Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten maskothund


Poter
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge lekt med tanken på en liten maskothund, men ikke greid å finne en rase som passer til alle kriteriene mine.

Maskoten skal være sosial, trygg og trivelig. Den ska være frisk, lage lite lyd og helst ha kort pels. Den skal kunne godkjennes som besøkshund og ellers være med på det vi gjør fra før av.

Det som hadde vært perfekt var å ha en liten hund med labradorgemytt, men hvilken rase er det? Jeg liker heelere, men der er det mye ymse. Cavalier har et tiltalende gemytt synes jeg, men utseendemessig liker jeg dem ikke og de har jo også et helseproblem. Phalene er kule hunder, men pelsen er ikke ideell. Jeg liker veldig godt gemyttet til fransk bulldog og synes de er skikkelig herlige hunder. Kunne virkelig tenkt meg en sånn en, men der er det jo helsa igjen, da. Vet det skal finnes friske fraller med god pust, så det er jo en mulighet. Jeg liker også staffer veldig godt, men der er samkjønnsagressjonen. Vet ikke hvordan den vil være i hverdagen. Jeg har også vurdert puddel. Det som taler i mot den er vel pelsen, men jeg innbiller meg puddelens pels er lettere å ha med og gjøre enn f.eks phalene, det er jo tross alt bare å barbere den relativt kort. Whippet står på lista, selv om de blir hakket for stor. Welsh terrier er også på lista, selv om jeg er skeptisk til terriere generelt pga jaktinstinktet. Det som taler for welsh`en er at de er så hardføre og tåler en trøkk, det samme for staffen forsåvidt, som besøkshund vil de nok være fine siden de ikke så lett lar seg vippe av pinnen.

Er det noen andre raser jeg ikke har tenkt på eller har dere noe å si om de rasene jeg har nevnt? Jeg vet det er et stort sprik i rasene jeg har nevnt, men i en sånn her sonderingsfase blir det jo gjerne sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg anbefaler en mellompuddel. Praktisk størrelse som ikke blir for liten og puslete Sosiale, morsomme og smarte hunder! Pelsstellt er litt hva du gjør det til, men selvsagt krever det mer enn en h

Har nesten gitt opp å finne en liten hyggelig mascot *følger med her*

Papillon/Phalene. Pelsen er ikke vanskelig, men de kan trenge et dekken eller noe om vinteren Noen individer har jo veldig godt med pels da, og jeg ser stadig papillons uten klær om vinteren.. Men d

Posted Images

Den største ulempen med en god puddel, er jo nettopp pelsen deres. Sånn utover det, så syns jeg at de pudlene jeg har i min omgangskrets, er så bra at de er verdt den jobben det er med pelsen (jeg liker egentlig ikke pelsstell så godt :P ). Fordelen med puddelpelsen er jo at du kan bestemme selv hvor lang den skal være, ut fra hva du har tenkt å bruke den til, men om du skal ha den kort, så bør du ha en god barbermaskin, og du må belage deg på jevnlige bad og barberinger :)

Jeg har ingen forslag til hund sjøl da, jeg tenker mye av det samme om rasene du har nevnt. Enste jeg har på lista over maskothunder som du ikke har, er kinesisk nakenhund, men der syns jeg det er mye som ser pinglete ut, og det har jeg ikke lyst på. Men en dag så tror jeg at jeg har en kineser i hus, forhåpentligvis ei fjollete, rampete og uredd ei som kan bølle med pudlene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welsh terrieren er vel en del større enn de du har nevnt, så da er du jo oppe i en annen gruppe hunder og muligheter.

Chi trenger ikke bjeffe så mye, men der er det mye dårlig helse og gemytt.

Hva med norfolkterrier eller australsk? Jeg kjenner de ikke så godt, men de jeg har møtt har vært trivelige og søte hunder. Nappepels da.

Ellers er det jo italiensk mynde, om man liker dem...

Sikker på at det ikke er noen i USA som avler miniatyr-lab? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon/Phalene. :) Pelsen er ikke vanskelig, men de kan trenge et dekken eller noe om vinteren :) Noen individer har jo veldig godt med pels da, og jeg ser stadig papillons uten klær om vinteren.. Men de er gjerne eldre og ser ut til å ha litt underull, noe som visstnok ikke alle har.

