Gå til innhold
Hundesonen.no

Milli og Iba - to engelske springer spaniel


Zappa
 Share

Recommended Posts

9 timer siden, Katharina skrev:

Så søte ❤️

Takker?

9 timer siden, MegaMarie skrev:

Så flinke dere er :D Kjempe gøy med lydighetsstart også da! 

Jeg digger Milli! :wub: Hun gjør sånn at jeg får lyst på springer nesten! 

Takk for det! Vi kan være enige om å digge hverandres hunder - det var en fryd å se dere på banen??

7 timer siden, Marie skrev:

Hun der var jo spesielt vakker da! :wub:

Så gøy med alt dere får til! Lykke til med valp også. :)

Jeg takker for lykkeønskninger! Jeg har aldri hatt to hunder før, så den dominerende følelsen for øyeblikket er skrekkblandet fryd??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Møt Milli, Zelfas Batgirl etter Desperados Zelda og Dexbenella Sirius Black. I skrivende stund 13 uker og nyankommet i går. Vi er nyforelska❤️❤️❤️❤️❤️ http://s375.photobucket.com/user/Elin_Sparre

Vi har vært på telttur i fantastisk høstvær Milli er yndet foto-objekt:  

Frøken strøken og undertegnede har endelig stilt på offisiell bronsemerkeprøve. Hun knallet til med toppkarakterer (10ere på alt, bortsett fra en 9er på stå under mars. Totalt 177 poeng) For en n

Posted Images

Iimage.thumb.jpg.9acb64da63045ca642f4945aad524a4a.jpg

Igår hentet vi hjem etterlengtede Iba! Zelfas Free Bird etter Zelfas Ariel og Desperados Goldfinger. Jeg har i ett år visst at jeg ønsket en springerjente til, og at jeg ville ha fra Laila på Kennel Zelfa - og etter hennes Ariel. Jeg har stor respekt for henne som oppdretter, og setter stor pris på hennes vurderinger mtp helse, mentalitet og bruksegenskaper. En av Lailas nærmeste venninner er Inger på Kennel Desperado - så hun har også vært delaktig i denne prosessen. Stor var gleden over å få førstevalget på tispe i kullet - samtidig som begge damene var tydelige på at hvis det ikke ble bra nok tisper i kullet, ville de hjelpe meg med å finne rette tispe et annet sted. Da valpene var 7 uker landet vi på at Iba var valpen - og nå koser jeg meg med å bli kjent med henne. Det jeg ser er en trygg valp med egne meninger. Hun er i ferd med å varme opp, og bøllefaktoren er på stigende kurs - herlig:wub:

image.thumb.jpg.5762c3ceb658acb2ba11d0cb8ee7f633.jpg

Milli deler på å være begeistret og sjokkert. Hun er vennligheten selv, men synes også det er himla rart at denne kroppen med de skarpe tenna helst vil være oppå henne? Stort sett er hun forsiktig, men kan glemme seg i lek ute ved at hun blir litt for heftig med labbene. Det aller, aller værste..det er at Iba får mat 4 ganger om dagen - det er innmari urettferdig?

image.thumb.jpg.ac9722b31e9a86c79a2527ebb1821c78.jpg

Små skapninger er også gøy?

image.thumb.jpg.a81ae99c25e2486f5fd70220144315a5.jpgFanget til 17-åringen må tydeligvis deles?

image.thumb.jpg.4fc5910f5d353a8c7e4aa46c2a6a4ac7.jpg

Man kan i korte perioder også dele seng?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Gratulere :) Herlige springerfrøkener begge to :)

Takk skal du ha! Du vet at det var ditt forslag om springer i rasevalgtråden som fikk meg i denne retningen, sant? Jeg er mildt sagt veeeldig glad for det forslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh herlighet så nydelig <3 Og så fantastisk det ser ut å ha hund som liker valp. Hos meg måtte jeg passe på at Lotta ikke kom i nærheten av Dixie i starten :o Det var slitsomt, for lille Lotta ville bare leke! Men gamlemor Dixie er streng og kald. Nå går det hedligvis veldig bra da. Men det ser jammen idyllisk ut å ha det sånn her <3 Neste gang!

