Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er de grunnleggende kommandoene er valp bør lære?


Catlas
 Share

Recommended Posts

Hei!

Dette er vårt første innlegg her så vi vet ikke helt hva vi driver med enda. Dere får være tålmodige så vi lærer, hehe.

Litt info om oss :-)
Vi er et samboerpar med en JRT-valp f. 27.02.15 - 4 måneder i morgen. Vi fikk han når han var 8 uker.

Det skal nevnes at han er 15% dachs og 15% dansk-svensk gårdshund, men likner absolutt JRT.
Mor 50% JRT, og resten blanding av dachs og dansk-svensk. Far 100% JRT.

Vi har til sammen en del erfaring med hund - begge har hatt hunder i livet tidligere. Disse var golden/labrador, grand danois, golden retriever, og 2 stk "gatemix" (ble ikke avklart hvilke raser de var satt sammen av). MEN dette er den første hunden vi ALENE (oss to sammen) fostrer fra valpestadiet.

NÅ:
Valpen sitter, gir labb, dekker, slipper leken og kommer (nesten) hver gang på kommando. Han søker øyekontakt når vi sier navnet hans, og han setter seg gjerne ved bena våre og ser på oss som om han ønsker en reaksjon eller bare kos. Han har vært hjemme alene gradvis opp til 3 timer allerede. Den ene av oss er hjemme på dagen så han har ikke vært en hel dag alene enda, men det blir han nødt til når vi begge er borte opp til 6 timer om dagen f.o.m siste uken i august.

Vi er ute alt fra en hastig tissepause på 5 min til opp i parken å kaste ball i nærmere 45 minutter hver dag. Ute nå ca 4-5 ganger om dagen da han begynner å bli superflink til å holde seg.

Spørsmålene er enkle:
Hva mer burde vi lære han? Er det noen kommandoer vi helt har glemt som han burde kunne? Overlærer vi han til at han bare er 4 måneder?

Har så lyst på tilbakemeldingen da vi virkelig ikke vil "presse" han til å lære for mye, eller helt glemme å lære han grunnleggende ting.

Kanskje er den ene av oss (mammahjertet) litt overbekymret og altfor glad i den lille?

Alle konstruktive, hyggelige svar, mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Så moro med svar!

Nei, du sier noe der. Er vel bare redd for å gjøre noe "galt" i oppveksten. Jada, han sover alt ettersom om det skjer noe eller ikke. Noen ganger har vi faktisk sagt at "nok er nok, nå må du hvile litt...". En vanlig dag sover han 40 min - 1,5 time 4-5 ganger om dagen + nattesøvn selvfølgelig. Er det mye eller lite montro? Er vel ganske greit det..? Som oftest legger han seg på pleddet sitt og sovner når det ikke skjer noe spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det viktigste er innkalling, og det å legge seg å slappe av, gjerne på kommando.

Det jeg reagerte mest på er ballkasting i opptil 45 minutter. Med en slik hund risikerer dere å få en ganske stresset og ballgal hund på den måten. La ham heller bruke hodet på triksetrening og godbitsøk, og ball som belønning en gang i mellom. Og lær hunden å slappe av, som sagt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira: Ja, jeg har tenkt tanken. At han kanskje blir vandt til at det skal skje noe hele tiden hvis det fortsettes sånn. Jeg er egentlig enig med deg. Det er kanskje for mye for en på 4 måneder. Hva vil han da trenge av energi utslipp når han blir eldre. Ser den. Kanskje lurt å roe ned litt. Vil bare ikke at han skal kjede seg..

Og inkalling er selvfølgelig viktig. Han er relativt flink. Nesten sånn at vi sier at han er flink "foreløpig". Helt til han blir tøff og skal sette oss på prøve, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodearbeid er mye mer krevende enn det å løpe for en slik hund, så han vil nok få vel så mye ut av det. Det er også viktig å lære å kjede seg. Om dere trener opp en hund til at dere skal sørge for at han aldri kjeder seg, vel, da vil han sannsynligvis etterhvert kreve at dere sørger for det til enhver tid. Det kan bli slitsomt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodearbeid er mye mer krevende enn det å løpe for en slik hund, så han vil nok få vel så mye ut av det. Det er også viktig å lære å kjede seg. Om dere trener opp en hund til at dere skal sørge for at han aldri kjeder seg, vel, da vil han sannsynligvis etterhvert kreve at dere sørger for det til enhver tid. Det kan bli slitsomt. ;)

Ja, du har helt rett. Må innrømme at vi er veldig enige med deg, men det er så vanskelig å la vær å finne på noe med han. Uansett, ja, vi må bli flinkere til å "kjede oss" hehe :-) Det er oss det står på. Tusen takk for svar!

Og flinkere til å finne kreativt hodebry (av mangel på bedre måte å si det på) for han :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig kjekt med "vent" og "værsågod". Min hund tar ikke mat selv om jeg legger det på gulvet og går fra det engang, fordi ingenting er hans før jeg sier "værsågod". Og han er et matvrak uten like. Så det syns jeg er utrolig praktisk. :)

Innkalling er selvfølgelig veldig bra å lære inn.

