Gå til innhold
Hundesonen.no

Filosofering rundt Yulin festival


Gjest
 Share

Recommended Posts

Sea sheperd og paul watson stemples vel også som terrorister av enkelte, mener til og med han er tiltalt for terror uten at jeg skal si det for sikkert.

Personlig ser jeg ikke helt at terror for å bedre dyrs rettigheter etc er veien å gå, i alle fall ikke om det et angrep ala BB, bombing etc. Jeg tror rett og slett ille det vil ha noe for seg, fordi mesteparten av verdens befolkning overhodet ikke vil ha forståelse for at "målet helliggjør middelet". Da har jeg langt større tro på frivillige organisasjoner og det arbeidet de gjør med holdningskampanjer informering etc, selv om de også ser ut til å stange i veggen og snakke for døve ører.

Dyrevelferd er viktig, og burde definitivt fått mer oppmerksomhet, men å ty til full blown terror for å få det til, det skjønner jeg faktisk at folk ikke gjør. Syns nesten tanken på at enkelte.memer det burde vært gjort på.den måten er mer skremmende enn hvor lite som blir gjort for å bedre dyrs velferd og rettigheter, men det er bare meg...

Sea Shepherd har allikevel ikke drept noen i et martyr-angrep, de har ikke sendt selvmordsbombere til hvalfangs-møter i brussel og ikke har de stått med RPG-16 og skutt mot hvalfangsskip.

Selvsagt er det ikke en løsning, men det er ikke det som diskuteres heller. For det er da ingen ved sine fulle 5 som tror at Behring Breivik løste problemet sitt gjennom sin handling? At boston bombers løste sine problemer? At han som skøt rundt seg i Charleston nå nylig løste sine problemer? Fikk den palestinske gruppen Black September løst sine problemer i 1972 når de kidnappet Israelere i München under OL og tok livet av de? Nope, nope and nope. Du har jo også de som bare vil lage kaos i verden, ala the joker. Some people just wanna watch the world burn, type Al Qaida hvor man bare vil spre frykt.

Allikevel har vi disse helt konkrete eksemplene, hvor det har vært handlinger for politikk, fanger, religion og enda litt mer politikk. Det skjer, selv om det ikke er noen løsning. Det skjer gang på gang. Men det har aldri vært noen som det har klikka for og som har gjort slike ting "med argumentet dyr". Jeg synes bare det rent filosofisk er interessant at det virker å være et eller annet som gjør at det er politikk og religion som virkelig starter i gang disse gærningene, men når man snakker om dyr og natur så er det ikke helt that level of crazyness?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[..]

Så jeg tar meg selv i å spørre: hvorfor har man aldri sett noen gjøre noe sånn når det gjelder etikk rundt dyr?"

Jeg synes dette er veldig interessant. Nå er det jo en kjent sak at psykopatisk oppførsel ofte starter med mishandling av insekter og etterhvert større dyr. Selv om det trekkes frem at Hitler var glad i dyr, så er han kanskje unntaket som bekrefter regelen (det at han likte hunder sier jo heller ikke all verden - det gjør sikkert de som driver med hundekamper også), dessuten var han vel ingen typisk terrorist... Poenget mitt er at mennesker som synes det er greit å ta liv har sannsynligvis ikke den helt store interessen for eller empatien med dyr, tvert i mot. Så jeg tror noe av svaret ligger der.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg laget tråden. Jeg sier i åpningsinnlegget;

"Men det slår meg: vi lever i en verden hvor det finnes både selvmordsbombere og martyrer. Religion og politisk tro har skapt tragedier rundt hele verden og helt hjem til Oslo. I et gigantisk land som Kina finnes det usedvanlig mange mennesker, og at det ikke skulle finnes en eneste en Behring Breivik gjemt blandt den milliarden mennesker er usannsynlig. For ikke å snakke om på verdensbasis.

Så jeg tar meg selv i å spørre: hvorfor har man aldri sett noen gjøre noe sånn når det gjelder etikk rundt dyr?"

Hvorfor skal du da komme drassende inn med kverulering om hva som er terror? I just don't get it, dette er en metadiskusjon om diskusjonen som ødelegger hele tråden, slik det gjør med alle andre tråder hvor behovet for å måtte diskutere hva som er premissene går foran evnen til å ta noe generelt og for what it is i åpningsinnlegget.

