Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthåret hund som røyter mye.


Titanmamma
 Share

Recommended Posts

Hei!

Noen som har tips og råd?

Vi har en blandings unghund (mamman var beagle, far er ukjent), korthåret. Men den røyter jo minst like mye som en langhåret hund! Jeg er nødt til å støvsuge 2-3 ganger om dagen for at gulvet skal se rent ut, sofaen gidder jeg ikke engang legge ut om! Vi har i tillegg en baby på 8,5 mnd. vi gjerne skulle hatt mer på gulvet så han fikk øvd litt på å krabbe, men han er for det meste i grinda fremfor gulvet pga alle disse hundehåra, og det er jo ikke akkurat mye plass å bevege seg på i lengda.

Så, noen som vet hva en kan gjøre, OM det er noe å gjøre for å få han til å røyte mindre? Trodde ikke korthårede hunder røyta noe særlig, men der tok jeg visst veldig feil.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Bølla. Ja, man skulle kanskje ønske at gulvet var rent og pent med småbarn som krapper rundt. Men det er nesten umulig så lenge hunden er en del av familien. Og det skal den jo være.

Samtidig så er det slett ikke farlig for barnet på noe vis.

Gi omega 3 som tillegg i kosten + et næringsrikt fôr så har du gjort det du kan mtp røyting så lenge hunden er frisk da. Og så hjelper det å børste de ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårede hunder røyter mye, og hvis det er snakk om den lille saken du har som bilde, så kan jeg legge til at hvite/lyse hunder gjerne røyter mer enn mørke. Nå er det midt i røytetiden for mange. Noen er ferdige med den, men jeg sitter selv midt opp en haug med hår. Det er midlertidig, og kan minskes med å børste daglig i en periode. Jeg ville ikke prøvd å endre kosten på grunn av røyting før du er sikker på at røytetiden er over.

Du sier det er snakk om en unghund, og saken er den at valper røyter minimalt og en del blir overrasket over hvor mye hunden faktisk røyter som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer alle de som sier at korthåret hunder røyter mer enn langhårede.

Et optimalt fór for hunden og børsting kan dog begrense røytingen noe.

Når røytetiden starter ville jeg gitt hunden en god dusj med shampo og massasje, gjerne 2 ganger i løpet av første uken. Da får du av en hel del død pels. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er i røyteperiode kan det hjelpe å dusje den godt og børste den.

Om den generelt røyter mye ville jeg vurdert forbytte eller begynt å tilsette noe olje i maten.

Korthåret røyter like mye, eller mer enn langhårede.

Det der stemmer ikke, det kommer helt an på pelstypen hvor mye det røytes. Jeg har tre korthårede hunder, og med unntak av der hundene ligger og sover er det aldri synlig med hår her. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til langhåret hund for å si det sånn... og det blir jeg pent minnet på når jeg besøker folk med langhåra hunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder røyter, og av de som røyter er det stort sett like mye de røyter, forskjellen er jo bare lengden på hårene som faller av. Hunder med mye ull og veldig tykk pels har jo litt mer som skal av selvsagt, men røyteperioden er jo omtrent det samme uansett. Å røyte hver dag er derimot ikke så vanlig, og spesielt ikke så mye som det høres ut som din gjør. De fleste, uansett pelstype og lengde røyter et par ganger i året(2-4 uker i gangen, kanskje) og ellers er det lite hår som faller av.

Noen røyter litt hele tiden også, men jeg ville ihvertfall forsøkt et forbytte, og jeg ville kjøpt sel/fiskeolje å ha i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er i røyteperiode kan det hjelpe å dusje den godt og børste den.

Om den generelt røyter mye ville jeg vurdert forbytte eller begynt å tilsette noe olje i maten.

Det der stemmer ikke, det kommer helt an på pelstypen hvor mye det røytes. Jeg har tre korthårede hunder, og med unntak av der hundene ligger og sover er det aldri synlig med hår her. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til langhåret hund for å si det sånn... og det blir jeg pent minnet på når jeg besøker folk med langhåra hunder.

