Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring - viktig: hd/ad, vetrinær m/medisin, avl, død/tyveri


Recommended Posts

Hei, jeg ønsker å forsikre min 3 måneder gamle Staffordshire Bull terrier-tispe. Hun kommer fra Sverige og ingen i familien er AD og HD-testet, og jeg ønsker derfor å tegne en forsikring som gir behandling, om det skulle oppstå.

Gjensidige har som vilkår at både mor og far er røntgen-testet, for at HD/AD skal bli godkjent til behandling. Det var meget trist, da jeg liker dem.

Agria har som vilkår at hunden er registrert i NKK+at mor og far er AD og HD-fri.

Er det noen som kan anbefale meg et selskap jeg kan velge, som passer "mine vilkår"? Eller må jeg tegne forsikring i Sverige, for at dette skal gå som jeg vil? Om det i det hele tatt er mulig?? :/

Pris er ikke så viktig, så lenge det ikke blir over 5000,- i året.

Varm hilsen fra meg og Lucy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke de mindre selskapene som if, dnb, sparebank1 osv. Men jeg tror ikke det er noen selskaper som dekker hd uten at foreldra er sjekket fri. For ad er vel somregel kravet at de blir forsikret før 4 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i kontakt med Eika (tidl. Terra antageligvis), og vil få en telefon i morgen angående vilkår. Der måtte jeg være totalkunde, men fikk tilbud på en ungdomspakke til ca. 150,- (++) i måneden. Da gjenstår det å se hvor mye hundeforsikringen kommer på. Ungdomspakken+hundeforsikringen = 3 forskjellige forsikringer, og da skulle jeg få avslag/bonus. Skal oppdatere om jeg finner noe som er for meg.

Ellers er det noen her som har erfaring med kjøp av forsikring i Sverige? Blir den gyldig til norske veterinærer, eller må jeg til Sverige; hvis hundne blir syk?

Ha en fin ettermiddag, og takk for kjappe svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør siden jeg ikke vet. Hvor stor prosent av staffene behandles for HD? Er det en reell bekymring? Er ikke sjansen så liten at du trygt kan velge Gjensidige eller Agria? Jeg vet at mange staffer røntges med HD, det er ikke det. Men hvor mange av de krever behandling som er så dyr at den dekkes av veterinær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør siden jeg ikke vet. Hvor stor prosent av staffene behandles for HD? Er det en reell bekymring? Er ikke sjansen så liten at du trygt kan velge Gjensidige eller Agria? Jeg vet at mange staffer røntges med HD, det er ikke det. Men hvor mange av de krever behandling som er så dyr at den dekkes av veterinær?

Det har du helt sikkert rett i! Det eneste som er synd, er at jeg ikke kan bruke henne til avl. Det er en stor drøm! Det er svært få staffer som får sterk HD, og de fleste får svak - og det går som regel ubehandlet. 20% arvelighet på HD, mens 30-40% på AD (usikre kilder). Resten går på miljø. Da synes jeg det er rart at AD forsikres hos Gjensidige og ikke HD. Når sjansene er i deres favør.

Må vell bare flytte til Sverige da... Flere fordeler med det. Takk for info, Turb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt sikkert rett i! Det eneste som er synd, er at jeg ikke kan bruke henne til avl. Det er en stor drøm! Det er svært få staffer som får sterk HD, og de fleste får svak - og det går som regel ubehandlet. 20% arvelighet på HD, mens 30-40% på AD (usikre kilder). Resten går på miljø. Da synes jeg det er rart at AD forsikres hos Gjensidige og ikke HD. Når sjansene er i deres favør.

Må vell bare flytte til Sverige da... Flere fordeler med det. Takk for info, Turb!

Hvorfor kan du ikke bruke henne til avl om hun viser seg å være frisk? Er hun ikke registrert i NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt sikkert rett i! Det eneste som er synd, er at jeg ikke kan bruke henne til avl. Det er en stor drøm! Det er svært få staffer som får sterk HD, og de fleste får svak - og det går som regel ubehandlet. 20% arvelighet på HD, mens 30-40% på AD (usikre kilder). Resten går på miljø. Da synes jeg det er rart at AD forsikres hos Gjensidige og ikke HD. Når sjansene er i deres favør.

Må vell bare flytte til Sverige da... Flere fordeler med det. Takk for info, Turb!

Da har du totalt misforstått, dessverre. HD har en ARVBARHET (ikke det samme som arvelighet) på litt under 30%. En hund som ikke er arvelig disponert for HD vil ikke utvikle HD, mens en hund som er arvelig disponert kan unngå å utvikle HD dersom miljøforholdene er gode. Eller i motsatt fall utvikle HD fordi miljøforholdene er dårlige. Noen har så dårlige hofteforhold at de får HD uansett miljøforhold.