I østen har hunder vært ansett som matdyr på samme måte som kyr er det hos oss. Vi kan selvsagt reagere på hvordan hold av hunder praktiseres i Kina (det er vel bare i de senere årene at hunder i enkelte lag av befolkningen har fått status som selskapsdyr). Jeg tror at det ville være like fremmed for den vanlige kineser å reagere på hold av hunder i Kina som det er for den vanlige nordmann/-kvinne å stille spørsmål ved hold av kyr og griser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I østen har hunder vært ansett som matdyr på samme måte som kyr er det hos oss. Vi kan selvsagt reagere på hvordan hold av hunder praktiseres i Kina (det er vel bare i de senere årene at hunder i enkelte lag av befolkningen har fått status som selskapsdyr). Jeg tror at det ville være like fremmed for den vanlige kineser å reagere på hold av hunder i Kina som det er for den vanlige nordmann/-kvinne å stille spørsmål ved hold av kyr og griser her.

Jeg reagerer like sterkt på mishandel av dyr i Norge/Europa som i Kina, men grunnen til at jeg reagerer ekstra sterkt når kinesere samler 10000 (Ti tusen!) dyr som holdes tettittett i trange bur, brennes, slås og skoldes og kokes levende er at de går inn for at dyrene skal lide. Det er så bestialsk at jeg har ikke ord, og det helt uavhengig av hva som skjer i europeisk husdyrhold (som jeg forøvrig også er meget kritisk til).

Hvis du tror dette handler om å spise hund i Kina på samme måte som vi spiser kuer så har du misforstått.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg reagerer like sterkt på mishandel av dyr i Norge/Europa som i Kina, men grunnen til at jeg reagerer ekstra sterkt når kinesere samler 10000 (Ti tusen!) dyr som holdes tettittett i trange bur, brennes, slås og skoldes og kokes levende er at de går inn for at dyrene skal lide. Det er så bestialsk at jeg har ikke ord, og det helt uavhengig av hva som skjer i europeisk husdyrhold (som jeg forøvrig også er meget kritisk til).

Hvis du tror dette handler om å spise hund i Kina på samme måte som vi spiser kuer så har du misforstått.

Jeg skriver om hundehold, ikke om å spise hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I østen har hunder vært ansett som matdyr på samme måte som kyr er det hos oss. Vi kan selvsagt reagere på hvordan hold av hunder praktiseres i Kina (det er vel bare i de senere årene at hunder i enkelte lag av befolkningen har fått status som selskapsdyr). Jeg tror at det ville være like fremmed for den vanlige kineser å reagere på hold av hunder i Kina som det er for den vanlige nordmann/-kvinne å stille spørsmål ved hold av kyr og griser her.

Hva har det å gjøre med denne saken?

Jeg skriver om hundehold, ikke om å spise hund.

Igjen; og dette er relevant i forhold til Yulin-saken på hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hva har det å gjøre med denne saken?

Igjen; og dette er relevant i forhold til Yulin-saken på hvilken måte?

Utgangspunket var @Kangerlussuaq sitt spørsmål om hvorfor ingen i Kina protesterte mot hvordan hunder ble behandlet i Yulin. Såvidt jeg har forstått har mange(?) kinesere den oppfatning at hundekjøtt smaker bedre dersom hundene utsettes for den behandlingen vi ser via media. Det er vel først i de senere årene at hundene er blitt ansett som kjeledyr i deler av Kina og at det er blitt reist spørsmål ved behandlingen av hundene i Yulin før de avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunket var @Kangerlussuaq sitt spørsmål om hvorfor ingen i Kina protesterte mot hvordan hunder ble behandlet i Yulin. Såvidt jeg har forstått har mange(?) kinesere den oppfatning at hundekjøtt smaker bedre dersom hundene utsettes for den behandlingen vi ser via media. Det er vel først i de senere årene at hundene er blitt ansett som kjeledyr i deler av Kina og at det er blitt reist spørsmål ved behandlingen av hundene i Yulin før de avlives.

