Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten Opus drept av løs hund - krever hunden avlivet


mushi
 Share

Recommended Posts

http://nettavisen.no/nyheter/katten-opus-drept-av-ls-hund-rett-foran-ynene-pa-janne/3422804673.html

Fredag satt Janne Knutsen og ektemannen Knut Serigstad i hagen. De hadde nettopp spist middag, og satt og nøt sommervarmen. Foran dem på gresset satt katten Opus i bånd, en rasekatt av typen Maine Coon.

– Plutselig kom det en stor, sort hund byksende inn i hagen. Den var helt lydløs. Så gikk den rett i nakken på Opus og hugget til, forteller Knutsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Utrolig arrogant av hundeeier, hadde det vært min hund så hadde jeg lat meg totalt flat og tilbydd å betale erstatning (selvsagt!) Men jeg får litt fnatt av den "tenk om det var et barn!!"-greia

Uansett hvordan hunden kom seg løs så legger man seg paddeflat etter noe sånt. Betaler ny katt hvis eier ønsker det,og når avliving kreves så hadde jeg nok vurdert å etterkomme det også. Katt i bånd

Stakkar katten Sånt skal jo ikke skje, og selvsagt kan man ha katten sin ute i hagen i bånd, luftegår eller til og med fritt uten at det er greit at en hund bykser inn å tar den. Kunne vært barn

Herregud så arrogant den hundeeieren var! Hundeeieren burde lagt seg flat umiddelbart, og hva er dette for en ting å si????

"Høres rart ut og ha en rasekatt løs ut i hagen. Dette er jo en innekatt"

Kjempetragisk, hadde flere folk brukt sele istedenfor halsbånd så hadde man kanskje ikke hatt så store problemer med hunder som "sliter seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig arrogant av hundeeier, hadde det vært min hund så hadde jeg lat meg totalt flat og tilbydd å betale erstatning (selvsagt!)

Men jeg får litt fnatt av den "tenk om det var et barn!!"-greia de kjører.
Mange hunder jakter (og dreper om de får tak i) katter, uten at de trenger å være farlige av den grunn. Katt (eller naboens kanin for den saks skyld) er noe annet enn unger, og selv bikkja skjønner det. Selv om det virker som en del tobeinte ikke forstår det.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt idiotisk av hundeeier å respondere sånn! Stakkars katteeiere :( Men jeg syns vel og avlivning er litt vel hardt.

(og de kunne spart seg for "tenk om det var et barn!" Men det gjør ikke saken mindre grusom for dem.)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Dette var trist. Men, det kan skje, dessverre. Uten at hunden trenger å være ustabil og aggressiv, eller en fare for andre av den grunn.

Holdningen til hundeeier er både provoserende, og utrolig respektløs. Hadde vedkommende tatt en annen tone, og vært litt ydmyk, så kan det hende at katteeierne ikke hadde hatt behov for å anmelde, og kreve dyret avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar katten :no:

Sånt skal jo ikke skje, og selvsagt kan man ha katten sin ute i hagen i bånd, luftegår eller til og med fritt uten at det er greit at en hund bykser inn å tar den.

Kunne vært barn kommentarer gjør meg oppgitt og småsur, men jeg får vel bare ta det som total mangel på kunnskap om hva en hund er for noe. Denne hunden er neppe farlig for folk eller aggressiv.

Hundeier kunne tatt seg et anti-arrogant kurs.

Jeg synes ikke hunden skal måtte avlives, men katteierne bør få erstatning for katten.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Helt OT, men moren min trodde helt seriøst at rasekatter ikke fikk lov til å gå fritt, for å liksom kunne blande seg med hvermansen, altså at det på en måte var en ordentlig lov. :P Vil ikke si hun er noe lite opplyst katter/dyr sånn egentlig, men sikkert misforstått noe en katteeier har sagt.

Virker uansett svært usympatisk denne eieren, da. Greit nok at slike uhell kan skje den beste og at hunder ikke er farlige selv om de har jaktinstinkt, men mener nå at når man har "sånne" hunder, så krever det jo at eier forhindrer at flere slike uhell skjer og er veldig ekstra påpasselig. Istedenfor avliving kanskje helårs båndtvang på hunden, og ikke rom for flere uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, barnekortet...

Og såklart man erstatter selv om det er et uhell. Om du mister kontroll over bilen og treffer noen så er du like ansvarlig, uhell eller ikke. Hunden var heller ikke løs med vilje. Men slike eiere burde ikke hatt lov til å gå løs i det hele tatt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ydmykhet har aldri skadet noe.

Kan egentlig skjønne eieren av katten som anmelder og begjærer den avlivet, med tanke på hvilke holdninger hundens eier viser.

Min mening er vel at hunden burde blitt omplassert, og eier fått en saftig bot.

"Det kan skje alle" er ingen unnskyldning, og viser vel bare at vedkommende har en slapp holdning.

Fort gjort at det skjer igjen da vel?!

Og noe empati for en annen dyreeier utviser jo denne hundeeieren i alle fall ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med tanke på at eier av hund ikke var til stede, så har vel hunden slitt seg fra bånd i hagen? Det er isåfall utrolig uforsvarlig å ikke bruke tilstrekkelig utstyr som ikke kan klippes/slites om man har en hund med såppas jakt!! Blir så utrolig provosert! Stakkars katt og eiere. Synes det er trist om hunden må bøte med livet, men dens eier får lite sympati fra meg. ***** idiot.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HeleneFS hvorfor skal sele være bedre med tanke på å unngå at hu der sliter seg?