MEN da må man jo også beregne å få mye hund i en liten forpakning, som de fleste papillons er :) Jeg syns nesten mange minner litt om evig-unge gjeterhunder, omtrent sånn som gjeterhunder er i 4-5-6-7 måneders alderen :P alt går veldig fort og alt er veldig gøy :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tenker DSG. Litt lyd er det, men ikke nødvendigvis. kommer litt an på om de får stå ute i Hagen og varsle :P kjenner en fra skredderstuen som ikke bjeffer i det hele tatt liksom, så har mamma og pappa Maja, som bjeffer mye, men det er også ofte for oppmerksomhet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min papillon gres vel max et par ganger i uka, som regel mindre. Hun har ikke så lange frynser da, men generelt har papillon ganske lite pelsstell. Bad - føning - børsting er unnagjort på 30-45 min gjerne. :)

Min stryker på lyd og at hun er litt nervøs av seg, men hun er weird.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dansk-svensk gårdshund. :) Selv liker jeg veldig godt border terrier.

Jeg har forøvrig aldri møtt en fralle med god pust. Bedre enn gjennomsnittet ja, men ikke god pust sammenlignet med en normal hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper whippet fra små linjer kan du jo ende opp med en tispe på ca 11kg og 43cm (ikke at det er noen garanti for akkurat på grammet såklart). Men ja, det er jo mye sammenlignet med f. eks en papillon! :) Kanskje ikke samme intensitet på trening heller, sammenlignet med mange av rasene du nevner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største ulempen med en god puddel, er jo nettopp pelsen deres. Sånn utover det, så syns jeg at de pudlene jeg har i min omgangskrets, er så bra at de er verdt den jobben det er med pelsen (jeg liker egentlig ikke pelsstell så godt :P ). Fordelen med puddelpelsen er jo at du kan bestemme selv hvor lang den skal være, ut fra hva du har tenkt å bruke den til, men om du skal ha den kort, så bør du ha en god barbermaskin, og du må belage deg på jevnlige bad og barberinger :)

Jeg har ingen forslag til hund sjøl da, jeg tenker mye av det samme om rasene du har nevnt. Enste jeg har på lista over maskothunder som du ikke har, er kinesisk nakenhund, men der syns jeg det er mye som ser pinglete ut, og det har jeg ikke lyst på. Men en dag så tror jeg at jeg har en kineser i hus, forhåpentligvis ei fjollete, rampete og uredd ei som kan bølle med pudlene :ahappy:

Jeg tenker at barbering er overkommelig, særlig når de er små. Kan da ikke ta så lang tid å klippe over dem? Å kjøpe barbermaskin er vel kanskje en investering man gjør sjeldent, de holder vel ei stund?

Jevnlig bad må det uansett være på en besøkshund, så det er jeg vant til nå med Eine. Ofte skyller jeg bare over ham med rent vann, så blir det shamponeringer ved behov. Jeg ser for meg at på en liten hund så går det litt raskere.

Kinesisk nakehund har jeg egentlig ikke tenkt på, ikke før jeg så den valpetråden her om dagen. Men de kan kanskje være verdt å vurdere!

Welsh terrieren er vel en del større enn de du har nevnt, så da er du jo oppe i en annen gruppe hunder og muligheter.

Chi trenger ikke bjeffe så mye, men der er det mye dårlig helse og gemytt.

Hva med norfolkterrier eller australsk? Jeg kjenner de ikke så godt, men de jeg har møtt har vært trivelige og søte hunder. Nappepels da.

Ellers er det jo italiensk mynde, om man liker dem...

Sikker på at det ikke er noen i USA som avler miniatyr-lab? ;)

Welsh og staff er vel omtrent på samme størrelse? Jeg kjenner en welsh godt og synes han er helt fantastisk. Han hadde passet perfekt som besøkshund. Minuset er jaktinstinktet hans. Napping er jeg også litt skeptisk til, men det må da gå an å lære seg, og om ikke, så kan man vel alltids sette den til en hundefrisør. En stor fordel er det jo at de ikke røyter.

Med chi, tenker du på chihuahua?

