Gå til innhold
Hundesonen.no

Værsjuke hunder


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Jeg har utrolig værsjuke hunder. Nå som det begynner å bli varmt, er det bare å glemme å opprettholde normalt aktivitetsnivå, og jeg får rett og slett litt dårlig samvittighet.

Om vi går på tur som ikke er i skyggefull skog, så går de begge (helt unormalt, det er ellers bare Aiko som insisterer på å gå i båndets lengde bak meg) bak meg og tempoet er svært så sneilete. Vi stopper ved alle elver og bekker så de kan vasse og tulle i vannet, men når vi går videre er det åpenbart helt døden. Jeg ser riktignok stor forskjell på entusiasmen når vi er i skogen kontra turer i åpent landskap, så jeg prøver å skåne dem for det som best jeg kan.

Vi har ikke lenger hage, bare en balkong (som heldigvis er så stor at de godt kan leke og tulle der ute), og de liker å ligge der, gjerne i sola (!).

Jeg føler veldig på at jeg ikke får gitt dem nok aktivitet nå, samtidig føles det helt feil å skulle slepe dem med meg når de helt åpenbart er fullstendig uinteresserte. Jeg går en runde med dem om morgenen, men da er de så trøtte og surrete at det å stå opp før for å gå en time-halvannen da er helt uaktuelt. Litt av greia er også det at jeg jo er på jobb hele dagen, så sjøl om de har en del selskap av mennesker hjemme mens jeg er borte, så får de ingen aktivitet da, så det å komme hjem og så skal de fortsette å ha det kjedelig uten å kunne utfolde seg ute, det føles ikke helt bra.

Hva gjør dere?

Illustrerer med et bilde av sjelden aktivitet utendørs i sola. :teehe:

DSC_5250.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger all fysisk aktivitet til morgen eller kveld, evt. så får hun svømme (bor rett ved fjorden). :) I solsteika midt på dagen trives hun best med å ligge i skyggen. Du får vurdere å flytte til trøndelag, for da trenger du ikke å forholde deg til den problemstillingen mer enn et par dager i løpet ac sommeren :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er det veldig flott vær og jeg ikke skal noe spesielt, så tilrettelegger jeg bare å være mye ute i hagen med hunden, behøver ikke tur den dagen om han får være flere timer ute, rusle, leke og kose seg bare. Men ellers så går jeg tur på kvelden etter middagstid når det ikke lenger er noe særlig varmt, eller bare går en tur ned til et vann som er i nærheten og slapper av der, mater endene etc på dagtid, og har med vann. :)

Nå krever ikke min mosjon egentlig, da, han er fornøyd bare det har skjedd noe iløpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig flott vær og jeg ikke skal noe spesielt, så tilrettelegger jeg bare å være mye ute i hagen med hunden, behøver ikke tur den dagen om han får være flere timer ute, rusle, leke og kose seg bare. Men ellers så går jeg tur på kvelden etter middagstid når det ikke lenger er noe særlig varmt, eller bare går en tur ned til et vann som er i nærheten og slapper av der, mater endene etc på dagtid, og har med vann. :)

Nå krever ikke min mosjon egentlig, da, han er fornøyd bare det har skjedd noe iløpet av dagen.

Det er ganske ulikt fra mine, som er vant med og liker mye og variert fysisk mosjon. Jeg sliter litt med å svelge at de nå bare melder seg ut, men innser at jeg jo bare må lytte til det de viser meg. :P

Legger all fysisk aktivitet til morgen eller kveld, evt. så får hun svømme (bor rett ved fjorden). :) I solsteika midt på dagen trives hun best med å ligge i skyggen. Du får vurdere å flytte til trøndelag, for da trenger du ikke å forholde deg til den problemstillingen mer enn et par dager i løpet ac sommeren :P

