Gå til innhold
Hundesonen.no

Fløtegratinerte poteter


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Noen som har oppskrift på helt ufattelig gode fløtegratinertepoteter uten hvitløk/løk i seg? Prøvd litt diverse oppskrifter men veldig skuffet av de jeg har prøvd hittil.

Vi spiste aldri dette når jeg var liten, så hjelper ikke spørre mamma /pappa heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit desverre ikke noen oppskrift, Men jeg kjøper de i Sverige på Maximat som ikke er frossne, Får dem i 2kg poser.. De er SÅÅÅ GODE!!! Står faktisk i ovnen nå :D


Om det er hvitløk/løk aner jeg ikke, Smaker i hvertfall ikke slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen type løk du liker?

I alle fall, du tar ønsket mengde mandelpotet, skreller og skjærer i skiver.. Deretter slår du på kremfløte, det skal nesten dekke all poteten, men det skal være igjen en liten "topp" av potene som ikke er dekket..

Krydre litt med salt og pepper etter smak. Evt litt muskatnøtt.. Og kok dette i ca 5 min..

Deretter slår du dette i en ildfast form, dekker med revet ost og hiver det i stekovnen.. Ca 200 grader til osten er smeltet og fått brunfarge :)

Litt hvitløk eller annen løk, hjelper å sette mer smak på potene.. Hvis du ikke liker "bitene" eller typiske løksmaken, så kan du evt prøve med hvitløkspulver (du trenger ikke mye) eller feks fin fin hakke sjarlottløk..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen type løk du liker?

I alle fall, du tar ønsket mengde mandelpotet, skreller og skjærer i skiver.. Deretter slår du på kremfløte, det skal nesten dekke all poteten, men det skal være igjen en liten "topp" av potene som ikke er dekket..

Krydre litt med salt og pepper etter smak. Evt litt muskatnøtt.. Og kok dette i ca 5 min..

Deretter slår du dette i en ildfast form, dekker med revet ost og hiver det i stekovnen.. Ca 200 grader til osten er smeltet og fått brunfarge :)

Litt hvitløk eller annen løk, hjelper å sette mer smak på potene.. Hvis du ikke liker "bitene" eller typiske løksmaken, så kan du evt prøve med hvitløkspulver (du trenger ikke mye) eller feks fin fin hakke sjarlottløk..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan ikke fordra løk i noen som helst form, men kanskje pittelitt pulver kan gå :lol: takk! Må prøve det der da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fordra løk i noen som helst form, men kanskje pittelitt pulver kan gå :lol: takk! Må prøve det der da! :D

Hvis du ikke har oppi så mye, så vil det likevel hjelpe på smaken uten å smake den typiske løksmaken :)

Mandelpotet har dessuten en mye endre smak enn vanlig potet, og da med en fløtesaus med litt salt og pepper, blir det bare kjempe godt synes jeg :)

Du kan jo fint rocke dne opp ved å ha oppi litt paprika eller lignende også :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alltid veldig mye bedre når man bruker kremfløte i stedet for matfløte!

Jeg pleier å bruke poteter, nesten dekke dem med kremfløte har på salt og pepper og et fedd hvitløk. Steker den i 40 min på 225 grader, dekker med ost og steker videre i 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost med smak :aww: Istedenfor å bruke norvegia eller annen vanlig gulost så bruk jarlsberg, cheddar, sveitserost og lignende, gjerne flere sorter som du river og blander. Deretter legger du potet og ost lagvis (krydre i hvert lag også), før du slår over kremfløte og har et siste lag med ost på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir best når potetene er høvlet i tynne skiver med ostehøvel. Tar litt lenger tid enn når man skjærer potetene i skiver med kniv, men så trenger de heller ikke så lang tid i ovnen for å bli gjennomstekt.

Jeg høvler altså potetene i tynne skiver, legger poteter og revet ost (jeg bruker sånn Jarlsberg-og Norvegia-blanding) lagvis i en ildfast form med salt og pepper oppå hvert lag, før jeg har over fløte sånn at det nesten dekker potetene. Avslutter med et passende tykt lag med ost på toppen. Noen ganger blander jeg også inn litt høvlet sellerirot og hvitløk også, for litt mer spennende smak.

Steker formen ved 225 grader i ca. 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra vanlig løk, men hvitløkspulver går veldig fint. Her skjærer vi potetene i tynne strimler (vi bruker amandine-potetene og synes de passer godt). Har på salt, pepper og hvitløkspulver. Og gjerne en dæsj grillkrydder faktisk. Har oppi en putt matfløte og rører godt. Vi bruker ikke ost, faktisk. Lar det stå til det ser ferdig ut, tar det ut av ovnen, dekker til med folie og lar det stå en stund! Da får potetene trukket godt i fløta og du får en litt tykkere "saus" i stede for flytende fløte. Det er så sinnsvakt godt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...