Australsk terrier kjenner jeg ikke til. Har møtt en norfolkterrier for noen år siden og hun var helt herlig. Tror likevel at om det skal bli terrier, så må det bli en welsh.

Forundrer meg ikke om det er noen i USA som avler på dverg labrador eller noe! :lol:

Papillon/Phalene. :) Pelsen er ikke vanskelig, men de kan trenge et dekken eller noe om vinteren :) Noen individer har jo veldig godt med pels da, og jeg ser stadig papillons uten klær om vinteren.. Men de er gjerne eldre og ser ut til å ha litt underull, noe som visstnok ikke alle har.

MEN da må man jo også beregne å få mye hund i en liten forpakning, som de fleste papillons er :) Jeg syns nesten mange minner litt om evig-unge gjeterhunder, omtrent sånn som gjeterhunder er i 4-5-6-7 måneders alderen :P alt går veldig fort og alt er veldig gøy :lol:

Å kle på hunden er ikke noe problem for meg, det gjør jeg fra før av med Eine, så et lite dekken til maskoten skal gå helt fint. Hvor godt tåler de regn, tro? Det jeg er skeptisk til med sånn fjonepels er at jeg ser for meg at det fester seg mye i den og at man har et evig plukkearbeid etter hver tur i skogen.

Ellers synes jeg det er et stort pluss at de har såpass god helse og kan leve lenge! De jeg har møtt har også vært veldig trivelige hunder. Er de stødige mentalt, tro?

DSG?

Dansk svensk gårdshund? Jeg har ærlig talt ikke sansen for dem, de jeg har møtt er så utrolig bjeffete og ikke særlig trivelige mentalt heller. Mulig jeg har vært uheldig med de jeg har møtt, men jeg har inntrykk av at det er mye lyd i dem uansett. Det med lyd er et viktig kriterium for oss. Husker jeg feil, eller er de avlet for å passe på gården?

Jeg og tenker DSG. Litt lyd er det, men ikke nødvendigvis. kommer litt an på om de får stå ute i Hagen og varsle :P kjenner en fra skredderstuen som ikke bjeffer i det hele tatt liksom, så har mamma og pappa Maja, som bjeffer mye, men det er også ofte for oppmerksomhet :P

Som sagt skeptisk pga lyden. Litt er det jo hva man gjør det til, så klart, men noen hunder er jo mer løsmunnede enn andre :)

Min papillon gres vel max et par ganger i uka, som regel mindre. Hun har ikke så lange frynser da, men generelt har papillon ganske lite pelsstell. Bad - føning - børsting er unnagjort på 30-45 min gjerne. :)

Min stryker på lyd og at hun er litt nervøs av seg, men hun er weird.

30-45 minutt er mye pelsstell, synes jeg! Mener du at man må gjøre det to ganger i uka? Med labradoren så er det jo bare å tørke over ham med en klut og jeg børster ham svært sjeldent. Var vant til mer pelsstell da vi hadde aussiene, så noe pelsstell kan jeg ha. Å børste over dem og bade dem jevnlig, det er greit. Hvordan er pelsen, floker den seg lett? Fester det seg ting til den?

Italiener ^_^ eller chinese crested :) Jeg skal ha en av dem neste gang, men ikke bestemt meg for hvilken. CC(PP) er det pelsstell og/eller hudstell på da.

Italiener har jeg tenkt på. Har de omtrent samme gemytt som whippet? PP er et spennende alternativ, må jeg si. Hvordan er pelsstellet på dem?

Norfolk terrier :D

Jeg tror at om det blir terrier, så blir det welsh eller staff. Norfolk terriern er på størrelsen med cairn, er den ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dansk-svensk gårdshund. :) Selv liker jeg veldig godt border terrier.

Jeg har forøvrig aldri møtt en fralle med god pust. Bedre enn gjennomsnittet ja, men ikke god pust sammenlignet med en normal hund.

Border terrier er kule, men jeg synes de virker så harde? De er kanskje ikke hardere enn terriere generelt, men har fått litt det inntrykket ut fra de få jeg har møtt. Ellers har de vel god helse og lever lenge, så det er jo et pluss.