Men kjære deg, du har jo fullstendig misforstått tråden. Det er overhodet IKKE det jeg spør om. Anbefaler deg å lese igjen, dette har ikke noe med kinas holdning til hunder noe mer enn at jeg bruker festivalen som et konkret eksempel på et sted hvor mange mennesker samles rundt en grusom handling mot dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Men kjære deg, du har jo fullstendig misforstått tråden. Det er overhodet IKKE det jeg spør om. Anbefaler deg å lese igjen, dette har ikke noe med kinas holdning til hunder noe mer enn at jeg bruker festivalen som et konkret eksempel på et sted hvor mange mennesker samles rundt en grusom handling mot dyr.

"Så jeg tar meg selv i å spørre: hvorfor har man aldri sett noen gjøre noe sånn når det gjelder etikk rundt dyr? Hvorfor har ikke noen som kjenner at NÅ, nå er det pokker meg nok, og gått ned for å terrorisere Yulin som selvmordsbomber eller andre attentat-former?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så jeg tar meg selv i å spørre: hvorfor har man aldri sett noen gjøre noe sånn når det gjelder etikk rundt dyr? Hvorfor har ikke noen som kjenner at NÅ, nå er det pokker meg nok, og gått ned for å terrorisere Yulin som selvmordsbomber eller andre attentat-former?"

Ja? Den siste setningen er et eksempel. Hvis du ikke forstår kan jeg ikke hjelpe deg, det kan ikke sies mer konkret enn det er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ja? Den siste setningen er et eksempel. Hvis du ikke forstår kan jeg ikke hjelpe deg, det kan ikke sies mer konkret enn det er gjort.

Når du både som overskriften (Yulin festival) og i meldingsteksten (terrorisere Yulin) nevner byen ved navn, er det vanskelig å forstå at du mener noe annet enn det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du både som overskriften (Yulin festival) og i meldingsteksten (terrorisere Yulin) nevner byen ved navn, er det vanskelig å forstå at du mener noe annet enn det du skrev.

Nei, det som er fint at så mange andre forstår det. Så det gjør ikke så mye om én faller utenfor ;) Det er ingen som tvinger deg til å fortsette å skrive her, når du har blitt fortalt du misforstår og du selv sier du ikke klarer å forstå noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Nei, det som er fint at så mange andre forstår det. Så det gjør ikke så mye om én faller utenfor ;) Det er ingen som tvinger deg til å fortsette å skrive her, når du har blitt fortalt du misforstår og du selv sier du ikke klarer å forstå noe annet.

Vet ikke hvor mange det er som misforstår siden det (stort sett) bare er du og jeg som skriver i denne tråden. Så om du skriver om dyremishanding generelt ville det vært flott om du presisserte det og ikke om et hundemarket i en konkret kinesisk by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange det er som misforstår siden det (stort sett) bare er du og jeg som skriver i denne tråden. Så om du skriver om dyremishanding generelt ville det vært flott om du presisserte det og ikke om et hundemarket i en konkret kinesisk by.

Unnskyld meg, men er jeg plutselig blitt usynlig ;)

Her er forresten oppløftende nyheter:

http://blog.humanesociety.org/wayne/2015/05/ending-dog-meat-trade-in-china.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Unnskyld meg, men er jeg plutselig blitt usynlig ;)

Her er forresten oppløftende nyheter:

http://blog.humanesociety.org/wayne/2015/05/ending-dog-meat-trade-in-china.html

Neida :) jeg skrev (stort sett).

Ingenting er vel bedre enn at det blir satt fokus på deler av det øst-asiatiske hundeholdet. Men jeg tror at det ikke er noen enkel sak å bli kvitt en århundre (årtusen(?)) lang tradisjon med mishandling av hunder før konsum. Derfor tror jeg at et bredt internasjonalt (statlig) trykk på kinesiske myndigheter har større effekt enn de fleste andre aksjonsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tanke! Så mange gærninger som finnes der ute, som fester bombevest på seg fordi Allah ba de gjøre det. "Rart" at ingen gjør det for å stoppe hvalfangst, minkfarmer, fjøs som driftes på bås, eller det mest aktuelle eksemplet du gir her, hundekjøtt festival I Kina. Ulike demonstrasjoner og aksjoner er jo nevnt, men som TS sier så er det ingen som har gjort det på nivået med å kræsje passasjerfly, selvmordsbombing e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...