Staff har kun 54% HD-frie hunder, noe som for meg er helt skrekkelig. 30% C og 14,5% D og 1,4% E. At forsikringsselskapene ikke dekker med mindre foreldrene er frirøntget skjønner jeg veldig godt, som forsikringskunde ønsker ikke jeg å betale for folk som bevist avler på HD-rammede/urøntgede hunder i en rase med 46% forekomst av HD! Staff er virkelig rasen som går foran som et skrekkeksempel når det gjelder HD, og jeg skulle ønske at raseklubben gikk inn med registreringskrav.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det viser seg at hun har AD/HD selvfølgelig (og da hadde det også vært fint med en bruksverdi-utbetaling, som plaster på såret til oss begge). Litt smådrygt å formulere seg på en tablet.

Hun er bare registrert i SKK foreløpig, men blodprøver ligger ved vet.høyskolen. Alt er klart til omregistrering :)

Redigert:

La ikke merke til posten din før nå, Tuvane.

Det finnes de som får AD/HD, selv om stamtavlen er fri for det.

HD C viser sjeldent symptomer hos staffer. Når kun 16% "lider" og få trenger medisinsk behandling, synes jeg ikke det er Så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det viser seg at hun har AD/HD selvfølgelig (og da hadde det også vært fint med en bruksverdi-utbetaling, som plaster på såret til oss begge).

Om man er så dum å kjøpe valp etter foreldre med ukjent HD/AD-status, så synes jeg virkelig ikke man skal få noe som helst plaster på noe sår dersom valpen utvikler HD/AD.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å avle på tispen du kjøper etterhvert, så kjøp fra oppdrettere som er seriøse nok til å røntge. Dumt å ikke vite hva som ligger bak hunden sin, det er dumt for rasen og. Når det gjelder raser der HD er utbredt hadde jeg aldri i livet kjøpt fra foreldre som ikke var fri.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det viser seg at hun har AD/HD selvfølgelig (og da hadde det også vært fint med en bruksverdi-utbetaling, som plaster på såret til oss begge). Litt smådrygt å formulere seg på en tablet.

Hun er bare registrert i SKK foreløpig, men blodprøver ligger ved vet.høyskolen. Alt er klart til omregistrering :)

Redigert:

La ikke merke til posten din før nå, Tuvane.

Det finnes de som får AD/HD, selv om stamtavlen er fri for det.

HD C viser sjeldent symptomer hos staffer. Når kun 16% "lider" og få trenger medisinsk behandling, synes jeg ikke det er Så ille.

Sorry, nå tråkker jeg i salaten; men hvilken bruksverdi taper du hvis hunden din har Hd?

De aller aller fleste bruker staffene sine til kos/selskap eller utstilling, begge deler kan du gjøre selv om hunden din har hd. Om du så begynner litt hobbybasis med en eller annen gren, så går det ofte greit med hd. Litt avhengig av grad..

Du skal jo ikke tjene penger ved en forsikring.. Forsikringene dine skal dekke deler av dine faktiske tap..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er så dum å kjøpe valp etter foreldre med ukjent HD/AD-status, så synes jeg virkelig ikke man skal få noe som helst plaster på noe sår dersom valpen utvikler HD/AD.

Her prøver jeg å være snill - er verken slem eller dum. Jeg vil at vi skal få et godt liv sammen, med eller uten AD/HD. Om du ikke ønsker oss det, får det være din sak. Forhold deg til tema, Siri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver jeg å være snill - er verken slem eller dum. Jeg vil at vi skal få et godt liv sammen, med eller uten AD/HD. Om du ikke ønsker oss det, får det være din sak. Forhold deg til tema, Siri.

Men hunden vil jo ha det like bra uavhengig av hva forsikringen dekker.. Forskjellen blir hva du må betale selv. Man kan ikke forvente at forsikringsselskaper skal dekke sykdommer som er så vanlig testet og man vet det er arvelig belastet..

Har man ikke økonomi til å ta sjansen selv, da bør man kjøpe fra oppdrettere som tester hundene sine..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pogola:

Det finnes utallige, seriøse oppdrettere som ikke tar røntgen.

Krutsi:

Avlsdyr går ofte under tap av bruksverdig (både for tisper og tasper :P). Den kommer ikke til å dekke alle mine tap overhodet. DNB virker som godtar det, sålenge hun ikke har HD før vi inngår avtale. Hun mente man ikke trengte NKK sin avlesning, og at avlesningen ikke trengte å skje ved 12 mnd alder. Den kunne skje nå. Om det er tilfellet, vil vise seg i morgen.

God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pogola:

Det finnes utallige, seriøse oppdrettere som ikke tar røntgen.

Krutsi:

Avlsdyr går ofte under tap av bruksverdig (både for tisper og tasper :P). Den kommer ikke til å dekke alle mine tap overhodet. DNB virker som godtar det, sålenge hun ikke har HD før vi inngår avtale. Hun mente man ikke trengte NKK sin avlesning, og at avlesningen ikke trengte å skje ved 12 mnd alder. Den kunne skje nå. Om det er tilfellet, vil vise seg i morgen.

