken, men det virker å gå rette veien. Det eneste jeg har lagt merke til er jo at de sliter utrolig mye med allergier.. 90% av frallene jeg møter (via butikken) har allergi :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, L8 L skrev:

Nei @simira jeg vil ikke si at det har blitt bedre men ikke verre heller. Det er stor variasjon, som det omtrent alltid har vært. I fjor ble det vel født rundt 70 (!!) kull av rasen i Norge bare, så det er mye å ta av.................

Er dette alle eller kun reg? Har har det er et problem med det siden hundene selger uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...