Gå til innhold
Hundesonen.no

Filosofering rundt Yulin festival


Gjest
 Share

Recommended Posts

Grusomheten av Yulin festival har heldigvis skylt over verdens nettaviser og facebook-sider de siste ukene, men jeg har tenkt litt på det...

Her er en festival som feirer det å torturere dyr før de spises. Det er ikke unikt, vi kan nok relatere flere festivaler rundt om til samme opplegg, men i den størrelsesgrad og med det høyt utviklede dyret som det er snakk om er det få festivaler med sidestykke. Allikevel kan antakeligvis tankene mine også dekke andre festivaler, poenget blir det samme.

Men det slår meg: vi lever i en verden hvor det finnes både selvmordsbombere og martyrer. Religion og politisk tro har skapt tragedier rundt hele verden og helt hjem til Oslo. I et gigantisk land som Kina finnes det usedvanlig mange mennesker, og at det ikke skulle finnes en eneste en Behring Breivik gjemt blandt den milliarden mennesker er usannsynlig. For ikke å snakke om på verdensbasis.

Så jeg tar meg selv i å spørre: hvorfor har man aldri sett noen gjøre noe sånn når det gjelder etikk rundt dyr? Hvorfor har ikke noen som kjenner at NÅ, nå er det pokker meg nok, og gått ned for å terrorisere Yulin som selvmordsbomber eller andre attentat-former? Et av de enklere svarene kan være: jeg har ikke fått det med meg at det har skjedd et sted i verden. Et av de andre svarene jeg tenkte meg var: tro om de som har en så sterkt utviklet sans for dyrs rettigheter..... at de har en så stor empati for andre at de ikke kan gjøre noe sånn? If you get my vibe?

Jeg vet ikke, jeg syntes det var en litt interessant tanke, er det noen andre som har tanker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke se lengre enn til Hitler for å finne bevis for at det å være glad i dyr ikke nødvendigvis er forenelig med å ha empati med mennesker.

Helt ærlig synes jeg ofte det virker motsatt..

Jeg vet om flere flinke folk innen dyr som strengt tatt ikke burde omgåes tobente for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et forsvinnende lite antall mennesker som har en overbevisning angående dyrs rettigheter like sterk som den religiøse overbevisningen mange selvmordsbombere (eller de som står bak dem, og har hjernevasket selve den som blir selvmordsbomber). Det er vel kun her i vesten at enkelte i det hele tatt har ressursoverskudd til å kjempe imot urett gjort mot dyr. Dersom du sliter med å få mat på bordet til din egen familie så blir ikke "naboens" dyrehold en prioritet. Derimot kan en "ytre fiende" bli en prioritet dersom du blir ledet til å tro at denne gruppen er årsaken til alt som er problematisk i ditt eget liv.

Så nei, jeg synes ikke det er så rart at man ikke ser attentater mot f.eks. denne horrible festivalen. De FLESTE som jobber mot urett mot dyr rundt omkring i verden gjør det i andre former. Former som man håper blir mer langvarige. F.eks. innføre lover som sier at dyrene skal leve godt og avlives humant, slik som produksjonsdyr i vesten. Jeg vet det også er problemer hos produksjonsdyr i vesten, men det er ikke sammenlignbart med denne festivalen og andre "meat marked trades" av diverse dyreslag i østen (så vidt jeg har fått med meg er dette først og fremst et problem i østlige Asia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke se lengre enn til Hitler for å finne bevis for at det å være glad i dyr ikke nødvendigvis er forenelig med å ha empati med mennesker.

Helt ærlig synes jeg ofte det virker motsatt..

Jeg vet om flere flinke folk innen dyr som strengt tatt ikke burde omgåes tobente for mye.

Det er forsåvidt sant, men la oss si det er sånn - hvorfor har det ikke da skjedd en Behring Breivik på feks Yulin eller liknende? Når det skjer på noe så utrolig fredelig og ikke-voldelig ikke-torturaktig som politiske events eller bare et helt vanlig torg? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det selv noen ganger faktisk. Litt befriende at flere deler samme tanke, for mine venner løfter bare bryna når jeg lufter tankene litt. Har aldri lest om noen som driver terror for å sette fokus mot dyremishandling, og som noen over her nevner så var jo Hitler både vegetarianer og utrolig glad i dyr, spesielt hunden sin. Forhåpentligvis vil det aldri skje, men at ingen ekstremister har bombet Yulin eller lignende synes jeg er litt overraskende med tanke på hvor lenge den har foregått og hvor mange som er imot det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som er dyreelskere syns vel ikke drap/tortur på dyr rettferdiggjør drap på mennesker. Noe jeg er helt enig i. En ting er å tenke tanken om man hva man ønsker å gjøre med slike folk, heldigvis noe helt annet å gjøre det.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som er dyreelskere syns vel ikke drap/tortur på dyr rettferdiggjør drap på mennesker. Noe jeg er helt enig i. En ting er å tenke tanken om man hva man ønsker å gjøre med slike folk, heldigvis noe helt annet å gjøre det.

