Gå til innhold
Hundesonen.no

Paracordhalsbånd og slitasje


Recommended Posts

Det er så mange fine parpacordhalsbånd, men er litt redd for slitasje på pelsen. Dere som har slik, hva synes dere om det? Er det mye slitasje?

Jeg har et par slike, men bruker de lite fordi jeg har altfor mange halsbånd å velge mellom.

MEN. Jeg har paracordkobbel også, og kan f.eks. fortelle at jeg har blemmer i hendene etter å ha brukt det til å holde løpetid-zilla på tur i går... Ikke spesielt mykt eller hudvennlig på meg i hvert fall. Jeg synes egentlig paracord-greiene er veldig fine, men de er ganske stive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null slitasje jeg kan se fra halsbåndet (bredt halvstrup). Men her er det svært sjeldent at noe sliter på pelsen så det er synlig.

har paracord bånd, og det sliter vesentlig mer på hendene mine når det er vått/sølete. Så det er ett godværsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det var halsbånd du spurte om men,slenger med resten som sier kobblene ikke er noe god holde i om du for fristelsen kjøpe det også :) Frøkena mi er korthåret så ingen slitasje av halsbåndet. Kjøpte kobbel også pga fint passet sammen :) Noen sa de var myke også! Eh nå er jeg vant til skinnkobbel holder meg til det gitt. Uansett om hunden går rimelig greit i bånd synes jeg panacordkobblene er fryktelige vonde holde i. Kommer det en fugel og hun drar litt blir det ialefall ille! Så det bruker vi aldri og halsbåndet noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg solgt paracord halsbånd og leietau en del og og tilbakemeldingene er svært lite slitasje på pels. Runde leietau er derimot kun å anbefale til små hunder for de er ikke gode å holde i hvis hunden drar MEN flate leietau er gull verdt og jeg har folk som kjøper de igjen og igjen fordi de er så gode å holde i. Jeg bruke feks. hun flate leietau på min 40kg hannhund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det kun kjettingen på halvstrupen som sliter litt pels :) ikke nok til at jeg bryr meg da :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Min har ikke kjetting, men tynnere flettet paracord i stede, så man kan "fikse" det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjelds ikke, dere har jo slike nakenhunder dere :P Jeg vil vite om noen med langpelsede hunder har erfaring :)

Bruk det når Alf er på besøk da vettu.. For frk Alf har ikke mer pels enn det min rottis har :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjelds ikke, dere har jo slike nakenhunder dere :P Jeg vil vite om noen med langpelsede hunder har erfaring :)

Jeg har ingen brukererfaring med det for det kunne ikke falle meg inn i drømme en gang å forsøke det der på en hund med sånn laaaaang pels som mine har :aww:. Det er dømt til å floke og slite med mindre det sitter så stramt at det er dyreplageri...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sliter lite på Nora sin pels, hun har helstrup i paracord. Litt på Leahs pels, hun har halvstrup, men overraskende lite med tanke på hva slags pels og hvordan halsbånd det er :P

Men det er ytterst sjeldent at mine har halsbånd på, det kan ha noe med det å gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen brukererfaring med det for det kunne ikke falle meg inn i drømme en gang å forsøke det der på en hund med sånn laaaaang pels som mine har :aww:. Det er dømt til å floke og slite med mindre det sitter så stramt at det er dyreplageri... 

Du vet, strammer du nok, så blir kanskje til og med prinsessen rolig :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke halsbånd, men en kommentar ang kobbel; har rundt, tynt kobbel, og tanken har aldri slått meg at det er vondt å holde i. Men så har ikke jeg en hund som trekker noe særlig akkurat, for jeg trodde at man skulle trene på sånt? Dersom hunden skal trekke, så holder man den vel ikke i kobbel? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder går pent i bånd, men det skal utrolig lite til før dette paracordbåndet jeg har er vondt å holde i. Selv om de går pent så hender det jo at båndet strammes her og der. Et lite rykk når jeg stopper f.eks., og så brenner det i hånden. Skal ingenting til.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder går pent i bånd, men det skal utrolig lite til før dette paracordbåndet jeg har er vondt å holde i. Selv om de går pent så hender det jo at båndet strammes her og der. Et lite rykk når jeg stopper f.eks., og så brenner det i hånden. Skal ingenting til.

Det hender jo at min også trekker for noe, men da har sikkert jeg et mye mer behagelig bånd enn du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo at min også trekker for noe, men da har sikkert jeg et mye mer behagelig bånd enn du har.

Ja, det har du sikkert, for jeg bruker ikke dette båndet fordi det er så elendig å holde i. :P Skal ikke mer til at hundene er litt ivrig når vi skal ut døren og gir et lite rykk i båndet, så gjør det skikkelig vondt. :aww:
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring som Artemis med de båndene ja det skal virkelig ingen til for at det blir vondt! Frøkena her går stort sett veldig fint i bånd også. På turen iste ga jeg det flate panacord båndet en sjansje. Nå har jeg avskrevet både det og det runde gitt!! Takke meg til myke bånd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg legge til litt her. Min erfaringer er at de sliter lite på pelsen men hvilken type halsbånd du velger er avgjørende på hvor mye det sliter. Flatt og bredt leietau er godt å holde i til og med til hest er min erfaring. Leier heste i paracord leietau og har paracord longeringsline me bruker alltid hansker når jeg longerer uansett. Rundt leietau er fort vondt hvis hunden er av en viss størrelse og det blir noen rykk i båndet eller hunden drar. Til små hunder liker jeg veldig godt rundt.

MEN paracord er ikke paracord. Det har blitt rimelig mange som lager utstyr i paracord etter hvert men det er også veldig mange som kjøper billigst mulig tau og det har jeg også prøvt en gang i tiden men fant fort ut at ebay paracord ikke fungerer. Det er kun ekte paracord som er slitesterkt nok og som har rett type nylonstrømpe på utsiden sånn at det ikke sliter på pelsen. Fake paracord sliter nok mye mer på pels vil jeg tro etter hva jeg husker. Fake paracord er ofte mer grovt og langt i fra så glatt utside som ekte. Kan også tro at fake paracord er mye vondere å holde i også.

Så er det enda en ting og det er at paracord blir mykere med tiden. Alt avhengig av hvor hardt og stramt det blir flettet så er det gjerne litt stivt i starten men mykner mer og mer ved bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes paracorden fra ebay er mye mykere enn den fra Norge faktisk! Har både halsbånd fra Norge og Kina, foretrekker fra Kina :) Om den sliter på pelsen har jeg ikke lagt merke til, men jeg har ikke spesielt langhåret hunder.

Bånd er jeg enig i at de ikke er så gode å holde i, men foretrekker den fremfor annen jeg har, når jeg er på stevner. Fin ring så det er lett å ha båndet bak på ryggen i ringen :)

Er nok bedre med de som ikke er runde, men de syntes jeg er stygge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...