Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring - viktig: hd/ad, vetrinær m/medisin, avl, død/tyveri


Recommended Posts

Lola Pogola:

Det finnes utallige, seriøse oppdrettere som ikke tar røntgen.

Krutsi:

Avlsdyr går ofte under tap av bruksverdig (både for tisper og tasper :P). Den kommer ikke til å dekke alle mine tap overhodet. DNB virker som godtar det, sålenge hun ikke har HD før vi inngår avtale. Hun mente man ikke trengte NKK sin avlesning, og at avlesningen ikke trengte å skje ved 12 mnd alder. Den kunne skje nå. Om det er tilfellet, vil vise seg i morgen.

God natt :)

Som @Pringlen sier, så er ikke avlsverdi og bruksverdi det samme.. Og du synes ikke du har valgt litt feil hvis du allerede nå, med en valp på 4mnd, vet du ikke kan bruke den i avl og du hadde avl i tankene?

Når en forsikring koster 5000,- i året og smertebehandling ikke er nødvendig, før om kanskje 5 år. Da tror jeg forsikringselskapene går i pluss uansett. Hvertfall hvis utbetalingene blir mindre ved 6/7 års alder (vanlig praksis). Jeg har ikke store forventninger, var jo derfor jeg opprettet denne tråden, som siste forsøk på råd. Jeg drar ingen konklusjoner, før jeg har fått snakket med overnevnte selskaper, hvor noen virket lovende. Men hvilken selger gjør ikke det? ;) Jeg kommer til å oppdatere utfallet, kanskje det kan være til hjelp for andre, som ikke har stamtavle/importerer.

Selvfølgelig går forsikringselskapene i pluss, det er jo ingen som gidder å jobbe gratis liksom ;) Hvilken oppdretter kommer hunden din fra?

Faktisk så går ofte forsikringsselskapene i minus på dyreforsikringer, unntatt slike som Agria da muligens.. Men da jeg jobbet i IF, så var det ikke dyreforsikringer vi tjente penger.. Det måtte vi ha for å ha det som et tilbud fordi kundene trengte det..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@staffystaff

Hva har man egentlig dersom hunden er syk og lever et miserabelt liv? Hjelper det at den vinner på utstilling eller har en vinnende personlighet? Helse skal være prioritet nummer EN hos ansvarlige oppdrettere, og det er i beste fall uvitende å påstå at HD-røngten ikke er så viktig. Vi har røngtet hunder i flere tiår nå, og din rase er vel en av dem som henger langt etter. Det betyr ikke at du skal være mindre kravstor, det betyr at du SKAL kreve at alle tilgjengelige helsetester for foreldredyrene er tatt.

Dessverre så kan man ikke alltid stole blindt på hva andre anbefaler, enten det er andre hundeeiere, oppdrettere eller raseråd. Man må selv finne ut hva man ønsker, tilegne seg kunnskap og gjøre undersøkelser på egenhånd. Som førstegangseier er ikke dette så lett, men jeg håper du blir fornøyd med hunden din.

Hva angår forsikring så bør du uansett ha forsikret en hund før den fyller 12 uker, men du vil neppe få dekket noe særlig i forhold til eventuelle utgifter om hunden får HD eller AD når status er slik den er, noe jeg synes er helt rett. Det er uansett fornuftig å forsikre hunden da et par netter på klinikk gjerne beløper seg til flere titusener, så med mindre du har mulighet til å ha dette i bakhånd bør du forsikre uansett. Hva har du tenkt til å bruke denne staffordshire bullterrieren til siden du nevner bruksforsikring?

Lola Pogola:
Det finnes utallige, seriøse oppdrettere som ikke tar røntgen.

Krutsi:
Avlsdyr går ofte under tap av bruksverdig (både for tisper og tasper :P). Den kommer ikke til å dekke alle mine tap overhodet. DNB virker som godtar det, sålenge hun ikke har HD før vi inngår avtale. Hun mente man ikke trengte NKK sin avlesning, og at avlesningen ikke trengte å skje ved 12 mnd alder. Den kunne skje nå. Om det er tilfellet, vil vise seg i morgen.

Hvor tar du dette fra egentlig? Det er jo overhodet ikke sant.

"Avlsdyr går ofte under tap bruksverdig". Denne må du nesten forklare.. Det er vel en egen forsikring for de som er oppdrettere. Bruksforsikring gjelder for dyr som for eksempel brukes i jakt og de må også ha papirer fra jaktprøver o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med agria om avslforsikring vil gjelde dersom du ikke kan bruke henne i avl, selv om de ikke vil dekke hd-kostnadene direkte. Da får du igjen halve kjøpesummen. Jeg har denne forsikringen på alle mine de første årene (selv om jeg ikke avler), og har hittil brukt den på en (patellaluksasjon som gjør at hunden ikke kan brukes i avl, fikk igjen 7000). Nå dekker agria også patellaluksasjon så lenge valpen forsikres før 4 mnd, men ta å hør med dem.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor folk er så krasse. Er ikke bare bare å sette seg inn i masse nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke folk er krasse jeg? Synes folk (inkludert meg selv) har prøvd å si fra på en pen måte?