God natt :)

Nja. Nå kan det sikkert gjelde ulike villkår hos de forskjellige selskapene, men... Tap av bruksverdi gjelder om hunden mister evne til å brukes i sport/jakt/bruk hvor den har hatt beviselige egenskaper. Tap av avlsverdi utbetales hos hund som er frisk, har blitt brukt i avl, men må tas ut av avl feks. fordi den har gitt arvelige sykdommer/skavanker som ikke kunne forutsees. Sistnevnte utbetales ikke før hunden selv er avlssperret.

At et forsikringsselskap skal utbetale noe av dette pga hd hos en hund med urøntgede foreldre, er nok en utopi. Forsikring er ikke gavepakker :P Så, evt risiko her må du nok ta på egen kappe...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legger vi nok forskjellige ting i begrepet "seriøs oppdretter" . :)

Ja, det er ingen som har like meninger om alt. Følte egentlig ikke for å forsvare meg, men uansett.. For å gi litt klarhet. Oppdretteren kan dokumentere godt premierte søsken i både Norge og Danmark (agility og utstilling), som er fri for AD/HD, samt er "clear" på gentest.

Svenske raseklubben anbefalte oppdretteren, og ei dame ved Norsk terrier klubb mente jeg skulle kjøre på, om jeg hadde bestemt meg for det.

Ellers var de dønn ærlige mennesker som levde rolige liv med sine 3 barn - som også var utrolig flinke til å lese hundens signaler. De var svært kunnskapsrik, og jeg kunne ikke finne noe som tydet på at de var uprofesjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Nå kan det sikkert gjelde ulike villkår hos de forskjellige selskapene, men... Tap av bruksverdi gjelder om hunden mister evne til å brukes i sport/jakt/bruk hvor den har hatt beviselige egenskaper. Tap av avlsverdi utbetales hos hund som er frisk, har blitt brukt i avl, men må tas ut av avl feks. fordi den har gitt arvelige sykdommer/skavanker som ikke kunne forutsees. Sistnevnte utbetales ikke før hunden selv er avlssperret.

At et forsikringsselskap skal utbetale noe av dette pga hd hos en hund med urøntgede foreldre, er nok en utopi. Forsikring er ikke gavepakker :P Så, evt risiko her må du nok ta på egen kappe...

Synes alle forsikringer virker litt virkelighetsfjernt. Enn at vi bare skal betale noen lapper for å bli forsikret for over en million. Det er mye rart i verden og Hvis det er en forsikring som dekker behandling mot HD, så blir jeg glad for den rariteten i allefall!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle forsikringer virker litt virkelighetsfjernt. Enn at vi bare skal betale noen lapper for å bli forsikret for over en million. Det er mye rart i verden og Hvis det er en forsikring som dekker behandling mot HD, så blir jeg glad for den rariteten i allefall!

Tja, det går jo på sannsynlighetsrisiko.... Det er vesentlig mindre sjans for at de må betale deg en mill i uføreforsikring (om det var det du mente) enn at de må betale for utgifter i forbindelse med hd på hund etter urøntgede foreldre. Derfor dekkes heller ikke sistnevnte ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det går jo på sannsynlighetsrisiko.... Det er vesentlig mindre sjans for at de må betale deg en mill i uføreforsikring (om det var det du mente) enn at de må betale for utgifter i forbindelse med hd på hund etter urøntgede foreldre. Derfor dekkes heller ikke sistnevnte ;)

Når en forsikring koster 5000,- i året og smertebehandling ikke er nødvendig, før om kanskje 5 år. Da tror jeg forsikringselskapene går i pluss uansett. Hvertfall hvis utbetalingene blir mindre ved 6/7 års alder (vanlig praksis). Jeg har ikke store forventninger, var jo derfor jeg opprettet denne tråden, som siste forsøk på råd. Jeg drar ingen konklusjoner, før jeg har fått snakket med overnevnte selskaper, hvor noen virket lovende. Men hvilken selger gjør ikke det? ;) Jeg kommer til å oppdatere utfallet, kanskje det kan være til hjelp for andre, som ikke har stamtavle/importerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en forsikring koster 5000,- i året og smertebehandling ikke er nødvendig, før om kanskje 5 år. Da tror jeg forsikringselskapene går i pluss uansett. Hvertfall hvis utbetalingene blir mindre ved 6/7 års alder (vanlig praksis). Jeg har ikke store forventninger, var jo derfor jeg opprettet denne tråden, som siste forsøk på råd. Jeg drar ingen konklusjoner, før jeg har fått snakket med overnevnte selskaper, hvor noen virket lovende. Men hvilken selger gjør ikke det? ;) Jeg kommer til å oppdatere utfallet, kanskje det kan være til hjelp for andre, som ikke har stamtavle/importerer.

Selvfølgelig går forsikringselskapene i pluss, det er jo ingen som gidder å jobbe gratis liksom ;) Hvilken oppdretter kommer hunden din fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...