Gå til innhold
Hundesonen.no

Citroen Berlingo, VW Caddy -erfaringer?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Er det egentlig noen ganger man trenger (dvs. er avhengig av) 4w? Og hvor ofte er det egentlig? (det er det sikkert altså, men har aldri i livet mitt opplevd å ikke komme frem noe sted pga. manglende 4w. Og jeg har vært MYE på fjellet og "merkelige" steder).

Har lurt ganske lenge nemlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da endte jeg opp med en VW Caddy med 4WD. De skulle skifte til bakvegg med gitter til meg, og nå håper jeg at jeg blir fornøyd med valget.

Trodde partner var lik berlingoen, jeg.. Jeg har hatt berlingo, og hadde multispace-versjonen og var kjempefornøyd med den. Til to hunder er det goood plass. Jeg hadde dobbeltbur bakerst og hadde no

Jeg tror nok jeg kunne ha fått i en god del bagasje og mine tre hunder i yarisen til svigerbestemor.. Hun har 5-seter, men slår ned eller tar ut baksetene - det er i alle fall helt flatt.. Men nå

Guest Belgerpia

For 200 000 tusen så er du jo nesten i mål med en splitter ny Berlingo 4x4 varebil. de koster 220 000 nye, kan sikkert prutes ned.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg kjøper neste gang også - en Berlingo - god å kjøre, snål på dieselen og de eneste feilene som har vært på den har vært slitedeler. Dvs. den har ikke kostet så mye å vedlikeholde. Min er på 7 ende året i bruk nå, det 6. i mitt eie - har som sagt skiftet slitedeler, men utover det så har hun vært særdeles slitesterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt mye en i WV Caddy med firehjulstrekk de to siste årene, og jeg elsker den bilen! God plass, bruker lite diesel (kjører tur/retur Oslo-Gloppen på ca en tank, altså 13 timers kjøring for rundt 700 kr), kommer seg frem over alt og jeg har aldri tenkt på at den er ukomfortabel å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Plass er greit nok, men hva med kjøreegenskaper og driftsikkerhet? Personlig ville jeg ikke hatt en brukt citroen om jeg så fikk den gratis

Hvis du fikk betalt? :D

Jeg har kjørt mye en i WV Caddy med firehjulstrekk de to siste årene, og jeg elsker den bilen! God plass, bruker lite diesel (kjører tur/retur Oslo-Gloppen på ca en tank, altså 13 timers kjøring for rundt 700 kr), kommer seg frem over alt og jeg har aldri tenkt på at den er ukomfortabel å kjøre.

Nå mente jeg vel heller aldri at den var ukomfortabel. Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at det er kompromisser ute og går da det også påvirker mer enn bare hvem hjul den drar på. Det er uansett ett godt alternativ enn mye annet kassepizzabil.

Men jeg skal ikke forstyrre mer og la damene få diskutere bil i fred. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

For 200 000 kan man kjøpe seg en ganske ny suv/god 4wd og man vil ha en utmerket bil på alle fører i 10-15 år om man behandler den riktig. For meg er det helt ulogisk å legge så mye penger i en kassebil som knapt kommer seg frem i fjellet på vinterstid. En riktig bra bil betaler jeg med glede for, men franske biler grøsser jeg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte så vidt over 200 000 for min Outlander, 4WD, varebil, 2009 modell, for snart 3 år siden, og hadde da fortsatt garanti igjen. Går som en klokke, god å kjøre og god plass baki. På den har du også bedre klaring under, dersom du må kjøre på dårlige veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen ganger man trenger (dvs. er avhengig av) 4w? Og hvor ofte er det egentlig? (det er det sikkert altså, men har aldri i livet mitt opplevd å ikke komme frem noe sted pga. manglende 4w. Og jeg har vært MYE på fjellet og "merkelige" steder).

Har lurt ganske lenge nemlig :P

Jeg har opplevd mange ganger, både i byen (Trondheim) og på fjellet, at min stakkars to-hjulstrekkbil ikke kom fram, men de med firehjulstrekk greide seg. Så ja, jeg vil absolutt si at noen ganger er man avhengig av det.

Men, med "vanlig" kjøring kommer man seg jo fram overalt, så mtp miljøet synes jeg innimellom folk overvurderer sitt behov for firehjulstrekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med min Caddy med 4wd og dieselmotor. Den bruker svært lite drivstoff og er veldig god å kjøre. Jeg har kjørt noen Berlingoer og synes Caddyen føles tryggere og mer stabil på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er fremdeles på utkikk etter bil. :P Har kikket litt på VW Caddy. Noen som har erfaringer der?

