Gå til innhold
Hundesonen.no

Treige momenter - tips?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Vims går helt i lås når forventningen blir for høy og/eller om det er et eller annet form for bytte å fokusere på(lek, mat osv), noen som har tips og triks? Er jo da helst sitt/dekk som blir lidende, og slipp er et problem når hun går i lås for da funker ikke bytting eller noe som helst. Reaksjonen på komando kommer kjapt, men momentet blir jo kjempedårlig fordi hun ikke legger seg helt ned ofte, på dekk og på sitt fordi hun bruker en hel evighet på å få rumpa i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat det samme problemet på min.

Mener jeg løste dette todelt.
1. Lokking opp og ned i dekk/sitt med godbit i hånden. Litt slik:
http://www.sivsvendsen.no/2014/12/9-desember-2/

2. Når hunden begynte å få en forståelse for bevegelsene (altså å klaske beina helt opp og ned i en samlet bevegelse) fadet jeg gradvis bort lokkingen, brukte klikker og frivillig atferd, men var nøye med belønningsplasseringen og belønnet kjapt nede mellom beina på dekk og overdrevent langt oppe i sitt.

Når jeg var fornøyd med atferdene, satt jeg på kommando igjen.

Ikke noe "mirakelkur" altså :P

Tror det er greit å trene med leke i lommen på slike hunder, fordi de blir fort fiksert på leken hvis man holder den i hånden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat det samme problemet på min.

Mener jeg løste dette todelt.

1. Lokking opp og ned i dekk/sitt med godbit i hånden. Litt slik:

http://www.sivsvendsen.no/2014/12/9-desember-2/

2. Når hunden begynte å få en forståelse for bevegelsene (altså å klaske beina helt Opp og ned i en samlet bevegelse) fadet jeg gradvis bort lokkingen, brukte klikker og frivillig atferd, men var nøye med belønningsplasseringen og belønnet kjapt nede mellom beina på dekk og overdrevent langt oppe i sitt.

Når jeg var fornøyd med atferdene, satt jeg på kommando igjen.

Ikke noe "mirakelkur" altså :P

Tror det er greit å trene med leke i lommen på slike hunder, fordi de blir fort fiksert på leken hvis man holder den i hånden.

Neddekk og oppsitt går stort sett greit i den settingen, sleit litt med oppsitten, men den har gått seg til. Men sånn generelt å skulle sette seg ned, feks ved fvf og innsitt i front, når vi stopper så treffer jo rumpa aldri bakken. Litt usikker på hvordan hun har vært fra stå til sitt når jeg har trent avstandskomandering, kanskje det har vært bedre der når jeg tenker meg om. Får sjekke på neste trening. Frem til nå har jeg drøyet belønningen helt til hun sitter nede, men samtidig så belønner jeg jo henne for trege sitter da. Hovedproblemet er at hun blir slik på godbit også. Går seg sikkert til, men litt uvant problem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstod litt jeg da :)

Vedrørende sitt under fvf. Kanskje hun ikke har helt flyt på atferden enda? At de blir kjappere når hun er sikker på hva hun skal? (så sant hun ikke låser seg på belønningen da. I så fall ikke tren med synlig belønning)

Jeg ville trent mye på holdt som et moment: Gå noen steg + holdt = superbelønning. Men at belønningen kommer frem etter klikk, bra el. Det er ikke sikkert at de blir kjappe med en gang (ville ikke bekymret meg så mye over det), men etter hvert som hun får forventning til sitten, blir hun trolig kjappere :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstod litt jeg da :)

Vedrørende sitt under fvf. Kanskje hun ikke har helt flyt på atferden enda? At de blir kjappere når hun er sikker på hva hun skal? (så sant hun ikke låser seg på belønningen da. I så fall ikke tren med synlig belønning)

Jeg ville trent mye på holdt som et moment: Gå noen steg + holdt = superbelønning. Men at belønningen kommer frem etter klikk, bra el. Det er ikke sikkert at de blir kjappe med en gang (ville ikke bekymret meg så mye over det), men etter hvert som hun får forventning til sitten, blir hun trolig kjappere :D