Nå så jeg for meg at den slet seg ut av halsbåndet siden de hadde funnet halsbåndet, men kanskje det ikke var korrekt.

Jeg er bare vant til å se nabohunden her som løper etter katten, og sliter seg ut av halsbåndet titt og ofte.... så står eieren igjen med halsbåndet og kobbelet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan hunden kom seg løs så legger man seg paddeflat etter noe sånt. Betaler ny katt hvis eier ønsker det,og når avliving kreves så hadde jeg nok vurdert å etterkomme det også.

Katt i bånd i egen hage skal like lite drepes som hund i bånd i egen hage.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte spørre på en kattegruppe hvorfor de sammenligner katt med barn egentlig? Påpekte at en hund kan ha enormt jaktinstinkt og fordi om den vil jage katt, sau, lam, rein, fugler osv. så betyr det ikke at den jager barn. En normal hund jager ikke barn fordi den har jakt instinkt, da tror jeg vitterlig ikke at hunder hadde vært så knyttet til mennesker som de er. Det har ingen forøvrig svart meg på.

Men den hundeeieren der altså, eier han/hun ikke skam i det hele tatt?? Hadde lagt meg skinnflat og erstattet pusen uten å mukke! For ikke å snakke om hvor lei meg jeg hadde vært for pusen og de stakkars eierne, for en fryktelig opplevelse det må ha vært! :(

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en helt forerdelig holdning på hundeeier - og en del i kommentarfeltene som gniur på at "katter har man ikke i bånd"!

Derimot forstår jeg meg ikke helt på det med at kroken ble ødelat og derfor kom hunden seg løs. Jeg har hatt pistolhakekroker i mange år, både til hest og nå hund, og har opplevd at den tappen har røket flere ganger. At bare tappen ryker gjør ikke at et dyr kommer seg løs - det blir bare vanskeligere å åpne kroken siden man da må pirke ned staven selv med negl eller liknende. Hadde fjæra hoppet ut hadde hunden kommet seg lett løs, men da hadde ikke staven klart å stå oppe som den gjør på bildet.

Jeg har et bånd som er i regelmessig bruk med samme type hake og som faktisk er knekt på samme vis, og det hadde jo vært veldig hendig å kunne skylde på det om noe liknende hadde skjedd.. Jeg har en følelse på slepphendt eier som "bare skulle" la hunden tusle litt løs

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ChristinB båndene vi brukte før kunne åpne seg av seg selv om det ble vridd en spesiell retning. Etter at vi opplevde det 2-3 ganger kastet vi dem, selv om det gikk lang tid mellom hver gang. Dette var hunder som ikke stakk av når det skjedde, men likevel.

Det er ikke noe poeng å spekulere på hva som har skjedd. Bånd ryker og hunder sliter seg. Det skjer. Det som er ille er holdningen til hundeeier når det først har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Freya er en søt og snill gamling. Ikke kjempefan av unger av den aller minste sorten, men de litt større er ok for de koser og gir godteri. Om hun ser en katt derimot, da er hun veldig langt i fra søt og snill... Da får hun mord i blikket og gjør det hun kan for å følge det opp. Nå er hun en liten hund, så hun klarer neppe å ta en katt på den måten :) Og selv om alle hundeeiere synes sine hunder er så spesielle, så er nettopp dette neppe unikt med Freya...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å avlive hunden nå synes jeg er tullete og ondskapsfullt. Hvorfor skal man det? Det er jo ingenting galt med hunden, det blir rett og slett bare hevn mot eier. "Mitt dyr ble drept, så nå skal du få kjenne hvordan det føles."

Nå var jo hundeeier en ordentlig drittsekk i måten han svarte katteeier på, og hvis han hadde gjort som de fleste hundeeiere med litt vett og empati ville gjort, så hadde kanskje ikke katteeier krevd hunden avlivet. Likevel synes jeg ikke man skal avlive en frisk hund for å følge sine naturlige instinkter.

Erstatning og bøter, ja, men å drepe et levende vesen for å straffe et menneske er ikke noe staten bør gjøre. Jeg blir skremt over samfunnet vi lever i dersom det skjer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er fratatt eier og den skal bestemmes om den avlives eller omplasseres. http://mobil.ba.no/nyhet/dyrehistorier/na-har-politiet-tatt-hunden/s/5-8-107927

Kjenner meg veldig delt i denne saken. Eier har vist en dårlig holdning ovenfor eier av katten, men hadde dette vært min hund (som ikke er usannsynlig) pga en glipp eller et uhell ville dette ha vært helt grusomt.

Uhell skjer, men da bør man legge seg flat og ta litt ansvar også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er fratatt eier og den skal bestemmes om den avlives eller omplasseres. http://mobil.ba.no/nyhet/dyrehistorier/na-har-politiet-tatt-hunden/s/5-8-107927

Kjenner meg veldig delt i denne saken. Eier har vist en dårlig holdning ovenfor eier av katten, men hadde dette vært min hund (som ikke er usannsynlig) pga en glipp eller et uhell ville dette ha vært helt grusomt.

Uhell skjer, men da bør man legge seg flat og ta litt ansvar også...

I følge andre hundeeiere i området er det ikke første gang hunden angriper andre dyr. Hadde det bare vert en glipp hadde eg syntes det var for strengt, men ser ut til at det har vert flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...