Det med pust hos frallen er noe jeg har tenkt på, har de god pust som god pust hos en hund, eller er det god pust til en fralle å være, så du har et poeng der. Håper jeg får møtt noen av de som skal være av det sunnere slaget og får sett selv :)

Hvis du kjøper whippet fra små linjer kan du jo ende opp med en tispe på ca 11kg og 43cm (ikke at det er noen garanti for akkurat på grammet såklart). Men ja, det er jo mye sammenlignet med f. eks en papillon! :) Kanskje ikke samme intensitet på trening heller, sammenlignet med mange av rasene du nevner.

Det var jo ikke så veldig stort, nei :) Det hadde kanskje vært en mulighet. Hvor finner man små linjer? Er din av den mindre typen? Angående intensitet i trening, så trenger jeg ikke særlig intensitet der i maskoten. Den skal mest bare være trygg og god :) Jeg ser ikke for meg at jeg skal trene den noe særlig. Som maskot og besøkshund trenger den ikke det. Det er en fordel om den kan noen triks og så klart må den ha god hverdagslydighet, men jeg skal ikke trene, trene med den. Litt sånn dum og deilig, liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De border terrierne jeg har møtt har vært enormt trivelige, men har krevd mye. Både mosjon og hodetrening. Nå skal det sies at flere av de jeg har truffet har vært brukt i lydighet og bruks på elitenivå.

En ting med border terrieren er at de er snakkere. Dvs det kommer mye lyd fra dem. De kommenterer på alt som skjer og ikke skjer. Ble smått gal når jeg var hundepasser for en. Tror hun holdt en god monolog av lyder i 1,5 time før hun sovna. Beste lille jenta og supermorsom, men snakkesalig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barbering er overkommelig, særlig når de er små. Kan da ikke ta så lang tid å klippe over dem? Å kjøpe barbermaskin er vel kanskje en investering man gjør sjeldent, de holder vel ei stund?

Jevnlig bad må det uansett være på en besøkshund, så det er jeg vant til nå med Eine. Ofte skyller jeg bare over ham med rent vann, så blir det shamponeringer ved behov. Jeg ser for meg at på en liten hund så går det litt raskere.

Kinesisk nakehund har jeg egentlig ikke tenkt på, ikke før jeg så den valpetråden her om dagen. Men de kan kanskje være verdt å vurdere!

Ja, barbermaskin er noe du stort sett kjøper bare en gang, skjær må enten kjøpes nye eller slipes opp igjen med jevne mellomrom, alt ettersom hvor ofte de brukes og hvor flink du er til reinhold (både av pelsen den brukes i og skjæret selv).

Jeg har veldig sansen for nakenhundene, men som sagt, jeg syns mange av de er pinglete. Det er synd, for de skal jo være ganske så artige når de er artige ;)

30-45 minutt er mye pelsstell, synes jeg! Mener du at man må gjøre det to ganger i uka? Med labradoren så er det jo bare å tørke over ham med en klut og jeg børster ham svært sjeldent. Var vant til mer pelsstell da vi hadde aussiene, så noe pelsstell kan jeg ha. Å børste over dem og bade dem jevnlig, det er greit. Hvordan er pelsen, floker den seg lett? Fester det seg ting til den?

Det må da være en gang i uka? Hvis ikke er det mer pelsstell på phalene/papillon enn det er på f.eks Leah, som pr i dag ser sånn ut:

11036531_10203964178819867_8438065216033

Det er en veldig stram T60, jeg kan stille henne om hun får 2 cm mer pels der hun skal ha mer pels (dvs rundt brystkassa og på manken). Jeg bruker litt over en time på å børste, bade og blåse henne tørr, men hun har tykk og stri pels som det tar tid å tørke skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiener har jeg tenkt på. Har de omtrent samme gemytt som whippet? PP er et spennende alternativ, må jeg si. Hvordan er pelsstellet på dem?

Tja, jeg oppfatter dem kanskje som mer "mynde" enn whippet. Whippeten er veldig happy go lucky hund, for å bruke sonenutrykk :P Men ellers oppfatter jeg dem som enkle hunder, generelt trivlige.

Det er mye pelsstell på CC(PP) ja, uavhengig av hvilken variant man velger. Det er vel sammenlignbart med puddel. Du kan jo velge å holde PPen kortklippet, men likevel er det jo mye.