Evt. andre forslag? Har bestemt meg for makspris på 200 000kr. Vil ha firhjulstrekk og grønne skilter.

Jeg har Caddy med 5 seter og absolutt elsker bilen! Setene kan legges flate og de kan vippes opp et ekstra hakk slik at du får brukt bagasjeplassen uten å måtte fjerne setene. Kjørekomforten er utrolig, av de bilene jeg har kjørt til vanlig er den definitivt lettest på rattet (sammenlignet med Pajero og Partner). Den ligger fint i svingene og drivstoff er et ikke-tema, føler aldri jeg fyller tanken lengre og jeg kjører flere ganger til dagen :P

Jeg kjørte også nettopp 60 kasser brus i min brors Caddy og det Var fremdeles mye plass, det er høyt under taket!

Min er 2010 modell om det har noe å si :) Veldig fornøyd med bilen, og personlig kommer jeg nok aldri til å gå for fransk bil, har ikke vært fornøyd med de jeg har kjørt..

Ulempen med Caddyen er skilleveggen, den er hel med plexieglass så lufting vil være problematisk der. Ser for meg at det blir fryktelig varmt om sommeren..

Neste bil blir enten en Caddy cross eller Pajero. Eneste som trekker Pajeroen ned for min del er drivstofforbruket i forhold til Caddyen jeg har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 200 000 kjøper man ikke brukt Berlingo? Med nybil og garanti er Berlingo grei. Billig , rimelig å kjøre og mye plass til utstyr baki. Så bytter man når garantien går ut. Vi har tapt mindre penger på å kjøpe ny Partner/ Berlingo og bytte ut ved 100.000 enn å bare kjøre ny BMW eller SAAB ut av døra hos forhandler .... Caddy er nok en bedre bil men ny Berlingo er helt OK. De har samme motor som Volvo edrive .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke varebiler er å anbefale for oss meg over gjennomsnittet lange bein? Vi har en Citroën crosser varebil og den er grei å kjøre, men som passasjer går knærne mine i dashbordet. Det er litt irriterende på lengre turer. Jeg er 186 lang.

Elsker plassen baki men er gira på å bytte den ut når nybil-garantien går ut. Dyrt med deler og jeg kunne tenke meg noe mer drivstoffgjerrig neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke varebiler er å anbefale for oss meg over gjennomsnittet lange bein? Vi har en Citroën crosser varebil og den er grei å kjøre, men som passasjer går knærne mine i dashbordet. Det er litt irriterende på lengre turer. Jeg er 186 lang. Elsker plassen baki men er gira på å bytte den ut når nybil-garantien går ut. Dyrt med deler og jeg kunne tenke meg noe mer drivstoffgjerrig neste gang.
Jeg er ca 180 og trives godt med touranen. God plass selv med gitteret bak :) Edit: alle de VW varebilen jeg har kjørt har hatt god plass. Sent fra min D6603 via Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvilke varebiler er å anbefale for oss meg over gjennomsnittet lange bein? Vi har en Citroën crosser varebil og den er grei å kjøre, men som passasjer går knærne mine i dashbordet. Det er litt irriterende på lengre turer. Jeg er 186 lang.

Elsker plassen baki men er gira på å bytte den ut når nybil-garantien går ut. Dyrt med deler og jeg kunne tenke meg noe mer drivstoffgjerrig neste gang.

Dyre deler? Det tror jeg er en myte. Har bytta slitedeler på min Berlingo og prisen på det har ikke vært avskrekkende. Og drivstoffgjerrig som få. Kjørte Ski, Sølen, Trondheim og tilbake til Ski på under en tank. Synes den er snål på diselen selv nå når hun begynner å bli eldre. Om jeg kjører til jobb - i overkant av 3 mil - hver dag og inkluderer helgekjøring så må jegfylle hver 14. dag. Da er det køkjøring inkludert. Hvor mye mindre kan man forvente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte bytte bremseskiver og klosser framme og merkeverkstedet skulle ha 8000 for det, kontra mekonomen som tok ca 4000 for samme jobb med uoriginale deler. Synes det er rimelig stor forskjell. Suven vår er nok heller ikke like gjerrig på diesel som berlingoen antagelig. Bruker mellom 0.8 og 10 på mila med bykjøring. Selvsagt mindre på langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

For 200 000 kjøper man ikke brukt Berlingo? Med nybil og garanti er Berlingo grei. Billig , rimelig å kjøre og mye plass til utstyr baki. Så bytter man når garantien går ut. Vi har tapt mindre penger på å kjøpe ny Partner/ Berlingo og bytte ut ved 100.000 enn å bare kjøre ny BMW eller SAAB ut av døra hos forhandler ... Caddy er nok en bedre bil men ny Berlingo er helt OK. De har samme motor som Volvo edrive .