Hahaha, godt tips! :D Mtp at min fine mann forlot Trondheim etter 12 år og aldri har sett seg tilbake, så er det ikke så veeeeldig trolig at vi flytter opp dit igjen av hensyn til bikkjene. :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jada, forstår at ikke alle hunder blir fornøyde uten særlig mosjonering og, men går jo som sagt turer også, på varme dager legges det bare til kvelden. Orker ikke selv å gå lang tur midt på en fin sommerdag, så forstår hunder som protesterer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det stort sett bading når været er så varmt at vi ikke gidder så mye annet, det og å bare være ute, grille, sole oss å sose rundt som de vil. Evt lang tur legges til morgen eller kveld om vi ikke går i nærheten av vann de kan kjøle seg ned i jevnlig ila turen eller jeg hiver bikkjene i dusjen og spyler dem godt med kaldt vann før vi går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent problem her også, vi går som regel mer tur når det er varmt og sol. Men slår et slag for turer der det er tilgang på vann man kan bade i :) Vi var ute for noen dager siden i 20 grader, og ene whippeten var frossen til slutt etter all badingen. Så noe slikt må da være ypperlig for en shiba :D

Hjelper det å gjøre dem gjennomvåte før tur? Eller vil det bare virke mot sin hensikt ved at det blir sånn "tett lokk" oppå hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det å gjøre dem gjennomvåte før tur? Eller vil det bare virke mot sin hensikt ved at det blir sånn "tett lokk" oppå hunden?

De vil jo uansett bli varme i sola, de har sånn struttepels som virkelig freser vekk vann.

Merker på min at han blir fortere varm nå på sommeren, men det hindrer ham ikke så mye likevel. Passer på å gi mye vann, la ham plaske i dammer, og dynker ham litt med hageslangen, så går det veldig bra. :-)

Har ikke hageslange, så det får jeg ikke gjort.

Det gikk ganske greit i går. Merker at dersom jeg legger meg på deres tempo heller enn vårt sedvanlige, så er det ikke så ille likevel. De liker jo ikke å bade i ordets rette forstand, de plasker og leker i vannet, men går ikke uti lengre enn til magen, og sjøl da føler de seg dristige. :D Ser også at de leker seg med å drikke fra mest mulige klønete posisjoner og steder, som feks å klatre ut på trestammer som henger over vannet og prøve å drikke derfra, eller å ligge på kanten av et basseng med bakparten på land med fronten nedi. Herregud, som jeg ler av de bikkjene. :wub: Tenker jeg legger meg på opplevelsesturer heller enn trim nå på de varme dagene, så får jeg bare svelge mosjonsstoltheten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collien jeg hadde ble sinnsyk varm på sommeren. Han ville helst ikke ut på do en gang.

Løste det greit med at han ble tvingt ut på do noen ganger om dagen, og så gikk vi til sjøen der han fikk bade en times tid (det elsket han!) Og så gav jeg han fryst kjøtt hver dag.

Noen ganger svømte jeg sammen med han.

Han var kjempe fornøyd med den ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket på min at han er daffere de varmeste dagene. Ikke at det har vært så innmari varmt i år, da. Men da har vi heller tatt det litt med ro og brukt mer tid på å bare være ute i hagen hvor han kan kose seg med leker og søking i skyggen. Det funker ganske greit. :) Med mindre de blir uutholdelige å ha i hus tenker jeg at man like gjerne kan ta ting i deres tempo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går brukte vi en times tid på 4 km. :P De går som to gamle tanter, og så kommer det brått noen små lykkegaloppsteg, og så var det litt raptus på en plen, mye tulling i vann, og veldig mye kos og nærhetsønsker underveis. Imouto sklei ned fra en stein og tryna uti elva med hele fronten under vann, så hun fikk i alle fall kjølt seg ned. :D

Vi tutler i sneiletempo og satser på at de akklimatiseres snart. :P Gir dem også alt av kjøtt frossent, for de bruker jo en del energi på å fordøye kald mat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er fornøyd med å ligge i skyggen ute i hagen og rusle noen mindre tisseturer, så går vi en større runde om kvelden. Nå har ikke varmen akkurat vært noe problem hittil i sommer da. Jeg hører at sommeren faller på førstkommende torsdag, da får vi gjøre som beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsessa er skikkelig værsjuk, men ikke bare i sola. Hu lider seg avgårde i sneglefart om det er sol (da vil hun ligge på plenen å bleke seg), om det regner og om det er snø..

