Gå til innhold
Hundesonen.no

Alopecia X


Recommended Posts

Hei.

Er det noen her inne som har erfaring med denne sykdommen?

Kalles også Black Skin Disease.

Søstra til samboeren min har ei snart 6år gammel pomeranien tispe som fikk dette for ca halvannet-to år, siden.

Og hun mister bare mer og mer pels.

Hun er naken på magen,og rundt halsen. Også ganske naken på ryggen,og mister mer og mer nedover bakbeina også :/

X'n i Alopecia X, står såvidt jeg vet,for ukjent.

Det er lite folk og vetrinærer vet om det her,og det er ikke forsket noe særlig på.

Søstra til samboeren min flyttet nå før jul, og må da bytte vetrinær.

Vætrinærene i dalen her har lite&ingen erfaring med denne sykdommen,og derfor lurer jeg på om noen her inne har noen erfaring,evt.kjenner til noen veterinær som kanskje vet noe?

Det sies at levealderen forkortes ganske mye, og at de hundene som får denne "diagnosen" ofte dør i 7-8-9års alder.

Men hva som er fakta,og hva som er "hørt" er ikke godt å vite :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pomme med denne sykdommen (fikk tilbake pels etter kastrering og har beholdt den siden).

Veterinærer i Oslo har jeg erfaring av at kan mer om dette enn andre (Oslo dyreklinikk). Men det er mange veterinærer som har forskjellige meninger også, så man kan rett og slett ikke være sikker.

Ang det at de dør tidlig erfarer jeg at ikke nødvendigvis er korrekt. Kjenner til flere hunder med BSD som er/ble over 10 år. Men det er mange med feilen som har andre helse plager i tillegg. Min har bl.a. Blærestein og muskelsmerter. Det er godt mulig en av tingene (eller begge) fulgte med BSD. Dessuten kan noen av hundene som ikke er sjekket for andre helseplager få diagnosen Alopeci X mens de f.eks kan ha cushings, uten at det blir behandlet.

Litt rotete innlegg... Men bare spør om du lurer på noe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...