Jeg liker "stopp", som gjør at han stopper å gå/med det han gjør og setter seg ned med en gang. Veldig kjekt når man er ute på tur og må plukke opp etter han, så slipper jeg at han drar meg av gårde. Og kjekt når vi skal gå over veien og sånne ting :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest nyttige kommandoene jeg føler jeg har på min eldste:

Stå, stoppe med det hun gjør å stå.

Sitt/dekk

Bli

Gå - gå bort eller gå frammover å slutte å vimse på tur. Sier "gåååå"

Gå bak - er hun løs er den skikkelig grei. Sier "gÅ baaak"

Innkalling

Tiss - greit å ha kommando på det så skjer dogåingen med engang.

"oj" ala. Nei, bare snillere enn nei. Gå bort/dumt/ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei, jeg har en valp som er 4 mnd. nå og den har jeg ikke lært så mye enda, utenom å stå og vente før mat da den hiver seg over maten. Har ikke hatt lange turer og vi har tatt det rolig, men han har fått oppleve masse med å være med oss på ferietur (uten å gått langt) , ruslet på landet, ruslet i byen og i tettbygde strøk. Prøver å ta den med overalt og han får ikke hilse på alle hunder. Han er veldig flink på innkalling da han vet at som oftest så vanker det en godbit. Jeg kaster ikke ball eller pinne til han da jeg gjorde de med min forrige collie og den var hel pinnoman og det føre til masse stress. Men han er veldig flink til å leke med seg selv med pinner og leketing uten å mase på oss :)

Har også gitt han ros og kommandoord når han er på do og det funker ganskebra. Kontakttrening er også greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jrt jeg også! :D Synes det høres ut som om dere er flinke til å aktivisere hunden jeg. Hva den bør lære er jo helt opp til deg og innenfor hvilke bruksområder du tenker å bruke hunden. Men minst like viktig er det å sosialisere den! Ta den med på forskjellige steder, hilse på barn, andre hunder, ta buss, passere bråkete steder, slik at du får en trygg og komfortabel hund. Og ikke minst lære den å ikke gjøre noe som helst, som nevnt ovenfor.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er egentlig bare tre ting en hund MÅ lære å lystre. Innkalling, kommando so "kom" "hit" eller lignende.

Gå pent i bånd.

VENT - kommandoen som redder liv. Å vente og forstå at å vente betyr stå dønn rolig til annen beskjed gis er superviktig.

De tre tingene er noe en valp må lære. Alt annet er bonus og moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig bare tre ting en hund MÅ lære å lystre. Innkalling, kommando so "kom" "hit" eller lignende.

Gå pent i bånd.

VENT - kommandoen som redder liv. Å vente og forstå at å vente betyr stå dønn rolig til annen beskjed gis er superviktig.

De tre tingene er noe en valp må lære. Alt annet er bonus og moro.

Signerer denne. Å vente er en superviktig ting å lære hunder. Selvkontroll er gull.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kjenner meg litt igjen i situasjonen deres (samboerpar, første hund alene, hatt hund i familien tidligere) og det er jo litt morsomt :) er enig med de over i at hunden bare trenger de kommandoene man selv føler man trenger. Jeg har for eksempel satt foten ned og sagt at her i huset skal det verken være snurring, rulling eller labbgiving for å få godbiter ?

Valpen vår er 10 uker, og vi prøver å finne noe god hjernetrim. Har dere funnet noen gode oppgaver som engasjerer hos dere? Vi har prøvd dorull med godbit inni, men det varer litt for kort synes jeg. Så er det godbitsøk ute, men her blir han litt fort utålmodig, så da blir det enten et lite og raskt område, eller så blir det stort og han gir opp. På nett ser jeg at man kan gjøre diverse ting med foret for at han må jobbe litt for det, men vi bruker oppbløtet tørrfor, altså ikke så lett å få verken inn eller ut av for eksempel en flaske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen viktig ting enhver valp bør lære seg er å bli håndtert. At man skal kunne sette hunden f.eks. på et bord for å gå igjennom (kjenne og klemme, bøye og tøye) på hunden. Løfte alle ben, kikke mellom tærne, nedi ørene, kikke på tenner, klippe klør, etc.

Det er lett å tenke at det gjelder kun pelshunder, men det er superkjekt å ha en 110% håndterbar hund uansett pelslengde. Tenk bare om hunden skader seg - man vil da lett kunne stelle sår, sette på bandasjer, gi øyedråper, etc.

Kloklipping er en del av denne håndteringen, og utrolig deilig å ha en hund som godtar dette uten noen form for "styr"!

Dessuten er det suprviktig at også fremmende får kjenne, ta og klemme på hunden - tenk bare på veterinærbesøk. Da er de veldig kjekt at hunden er rolig og fortrolig med å bli "klemt" på overalt.

Ellers så kan sikkert valpen deres mer enn alle mine tilsammen.. Jeg lærer valpene innkalling, stå stille, sitt og "gå og legg deg" + håndtering, såklart. Det er vel omtrent de de kan..

:-)

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...