Gå til innhold
Hundesonen.no

Epileptiske anfall hos ung hund (3 år)


Recommended Posts

Noen som har erfaringer å dele? Hvordan gikk det med din hund, og hva ble diagnosen?

Hunden min har på uforklarlig vis begynt å få epileptiske anfall, grunnen er uvisst, men vi prøver i første omgang medisin mot epilepsi. Blodprøvene er helt fine. Funker ikke medisinen, er årsaken til anfallene kreft eller svulst i hjernen, og da er det ikke noe å gjøre annet enn avvente/lindre før han får slippe. Men tar ikke sorgene på forskudd.

Symptomer: epileptisk anfall der han fråder, har spasmer, mister blærekontroll, bjeffer, "løper", flekker tenner, spenner bena, rister og er aggressiv og forvirret. Han fikk endel anfall i helgen (3 på én dag).

Etter anfallet har han vært forvirret, glemt kommandoer (dvs vært "ulydig"), ekstremt nervøs (bjeffer på alt), overfølsom når det kommer til berøring, sulten, tørst.

Henter medisin og krampestillende i morgen. Kunne forvente forvirret/døsig hund i 2-3 uker, men han skulle ikke kunne få anfall imens han gikk på medisinen DERSOM det "bare" er epilepsi grunnet elektriske forstyrrelser i hjernen. Får han derimot flere anfall, er det et tegn på noe farlig og dødelig der vi må ta et valg om avliving. Men kan velge å øke dosen og se om det hjelper først.

Så håper jo det bare er uskyldig epilepsi, men er det noen som kjenner igjen oppførselen og anfallene, som vil dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det ikke typisk at ting skal skje i helgene? Her har vi hatt akutt livmorbetennelses operasjon i påskehelg, og epilepsistyret skjedde en jul! Min portugisiske Vannhund på 7 år har hatt epilepsi

Dette er feil. Du beskriver chiari malformasjon. Ofte har hundene begge deler da nedpressing av hjernen fører til syringomyeli. Syringomyeli er et væskefylt hulrom inne i ryggmargen. Det vil med ti

Jeg hadde en tispe som utviklet epilepsi i ung alder. Hun fikk anfall når hun var på ukjente steder. Hun hadde også katarakt, og ettersom synet forverret seg så økte hyppigheten på anfallene. Prøvde medisiner, men de hadde liten effekt. Hun ble avlivet når hun var 3 1/2.

Hvordan er det med syringomyeli på bostons? Er rasen affisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tispe som utviklet epilepsi i ung alder. Hun fikk anfall når hun var på ukjente steder. Hun hadde også katarakt, og ettersom synet forverret seg så økte hyppigheten på anfallene. Prøvde medisiner, men de hadde liten effekt. Hun ble avlivet når hun var 3 1/2.

Hvordan er det med syringomyeli på bostons? Er rasen affisert?

Ok, ja, de kan ha øyesykdommer, men burde ikke veterinæren sett det? Hun så nøye på øyne/slimhinner og tok en generell helsesjekk i tillegg til blodprøver. Føler vår hund "fikk alt" (har hatt prostatitt og). Ingen av kullsøsknene hans eller foreldrene hans er syke såvidt jeg vet.. :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en hund som også fikk epilepsi i ung alder (rundt 2 år tror jeg). Anfallene ble veldig hyppige, så han ble satt på medisin.

Det er the - fire år siden og han er fortsatt i fin form med kun ett anfall eller to I året.

Huskyblanding forøvrig. Har hørt at siberians har endel problemer med epilepsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja, de kan ha øyesykdommer, men burde ikke veterinæren sett det? Hun så nøye på øyne/slimhinner og tok en generell helsesjekk i tillegg til blodprøver. Føler vår hund "fikk alt" (har hatt prostatitt og). Ingen av kullsøsknene hans eller foreldrene hans er syke såvidt jeg vet.. :(

Øyesykdommer av typen katarakt ol kan kun diagnostiseres av øyespesialist, ikke vanlig dyrlege.