Det er vel ingen som ved sine fulle fem mener at drap rettferdiggjør drap uansett om det er menneske eller dyr. For meg er det et fett hvilken type individ man torturerer, en bør få sin straff.

Men all den tid samfunnet består av massemordere, selvmordsbombere, anonymous og mer eller mindre vel bevarte folk, så er det bare uteolig rart at ikke en terroraksjon har hendt noe som omhandler dyrevern. Det virker som det er en plugg i "galskapsfilteret" hva gjelder dyrevern og terror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som ved sine fulle fem mener at drap rettferdiggjør drap uansett om det er menneske eller dyr. For meg er det et fett hvilken type individ man torturerer, en bør få sin straff.

Men all den tid samfunnet består av massemordere, selvmordsbombere, anonymous og mer eller mindre vel bevarte folk, så er det bare uteolig rart at ikke en terroraksjon har hendt noe som omhandler dyrevern. Det virker som det er en plugg i "galskapsfilteret" hva gjelder dyrevern og terror?

Synes ikke det er så rart jeg. Man har ikke selvmordsbomber, massedrapsmenn ol. mot barnemisshandling, kvinnevold, omskjæring ol. Er vel knapt mer enn litt hissige demonstrasjoner og "blod"kasting i abortdiskusjonen.

De aller fleste kørka folk som planlegger og eller utfører terroraksjoner, selvmordsbomber, massedrap, har en skrudd ideologi de går etter, det er ikke rettferdig harme. Den rettferdige harmen vil "aldri" (untak forekommer naturligvis) rettferdiggjøre drap med drap.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt på det slik før, men ja jeg er med på tankegangen din @Kangerlussuaq

Enig i den forstand at jeg forundres over at det kun (dvs, jeg kan ikke være 100% på det, ting kan ha gått meg hus forbi) skjer terrorhandlinger i politisk- eller religionsøyemed, når det finnes store grupper som i grunn går til ganske drastiske verk i utgangspunktet for andre ting de brenner for, men aldri langt. Interessant!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel PETA, ALF (Animal Liberation Front) og ELF (The Earth Liberation Front) regnet som terrorgrupper av FBI i USA, i hvert fall de to siste (som blir støttet av PETA, ergo er vel de og ekstremister), så det finnes helt klart mennesker som syns at terror er veien å gå for å nå et mål, også på dyrevernsfronten. Fant dette her:

In England, ecoterrorists have already committed several acts of violence. These include:

In the U.S., threats of physical violence against humans have not yet been realized, though they increasingly accompany radical activism:

Var bare et kjapt søk, det finnes sikkert flere. Kan lese litt om PETA her, og wikipedia-artikkel om ALF her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Så jeg tar meg selv i å spørre: hvorfor har man aldri sett noen gjøre noe sånn når det gjelder etikk rundt dyr? Hvorfor har ikke noen som kjenner at NÅ, nå er det pokker meg nok, og gått ned for å terrorisere Yulin som selvmordsbomber eller andre attentat-former? Et av de enklere svarene kan være: jeg har ikke fått det med meg at det har skjedd et sted i verden. Et av de andre svarene jeg tenkte meg var: tro om de som har en så sterkt utviklet sans for dyrs rettigheter.... at de har en så stor empati for andre at de ikke kan gjøre noe sånn? If you get my vibe?

Historieløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så rart jeg. Man har ikke selvmordsbomber, massedrapsmenn ol. mot barnemisshandling, kvinnevold, omskjæring ol. Er vel knapt mer enn litt hissige demonstrasjoner og "blod"kasting i abortdiskusjonen.

De aller fleste kørka folk som planlegger og eller utfører terroraksjoner, selvmordsbomber, massedrap, har en skrudd ideologi de går etter, det er ikke rettferdig harme. Den rettferdige harmen vil "aldri" (untak forekommer naturligvis) rettferdiggjøre drap med drap.

Det er forøvrig litt mer enn bare "blod"kasting i abortdiskusjoner, i følge wikipedias Anti-abortion violence-artikkel.

Anti-abortion violence is violence committed against individuals and organizations that provide abortion.[1] Incidents of violence have included destruction of property, in the form of vandalism; crimes against people, including kidnapping, stalking, assault, attempted murder, and murder; and crimes affecting both people and property, including arson and bombings.