Du har ikke vurdert whippet da? De er som regel veldig sosiale hunder, digger alt av folk, og det er en del som bruker dem som terapi/besøkshund. Har en på facebook som jeg kan gi deg linken til om du er interessert.

Jeg ville derimot ikke gamblet på å få en hund under standard (standard er 44-47 på tisper). De fleste whippets ligger i øvre del av standard eller noe over. Jeg har faktisk aldri sett en som er lavere enn min ene (45.5 cm), hun fremstår alltid som den minste og flere whippetfolk har tatt henne for å være valp på utstilling. Det finnes selvsagt mindre whippeter enn min, men å gamble på å få en som faktisk ligger under standard ville jeg absolutt ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De border terrierne jeg har møtt har vært enormt trivelige, men har krevd mye. Både mosjon og hodetrening. Nå skal det sies at flere av de jeg har truffet har vært brukt i lydighet og bruks på elitenivå.

En ting med border terrieren er at de er snakkere. Dvs det kommer mye lyd fra dem. De kommenterer på alt som skjer og ikke skjer. Ble smått gal når jeg var hundepasser for en. Tror hun holdt en god monolog av lyder i 1,5 time før hun sovna. Beste lille jenta og supermorsom, men snakkesalig

Jeg har også inntrykk av at border terriern er aktive hunder som krever mye. De jeg kjenner til trenes aktivt med i lp, ag og delvis bruks, så for meg er de liksom små brukshunder, ikke helt i kategorien maskot :)

Hunder under knehøyde har gjerne litt å snakke om by default, enten det er den ene eller den andre rasen - men det er både individuelt og til en viss grad trenbart. Mine tre av samme rase har store individuelle forskjeller :)

Ja, det er jo noe i det. Skulle gjerne hatt en liten en som er like stille som labradoren.

Løwchen :wub: men er nok lydå jobbe med selv om de jeg kjenner er ganske stille, og pelsen da.

De kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Hvordan er de?

Ja, barbermaskin er noe du stort sett kjøper bare en gang, skjær må enten kjøpes nye eller slipes opp igjen med jevne mellomrom, alt ettersom hvor ofte de brukes og hvor flink du er til reinhold (både av pelsen den brukes i og skjæret selv).

Jeg har veldig sansen for nakenhundene, men som sagt, jeg syns mange av de er pinglete. Det er synd, for de skal jo være ganske så artige når de er artige ;)

Det må da være en gang i uka? Hvis ikke er det mer pelsstell på phalene/papillon enn det er på f.eks Leah, som pr i dag ser sånn ut:

11036531_10203964178819867_8438065216033

Det er en veldig stram T60, jeg kan stille henne om hun får 2 cm mer pels der hun skal ha mer pels (dvs rundt brystkassa og på manken). Jeg bruker litt over en time på å børste, bade og blåse henne tørr, men hun har tykk og stri pels som det tar tid å tørke skikkelig.

Jeg ser for meg jeg ville hatt den litt kortere enn det i sommerhalvåret også noe tykkere på vinteren. Hvor ofte bør man børste igjennom pelsen når den er som Leah sin og kortere? Jeg synes det er litt merkelig med den "dotten" på hodet, men når man ikke stiller kan de vel være ganske korthåret på hodet også? Fester det seg mye skog og kvist i pelsen? Enn på vinteren, har det lett for å klabbe?

Tja, jeg oppfatter dem kanskje som mer "mynde" enn whippet. Whippeten er veldig happy go lucky hund, for å bruke sonenutrykk :P Men ellers oppfatter jeg dem som enkle hunder, generelt trivlige.

Det er mye pelsstell på CC(PP) ja, uavhengig av hvilken variant man velger. Det er vel sammenlignbart med puddel. Du kan jo velge å holde PPen kortklippet, men likevel er det jo mye.

Du har ikke vurdert whippet da? De er som regel veldig sosiale hunder, digger alt av folk, og det er en del som bruker dem som terapi/besøkshund. Har en på facebook som jeg kan gi deg linken til om du er interessert.