200 000 er særs mye penger å betale for en varebil som ikke fungerer i fjellet på vinteren, da hadde jeg faktisk brukt de pengene på en driftsikker og trygg bil som har mulighet til å leve et langt liv i alle forhold. Å kjøpe en bil til den summen og bytte den ut når den blir 7-8 år er jo ikke et videre godt valg økonomisk.

Nye biler skal det ikke være noe feil med uansett, hvor driftssikre de er blir først og fremst synlig etter en viss alder og der kan ikke franske biler måle seg med visse andre. Jeg hadde nok ikke gått for en VW heller, men Caddy er en mye bedre bil enn Berlingoen.

Men når sant skal sies så skal alle få lov til å bruke pengene sine på det de selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. :) Jeg setter pris på alle svarene jeg har fått. Bil er ikke akkurat noe jeg har peiling på, så derfor spør jeg om råd. :)

Bilen kommer til å bli brukt mye i jobben, og det ser ut til at jeg kommer til å flytte til Nord-Norge hvor jeg forventer at det blir mer kjøring på vinterføre enn det jeg er vant med. Jeg har også fått tips om mitsubishi outlander, men tror kanskje det blir litt dyrt med mindre jeg kjøper en litt eldre bil.

Edit: Glemte forresten å si at jeg jo vel egentlig har slått fra meg tanken om berlingo nå.

Edit 2:

Oppsummering ønsker:

Plass til 1-2 store hunder og masse utstyr

To seter

God på vinterføre

Grei bakkeklaring, tåler humpete veier uten å ta nedi

Maks 200 000 kr

Trygg å kjøre

Lite kjente problemer med den

Mulighet for å sette inne gitter istedenfor helvegg mellom seter og bagasjerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt WV Caddy maxi bensinbil. Jeg var veldig fornøyd med den. Hadde uflaks og gearkassen ble ødelagt, det var dyrt å bytte, men allikavel verd prisen. Jeg hadde god plass til 3-4hunder (20-35kg) der samt mye utstyr. Bilen ble kjørt mye mellom Tromsø og Øst-Finnmark sommer som vinter og jeg hadde ikke noe problemer med å komme meg fram noen steder. Jeg hadde helvegg på min, men for å få mer sirkulasjon bak tok jeg bort pakningene mellom helveggen og karosseriet. Da ble det godt med luft bak. Jeg kjøpte bensinbil da bensinmotorer starter kjappere i kulde enn diesel. Spesielt når bilen har stått noen dager i -30. Skulle jeg ha valgt en ting ekstra så var det å ta to sidedører bak. Jeg hadde bare en.

Bilen ble solgt til fordel for en hiace, jeg trengte plutselig plass til 8 hunder og en slede i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. :) Jeg setter pris på alle svarene jeg har fått. Bil er ikke akkurat noe jeg har peiling på, så derfor spør jeg om råd. :)

Bilen kommer til å bli brukt mye i jobben, og det ser ut til at jeg kommer til å flytte til Nord-Norge hvor jeg forventer at det blir mer kjøring på vinterføre enn det jeg er vant med. Jeg har også fått tips om mitsubishi outlander, men tror kanskje det blir litt dyrt med mindre jeg kjøper en litt eldre bil.

Edit: Glemte forresten å si at jeg jo vel egentlig har slått fra meg tanken om berlingo nå.

Edit 2:

Oppsummering ønsker:

Plass til 1-2 store hunder og masse utstyr

To seter

God på vinterføre

Grei bakkeklaring, tåler humpete veier uten å ta nedi

Maks 200 000 kr

Trygg å kjøre

Lite kjente problemer med den

Mulighet for å sette inne gitter istedenfor helvegg mellom seter og bagasjerom.

Vet ikke hva du skal jobbe med, men siden du skal bruke bilen i jobb hadde jeg gått for noe med større plass en Touran. Ihvertfall om det ikke er snakk om bare klinikkjobb. Alle de nyutdannede veterinærene jeg kjenner har kjøpt seg varebiler på str med touran/caddy når de har begynt å jobbe ambulerende, og samtlige har innen kort tid byttet til mye større biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vurdert pick up? Jeg har isuzu og har aldri vært mer fornøyd med bil. Du får mye bil for pengene. Fantastisk på vinterføre. Jeg har fire dører i hytta med et digert todelt bur bak setene. Man kan evt sette gitter der, finnes originalt. Med hardtop eller lokk, får du plass til "alt " på planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...