Det er en hel liste med mord, mordforsøk, bombing, kidnapping, overfall og annen kriminalitet knyttet til anti-abort-vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig litt mer enn bare "blod"kasting i abortdiskusjoner, i følge wikipedias Anti-abortion violence-artikkel.

Anti-abortion violence is violence committed against individuals and organizations that provide abortion.[1] Incidents of violence have included destruction of property, in the form of vandalism; crimes against people, including kidnapping, stalking, assault, attempted murder, and murder; and crimes affecting both people and property, including arson and bombings.

Det er en hel liste med mord, mordforsøk, bombing, kidnapping, overfall og annen kriminalitet knyttet til anti-abort-vold.

Oi se der ja, ser jeg har sovet i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Den kommentaren synes jeg du skal utdype, for jeg forstår den iallfall ikke.

2ne har svart ovenfor. Forøvrig har det forekommet - om ikke med bomber og granater - aksjoner fra s k "dyrevernere" også her til lands uten at disse har gittt det resultatet ekstremistene ønsket å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vivere kommer off som utelukkende sutrende fordi det er jeg som skriver det, ikke noe annet. Har man en torn i siden av noen bør man la være å kommentere framfor å come off as a real ass. Evne til å være objektiv er en fin sko - og så videre.

Ironien er jo stor når det kaukes om historieløshet, all den tid jeg "etterspør" handlinger ala Behring Breivik. Ikke small-town gangsters som har sluppet løs noen pelsdyr-rever eller gått løs på huset til noen som tester på dyr. Jeg mener full-blown terrorist-attack. Især på en festival som Yulin, hvor mange mennesker samles om et mindre område. Luftfarten, tbane-stasjoner, maratonløp - alle har vært samlinger av mennesker hvor selvmordsbombere og terrorister har slått til. Det finnes ingen slike "boston bombers", "behring breivik" eller "9/11" som har vært gjort "med argumentet dyr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

vivere kommer off som utelukkende sutrende fordi det er jeg som skriver det, ikke noe annet. Har man en torn i siden av noen bør man la være å kommentere framfor å come off as a real ass. Evne til å være objektiv er en fin sko - og så videre.

Ironien er jo stor når det kaukes om historieløshet, all den tid jeg "etterspør" handlinger ala Behring Breivik. Ikke small-town gangsters som har sluppet løs noen pelsdyr-rever eller gått løs på huset til noen som tester på dyr. Jeg mener full-blown terrorist-attack. Især på en festival som Yulin, hvor mange mennesker samles om et mindre område. Luftfarten, tbane-stasjoner, maratonløp - alle har vært samlinger av mennesker hvor selvmordsbombere og terrorister har slått til. Det finnes ingen slike "boston bombers", "behring breivik" eller "9/11" som har vært gjort "med argumentet dyr".

Vis meg tilfeller hvor voldelige ekstreme handlinger har ført til varige endringer av folks vaner eller levesett. Jeg har større tro på NKKs tiltak i denne saken. Uansett hvor mye man måtte ønske å avvikle denne tradisjonen vil voldelige angrep innenfor et annet lands grenser neppe ha den effekten du etterspør. Har bombing av maratonløp, t-banestasjoner, 9/11 og lignende aksjoner endret på noe som helst? Folk har ikke sluttet å løpe maraton, ta t-baner, eller å bruke fly. AUF har ikke sluttet å dra til Utøya. Tvert imot har Utøya fått en sterkere symbolverdi enn tidligere. Sånn sett har ekstremisme bare økt folks bevissthet om ikke å la seg skremme av ekstremisters handlinger. Kina vil etter min mening neppe la seg true til å avskaffe denne tradisjonen ved at noen tullinger sprenger seg selv og andre i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe griseri - det er ikke bedre å spise taco enn hund.

Sitat:

For dobbeltmoral er som kjent bedre enn ingen moral. Bare fordi vi nordmenn spiste 82 millioner dyr i fjor og i løpet av liv spiser 1352 dyr hver, kan kineserne med rette kritiseres for å spise 10 millioner hunder årlig. Men da må vi samtidig rette det samme kritiske blikket mot oss selv.