Reaksjonene kommer kjapt, så hun vet veldig godt hva hun skal, men så låser hun seg halvveis i sitten når hun tror at hun snart får belønning, så momentet blir ikke bra. Ball osv ligger i lommen, har blitt bedre der også, til og begynne med så fikk vi nesten ikke gjort noe mer etter at ballen hadde vært fremme for da greide hun ikke å veksle tilbake, hun bare fikserte på baklomma/omtrent der ballen ble borte, det er fikset nå, neste utfordring var når vi skulle begynne med apport. Apporten var kulere enn mat, så med mat så fikke jeg ikke belønnet eller trent. Med leke så var leken kulere enn apporten, så da tok hun ikke apporten, bare fikserte på leken som hun viste var en plass :P Det har også gått seg til heldigvis. Hun lærer jo raskt så når hun bare forsto at å ta apporten førte til belønning så løsnet det. Bevoktning har også vært et problem fordi hun bare er låst på byttet, så vi får i det minste jobbet med problemet fra mange forskjellige hold :P

Nå lokker jeg enda på foten så mat må være fremme, ellers får jeg jo ikke trent, men får se om man finner på noe smart. Jeg har litt dilemma i hodet mitt på hva jeg skal gjøre for jeg kan jo ikke feile henne hver gang, det tror jeg ikke hjelper noe, tror ikke hun er trygg nok til det enda, siden vi tross alt ikke har trent så lenge, så redd for at det ødelegger litt å gjør henne usikker om det blir for mye. Så tenker jeg at jeg bare må vente til hun er nede med rumpa å belønne da. Da belønner jeg jo i det minste at hun sitter, men samtidig litt usikker på om det er dumt ifht å belønne at det går tregt...

Edit: Fart skal jeg nok få frem etterhvert, men jeg må bryte den låsingen først viss ikke kommer den aldri til å bli bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Løste det halvveis med å kjøre dem mer opp, og, spesielt i dekken si "dekk" og smelle leke ned i gulvet/bakken når de gjør det. Med oppsitt har jeg kjørt de høyt der også og belønnet høyt oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løste det halvveis med å kjøre dem mer opp, og, spesielt i dekken si "dekk" og smelle leke ned i gulvet/bakken når de gjør det. Med oppsitt har jeg kjørt de høyt der også og belønnet høyt oppe.

Dekk fra sitt eller fra stå/ i fart? Dekk fra sitt går helt uten problem med og uten leke, men samme fra stå, eller om hun kommer i mot å jeg sier dekk samt lener meg ned med leken så smeller hun nesten i dekk, tror hun er nedi med fremparten, men bakparten mangler noen cm. Sitt fra dekk var skikkelig dårlig, hun ble bare stående sånn midt i mellom å var helt lost, men den ser ut til å ha blitt mye bedre når ihvertfall.

Man MÅ jo ikke lokke under innlæring på fvf. Finnes mange måter :P Og spesielt ikke hvis synlig belønning er det som medfører at hun låser seg.

Nei, man må jo ikke, men jeg synes ofte ikke fvf innlært på andre måter er helt det jeg vil ha. (må jo være litt vanskelig :P ) Det fungerer jo veldig bra på fvf, bortsett fra sitten, men den fungerer jo ikke noe bedre uten pølse foran snuten så akkurat i den settingen tror jeg ikke det gjør noe fra eller til. Men sitten må jo helt klart jobbes med sånn generelt, så antar det er best å trene på det for seg og ikke i andre øvelser. Hun er generelt lett i rumpa, selv i hverdagen når hun ikke er låst så går det ikke raskt, selv om det er et helt annet tempo enn på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Dekk fra sitt eller fra stå/ i fart? Dekk fra sitt går helt uten problem med og uten leke, men samme fra stå, eller om hun kommer i mot å jeg sier dekk samt lener meg ned med leken så smeller hun nesten i dekk, tror hun er nedi med fremparten, men bakparten mangler noen cm. Sitt fra dekk var skikkelig dårlig, hun ble bare stående sånn midt i mellom å var helt lost, men den ser ut til å ha blitt mye bedre når ihvertfall.

Har brukt det i fart også :) Nå har jeg en litt tung hund og en som konsentrerer seg veldig og gjerne mangler litt av den galskapen jeg setter pris på, så jeg kjører dem høyt, løper/går gjerne baklengs, sier dekk og smeller leke ned med en gang jeg ser atferden blir utført :) Fra stå så tar jeg det mer med ro. Fokuserer heller på riktige bevegelser (siden dette skal bli avstand) enn fart.