Men du har selvsagt rett i at det ikke er bare bare å sette seg inn i masse nytt. Det er en jungel der ute av informasjon og meninger, og spesielt når staff er en så populær rase og det finnes så mange som avler på dem blir det ekstra vanskelig kan jeg tenke meg.

Hvis trådstarter synes det er verdt risikoen å kjøpe en hund fra ukjent HD-bakgrunn, av en rase som har veldig dårlig HD-statistikk, så det er det selvsagt opp til hn. Men jeg synes likevel det er på sin plass å gjøre hn oppmerksom på risikoen og konsekvensene.

Håper hunden viser seg å være fri for både det ene og det andre, men man kan jo lure litt på hvorfor oppdretter har valgt å ikke røntge. Kan jo hende denne har sine mistanke om at resultatet ikke blir fri, og at det derfor er bedre at det ikke blir noe resultat i det hele tatt. Men det blir bare spekulasjoner. Det jeg tenker om saken er iallefall at det viser veldig lite fremsyn når det gjelder rasens velferd. Men kanskje vi heller skulle hatt en egen tråd på dette temaet.

Uansett, beklager om det har virket som jeg har "angrepet" deg (kan bare beklage for meg selv), det var overhodet ikke meningen. Du har selvsagt ingen plikt til å "forsvare" deg som du skriver lenger opp, men man blir jo nysgjerrig :)

Kjøp forsikring, uansett om den dekker HD og AD. Alltid lurt å ha det med veterinærprisene nå til dags.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver jeg å være snill - er verken slem eller dum. Jeg vil at vi skal få et godt liv sammen, med eller uten AD/HD. Om du ikke ønsker oss det, får det være din sak. Forhold deg til tema, Siri.

Jeg forholder med da til temaet som er HD/AD og forsikring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen som har like meninger om alt. Følte egentlig ikke for å forsvare meg, men uansett.. For å gi litt klarhet. Oppdretteren kan dokumentere godt premierte søsken i både Norge og Danmark (agility og utstilling), som er fri for AD/HD, samt er "clear" på gentest.

Svenske raseklubben anbefalte oppdretteren, og ei dame ved Norsk terrier klubb mente jeg skulle kjøre på, om jeg hadde bestemt meg for det.

Ellers var de dønn ærlige mennesker som levde rolige liv med sine 3 barn - som også var utrolig flinke til å lese hundens signaler. De var svært kunnskapsrik, og jeg kunne ikke finne noe som tydet på at de var uprofesjonell.

Men hvorfor er da ikke avlsdyra røntget? Det spiller ingen rolle om kullsøsken er fri, dersom avsldyra ikke er det. Og det at de ikke er røntget forteller meg en av to ting: enten så driter oppdretteren i helse, eller så mistenker oppdretteren at hundene ikke er fri, men viser til frirøntgede søsken. Ingen av delene tyder på at det er et seriøst oppdrett.

At man er flink til å lese hund og har mye kunnskap betyr ikke at man er en god oppdretter; en god oppdretter bruker kunnskapen sin i oppdrettet, og med en slik HD-situasjon i rasen ville enhver god oppdretter ha røntget avlsdyra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Elisabeth00!! :)

Det har gått over stokk og stein.

Vi har forskjellige meninger, kunnskap/innsikt og oppfatning alle sammen. Mennesker vil alltid ha det. Det gjør oss unik og elskbar.

Hold dere saklig og til tema. Som er: Mulige forsikringer for hunder, uten kjent HD-status.

Vis kjærlighet både til mennesker og dyr!! Ikke ta ut flisa fra andres øyne, når du selv har en bjelke i ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du totalt misforstått, dessverre. HD har en ARVBARHET (ikke det samme som arvelighet) på litt under 30%. En hund som ikke er arvelig disponert for HD vil ikke utvikle HD, mens en hund som er arvelig disponert kan unngå å utvikle HD dersom miljøforholdene er gode. Eller i motsatt fall utvikle HD fordi miljøforholdene er dårlige. Noen har så dårlige hofteforhold at de får HD uansett miljøforhold.

Bare lurer, hvordan kan en hund som er disponert for hd la vær å utvikle det? La vær å få symptomer rundt det sikkert, men hd'en er jo der fra de er født. Grunne hofteskåler blir jo ikke mindre grunne av rett miljø. Ellers enig, det skal mye til for å påføre HD på en hund som ikke er disponert for det arvelig, da snakker man isåfall skader fra typ påkjørsel eller fall fra store høyder e.l. ikke miljø som sådan.