Ja, drapsmetodene i Yulin er inhumane, dyreholdet er under enhver kritikk og det å spise 10 000 hunder for å feire sommersolverv er godt innenfor det som må kunne beskrives som unødvendig. Det er derfor galt. Skaden de påfører dyra står på ingen måte i stil til gleden festivalgjengerne får ut av det.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis meg tilfeller hvor voldelige ekstreme handlinger har ført til varige endringer av folks vaner eller levesett. Jeg har større tro på NKKs tiltak i denne saken. Uansett hvor mye man måtte ønske å avvikle denne tradisjonen vil voldelige angrep innenfor et annet lands grenser neppe ha den effekten du etterspør. Har bombing av maratonløp, t-banestasjoner, 9/11 og lignende aksjoner endret på noe som helst? Folk har ikke sluttet å løpe maraton, ta t-baner, eller å bruke fly. AUF har ikke sluttet å dra til Utøya. Tvert imot har Utøya fått en sterkere symbolverdi enn tidligere. Sånn sett har ekstremisme bare økt folks bevissthet om ikke å la seg skremme av ekstremisters handlinger. Kina vil etter min mening neppe la seg true til å avskaffe denne tradisjonen ved at noen tullinger sprenger seg selv og andre i lufta.

Wow, aldri før har jeg sett slikt et lysende eksempel på et foruminlegg som er så vridd og førende som dette. Hvis meg hvor jeg har skrevet at dette er noe jeg vil ha utført, noe jeg tror ville endret noe? Snakk om å misforstå.

Jeg filosoferer rundt hvorfor terror ikke har skjedd med dyr som argument, all den tid vi har mange gærninger og terroraksjoner globalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Wow, aldri før har jeg sett slikt et lysende eksempel på et foruminlegg som er så vridd og førende som dette. Hvis meg hvor jeg har skrevet at dette er noe jeg vil ha utført, noe jeg tror ville endret noe? Snakk om å misforstå.

Jeg filosoferer rundt hvorfor terror ikke har skjedd med dyr som argument, all den tid vi har mange gærninger og terroraksjoner globalt.

Det avhenger vel hvordan man definerer terror. Meg bekjent har dyrevernekstremister bedrevet terror mot utpekte motstandere i lang tid. Riktignok ikke i form av selvmordsbombing e l, men terror like fullt.

"Men all den tid samfunnet består av massemordere, selvmordsbombere, anonymous og mer eller mindre vel bevarte folk, så er det bare uteolig rart at ikke en terroraksjon har hendt noe som omhandler dyrevern. Det virker som det er en plugg i "galskapsfilteret" hva gjelder dyrevern og terror?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sea sheperd og paul watson stemples vel også som terrorister av enkelte, mener til og med han er tiltalt for terror uten at jeg skal si det for sikkert.

Personlig ser jeg ikke helt at terror for å bedre dyrs rettigheter etc er veien å gå, i alle fall ikke om det et angrep ala BB, bombing etc. Jeg tror rett og slett ille det vil ha noe for seg, fordi mesteparten av verdens befolkning overhodet ikke vil ha forståelse for at "målet helliggjør middelet". Da har jeg langt større tro på frivillige organisasjoner og det arbeidet de gjør med holdningskampanjer informering etc, selv om de også ser ut til å stange i veggen og snakke for døve ører.

Dyrevelferd er viktig, og burde definitivt fått mer oppmerksomhet, men å ty til full blown terror for å få det til, det skjønner jeg faktisk at folk ikke gjør. Syns nesten tanken på at enkelte.memer det burde vært gjort på.den måten er mer skremmende enn hvor lite som blir gjort for å bedre dyrs velferd og rettigheter, men det er bare meg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det er vel ganske åpenbart hva slags definisjon terror har i denne tråd.

Etter min mening har du lagt en føring for hvordan terror skal defineres. Min forståelse av terrorisme er ikke den samme som din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening har du lagt en føring for hvordan terror skal defineres. Min forståelse av terrorisme er ikke den samme som din.

Jeg laget tråden. Jeg sier i åpningsinnlegget;

"Men det slår meg: vi lever i en verden hvor det finnes både selvmordsbombere og martyrer. Religion og politisk tro har skapt tragedier rundt hele verden og helt hjem til Oslo. I et gigantisk land som Kina finnes det usedvanlig mange mennesker, og at det ikke skulle finnes en eneste en Behring Breivik gjemt blandt den milliarden mennesker er usannsynlig. For ikke å snakke om på verdensbasis.

Så jeg tar meg selv i å spørre: hvorfor har man aldri sett noen gjøre noe sånn når det gjelder etikk rundt dyr?"

Hvorfor skal du da komme drassende inn med kverulering om hva som er terror? I just don't get it, dette er en metadiskusjon om diskusjonen som ødelegger hele tråden, slik det gjør med alle andre tråder hvor behovet for å måtte diskutere hva som er premissene går foran evnen til å ta noe generelt og for what it is i åpningsinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...