--------

Gjorde et raskt søk og fikk flere treff på boston terrier + syringomyelia (SM). SM er en tilstand som kort fortalt kommer av at hjernen ikke får plass i skallen, og det kan forårsake en rekke symptomer. Andre her kan mye mer om dette enn meg, men det var en tanke som slo meg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som fikk kraftige, langvaringe, anfall i en alder av 4 år. Medisin fungerte ikke på ham (men den har nok blitt bedre siden den gang, dette er nå 17 år siden). Han døde når han var 4,5 år da han gikk inn i status eplepticus (anfall som bare fortsetter uten opphold til hunden dør) :(

Det var dessverre INGEN som kunne hjelpe til med å få avlivet hunden mens dette anfallet sto på, og det var noe av det verste jeg noen sinne har opplevd!

Ingen solskinnshistorie desverre...

Jeg vil derfor, uten tvil, avlive en evt fremtidig hund som får konstatert epilepsi dersom ikke medisin har en umiddelbar og god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en hund som også fikk epilepsi i ung alder (rundt 2 år tror jeg). Anfallene ble veldig hyppige, så han ble satt på medisin. Det er the - fire år siden og han er fortsatt i fin form med kun ett anfall eller to I året.Huskyblanding forøvrig. Har hørt at siberians har endel problemer med epilepsi.

Ok, har lest t Boston er disponert for kreft i hjernen - skumle greier.. Så da tenker man jo sitt. Men godt med en solskinnshistorie da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyesykdommer av typen katarakt ol kan kun diagnostiseres av øyespesialist, ikke vanlig dyrlege.

--------

Gjorde et raskt søk og fikk flere treff på boston terrier + syringomyelia (SM). SM er en tilstand som kort fortalt kommer av at hjernen ikke får plass i skallen, og det kan forårsake en rekke symptomer. Andre her kan mye mer om dette enn meg, men det var en tanke som slo meg bare.

Ok :) ja, det er visst noe som kan forekomme, fæle greier det der. Jeg vet ikke om det fører noe godt med seg at jeg leser om det, men blir jo nysgjerrig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som fikk kraftige, langvaringe, anfall i en alder av 4 år. Medisin fungerte ikke på ham (men den har nok blitt bedre siden den gang, dette er nå 17 år siden). Han døde når han var 4,5 år da han gikk inn i status eplepticus (anfall som bare fortsetter uten opphold til hunden dør) :(

Det var dessverre INGEN som kunne hjelpe til med å få avlivet hunden mens dette anfallet sto på, og det var noe av det verste jeg noen sinne har opplevd!

Ingen solskinnshistorie desverre...

Jeg vil derfor, uten tvil, avlive en evt fremtidig hund som får konstatert epilepsi dersom ikke medisin har en umiddelbar og god effekt.

Hvor lenge varte anfallene? Disse min har varer fra 3-5 minutter omtrent. Huff, høres ut som en grusom måte å dø på! :( jeg får sikret meg krampestillende i morgen, så da har jeg det hvis det blir for ille (men det er dog piller, oralt, det får jeg jo ikke i hunden hvis den går inn i det moduset).

Veterinæren sa at medisinen skulle virke raskt. Du har nok rett i at det kan være lurt å la ham slippe ganske raskt dersom medisinen ikke fungerer, og ikke risikere en fæl død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har lest t Boston er disponert for kreft i hjernen - skumle greier.. Så da tenker man jo sitt. Men godt med en solskinnshistorie da :)

jeg var innom blandt annet denne siden når jeg undersøkte dette for en stund siden.