Når en forsikring koster 5000,- i året og smertebehandling ikke er nødvendig, før om kanskje 5 år. Da tror jeg forsikringselskapene går i pluss uansett. Hvertfall hvis utbetalingene blir mindre ved 6/7 års alder (vanlig praksis). Jeg har ikke store forventninger, var jo derfor jeg opprettet denne tråden, som siste forsøk på råd. Jeg drar ingen konklusjoner, før jeg har fått snakket med overnevnte selskaper, hvor noen virket lovende. Men hvilken selger gjør ikke det? ;) Jeg kommer til å oppdatere utfallet, kanskje det kan være til hjelp for andre, som ikke har stamtavle/importerer.

Viss du tror de går så i pluss, hvorfor sparer du ikke 5000 i året selv? Og på en rase med nært opp mot 50% (altså halvparten av alle som er røntget) har HD, det er ganske ille, og veldig dårlig deal for alle, både deg og forsikringsselskap. Jeg tror ikke jeg har hørt om noen som dekker behandling av hd, der ikke foreldre er sjekket eller hunden selv er frirøntget etter 1 års alder og dermed vet man at evt senere symptomer er skade og ikke arvelighet.

At selv "frie" stamtavler gir avkom med hd er ikke så rart. I stamtavlen ser du bare foreldre, og deres foreldre osv, men de har søsken igjen som kan være syke, og det som teller ifht arvbarhet og sannsynlighet for å få en frisk valp er hele linjer med lite (eller helst ingen) hd forekomst. Det kan også hoppe over en generasjon eller to, så det hjelper ikke nødvendigvis å bare sjekke foreldre sine søsken heller. Selv i de "verste" kull så kan det komme en som er frisk, men denne deler fortsatt slektskap med resten av søskene sine og kan gi videre dårlig arv.

Edit: Nå får du ikke forsikring i Sverige uansett, men det er nok akkurat samme der. Flere raser som ikke har krav om kjent hd status her i Norge også, men forsikringen dekker fortsatt ikke så lenge foreldre ikke er røntget fri eller hunden selv er røntget fri som voksen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt tanken om å spare pengene selv. Får krysse det man kan krysse, for at ingenting skjer :)

Selv passer jeg på å ikke gå på asfalt, hardt underlag og trapper. Er også svært påpasselig med fôret. Ellers trener vi jevnt for å holde på muskelmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tenkt bare på dette med HD/AD, Du bør heller fokusere på Korsbånd og evt patella dekning i førsteomgang... Helt sinnsykt mange staffer som ryker korsbåndet, Veterinærene jeg bruker sier staff er overrepresentert de siste årene.



Jeg blir sterkt overrasket om man finner ett selskap som frivillig dekker ett så omfattende,kostbart og vanlig problem som HD/AD når foreldre ikke er røntget... Men nå kjenner ikke jeg alle vilkårene heller... Bare sørg for å ha hunden forsikret fra 4.mnd, ellers mister man ofte omfattende dekninger.

Dette med HD/AD kan forebygges masse også, Ved hjelp av tilskudd som glucosamin og riktig trening/foring. Om det skulle bli ett problem når hunden blir eldre finnes det også gode preparater som kan hjelpe hunden til å leve ett normalt og smertefritt liv på sine eldre dager. Det er ikke nødvendigvis behov med operasjon. Jeg TROR det hører mer til ekstremtilfellene.

Vi betaler mellom 3500-4800 per staff i Agria. Gjensidige skulle ha 12000+ for den eldste.

@Kangerlussuaq

Har ikke labissen din hatt HD operasjon/behanding og forsikret i Agria? :) Mener å ha lest det

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tenkt bare på dette med HD/AD, Du bør heller fokusere på Korsbånd og evt patella dekning i førsteomgang... Helt sinnsykt mange staffer som ryker korsbåndet, Veterinærene jeg bruker sier staff er overrepresentert de siste årene.

Jeg blir sterkt overrasket om man finner ett selskap som frivillig dekker ett så omfattende,kostbart og vanlig problem som HD/AD når foreldre ikke er røntget... Men nå kjenner ikke jeg alle vilkårene heller... Bare sørg for å ha hunden forsikret fra 4.mnd, ellers mister man ofte omfattende dekninger.

Dette med HD/AD kan forebygges masse også, Ved hjelp av tilskudd som glucosamin og riktig trening/foring. Om det skulle bli ett problem når hunden blir eldre finnes det også gode preparater som kan hjelpe hunden til å leve ett normalt liv på sine eldre dager. Det er ikke nødvendigvis behov med operasjon.

Vi betaler mellom 3500-4800 per staff i Agria. Gjensidige skulle ha 12000+ for den eldste.

@Kangerlussuaq

Har ikke labissen din hatt HD operasjon/behanding og forsikret i Agria? :) Mener å ha lest det

Korsbånd/kneleddsoperasjon, ikke HD :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...