Er det rompa opp som er problemet? Da ville jeg gått tilbake i treningen. Avbrøti hver gang rompa ikke er ned og belønnet heftig når rompa er ned :) Hadde på en måte det samme problemet, bare at det var med skinking. Tok tid, men vi er i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre en gang at treg sitt skyldes forventning av ball, en hund som går i forventning av ball vil gå med musklene i spenn og derfor blir det treg sitt. Både stå og dekk er adferder som tilhører jakta (i dette tilfelle balljakt) så de vil utføres kjapt.
Har du forsøkt med godbit?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre en gang at treg sitt skyldes forventning av ball, en hund som går i forventning av ball vil gå med musklene i spenn og derfor blir det treg sitt. Både stå og dekk er adferder som tilhører jakta (i dette tilfelle balljakt) så de vil utføres kjapt.

Har du forsøkt med godbit?

Det stemmer nok bra, dessverre (i denne sammenhengen) så er dette en hund som har mer enn nok forventninger uansett hva man har eller ikke har, så det er nok litt av utfordringen. Jeg ser jo at reaksjonen på komandoen eller holdten trigger jo reaksjon med en gang, men så stopper det liksom midt i mellom der pga forventninger. Godbit fungerer dessverre ikke noe bedre. Eller, det fungerer bedre enn synlig ball, men like dårlig som skjult ball eller ingen forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Vent-vent-vent. Vær konsekvent på at hunden sitter helt nede, tell til 3-10 når rompen/albuene er i bakken også belønn. Lær hunden at belønningen ikke kommer før den "senker skuldrene" og husker puste. (Husk å ha samme holdning til deg selv også, pust og senk skuldrene og "os" ro.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent-vent-vent. Vær konsekvent på at hunden sitter helt nede, tell til 3-10 når rompen/albuene er i bakken også belønn. Lær hunden at belønningen ikke kommer før den "senker skuldrene" og husker puste. (Husk å ha samme holdning til deg selv også, pust og senk skuldrene og "os" ro.)

Det er jo noe ala det jeg har gjort til nå, men du tror ikke at jeg da blir å belønne trege sitter på en måte?

Kan avstandsbelønning være noe å prøve? Er jo synlig belønning, men kan jo ha den litt unna, kanskje kanskje det kan løsne opp litt?

På sikt kanskje, men tror det blir litt heavy i starten. Tenkte å jobbe med omvendtlokking o.l. etterhvert :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er jo noe ala det jeg har gjort til nå, men du tror ikke at jeg da blir å belønne trege sitter på en måte?

På sikt kanskje, men tror det blir litt heavy i starten. Tenkte å jobbe med omvendtlokking o.l. etterhvert :)

Har funket bra for meg og flere jeg kjenner. Iblandt må man belønne feil for at det skal bli riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro du har belønnet øvelsene for raskt og i jakt og at følelsen i hunden dermed er feil. Pass på å belønn sosialt (ros) til hunden er ute av jakt følelsen før belønningen kommer. Når de først er for mye i spenning kan det ta lang tid å endre følelsen og det eneste som hjelper er tålmodighet og tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kennel XO Jeg har aldri belønnet før hun sitter helt nede og ikke i helspenn, har heller aldri brukt ball eller lek for å belønne sitt, hun er generelt veldig sånn av seg. Får bare fortsette som jeg har gjort da å håpe at hun skjønner tegningen og får raskere sitter etterhvert :) Takk for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hunden sitter helt nede kan den ha feil følelse i belønningsøyeblikket. Med for raskt mener jeg at hunden er i feil følelse. Om hunden din hadde hatt riktig følelse i belønnings øyeblikket ville ikke dette vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hunden sitter helt nede kan den ha feil følelse i belønningsøyeblikket. Med for raskt mener jeg at hunden er i feil følelse. Om hunden din hadde hatt riktig følelse i belønnings øyeblikket ville ikke dette vært et problem.

Ja, det jeg mener med at jeg venter til hun ikke er i helspenn, ikke bare til hun har rumpa i bakken. Men hun har jo likevel supermye forventning generelt, bare med å være på trening, så det må vell en del repetisjoner til før hun skjønner tegningen tenker jeg. Hjemme får hun jo ikke belønning for sitt, ihvertfall ikke med lek/mat, og selv om det er bedre(bare av å være ute av treningssituasjon) så er de ikke akkurat kjappe. Hun sliter en del med vekslinger fra byttedrift så det er noe vi har jobbet mye med å fortsatt jobber en del med i de aller fleste settinger. Og bytte trenger ikke å være der for at hun skal gå inn i byttedrift, det holder at hun tror at det snart skjer noe. Hun får aldri belønning før hun har vekslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...