Nydelige begge to, blir spennende å følge denne tråden videre! Fine sammen med svart og brunt:wub::wub:

 

Veldig fin seng forressten, er det Bia med trekk på bare?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Orca skrev:

Åååh herlighet så nydelig <3 Og så fantastisk det ser ut å ha hund som liker valp. Hos meg måtte jeg passe på at Lotta ikke kom i nærheten av Dixie i starten :o Det var slitsomt, for lille Lotta ville bare leke! Men gamlemor Dixie er streng og kald. Nå går det hedligvis veldig bra da. Men det ser jammen idyllisk ut å ha det sånn her <3 Neste gang!

Nydelige begge to, blir spennende å følge denne tråden videre! Fine sammen med svart og brunt:wub::wub:

 

Veldig fin seng forressten, er det Bia med trekk på bare?

Takk skal du ha?

Jeg er imponert over hvor fin Milli er i språket, og nyter å se at de har glede av hverandre.

Sengen er en bia-kopi fra Biltema med et canelana- trekk over. Dog tror jeg nok ikke ulltrekket vil overleve valpetennene, for det er visst usigelig godt å bite i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

2 1/2 uke har det gått siden Iba kom i hus, og vi begynner å settle rutiner, samt bli bedre kjent med hverandre. Det er utrolig spennende å lære henne å kjenne, og jeg begynner å ane konturene av en herlig hund - ganske ulik Milli. Iba er en selvstendig liten sak som synes verden er spennende. Der Milli helst ikke ville være mer enn to meter fra meg som valp og unghund, synes Iba at det er helt greit å utforske på egenhånd. Jeg jobber aktivt med kontakt og belønning tilknyttet meg - og gradvis har det gått opp for henne at dette mennesket kan by på mye morro:D Det skal bli gøy å trene videre med henne, for hun er en morsom liten sak:wub:

Ekstra deilig med denne selvstendigheten er at ro-trening og hjemme-alenetrening (dog med Milli), går som en lek.

Jeg skulle gjerne ha hatt et bedre kamera (eller en bedre fotograf), slik at jeg også fikk bilder av henne i fart.. derfor blir det flest sove-bilder. Men her er et bilde som illustrer aktivitet når hun er våken :drool:

Iba1.thumb.jpg.764563354ef643186807399ef1e81c9a.jpg

Hun er nå innmari søt når hun sover...

Iba2.thumb.jpg.33377800a4b21dc83b44ba1d0e28293f.jpgIbastrekk.thumb.jpg.61f02dc6474a191e749a3d0a3c78ad83.jpg

Om mulig har jeg blitt enda mere forelsket i Milli. Hun er verdens beste storesøster, med en tålmodighet, lekenhet og språk som gjør meg varm om hjertet. Iba er nå fullstendig inni varmen, noe som også betyr at de som regel sover tett sammen.:wub: Iba nyter den fullstendige tryggheten ved å kunne bruke Milli som madrass....

Tempura.thumb.jpg.aaa6c9220a3dfa8f9bd2b0a9c619dd83.jpg

 

Det er utrolig kjekt å bli kjent med et nytt individ, og ekstra deilig (men ikke overraskende) at hun er en miljøsterk og trygg valp :wub: Og så er jeg innmari glad for at de begge går så godt sammen....

