Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan velge rett hunderase?


Catva
 Share

Recommended Posts

Hva ønsker dere dere i en hund, og hva kan dere tilby hunden? Aktivitetsnivå, mengde og lengde på turer, mentaltrening/hundetrening? Hvor mye pelsstell er greit? Hvor mye lyd er greit? Er det viktig at hunden kan gå løs? Er det viktig at hunden går godt overens med fremmede mennesker og andre hunder? Hvordan vil en typisk dag hos dere se ut? Skal barna ha noe ansvar for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse hjelp å få her, men for at vi skal kunne hjelpe på en konstruktiv måte så må vi nesten vite litt om dere og deres hverdag, deres preferanser utenom str på hunden.

Feks, hva ser dere for dere å gjøre med hunden? Bare tur? Noen form for hundesport?
Hvor lange turer ser dere for dere at dere har lyst til å orker å gå?

Hvilke turer går dere? Er dere en familie som er mye ute, sykler dere? går på ski? lange turer i fjellet? Eller blir det rolige turer i nærområdet for hunden sin del?

Hva synes dere om pelsstell som klipping? Børsting? Her finnes jo mye forskjellig, noen som bare må børstes når de røyter, andre må børstes et par- tre ganger i mnd for å holde floker unna, mens andre igjen kanskje har en type pels som gjør at kvist og kvast fester seg og må børstes etter hver tur omtrent for å holde de rene, pene og flokefrie.
Har dere noen preferanser ifht om hunden bør være enkel å ha løs uten å stikke av eller gjør det ingenting om det er en hund som kanskje helst må gå i bånd på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Ninja. Tusen takk for svar. Merker at jeg er ny i dette "faget", hehe. Vi ønsker en hund som krever moderat med tur. Blir nok en del asfalt og grusturer. Vi har mye fjell og topper rundt oss, så kjekt om hunden kan være med på små fjellturer. Fint om det er en rase som ikke krever så mye pelsstell, har ikke lyst til å måtte frisere hunden. Også må den selvsagt tåle en støyt, for det skal være vel så mye glede for ungene med hund som for oss voksne. Vi jobber fulltid, så hunden må kunne være alene hjemme ca 8 timer daglig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Vi ønsker oss en hund som krever moderat med tur. Kommer nok til å bli en del turer på asfalt og grus, men også noen mindre fjellturer. Vil ikke ha en hund som må friseres, men litt børsting kan vi klare :-) Vil gjerne ha en hund som er vennlig ovenfor både mennesker og andre hunder. Vi jobber begge oss voksne i huset her, så hunden må kunne være alene fra 8 til 4 hver dag. Hunden må også tåle litt fra ungene i huset, for det er viktig at også de blir deltakende med vårt nye familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å slenge ut noen forslag så tenker jeg golden retriever (antagelig litt større enn dere ønsker?), collie kort eller langhåret (litt usikker på om den kanskje blir i største laget, spørs hva dere legger i middels stor hund), finsk lapphund, lundehund, cavalier king charles spaniel (obs på at det finnes en hel del sykdommer latent her), dansk svensk gårdshund, boston terrier og fransk bulldog (kjekke og robuste hunder, dog en del helseutfordringer), tibetansk spaniel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lurt litt på japansk spisshund, men vet at den kan være litt skvetten av seg. Ellers så er jo JRT også en fin hund.

Jeg tenker at dere kan gjøre det mye enklere for dere selv ved å velge noe annet. En JRT kan for det første være en håndfull å oppdra så man ikke får en gneldrer og en hund full av stress og dårlige nykker. Japaneren er jo grei nok, men har ikke vært spesielt imponert over de jeg har truffet så der kan man også raskt gå seg på en større utfordring enn man kanskje liker, spesielt mtp lyd og usikkerhet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korthåret collie tispe kan passe til det TS beskriver. En hund som skal leve med relativt små (?) barn, bør ikke være for liten av størrelse. Da kan det lett bli litt uheldige "konflikter" mellom hund og barn. Spisshunder bjeffer en del, så de ville jeg for min del ha unngått, spesielt i settingen barnefamilie der det skjer en del innendørs også (unger som løper, leker, lager lyd osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hive ut ett forslag som er verdt en titt, Staffordshire bull terrier, Eller :wub: Nanny dogs :wub:

De bør jo ha sin del av fysisk og psykisk trening, Men jeg kan garantere deg at de er noen skikkelig sofagriser som gjerne skal kose og leke dagen lang :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund eller lundehund? Bichon frise? Cairn terrier? Sheltie?

Jeg tenkte også Buhund eller Lundehund, tror begge de kan passe bra! :) Lundehunden bedre enn buhunden kanskje, har inntrykk av at de ikke er fullt så "krevende" ifht mosjon. Buhunden kan fort bli vanskelige, bråkete og krevende hunder å ha i hus om den er understimulert på noe vis (det gjelder jo ikke bare buhunden selvsagt). Papillon/Phalene er også noe jeg ville vurdert ut fra det TS skisserer om hva de ønsker av en hund. Litt pelsstell der riktignok. Boston Terrier ser jeg også for meg at kan passe, uten at jeg kjenner den rasen spesielt godt.

Det TS nevner om omgang med unger og å være hjemme alene er ting som må læres uavhengig av hunderase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En papillon på 3 kg KAN være et dårlig valg med små barn i hus... Min er i tillegg redd barn, og har alltid vært det. Aner ikke hvorfor, men om det er vanlig så er ikke rasen særlig egnet.

Jeg ville sett på litt større raser. 10 kg-ish? Synes lundehund hørtes ut som et spennende forslag jeg. Dessuten er den norsk og trenger litt økt popularitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjekt med mange fine forslag med hunderaser. Men, er vi gal om vi får oss hund når begge oss voksne er i full jobb, og har barn på 3,5 og 6 år?

Til det siste; Om ikke gal, så vil jeg iallefall råde dere til tenke dere meget godt om... Vi fikk hund da barna var 4, 6 og 7 år gamle. Ville aldri gjort det igjen. Tre barn og full jobb krever masse, og det blir ikke bedre når barna blir eldre og skal på diverse aktiviteter flere ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...