Mange hunder lever helt fint med epilepsi (om det er det din hund har), når de går på medisiner. Og jeg syns det høres merkelig ut at det er snakk om at 1 medisin er en vidunderkur, som skal kurere det umiddelbart. Mange bruker litt tid på å finne riktig dose og behandling for å få det til å funke på sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varte anfallene? Disse min har varer fra 3-5 minutter omtrent. Huff, høres ut som en grusom måte å dø på! :( jeg får sikret meg krampestillende i morgen, så da har jeg det hvis det blir for ille (men det er dog piller, oralt, det får jeg jo ikke i hunden hvis den går inn i det moduset).

Veterinæren sa at medisinen skulle virke raskt. Du har nok rett i at det kan være lurt å la ham slippe ganske raskt dersom medisinen ikke fungerer, og ikke risikere en fæl død.

Først av alt: Mange hunder lever kjempefine hundeliv med en epilepsidiagnose alle sine dager! Ikke fortvil enda :)

Hvilken epilepsimedisin er det hunden starter på? Flere epilepsimedisiner trenger tid før du finner riktig konsentrasjon i blodet (og noen skal det trappes opp over tid på). Det finnes flere gode epilepsimedisiner til ulike typer epileptiske anfall, og om den ikke ene fungerer godt - så kan det være en annen som er mer egnet for den typen anfall hunden din har. Kanskje kommer dere dithen at medisinen til og med funger så bra at dere etter en lang, stabil periode med stor hell kan trappe ned igjen. Det skjer :)

Vil anbefale rektalvæske fremfor stikkpiller. Virker raskere, men krever bittelitt teknikk (les bruksanvisningen som også har bilder) ettersom det er flytende og ikke bare stappe inn en tablett.

Epilepsidagbok er gull. Viktig informasjon slik om påvirkning av utløsning av anfall; bestemte aktiviteter, blodsukkersvingninger, visse typer stress- og miljøpåvirkning kan ses lettere ved å føre oversikt. Bruk også stoppeklokke for å få faktisk tid på anfallet. Et epileptisk anfall kan jo føles som en evighet, og ett minutt kan fort oppleves som fem.

Til slutt: En god veterinær som har erfaring og kunnskap om epilepsi er viktig for dere. Det er store variasjoner her altså.

Gode ønsker til dere herfra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Bare et tips: Anbefaler deg å lese deg opp på lavkarbokost ang. epilepsi. Også noe mange anbefaler til hunder, og karbo er jo heller ikke noe hunder har behov for i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevnes at han har hatt en historie med dårlige leververdier, har lest at medisin mot epilepsi også kan ødelegge leveren, så jeg er litt pessimost mtp det og :( han har gode leververdier nå, men som sagt har leveren slitt "uten grunn" tidligere, så ille at vet. virderte biopsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var innom blandt annet denne siden når jeg undersøkte dette for en stund siden.

Mange hunder lever helt fint med epilepsi (om det er det din hund har), når de går på medisiner. Og jeg syns det høres merkelig ut at det er snakk om at 1 medisin er en vidunderkur, som skal kurere det umiddelbart. Mange bruker litt tid på å finne riktig dose og behandling for å få det til å funke på sin hund.

Det er vel det at epilepsimedisinen skal virke, uansett hvilken type man velger. De kan få noen få anfall, men ikke 1 anfall i uken. Men dette gjør vi i samarbeid med veterinær da, så hører jo hva hun har å si og hva hun mener underveis :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: Mange hunder lever kjempefine hundeliv med en epilepsidiagnose alle sine dager! Ikke fortvil enda :)

Hvilken epilepsimedisin er det hunden starter på? Flere epilepsimedisiner trenger tid før du finner riktig konsentrasjon i blodet (og noen skal det trappes opp over tid på). Det finnes flere gode epilepsimedisiner til ulike typer epileptiske anfall, og om den ikke ene fungerer godt - så kan det være en annen som er mer egnet for den typen anfall hunden din har. Kanskje kommer dere dithet at medisinen til og med funger så bra at dere etter en lang, stabil periode med stor hell kan trappe ned igjen. Det skjer :)

Vil anbefale rektalvæske fremfor stikkpiller. Virker raskere, men krever bittelitt teknikk (les bruksanvisningen som også har bilder) ettersom det er flytende og ikke bare stappe inn en tablett.