Skrev nok litt utydelig, jeg mente ikke at korthårede hunder alltid røyter like mye eller mer enn langhårede. Det er såklart korthårede hunder som røyter mye mindre enn mange langhårede, og omvendt. Poenget mitt var vel egentlig at korthårede hunder kan røyte akkurat like mye, eller mer. Det er jo mange som tror at korthårede hunder ikke røyter noe særlig, men de kan jo være like ille eller verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Malamuten sier, fôrbytte er det første jeg ville prøvd. Jeg merker stor forskjell på enkelte typer på mine to korthårede. Individforskjeller er det også, 10-kilosen røyter mer enn han på 40 kg her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uten grunn at jeg går for langhåret hund neste gang. :lol: (Om ikke jeg bråbestemmer meg og går for Whippet istedet, dog tvilsomt i denne omgang)

Rocky røyter tidvis enormt, det er seriøst pels overalt. Legg til 3 katter og minimal lyst til å støvsuge også så driver jeg tidvis storoppdrett av hybelkaniner.
Røytingen har minket en god del etter vi byttet fra dårlig fôr til et bedre dog, før i verden fikk han dagligvarebutikkfôr. (fra han var liten til han var ca 1,5år) Da var røytingen helt sinnsyk. Nå får han V&H, Orijen eller Acana, alt ettersom. (For øyeblikket 90% V&H) Samt omega3 tilskudd, bruker selolja til V&H.
Ellers så bruker jeg Furminatoren gjennom hele året, opp mot 2 ganger i måneden i de værste periodene. Samt bading med mild shampoo, men badingen er mest pga allergien min. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min korthårshund finner jeg ikke pels etter.. Han røyter bittelitt to ganger i året og da finner jeg litt pels på vaskefilla. Langhårshunden min røyter også kun to ganger i året, men da er det for meg sjokkerende mye pels som ramler av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en korthårshund som røyter noe helt ekstremt! Selv med godt fôr og selolje i maten.. riktig nok er det gode fôret et fôr for sensitiv mage og ikke pels, samt at røytinga er en konsekvens av at han ble kastrert, men det er så fortvilende med en hund som legger igjen SÅ mye hår hver dag!

Jeg børster av han en chihuahua hver dag etter langtur, han børstes på turen for å ikke dra håret inn, samt at jeg to ganger pr uke "børster" han med gummehansker! Gummihanskebørsting kan anbefales på det sterkeste på korthårshunder - jeg støvsuger "bare" 5 dager i uka etter jeg begynte med det;)

Jeg er stadig forundret over at jeg ennå ikke har nakenboxer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, alle sammen! Skal ta tipsene til meg og prøve ut både det ene og det andre :) Det eneste jeg tenkte på med tanke på hundehår som teppe og baby som kravler på gulvet er at det ikke virker så delikat når alt er interessant å ta i munnen, og å spise hundehår er kanskje ikke det beste som finnes... ;)

Hvilken mat spiser den? :) Husker fra da jeg jobbet på dyrebutikken at mange som hadde kjøpt mat i dagligvaren til hunden og gikk over til dyrebutikk mat (royal canin blant annet) fikk mye mindre røyting på hundene sine.

Vi har gitt han Precept-fòr fra en dyremat/utstyrsbutikk. Dette skal visst være et veldig bra fòr, ifølge de som jobba der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt han Precept-fòr fra en dyremat/utstyrsbutikk. Dette skal visst være et veldig bra fòr, ifølge de som jobba der.

Selv om det eventuelt er et bra for (jeg har ikke peiling på tørrfor) er det ikke sikkert det passer hunden din likevel.

Er ikke uvanlig å måtte prøve et par merker før man finner et som er optimalt. Røyting og/eller flassing kan være et tegn på at foret ikke er optimalt. Så prøv et forbytte og se om det hjelper :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men tror ikke korthår røyter mer enn langhår. Forskjellen er at når korthår røyter så legger det seg som et teppe utover, mens en langhår faller det i "dotter" og er lettere å samle opp. De små hårene setter seg også mer fast overalt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...