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Valpetiden går fort og Iba har allerede blitt 13,5 uker! :icon_confused:

Siden sist har Iba fjernet to hjørnetenner. Den ene grunnet at hun knakk den i lek, den andre fordi den var feilstillt. Ikke det kjekkeste jeg har gjort å levere lille valpen min til narkose og tanntrekk, men det gikk over all forventning. Iba sjarmerte personalet, og syntes det var noe tull å ta hensyn til ømme gommer. Der røk vårt lille håp om at hun skulle bli mindre interessert i å bite resten av familien...:P Tenner.thumb.jpg.9aee938eceec90ba5f15ec1cc3e0ab5f.jpg

Ca 4 timer var hun litt pjusk før det var full fest igjen, men de 4 timene var det ekstra godt å få trøst av Milli:wub:

Vi har jo også miljøtrent og alt annet, og da er det viktig å lære valpen gode kafevaner. Bergen KaffeBrenneri er utmerket for små valper :)BKB1.thumb.jpg.c981f0d0d3cd1a2eb620d537eef8d8d2.jpg

Helgen som var, dro vi en gjeng med 4 voksne og 8 firbeinte på hyttetur til Luster. Målet var dobbelt rallylydighetsstevne. Tidenes miljøtrening for fineste, kuleste Iba som tar alt på strak pote, og topp stemning for treningsgjengen. Iba var nok ekstra lykkelig siden hun tilbrakte stevnedagene i valpegrind med broren som har blitt værende en stund hos oppdretteren.

Og så dronningen da: Millien! Lørdag ble det 3. plass med 1. premiering og oppnådd mellomtittel RL1, og søndag ble det debut i klasse 2 hvor vi vant klassen og fikk 1. premiering. Det er bare så kjekt å kjenne på teamfølelsen. GULLHUNDEN MIN :wub:

59256b528b227_Milliopprykk.thumb.jpg.f7dbd927216ceae75f4a85cc09d050d0.jpgIbre.thumb.jpg.af1f6d32c131162228376adbdc56b41e.jpgIba og broren

Og så et siste hverdagsglimt i møte med vann....

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Ibasprang.thumb.jpg.d2980ea959b120f6641b2a6905a66166.jpgSommeren er over og det har vært kjekke opplevelser for to- og firbeinte.

Iba er nå snart 6 måneder og den mest intense valpeperioden er over. Hun er enkel, stødig og grei, og vi er sakte, men sikkert i gang med grunnmomentene i lydigheten. Mest av alt har vi fokusert på lek og kontakt, og jeg er superfornøyd med at hun velger å trene/leke med meg på nye steder og med andre hunder i nærheten som forstyrrelser. Så trenger vi ikke å snakke så høyt om at hun ikke helt forstår hva sitt eller ligg betyr...

Vi har vært på telttur i fjellet, og Iba har 3 mus på samvittigheten...jaktinstinktet er på topp iallefall... Og om kvelden er man trøtt...

Ibapose.thumb.jpg.4492ad6bc930a6b7e940de8ea42a1b77.jpg

 

Milbracanelana.thumb.jpg.f630518f777d8457acc4d5dea7c9a4db.jpg

Canelanamodeller

Milli er fortsatt dronningen over alle dronninger, og elsker nærhet og varme. Så på pauser i fjellet synes hun at hun har en selvsagt plass i soveposen til far:

Msovepose.thumb.jpg.b3acbb754bb579d4803bd1d3a4122a66.jpg

Bare fordi de er så herlige:

Ibavann.thumb.png.1a299eb03cfee3df2a1e2d633235c632.pngIbaportrett.thumb.jpg.a2951e62468ea83b89f36db21572f74c.jpg

Ibafvf.thumb.jpg.8268d9baf200b54859d92f13f0ac5dcf.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og til sist: i begynnelsen av august var vi i Nordfjordeid på dobbelt rallylydighetsstevne. Milli fikk 200 poeng og vant klasse to, dermed fikk vi det siste opprykket til klasse tre. Dagen etter debuterte vi i klasse 3. Milli gikk nydelig, men vi disket pga førerfeil/stopp i banen. Uansett var jeg superfornøyd pga flotte løp. Dronninga mi!!!!!!

Millirally2.thumb.jpg.326b4e9c9fe16d94b6824e085219c92a.jpg

 

Ibaseng.jpg

Millirygg.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

4 måneder siden sist, på tide med en oppdatering!