Jeg ville derimot ikke gamblet på å få en hund under standard (standard er 44-47 på tisper). De fleste whippets ligger i øvre del av standard eller noe over. Jeg har faktisk aldri sett en som er lavere enn min ene (45.5 cm), hun fremstår alltid som den minste og flere whippetfolk har tatt henne for å være valp på utstilling. Det finnes selvsagt mindre whippeter enn min, men å gamble på å få en som faktisk ligger under standard ville jeg absolutt ikke gjort.

Jo, jeg har vurdert whippet, de står på lista og jeg har tenkt på dem lenge. Jeg liker dem veldig godt, synes de jeg har møtt er trivelige. Vi har en whippet i klubben som er godkjent besøkshund, men han er ganske stor, synes jeg. Blir omtrent som en tynn aussie :P Whippet er egentlig hakket for stor i forhold til det jeg ønsker meg, men siden de er såpass trivelige hunder og har god helse, så har jeg ikke helt slått dem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler en mellompuddel. Praktisk størrelse som ikke blir for liten og puslete :P

Sosiale, morsomme og smarte hunder! Pelsstellt er litt hva du gjør det til, men selvsagt krever det mer enn en hund som røyter. Mellompuddelen som jeg er vokst opp med er barbert helt ned :) Da holder det å gå over med børsten i ny og ne slik at pelsen ser bra ut. Nå blir han klipt hos hundefrisør med ca 3-4 mnd mellomrom, hvor de napper ører og barberer, bader og børster - noe som selvsagt koster. Du sparer nok en del på å heller investere i en barbermaskin og å begynne med innlæring av håndtering rundt pelsstell fra starten av.

Legger ved et lite bilde av storsjarmøren :wub:

9040_10151190088226716_769420192_n.jpg?o

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler en mellompuddel. Praktisk størrelse som ikke blir for liten og puslete :P

Sosiale, morsomme og smarte hunder! Pelsstellt er litt hva du gjør det til, men selvsagt krever det mer enn en hund som røyter. Mellompuddelen som jeg er vokst opp med er barbert helt ned :) Da holder det å gå over med børsten i ny og ne slik at pelsen ser bra ut. Nå blir han klipt hos hundefrisør med ca 3-4 mnd mellomrom, hvor de napper ører og barberer, bader og børster - noe som selvsagt koster. Du sparer nok en del på å heller investere i en barbermaskin og å begynne med innlæring av håndtering rundt pelsstell fra starten av.

Legger ved et lite bilde av storsjarmøren :wub:

9040_10151190088226716_769420192_n.jpg?o

For en fin fyr! Så kort pels ser veldig praktisk ut å ha! Hva er størrelsen på mellompuddel?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin fyr! Så kort pels ser veldig praktisk ut å ha! Hva er størrelsen på mellompuddel?

Han er ganske stilig ja, og enormt med personlighet! Det har fungert ypperig hjemme hos oss, han er aldri blitt stilt ut, heller ikke tenkt til det, så derav kort pels da den er litt mer medgjørlig for mamma og pappa sitt bruk. Han veier rundt 15 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Hvordan er de?

De er det nærmeste jeg kommer cavaliermentaliteten (på en god cavalier) uten å gå for cavalier, som jeg har sett da. Litt kvikkere og lettere enn cavaliern, litt mer hopp og sprett, men like happy go lucky, alt er kult og kos, noen kan være litt forsiktige, men de jeg har møtt så har alle kommet opp i fanget etter veldig kort tid. Ikke overdrevent mye lyd, kommer selvsagt litt an på, får de stå og passe på hus og hage så klart det blir litt lyd, som i det fleste andre små (og endel større hunder). Men de jeg har møtt har vært tvers gjennom skikkelige trivelige små hunder, og de står desidert høyest på lista over neste liten hund her i hus.

Aberet er jo pelsen. I utstillingskondisjon barberes de på bakparten mens forparten holdes lang, mens bare familiehunder og hunder med permisjon eller pensjonert fra utstilling klippes i ønsket lengde over hele kroppen. De drar jo med seg litt i pelsen, men de jeg kjenner bruker showshine og bruker 5 min på å gå gjennom pelsen etter tur i skog og sånt, for å få ut kvister og eventuelle floker. Med så liten hund, og 5 min til dagen med pelsstell så går det visst greit har jeg skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...