Så vi er på en måte godt vandt. Jeg har etterhvert innfunnet meg med rollen som dyreplager og torturist, jeg tror faktisk hun ser på meg som en bøddel innimellom også..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko er vant med å bli mast på og dratt i, for å si det sånn. :P Men i går ville hun gå oppå en mur i stedet for på bakken, så da blei det mye skryting av det lille agility-initiativet hennes. :teehe:

Jeg ville nok ikke tenkt noe på det om det ikke hadde vært for at de begge er ganske sånn fyr-og-flamme-damer til vanlig, sjøl om nevnte Aiko liker å gå bak og bli dratt i. Når det er snø, overskya eller regn er det full fres og mye krutt som må brennes, så at tilogm knertis synes at livet er kjedelig, det er litt uvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart ulikt hvordan ulike hunder tåler/ trives i varmen. Beklager ot altså, men jeg møtte (så/hørte) en som IKKE hadde det bra i varmen. På t-banen hjem fra jobb i går, hørte jeg noe som hørtes ut som voldsom høy pesing. Tenkte hund, men så tenkte jeg samtidig det kunne ikke være det for lyden var høy og "rar".. Vel, det var en Fransk Bulldog som satt med krøllet tunge og åpenbart hadde det fælt :icon_cry: Fikk helt vondt i hjerte :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig værsjuke hunder. Nå som det begynner å bli varmt, er det bare å glemme å opprettholde normalt aktivitetsnivå, og jeg får rett og slett litt dårlig samvittighet.

Om vi går på tur som ikke er i skyggefull skog, så går de begge (helt unormalt, det er ellers bare Aiko som insisterer på å gå i båndets lengde bak meg) bak meg og tempoet er svært så sneilete. Vi stopper ved alle elver og bekker så de kan vasse og tulle i vannet, men når vi går videre er det åpenbart helt døden. Jeg ser riktignok stor forskjell på entusiasmen når vi er i skogen kontra turer i åpent landskap, så jeg prøver å skåne dem for det som best jeg kan.

Vi har ikke lenger hage, bare en balkong (som heldigvis er så stor at de godt kan leke og tulle der ute), og de liker å ligge der, gjerne i sola (!).

Jeg føler veldig på at jeg ikke får gitt dem nok aktivitet nå, samtidig føles det helt feil å skulle slepe dem med meg når de helt åpenbart er fullstendig uinteresserte. Jeg går en runde med dem om morgenen, men da er de så trøtte og surrete at det å stå opp før for å gå en time-halvannen da er helt uaktuelt. Litt av greia er også det at jeg jo er på jobb hele dagen, så sjøl om de har en del selskap av mennesker hjemme mens jeg er borte, så får de ingen aktivitet da, så det å komme hjem og så skal de fortsette å ha det kjedelig uten å kunne utfolde seg ute, det føles ikke helt bra.

Hva gjør dere?

Illustrerer med et bilde av sjelden aktivitet utendørs i sola. :teehe:

DSC_5250.jpg

Fine gode jentene :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart ulikt hvordan ulike hunder tåler/ trives i varmen. Beklager ot altså, men jeg møtte (så/hørte) en som IKKE hadde det bra i varmen. På t-banen hjem fra jobb i går, hørte jeg noe som hørtes ut som voldsom høy pesing. Tenkte hund, men så tenkte jeg samtidig det kunne ikke være det for lyden var høy og "rar".. Vel, det var en Fransk Bulldog som satt med krøllet tunge og åpenbart hadde det fælt :icon_cry: Fikk helt vondt i hjerte :no:

Ja, for 1.5 måned siden møtte vi på en franskmann som lå langstrakt i skyggen med magen på kald sand og peste. "Det er så varmt", sa eieren. Jeg rista på hodet inni meg der jeg gikk med jakke og bukse med pigge hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...