Hundelivet fortsetter som vanlig: fjellturer, hverdagsliv, trening og rallykonkurranser.

Milli har fortsatt å være Milli - tuppelura mi som elsker å jobbe og gjør sitt aller beste. Siden sist har vi konkurrert mere rally, og vi mangler kun en førstepremie til i klasse 3 for å få mellomtittelen. Hun har allerede gått til direkte opprykk til elite, men hva man gjør for å få flere bokstaver i navnet sitt :P

Dette løpet er fra november hvor vi fikk 198 poeng og vant klasse 3:

Hun har også vært med matfar på rypejakt og støkket godt med fugler (pluss at hun hentet frem en elg....)

For tiden er hun høyløpsk og driver oss til vanvidd med piping fra kl 5 om morgenen, så det er ingen underdrivelse at vi gleder oss til løpetiden er overstått. Ellers er hun bare allment perfekt og vakker :wub:

114548F2-91D3-4952-A7BB-204625000221.thumb.jpeg.441e2db3da9df61401ce18b64fc58f7b.jpeg

Du och jag, Milli:wub:

687F7F82-A0FE-4FAC-AFE3-16D933C9A69F.thumb.jpeg.8fdb61910bda9f412ad666d763c659bc.jpeg

 

 

16E15FD9-EFED-4559-88CF-7E03017F6606.thumb.jpeg.5e385e6a9dbeb3847c0e4bc0e42cbabe.jpeg

Iba har rukket å bli 10 måneder hvert øyeblikk, og vi har gått online klikkerkurs med grunnferdighetene. Frøkna er full av futt og treningsglede, fortsatt er det kun matmor som setter begrensningene. Akkurat nå for tiden er jeg stuck på apporten, for det å ha ro på seg til å holde apporten i munnen mer enn 5 sekunder er visst ikke mulig. Men den som gir seg er en dritt, så vi jobber på.

ACFD5962-59FC-4311-943D-A7085D8C4400.thumb.jpeg.fe2b8b510dc8ce32beeadaadaa2e8d7c.jpegCEA2820F-4A0B-45B1-9258-7D82DDF60AD2.thumb.jpeg.fa92d9faffe81164fb99d2b5b6016966.jpegED2BB248-6309-4CD1-8D1C-917D599D2281.thumb.jpeg.fae436cbc033ce973791cb288aec26ff.jpeg04A8896F-C1DD-49AB-B67D-2F88AC9001F6.thumb.jpeg.5c755a84501ee97f4eef2c9242bdf45c.jpeg76109688-6C2E-4350-8DAC-B1D6F86E79E2.thumb.jpeg.d5ec6a0248ac4b8ddb8de932a5505149.jpegF6CB7FBD-81B4-4FBE-8E40-9C19D9819BDA.thumb.jpeg.c10f757f6a1e8ae0cfbc042fc6857bb2.jpeg

 

 

Summa summarum: hundelivet er godt:wub:

Endret av Zappa
Bildene forsvant
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Orca skrev:

Så utrolig nydelige begge to <3 Så flink du har vært! Lotta er over et år og jeg har enda ikke lært henne å holde en apport... Løpe og hente kan hun, men ikke holde ting på kommando :P  Blir spennende å følge dere!

Jeg takker for godord!

Men må nok innrømme at jeg ikke føler meg så flink mtp Ibas grunntrening. Apporten er foreløpig kun trening på å holde fast et løsbitt, og der har vi altså ikke kommet lenger enn 5 sekunder. Hun løper gjerne og henter, og kommer mot meg, men med en gang jeg snakker til henne eller roser henne for å få henne til å komme inn til meg, så slipper hun det hun har i munnen og kommer glad løpende?

Mitt hemmelige julegaveønske er at noen skal ha bootcamp med henne og få polletten til å ramle ned? Melder du deg frivillig? Andre?

#håpefull ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...