Gå til innhold
Hundesonen.no

Tro, myter og fakta


Gjest
 Share

Recommended Posts

Et intelligent menneske er kritisk til alt man hører, leser og blir fortalt helt likegyldig av hvor det kommer fra.

Veldig enig. Kritisk sans er viktig, og om man ikke er bevisst på at man faktisk ofte agerer utfra egne forventninger om hva som er rett og ikke, hvordan man skal tolke det man ser og ikke (som er den kritiske sansen som forskning prøver å tolke utfra), så kan man ta veldig feil. Uten å vite det. Der er studier som feks denne som klart viser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette var jo deprimerende lesning. Å si at klikkertrening ikke har noen forskningsmessig belegg er jo svært betenkelig å si. Det forskningsmessige belegget begynte på 1930-tallet med Skinner! Da het

Jeg fikk plutselig lyst på 3 hunder og kalle de for Tro, Myte og Fakta! Sånn ellers, veldig interessant tema

Jeg tror ingen seriøse oppdrettere tror en MH beskrivelse sier alt, men pr i dag er dette det mest nyttige verktøyet vi har for å beskrive kull. Selv har jeg brukt MH til min fordel på mange kull. Jeg

Guest vivere

Tenkte på det når jeg leste innlegget til Viviere. Der var det nok ett mer nyansert blikk på egen avl, og tilknyttingen var ikke like stor som den vi har i dag. De var til bruk og ferdig snakka. At de var sosiale og hyggelige for unga, var en bonus, men det var først og fremst bruken av dem som avgjorde om de fikk leve eller ei. Vi ser jo at det er selskapshundene fra tidligere som har fått gjennomgå hardest, da disse faktisk ble avlet for utseende allerede da. Mye av ødeleggelsene hos brukshundene er relativt ny, dessverre.

Nå sa jeg det samme som deg, men jeg ville også si det :P

Nå tror jeg at det nødvendigvis ikke er slik at det er enten eller når det gjelder raser som avles for spesielle oppgaver og hundenes sosiale ferdigheter.

For mange år tilbake var det statsbesøk i Norge fra et av landene i midt-asia og som vanlig er hadde det besøkende statsoverhodet med en gave til den norske kongehuset. I dette tilfelle et myndepar som etter sigende hadde en ubrutt linje flere hundre - kanskje tusen(?) år tilbake. Gaven førte nesten til diplomatisk brudd mellom disse to landene. Hundene var importert uten noen form for godkjenning fra norske veterinærmyndigheter og kongehuset har ingen tradisjoner for jakt med mynder slik man i det asiatiske landet tydeligvis hadde. Etter mye støy ble det avgjort at hundene skulle omplasseres til norske hundeeiere som senere ble intervjuet i norske media. Såvidt jeg minns var det ingen ting i veien m h t hundenes sosiale atferd.

Nå har jeg aldri vært i den delen av asia hvor disse hundene kom fra, men dokumentarer på TV om dagliglivet til nomadene der viser svært så sosiale jaktmynder.

Her til lands er politiets og forsvarets tjenestehunder noen av de mer spesielt trente hundene vi har. Politihundene er privat eide og omgås til daglig voksne og barn. Forsvarets hunder skal tåle å bli håndtert av ulike hundeførere. Sånn sett tror jeg ikke at sosiale ferdigheter ikke nødvendigvis er en bonus men en nødvendighet.

Sånn, ferdig snakka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det var ikke snakk om det sosiale altså, de måtte jo være det å så klart.

Det sosiale var jo og har alltid vært en forutsetning for all domestisiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...