Gå til innhold
Hundesonen.no

Fly med katt


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg skal medt sannsynlig ut å fly med kattunge på litt under 4mnd om to uker. Bare fra Bergen til Stavanger, så selve flyturen er jo veldig kort. Men lurer på om noen har flydd med katt i kabinen før, og har noen råd å komme med?

Har skaffet bur som kan være med i kabinen. Også tenker jeg å ha på en sele eller noe på katten, som litt ekstra sikkerhet igjennom kontrollen (for der må man bære den, sant?)

Er redd katten kommer til å mjaue hele veien. Han sier fort fra når han er misfornøyd. Noen lure tips her, eller må jeg bare holde ut, og håpe ingen blir sure? :P

Vurderer å begynne å ha han med i bilen, i buret, når vi f.eks handler osv, så han blir vant til å reise litt. Er drt en lur ide, eller helt bortkastet? :P

Må man ringe inn for å bestille billett, eller ordnes det slik som vanlig billett, online? Kan ha med katt selv om jeg kjøper billigste ungdomsbillett? Widerøe det er snakk om. Ikke så gira på å betale flere tusen nedover, så håpte på billigst mulig billett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke flydd med katt selv, men vil tro det er samme regler som når du flyr med hund i cabinen. Du bestiller flybillett som vanlig og enten haker av at du har med dyr eller ringer inn etter du har bestilt billetten din og sier ifra om katten. Om det ikke er allergikere eller for mange dyr i cabinen får du det godkjent.

Bestiller du med widerøe, ville jeg tatt kontakt med dem på chaten etter du har bestilt, synes de gir bedre service enn på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pris og bestilling står det vel noe på Widerøes hjemmesider kanskje?

Ville absolutt vendt han til å være med rundt omkring i buret, har mye igjen for det senere når du skal til veterinær o.l.

Mine katter har også mjauet en del i begynnelsen før de ble vant til reisingen, men har roet seg betraktelig ned etterhvert!

Og vært med både i buss og bil og taxi. Har fått kommentarer fra taxisjåfører om jeg er sikker på at de er med, for de er så stille, så mjauing er nok et velkjent problem! ;)

Majuer ennå hvis man snakker til dem med sånn "stakkars lille pus" stemme, så det ville jeg unngått! :)

Heller rose han litt hvis du må snakke til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flydd med katt i cabin Gardermoen-Sola og tilbake igjen. Voksen katt vel og merke, men det gjør ikke så stor forskjell. Buret skal ha plass under setet, men ser du har kjøpt alt, så da regner jeg med at du har sjekket opp størrelser. Hvis ikke er sherpabag veldig greit, de kan presses litt ned om de er for store for setet, så har pus likevel greit med plass ellers.

Gjennom sikkerhetskontrollen skal buret scannes alene, så da må du ta ut katten. Jeg hadde ikke sele på min, rase- og utstillingskatt, og veldig beagelig og håndterbar uansett hvor hun er med, så hun satt på armen bare :) Ukjent katt eller kattunge kan det være greit å ha sele og ekstra håndtak på.

Billett må bestilles/godkjennes manuelt på grunn av katten. Husk at du må sjekke inn litt tidligere enn om du hadde reist uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Buret skal være innafor målene, så det er i orden. Har satt buret opp i sofaen der han pleier å sove, så nå ligger han gjerne i buret å sover. Tenker vi får ta han med på et par bilturer iløpet av uka, så kanskje han roer seg litt.

Tar nok på sele eller noe gjennom kontrollen, rett og slett fordi han er så liten. Begynner han å sprelle og klore så er det sikkert lett å miste taket om jeg ikke har noe ekstra å holde i :P

Når jeg sjekker inn, da må jeg bort i skranken for å gjøre det? Har kun skrevet ut billett på de automatene der før, så vet ikke hvordan det funker med katt. Må jo sende bagasje også, så kanskje det ordnes på samme sted? (Aldri sendt bagasje heller, så det er også nytt for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sjekker inn, da må jeg bort i skranken for å gjøre det? Har kun skrevet ut billett på de automatene der før, så vet ikke hvordan det funker med katt. Må jo sende bagasje også, så kanskje det ordnes på samme sted? (Aldri sendt bagasje heller, så det er også nytt for meg)

Ja, du sjekker inn i skranken når du reiser med dyr. Bagasje sjekkes inn samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flydd mange ganger med min. Min blir betraktelig roligere med litt feliway spray i buret, ligger rolig istedenfor å mjaue og prøve å klore seg ut. Kan være verdt å prøve :) Sele til kontrollen er lurt ja. La være å gi masse mat før flyturen, og ha noe som kan trekke til seg evt tiss/bæsj i bunnen, som du kan dra ut og kaste før noen lukter det :D hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flydd mange ganger med min. Min blir betraktelig roligere med litt feliway spray i buret, ligger rolig istedenfor å mjaue og prøve å klore seg ut. Kan være verdt å prøve :) Sele til kontrollen er lurt ja. La være å gi masse mat før flyturen, og ha noe som kan trekke til seg evt tiss/bæsj i bunnen, som du kan dra ut og kaste før noen lukter det :D hehe!

Takk for tips, skal sjekke det ut!

Har ikke noe som trekker til seg så mye, men tenker å legge et gammelt håndkle i bunnen, og et lite teppe. Greit å ta utav om han skulle gjøre fra seg. Regner med jeg merker det fort, så det ikke trekker helt gjennom. Uansett ikke store dammene lille pusen kommer med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med katter i lasterom tidligere(to stykker, og da var det enklere å sende de i lasterommet sammen). Der kom det stressbæsj gitt, og ikke luktet det spesielt godt heller :P

Så jeg støtter forslaget om å ha noe i bunnen, som er enkelt å dra ut og kaste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...