Epilepsidagbok er gull. Viktig informasjon om utløsere, aktiviteter, blodsukkersvingninger, vise typer stress- og miljøpåvirkning kan ses lettere ved å føre oversikt. Bruk også stoppeklokke for å få faktisk tid på anfallet. Et epileptisk anfall kan jo føles som en evighet, og ett minutt kan fort oppleves som fem.

Til slutt: En god veterinær som har erfaring og kunnskap om epilepsi er viktig for dere. Det er store variasjoner her altså.

Gode ønsker til dere herfra! :)

Takk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips: Anbefaler deg å lese deg opp på lavkarbokost ang. epilepsi. Også noe mange anbefaler til hunder, og karbo er jo heller ikke noe hunder har behov for i kosten.

Det er sant, men jeg må i allefall unngå et høyproteinkosthold pga leveren... Men finnes det kosthold som er både lavprotein og lavkarbo samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og må også spørre: han går rundt og sutrer, stort sett hele tiden. Er også ekstremt nervøs, bjeffer og knurrer på alt og er helt "på tuppa". Vet. Sa ingenting annet enn at det er et tegn på at noe ikke er i orden, men hva tenker dere? 3 dager siden sist anfall og han er like nervøs enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det er sant, men jeg må i allefall unngå et høyproteinkosthold pga leveren... Men finnes det kosthold som er både lavprotein og lavkarbo samtidig?

Ja, råfôring med lavkarbogrønt som eks. spinat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevnes at han har hatt en historie med dårlige leververdier, har lest at medisin mot epilepsi også kan ødelegge leveren, så jeg er litt pessimost mtp det og :( han har gode leververdier nå, men som sagt har leveren slitt "uten grunn" tidligere, så ille at vet. virderte biopsi.

Hva heter medisinen hunden din har begynt/skal begynne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og må også spørre: han går rundt og sutrer, stort sett hele tiden. Er også ekstremt nervøs, bjeffer og knurrer på alt og er helt "på tuppa". Vet. Sa ingenting annet enn at det er et tegn på at noe ikke er i orden, men hva tenker dere? 3 dager siden sist anfall og han er like nervøs enda..

Med en slik brakdebut så er det ikke det minste rart han er urolig. Ro, avledning og trygghet er utrolig viktig nå. Hunden kan også merke din eventuelle uro. Unngå stressende situasjoner og mange inntrykk. Han kan også ha litt epileptisk aktivitet i mindre deler av hjernen (for eksempel noe som heter absenser eller enkle partielle anfall) som kommer og går.

Angående leververdiene så synes jeg ikke du skal bekymre deg for det nå. Tenk positivt, pust med magen og gi hunden mulighet til å få riktig behandling. Ikke ta sorgene på forskudd, er oftest så utrolig bortkastet tid og unødvendig stress, det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Men råforing er vel høyprotein? :) da er det jo rene proteiner som blir gitt (kjøtt)

Råfôring anbefales av mange til leversyke hunder, men da gjerne med noe grønt/annet og blandet i. :) Tørrfôr inneholder ofte mer proteiner enn ren animalsk råfôring forøvrig, noe av grunnen til det er vel fordi kjøtt inneholder mye væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
    • Det er umulig å si uten å se og kjenne på hunden. Du skal kunne såvidt kjenne konturene av ribbeina på siden, av en voksen hund. Valper kan godt være litt rundere. Med puddel er det jo også vanskelig å si fordi de kan variere veldig i størrelse. Du kan eventuelt spørre oppdretter om hvor mye søsknene veier, og hvor mye foreldrene veier som voksne. Dyrlegen vil hjelpe deg å se om han er overvektig eller ikke.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...